Mumlan Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Är helt ny på LCHF, jag försöker att hitta så mycket information som möjligt och hittade detta forum, vilken tur! Det jag undrar är främst hur man vet hur mycket kolhydrater man får i sig egentligen när det gäller grönsaker. Har alltid ätit väldigt mycket av detta, främst ovanjordgrönsaker. Men hur mycket får man äta egentligen om man äter väldigt strikt LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Väg produkten. Näringsinnehållet per 100g står oftast på paketet. Annars kan du söka här. Du får äta hur mycket grönsaker du vill. Men är det någon specifik kolhydratsmängd du inte vill gå över så bör du dock begränsa intaget så att det passar in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Äter man väldigt strikt lchf (mellan 0 och 5 g per dag) får man nog räkna lite. Broccoli, spenat och Sparris kan man få in. Tomat och paprika drar iväg lite. Det beror lite på vad man äter mer. Men undviker man dessutom vispgrädde så blir utrymmet större. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Är helt ny på LCHF, jag försöker att hitta så mycket information som möjligt och hittade detta forum, vilken tur! Det jag undrar är främst hur man vet hur mycket kolhydrater man får i sig egentligen när det gäller grönsaker. Har alltid ätit väldigt mycket av detta, främst ovanjordgrönsaker. Men hur mycket får man äta egentligen om man äter väldigt strikt LCHF? Man får äta kopiösa mängder grönsaker om man äter ovangjordsgrönsaker för att få i sig några mängder kolhydrater. Om man ska vara extremt strikt en period så är det nog bättre att bara äta kål den perioden och avstå tomat, paprika osv. Men du kan äta en jättesallad tre gånger om dagen och ändå inte hamna över 50g kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 50 g är knappast väldigt strikt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 50 g är knappast väldigt strikt... Jag håller med och det var ett exempel. Men vad som är strikt beror på fler saker än bara gram kolydrater, framförallt hur mycket man tränar och hur stort det totala energiintaget är. Sen skulle jag nog säga att 50g är strikt nog för de flesta även om det givetvis finns undantag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mumlan Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Tack för input! Ska testa mig fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts