Jump to content

Stark ibland, ibland inte?!

Xiro

Recommended Posts

Har stillasittande arbete och har börjat med armhävningar och chin-ups(?) någon gång om dagen för att hålla god energi och bra hållning. Blev förvånad att jag nu under första dagarna bara klarat 1-2 chin-ups på raken, men idag när jag kom hem från jobbet gjorde jag 4 st utan problem. Imorse klarade jag bara precis en. Antalet armhävningar varierar också en del från gång till gång.

Varför varierar styrkan så? Några tips på hur man kan "få fram" styrkan när man vill?

Dessa små övningar tycker jag är en bra ersättning till kaffe :) En bra boost för energi och fokus.

Ps. Klarade nyss 4 chin-ups till! Och 2 pull-ups strax efter! :) ...och 30 breda armhävningar! Nu slutar jag för idag, taggar ner för bra sömn.

• Like 3

Ajdå, min tanke var att göra övningarna minst en gång om dagen för energiboost. Om jag inte kör till fail, d v s inte maxar tills jag kroknar, kan jag då köra litegrann varje dag? Jag vet att jag alltid klarar minst 20 armhävningar på raken, så om jag vill köra varje dag kan jag begränsa varje "följd" till typ 15 st? Börjar bli säker på att jag fixar minst 1 st chin-up, så jag kan begränsa mig till just 1 st i varje "följd"? Och så tänker jag mig att jag kör typ 2-4 såna " följder" om dagen, varje dag. Vore det en bra idé?

Jag läste också någonstans att det kan vara bra med något tungt lyft/ansträngningsmoment varje dag, för hormonerna (och skelettet)? Kommer inte ihåg riktigt nu.

Som jag ser det så är det skillnad på vardagsmotion och tung träning. Den senare kräver mer återhämtning.

Balansen mellan hårdhet på träning och vila är nyckeln för framgång och inte helt enkel att optimera. Själv är jag nerkörd nu och har bara framsteg på bicepsstyrka.

• Like 1

• 2 weeks later...

Nu har jag testat en dryg vecka att stoppa en bit innan jag kroknar, och nu är min styrka jämnare. Senaste dagarna har jag kört 100-130 armhävningar per dag uppdelat i set om 25. Och det har dagligen blivit 6-10 pull-ups blandat med chin-ups, i set om 2-4. Det går framåt! :) Känner mig piggare o starkare mentalt också. När stressen hettar till på jobbet drar jag av 25 armhävningar och sedan fortsätter jag jobba på med förnyad fokus och energi.

En kollega sa att jag bör köra till jag kroknar för att få bättre o snabbare resultat. Jag är lite villrådig, men tror jag kör på inte-krokna-strategin ett tag till så att jag känner att träningsrutinen och grundstyrkan sitter. Sedan kanske jag kan testa att maxa ut sista setet varje dag.

Jag har börjat kolla proteinintaget och hamnade på 1,2 g per kg kroppsvikt en ganska typisk dag, möjligen lite över typisk tidigare mängd (som grovt skattat låg på knappt 1 g). För nu försöker jag öka proteinintaget något, tänker mig att det gynnar mina muskler. Lägger till ett ägg, lite ost, en bit kött eller nåt annat proteinrikt då och då. Verkar råda viss konsensus att man vid måttlig träning bör ligga runt 1,5 g (?), och för att nå dit behöver jag nog vänja mig gradvis - kommer att få tänka på att inte ta för mycket fett, för då kommer jag bli så mätt att jag inte får i mig så mycket protein.

Hur som helst är det kul att experimentera lite med kröpp å knöpp! :D

• Like 1

Att köra många reps men inte till failure tränar uthålligheten.

Att köra få tyngre reps till failure ger styrka/muskeltillväxt.

I början tränar man mest nervsignaler/kordination.

Men just dessa övningar, armhävningar och chins med kroppstyngden är väl inte direkt så lätt att göra tyngre? De är samtidigt rejält tunga som de är tycker jag :). Själv klarar jag bara 12-15 på första set och sen kanske 8 på mina övriga 3 set. Jag gör armhävningar 3 dagar i veckan men det är mycket  långt till att jag skulle klara 100 stycken !

• Like 2

Jag tänker mig att man kan ta på sig en liten ryggsäck och fylla den såsom man tycker blir lagom tungt. Har inte provat själv, jag tycker precis som du att dessa övningar är tunga med bara kroppsvikten. Jag gör dem åt det saktare hållet och går mjukt i vändlägena, fått för mig att de tar bättre då. Och jag är noga med att göra dem full ut, bröstet ska toucha golvet och hakan en bit över stången. Känns som att jag har långt kvar till extra vikt i chins/pullups, men jag ska prova armhävningar på knogarna och se om det tar ner antalets reps. Och så kan man ju försöka med en arm om ett tag :) Vill helst inte hålla på med redskap, ska vara spontant o smidigt o kunnas göras överallt.

Mellan mina set väntar jag minst 5 min, men ofta 30 min eller mer. Jag vill ju boosta fokus o energi över hela dagen och inte bli svettig och darrig på kontoret.

En vän kunde göra 50 chins/pullups på raken när han var typ 20 år! Han var rätt deffad och körde en del bergsklättring/klättervägg.

Hur många reps bör man ungefärligt typiskt sikta på i varje set för uthållighet respektive styrka, och hur många set om dagen för respektive?

Angelico, hur tänker du kring proteinintag?

• Like 1

Jag tänker mig att man kan ta på sig en liten ryggsäck och fylla den såsom man tycker blir lagom tungt. Har inte provat själv, jag tycker precis som du att dessa övningar är tunga med bara kroppsvikten. Jag gör dem åt det saktare hållet och går mjukt i vändlägena, fått för mig att de tar bättre då. Och jag är noga med att göra dem full ut, bröstet ska toucha golvet och hakan en bit över stången. Känns som att jag har långt kvar till extra vikt i chins/pullups, men jag ska prova armhävningar på knogarna och se om det tar ner antalets reps. Och så kan man ju försöka med en arm om ett tag :) Vill helst inte hålla på med redskap, ska vara spontant o smidigt o kunnas göras överallt.

Mellan mina set väntar jag minst 5 min, men ofta 30 min eller mer. Jag vill ju boosta fokus o energi över hela dagen och inte bli svettig och darrig på kontoret.

En vän kunde göra 50 chins/pullups på raken när han var typ 20 år! Han var rätt deffad och körde en del bergsklättring/klättervägg.

Hur många reps bör man ungefärligt typiskt sikta på i varje set för uthållighet respektive styrka, och hur många set om dagen för respektive?

Angelico, hur tänker du kring proteinintag?

Du är verkligen stark !

Jag styrketränar ju tungt tre gånger i veckan så jag är noga med att få i mig 2 gram protein per kg vikt.

Å tack, men jag hade gärna känt mig ännu starkare. Nåväl, jag böjde en hylsnyckel på sonens BMX häromdagen, kändes gött :D

Hur kommer du upp i 2 g?

Jag äter en portion kött eller fisk till lunch och en till middag. Tänker på att någon av portionerna ska ha mkt protein, som tex kyckling eller torsk. Om det behövs lägger jag till ett mellanmål med tonfisk eller sardiner. Lite protein från växtriket får man ju också när man äter mycket matiga grönsaker och nötter, men det sägs ju att de inte har samma betydelse i sammanhanget. Min kost består mest av massor av grönsaker tillsammans med kött och fisk. Eftersom jag inte bryr mig om att äta en viss mängd fett så finns det ju utrymme till ganska mkt proteinrika livsmedel i mina måltider. Om man vill äta mycket tillsatt fett så blir det ju nåt annat.

• Like 1

Är inte riktigt säker på ditt mål med din träning, men jag antar att du tränar för att få en stark kropp trots stillasittande arbete. Vet inte om det bästa är att köra högrepsträning. Högrepsträning tränar mest uthållighet i musklerna men inte så mycket maxstyrka. Jag skulle rekommendera att du fokuserar mer på få men tyngre repetitioner som bas och eventuellt komplettera med något högrepspass ibland för att få uthålligheten. Vad jag förstår så kör du armhävningar och chins. Jag rekommenderar att du lägger till benträning, magträning och musklerna mellan skulderbladen (bra för hållningen).  

För att du ska få tips på hur många repetitioner och set du ska köra för att få bra styrkeutveckling så kan du kolla på http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/. Förenklat är programet så här: De kör de 3 set och 5 repetitioner av varje övning. Benen tränar de vid 3 tillfällen / vecka och övriga muskelgrupper tränar du 1,5 ggr / vecka. Själv kör jag ett program som liknar det programmet, men med skillnad att jag kör varje muskelgrupp 1,5 ggr / vecka. Det är för att ge marginal till att träna andra saker, t.ex. så kan jag springa utan att bli för sliten i benen. Jag har även att testa att köra varje muskelgrupp 2 ggr / vecka och då fick jag bättre styrkeutveckling. Så du kan sikta på att träna varje muskelgrupp 1,5-2 ggr / vecka om du vill ha bra resultat. De här passen kan ganska enkelt anpassas så att du kan köra det så att du endast använder din egen kroppsvikt (antar att det är det du är ute efter, så att du kan träna oavsätt var du befinner dig och inte behöver ha tillgång till ett gym). Jag har själv under perioder enbart kört kroppsviktsträning.

Hur gör man då för att anpassa kroppsviktsträningen så att man ligger på rätt motstånd? När jag körde kroppsviktsträning såg jag till att anpassa övningarna så att jag klarade av 3-10 st. Klarade jag av mer än 10 st såg jag till att övningen blev tyngre. Det finns olika knep för att göra övningarna tyngre. Man kan se till att rörelselängden för en övning blir längre, t.ex. man ställer sig på knogarna eller fingertopparna när man gör armhävlingar --> att man kan gå djupare. Ett annat knep är att lägga mer tyngd på ena armen/benet. Det kan man ändra successivt tills man har all vikt på en arm/ben. Om det inte är tillräckligt så är man troligtvis ganska stark :) Då kan man antingen lägga på någon vikt, eller se till att anpassa övningen på ett annat sätt. T.ex. enarmsarmhävningar, om man tycker de är för lätta kan man flytta armen närmare kroppen samt att flytta handen längre bak, då blir det tyngre. För mig är det endast benböj jag känner att jag behöver en vikt för att kunna få tillräckligt med motstånd, alla andra övningar som chins, handstående armhävningar och armhävningar är enkla att anpassa utan att lägga på någon extra vikt.

Vet inte om du behöver vara så noga med proteinintaget. Själv äter jag ca 2 g protein / kg kroppsvikt. Men då har jag ganska mycket muskler / kroppsvikt. Känner man på sig att man inte har lika stor muskelmassa är det inte säkert att det att behovet är lika stort. Jag har även haft bra styrkeutveckling när jag låg på 1,3-1,5 g /kg. Så du kan få bra resultat även om du inte går upp till 2 g / kg. Det kan ev ge fördelar att ligga på upp till 2 g /kg men jag tror inte det är några jättevinster, och för att få några direkta vinster gäller det att träna väldigt tung styrka samt ha stor muskelmassa. Så om du ligger strax under 1,5 g / kg så tror jag inte du behöver pressa i dig mer protein. Troligtvis kommer du få en större aptit när du kör tung helkroppsstyrketräning och har ökat en del i muskelmassa, så då kommer du finna att det är enklare att äta mer protein.  

• Like 3

Tack för era inlägg! Började m armhävningar på knogarna igår, o går ner så djupt jag kan så det sträcker ordentligt i bröstet. 10 sådana motsvarar ungefär 25 vanliga, i alla fall just nu när jag är ovan. Känns gött att stärka handlederna med knogstående. Sedan ska jag prova fingerstående, blir kul - tack för tipset!

Provade riktigt breda pullups på en lekplats igår, oj så svårt men väldigt roligt och utmanande. Min 8-årige son provade också :)

Vältränad nörd; lite OT, men jag tänkte fråga. Jag hade också tänkt köra Starting Strength, men eftersom jag har begränsad med tid och är lite lat så är det två saker som jag skulle vilja ändra. För det första hinner jag inte köra 3 ggr/vecka. Upplever du att 2 ggr/vecka ger bra resultat? Sedan det där med uppvärmning. Det kanske var Stronglifts jag läste på, men där skulle man köra rigorösa uppvärmningsset. Det verkade bara för jobbigt. Vad kör du för uppvärmning? Behöver man verkligen köra något mer än något lite pulshöjande innan?

Som uppvärmning kör jag några enkla snabba strechövningar med armarna bara, flexar lite med handlederna, sen sätter jag igång med chins o armhävningar. Känns bra för mig, men har noll koll egentligen, jag är total noob på detta. För mig, just nu, måste det vara enkelt o spontant, annars risk för att jag tröttnar. Men har fått ett gött sug efter denna träning, flera gånger per dag får jag besinna mig, ser ju inte klokt ut att börja göra armhävningar var som helst på kontoret :D

Finns många bloggar om kroppsviktsträning, som kallas calisthenics på fint språk eller calis på slang. Kul o inspirerande på t ex http://www.kroppsviktstraning.se/, bl a en kille som tar extra hjälp av sin hunds kroppsvikt. Den i sammanhanget rätt så stora hunden sitter fint på husses rygg när denne gör armhävningar! :D

• Like 1

Till Engelbrecht. Du får nog bra resultat om du kör två ggr/vecka, i alla fall för benen. Om du vill satsa på bra styrkeutveckling på överkroppen kan det eventuellt vara bättre att modifiera passen något så att du kör igenom hela kroppen på varje pass, alltså att du kör varje muskelgrupp 2 ggr / vecka. För att uppnå det kan du vila kortare tid mellan seten för att hinna få in fler övningar / pass. På vissa övningar kan det vara värt att endast köra två set om det gör att du hinner köra igenom hela kroppen på ett pass. Jag hade en period där jag inte hade så mycket tid till träning. Då körde igenom kroppen på ett träningspass, körde 2-3 set / muskelgrupp. Två sådana pass (30 - 45 min) / vecka. Då körde jag för övrigt enbart kroppsviktsträning. Jag har även i perioder kört två pass / vecka fast jag har kört halva kroppen ena passet och halva kroppen på det andra. Då har man tid att vila lite längre mellan seten och kan därmed köra med något tyngre vikter eftersom man hinner vila ut mellan seten. Dock upplever jag att jag fick bättre resultat när jag körde två pass där jag kör igenom hela kroppen. Så min rekommendation är att försöka köra igenom hela kroppen / pass om du kör 2 ggr / vecka. Men om du vil följa programmet fast med 2 istället för 3 ggr / vecka så tror jag det är ett bra val det också. Då kommer du få betydligt bättre resultat än om du inte tränar!

Min uppvärmning brukar bestå av 1 set där jag kör ca 10 repetitioner med ca 50 % av den vikt jag ska köra på. Sen ett set med 3 repetitioner med ca 90 % av min vikt jag ska köra på. Jag brukar även snurra på armarna samt göra något/några hopp.  Det gör jag på den 1:a övningen. På de andra övningarna under ett pass börjar jag med ett uppvärmningsset på 3 reps på 90 % av den vikt jag ska köra på. Det brukar räcka för mig, men ibland känner jag att jag behöver mer uppvärmning och då kör jag något rep eller set till. Det viktiga är att muskeln är uppvärmd ordentligt (i alla fall om man ska lyfta tunga vikter och köra till eller nära fail). Jag brukar känna väl om mina muskler är uppvärmda.

• Like 1

Börjar fundera på det här med vila. Jag har fått ett enormt sug efter att göra armhävningar o chins/pullups. På morgonen igår blev det 3+2+2+2 chins/pullups och 3x10 knogstående armhävningar. På kvällen ungefär lika mycket, kanske något fler armhävningar (försökte mig även på fingerstående, samt att ha fötterna på ett bord). Jag vilar ungefär mellan 3 och 30 minuter mellan varje set, och jag kör nästan aldrig till fail utan stannar kanske 1-3 reps innan. Kan jag köra så här varje dag, eller måste jag ha vilodagar och i så fall hur ofta? Kan jag läsa ut vilobehovet på kroppen på något bra sätt?

Boostar proteinet med en liten brödfri macka varje morgon; En bit getost med 1-2 hopvikta skivor påläggskött på :)

Styrkan tilltar, känns bra. Har satt upp mål: 5x5 chins m bröstet upp mot stången, 5x5 knogstående 3-stegs* armhävningar med 2 sek paus i varje steg.

Armhävningsmålet nådde jag idag under förmiddagen, så nu funderar jag att höja till 8x5, kanske med upphöjda fötter.

Chinsen känns fortfarande tunga, så det kommer nog ta några veckor innan jag når 5x5.

*) Stannar upp på hälften samt i bottenläget, 2 sek still i resp position. Är det vettigt eller någon nackdel?

Känns bra med kosten, mer protein, lite mindre av allt annat.

• 2 weeks later...

Styrkan tilltar rejält, i förrgår blev det 8x5 chins, 8x8 armhävningar, båda av tyngre sorten enl ovan, med skillnaden att jag har fötterna på en stol under armhävningarna. Samt 10 st hängande situps eller vad det heter (hänger i armarna och drar upp sträckta ben till 90 graders vinkel). Så föregående mål är passerat med råge.

Roliga långtidsmål är human flag och planch push ups :)

Tack! P g a tidsbrist sprider jag seten över dagen, kan bli 3 set på morgonen och 2 på kvällen. Och så blir det typ 2-5 min mellan varje. I onsdags hann jag extra set eftersom jag var ledig. Du ser, ingen vetenskap bakom.

Muscle ups är tufft, får bli ett långtidsmål för mig med! :)

Ps. Jag tar sällan vilodag, kanske en dag i vecka. Är sugen på styrkeövningar varje dag. Läste nånstans att man inte behöver vilodagar om man bara kör kroppsvikt. Är något villrådig. Det jag vill undvika är i alla fall massiv träningsvärk så att man nästan får svårt att röra sig. Hittills har min träningsvärk varit minimal, såpass att jag funderar på om träningen kunde vara hårdare. Tips någon?

För att göra övningarna tyngre gör jag dem saktare. Just nu så sakta att det blir riktigt tungt att köra 5x8 armhävningar (fötterna på ett lågt bord, knogstående, stannar upp 1-2 sek i mittenläget resp bottenläget). 8 reps låter ju som muskelbyggarmängd sneglande nedåt styrkemängd, väl? Är det fortfarande det om jag sänker rörelsehastigheten, eller blir det uthållighet då? :blink:

Fortfarande ingen nämnvärd träningsvärk, bekvämt men man undrar om träningen tar ordentligt. Man kanske bara får värk i början innan kroppen vant sig, eller om man kör jättehårt att kroppen har svårt att vänja sig?

• Like 1

För att göra övningarna tyngre gör jag dem saktare. Just nu så sakta att det blir riktigt tungt att köra 5x8 armhävningar (fötterna på ett lågt bord, knogstående, stannar upp 1-2 sek i mittenläget resp bottenläget). 8 reps låter ju som muskelbyggarmängd sneglande nedåt styrkemängd, väl? Är det fortfarande det om jag sänker rörelsehastigheten, eller blir det uthållighet då? :blink:

Fortfarande ingen nämnvärd träningsvärk, bekvämt men man undrar om träningen tar ordentligt. Man kanske bara får värk i början innan kroppen vant sig, eller om man kör jättehårt att kroppen har svårt att vänja sig?

Träningsvärk är inget mått på att du tränar tungt eller ens bra. Om du tränar med god teknik och inte kör slut på dig totalt kanske du inte får träningsvärk alls. Om du inte byter övningar och tränar andra muskler/andra sätt att träna musklerna kan det också göra att du inte får värk. Själv får jag aldrig träningsvärk även om jag tränar riktigt tungt för min förmåga. Jag ser det inte som ett problem.

• Like 2

Ok tack, då slutar jag fundera på avsaknaden av värk :)

Men vad säger du om att göra övningar tyngre genom att utföra dem saktare?

Ingen aning, jag tror mer på att ha bra utförande och träna med antingen lättare vikter och kortare vila mellan set eller alternativt tyngre och lite längre vila mellan set. Men jag styrketränar med vikter så vet ingenting om effekten av den typ av träning du gör egentligen. Men flera här vet säkert...?

• Like 1

Chin ups är kul och kul att det går framåt!

Jag föredrar att hänga på mig vikt istället för att gör många, men brukar variera. Det sköna med att göra med vikt är att det känns lättare när jag gör utan vikt. Det tycker jag är största fördelen med att hänga på vikt.

Det behöver inte vara så mycket till att börja med. Bra är att ta en så låg vikt så man klarar lika många/nästan lika många som utan extra vikt, sen när man kört ett tag är det även kul att maxa på så man inte klarar så många reps.

• Like 1

Om du kör övningarna långsamt så blir det ganska likt slow burn. Är inte någon träningsform som slagit igenom så man kan misstänka att det inte är det mest effektiva sättet att träna. Jag skulle tro att det blir mer som uthållighetsträning. Om du vill bli starkare skulle jag rekommendera att göra övningarna tyngre genom att belasta ena armen mer än den andra. Med andra ord förflytta tyngdpunkten så att du får mer vikt på ena armen. Alternativt att lägga på någon vikt för att göra övningen tyngre.

• Like 1

• 9 months later...

Har börjat med armhävningar med min sjuårige son på ryggen. För några månader sedan klarade jag noll när jag provade en gång. Utan att ha tränat klarade jag 3.5+4.5 häromdagen. Och för en stund sedan gjorde jag 2.5+2.5. Hade nog klarat två set till utan problem men är i varmt klimat och vill inte svettas för mycket just nu :D

Tackar för tipsen i tråden, jag har slutat med min omedvetna slowburn eftersom det inte är mitt mål. Har även passat tips vidare till en släkting som kör för många reps i förhållande till vad han vill/behöver.

• Like 2