Gå till innehåll

Tips på tillbehör till mögelost?

Recommended Posts

Beror på hur strikt du vill vara... Jag har köpt balsamvinäger dadlar eller fikon på Oil&Vinegar. Funkar jättebra att doppa ost i.

Färska fikon? Paprika? Gurka? Champinjonhattar?

Om jag festar till riktigt ordentligt köper jag ett fåtal medjooldadlar. De är inte riktigt lika söta som vanliga dadlar. Att värma sådana med grönmögelost är fantastiskt gott.

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 5 weeks later...
  • 3 months later...

Kanske med riktigt lite fikonmarmelad till osten? ... typ mät upp 3-4 gram totalt och se hur långt det räcker och om det ger den smakupplevelse du vill ha... har man problem med sockertrollet så är det dock inget bra alternativ.

Länk till inlägg

På en bit mögelost lägger jag gärna smör, en hopvikt skiva kokt saltrulle, och toppar med valnöt. Funkade bra igår som substitut när jag märkte att grytan på tupphjärta behövde nån timme till på spisen.

Länk till inlägg

Cirka 60% av ett fikon är kolhydrater. Ett ganska stort torkat fikon väger cirka 15 gram. Ett fikon innehåller då cirka 9 gram kolhydrater. Så visst kan man äta något fikon tillsammans med mögelost om man vill det någon gång om man vill och inte triggas för mycket.

Vet inte vad marmelad innehåller men har svårt att tänka att den dessutom skulle innehålla tillsatt socker då fikon är så söta i sig.

Länk till inlägg