stoscha Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Mitt belgiska barnbarn, 4 år och hans morbror ska på utflykt tillsammans med mej. Till oss vuxna kan jag nog hitta på nån paj eller nåt att äta kall. Min son vet ju att jag äter "ADHD eller nåt" så han tar nog det jag har med mej. Men vad ger man en matkinkig 4-åring som är van vid mackor med sylt eller choklad? Jag vill inte mata honom med skräp 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Bananpannkakor kanske? Jättegott! http://56kilo.se/mejerifriapannkakor/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Gör en termos med varm choklad åt honom. Standardmjölk, grädde, sparsamt med kakaopulver och relativt mycket vaniljpulver. Inte ens de O´boy- tillvanda ungarna på mitt jobb klagade, när jag fick chansen att servera dem detta som en del av ett utemellis. Vill du ha det matigare, så ta risken att vispa ner ett rått ägg i chokladen också, ta den bara från värmen först och vispa ordentligt. Tipset ovan med bananpannkakor fungerar säkert, alternativt någon annan slags LCHF-vänliga plättar, som kesoplättar eller kokosplättar. Färska eller frysta bär samt vispad grädde till? Morotsstavar och gurkbitar, tror du det skulle gillas? Stavar eller kuber av ost? Körsbärstomater? Frukt kan kanske få ingå som en del i matsäcken? Grillade kycklingklubbor eller kycklingben är det många barn som gillar. Min fyraåring vill ha benen, de är roligast att gnaga. Kalla köttbullar borde väl också gå hem hos en fyraåring... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Fler idéer: Salta cashewnötter Mörk choklad (ICAs ekologiska är rätt mild) Sötmandel och russin Mina barn har blivit väldigt förtjusta i mineralvatten med naturligt bubbel, liknande San Pellegrino. De verkar ha accepterat detta som helgdricka istället för söta drycker. Man kan ju alltid berätta en historia om hur vattnet bubblar fram ur en källa uppe på berget bortom molnen, sedan dinosauriernas tid! Ja man kan linda in det mesta i spännande anekdoter 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 5, 2015 Author Share Posted August 5, 2015 Fler idéer: Salta cashewnötterMörk choklad (ICAs ekologiska är rätt mild)Sötmandel och russin Mina barn har blivit väldigt förtjusta i mineralvatten med naturligt bubbel, liknande San Pellegrino. De verkar ha accepterat detta som helgdricka istället för söta drycker. Man kan ju alltid berätta en historia om hur vattnet bubblar fram ur en källa uppe på berget bortom molnen, sedan dinosauriernas tid! Ja man kan linda in det mesta i spännande anekdoter[/quotePojken är uppfödd på russin och i Belgien saltar de ingenting. T o m popkorn är sötade, men jag har naturella cashew hemma. Kan ta med lite sånt. Han är iaf van att dricka vatten och vi har underbart källvatten hemma.... jag ska ta med en flaska med lite smultron i. Tack för inspirationen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts