HelenaB

Ketos - insulin

Recommended Posts

Jag har lyssnat på Dr Jason Fungs fascinerande föreläsningar både på Kostdoktorn och Youtube. Hans föreläsningar går ut på att det är konstant förhöjda insulinnivåer som är roten till det onda i metabola syndromet m fl besvär. Förenklat om hur han beskriver det, är insulinets primära roll att se till att vi får energi (fett, glukos, protein) in i cellerna och därigenom sänka blodsockret, men att om man belastar denna funktion för hårt och går med höjd insulinhalt för ofta och har för korta intervaller för dessa toppar blir man tolerant mot insulin och utvecklar i förlängningen diabetes typ 2. Jag har inga problem att förstå vad han säger, men en sak som inte riktigt framgår (eller jag inte förstår) är, hur ser kopplingen ut mellan enbart insulin och ketos?

Om man inte tillför kroppen kolhydrater i tillräcklig mängd, hamnar man förr eller senare i ketos. Men om man äter en kycklingfilé och inget annat vad händer då med ketosen? Påverkas den av den insulinhöjning som blir följden av filén? 

Jimmy Moore har sagt att han kan inte äta kyckling utan att gå upp i vikt p g a dess höga insulinindex och fler har kommenterat om detta med högt insulinindex på bl a protein, på olika sätt. På något vis måste det ändå vara positivt att få in energin och proteinerna i cellerna? Utan insulin svälter vi ju långsamt ihjäl (diabetes typ 1). Personligen har jag aldrig märkt av denna effekt på vikten av varken kyckling, kalkon eller mejerivaror. Men det säkert individuellt hur man reagerar på detta. Nu försöker jag hålla mig i stabil ketos och har sedan länge praktiserat olika typer av periodisk fasta med bra resultat.

 

Om någon vänlig själ kan reda ut detta åt mig är jag tacksam  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta (även icke-lchf:are) är i ketos efter nattfastan. Sen finns det olika grader, och man har fastställt nåt som kallas optimal ketos som är mellan 0,5-3 om jag inte minns fel. Då ska fettförbränningen vara som bäst och också hälsofördelarna. Högre upp i ketosskalan blir det svältfasta och sen också ketoacidos som kan drabba td1 och alkoholister. Jag mätt en gång och jag mår bättre i den lägre delen av den optimala ketosen. Hamnar där med min ganska liberala lchf (50-75 gr kollisar/dag). Testade också att gå upp i skalan när jag la till mer fett men jag kände mig seg då. Har hört flera vittna om att de mår bättre i den nedre delen av den optimala ketosen, bl a forskaren Dominic D´Agostino, som är en STOR kille och också kroppsbyggare. Jag testade att slänga ur mig ur ketosen med aningen mer kolhydrater och ett eller om det var två glas vin men på morgonen efter var jag nästan optimal ketos igen. 

Jag kan ju säga att jag inte eftersträvar ketos men har hittat en liberal lchf som är i princip utan mejerier som ger mig bästa välmåendet.

Här är en bra föreläsning med Stephen Phinney, pionjärforskare på området ketos.

https://www.youtube.com/watch?v=GkQYZ6FbsmI

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du skall hålla dig till Fungs råd.. dels om vad du skall äta och hur ofta!

 

Sen så.. protein (aminosyror) är essentiella, de tarvar insulin.. de är insulinogena.. och du skall ha en insulinutsöndring om de skall hamna på rätt ställen!

 

Glukos däremot.. är inte essentiellt.. främst iomed att kroppen kan syntetisera dem själv.. och man behöver antagligen vara idrottsman/kvinna för behöva tillföra dem via kosten.. för full prestationsförmåga under anaeroba förhållanden!

 

För det andra lär du hur du än gör alldrig kunna nolla kolisarna, de ingår i det mesta du äter.. tex kött och smör, om även i små mängder!

 

Grejen är att.. insulin är inget problem.. det är ett livsviktigt hormon.. det är kronisk hyperinsulinemi som är ett problem!

 

Hyperinsulinemi uppstår främst iomed att vi som art har en rätt liten förmåga att lagra glukos och en rudimäntär Denovo lipogenes.. dvs vi är dåliga på att omvandla glukos till fett!

 

Du kan kika lite hit o dit på olika tabeller.. de lär hur som helst inte förklara vad som är bäst för dig!

 

Oså.. var inte rädd för insulin.. men sky hyperinsulinemi och insulinresistens som pesten!

 

Egentligen räcker det rätt långt att följa Paolo Robertos kostråd.. ät hur mycket pasta och kolisar som helst.. men man skall ut och springa i högt tempo minst två timmar om dagen.. 7 dagar i veckan.. förutom alla andra timmar man vistas på gymmet.. dvs glöm att du har tid med jobb och familj.. alternativt bygg ett hus strax bredvid din före detta!

 

Alternativet till Paolos råd är att dra ner på kolisarna.. om man nu inte tycker att en två timmars löprunda är själva desserten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du skall hålla dig till Fungs råd.. dels om vad du skall äta och hur ofta!

 

Sen så.. protein (aminosyror) är essentiella, de tarvar insulin.. de är insulinogena.. och du skall ha en insulinutsöndring om de skall hamna på rätt ställen!

 

Glukos däremot.. är inte essentiellt.. främst iomed att kroppen kan syntetisera dem själv.. och man behöver antagligen vara idrottsman/kvinna för behöva tillföra dem via kosten.. för full prestationsförmåga under anaeroba förhållanden!

 

För det andra lär du hur du än gör alldrig kunna nolla kolisarna, de ingår i det mesta du äter.. tex kött och smör, om även i små mängder!

 

Grejen är att.. insulin är inget problem.. det är ett livsviktigt hormon.. det är kronisk hyperinsulinemi som är ett problem!

 

Hyperinsulinemi uppstår främst iomed att vi som art har en rätt liten förmåga att lagra glukos och en rudimäntär Denovo lipogenes.. dvs vi är dåliga på att omvandla glukos till fett!

 

Du kan kika lite hit o dit på olika tabeller.. de lär hur som helst inte förklara vad som är bäst för dig!

 

Oså.. var inte rädd för insulin.. men sky hyperinsulinemi och insulinresistens som pesten!

 

Egentligen räcker det rätt långt att följa Paolo Robertos kostråd.. ät hur mycket pasta och kolisar som helst.. men man skall ut och springa i högt tempo minst två timmar om dagen.. 7 dagar i veckan.. förutom alla andra timmar man vistas på gymmet.. dvs glöm att du har tid med jobb och familj.. alternativt bygg ett hus strax bredvid din före detta!

 

Alternativet till Paolos råd är att dra ner på kolisarna.. om man nu inte tycker att en två timmars löprunda är själva desserten!

 

Ja, precis som jag har förstått det. Även om man använder ketoner så finns också glukosen. Man kan inte gå på ketoner ensamt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Zepp!

Tack så mycket för förklaringen. Nej jag är inte rädd för insulinet :), som du säger är det livsviktigt för att inte vi ska brytas ner och svälta ihjäl.

Tack o lov har jag mycket bra koll på vad jag äter, sockerberoende som jag är. Jag har sedan 2 år tillbaka hållit min ideal- och målvikt och tränar gärna ibland ömsom hårt ömsom soft. Jag är så stolt och nöjd med vad jag har åstadkommit med min kropp och själ :rolleyes:.

Det är inte för att kunna gå ner mer i vikt som jag undrar. Jag har ett stort intresse för processerna i kroppen och vill bara förstå vad insulin har för koppling till ketos, om någon. Att högt blodsocker sänker eller stoppar ketos är jag klar över, men vad gör insulin "ensamt" i relationen till ketos om man inte lägger till högre blodsocker? Jag har försökt att få svar via nätet och föreläsningar men når liksom inte hela vägen fram. Eller så finns det ingen koppling och därför nämner ingen om det  :D.

 

Dr Fung har en väldigt bra strategi som jag tycker verkar sund också. Ta bort alla mellis i tid och otid, då kan man komma undan med att äta rejält med riktig mat vid måltiderna. Gärna tidig middag och sen frukost :)!  Lite så åt jag innan jag hörde hans föreläsningar. Men nu är jag mer noga med att inte äta mellan måltiderna, och skjuter med fördel upp frukost till lunchdags.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insulins koppling till ketos är att insulin måste vara lågt för att ketos skall uppstå!

 

Några nämner ketos som ett svälttillstånd.. och för majoriteten är det just det, dvs man befinner sig i ketos när man svälter eller fastar.

 

Väldigt, väldigt sällan annars!

 

Insulin har flera funktioner.. för övrigt så är det en "major player", vad gäller vår metabola homeostas.

 

Om man beskriver det som så.. Insulin stiger efter en måltid.. oavsett vad du äter.. mer för vissa macronutrienter, mindre för andra.

 

Då, signalerar det främst lagring.. det undertrycker då oxå andra hormoner/signalsubstanser som krävs vid uttag.. främst Glukagon.

 

Inte nog med det, det reglerar våra cellers förmåga att förbränna olika macronutrienter, det ökar GLUT4 så att cellerna blir mer mottagliga för glukos, det minskar Glukagon som skall frigöra lagrat glukos, det nedreglerar fettoxidation och lipolys.

 

Det ökar vår förmåga att bilda triglycerider i fettväven via lipaser.

 

Det ser oxå till att aminosyror hamnar i cellerna.. och olika aminosyror på olika ställen, där de behövs.

 

Grejen är, att det inte krävs särskildt mycket insulin om man är frisk för att reglera ett blodsocker, det sköter oftast GLUT1 utan hjälp av insulin.

 

Likaså vad gäller lagring av fett, det sköter till väldigt stor del ASP, som triggas av Kylomicroner.. dvs de som transporterar in längre fettsyror från tarmen via lymfsystemet, efter en måltid.

 

Ketos betyder som regel brist på glukos.. då sjunker insulin.. det innebär att reesterifieringen av triglycerider i fettväven minskar och mer fettsyror binds till Albumin, som frigörs till blodet.

 

Med mer FFA som de kallas så får leven mer fettsyror, den bryter då ner en del av dessa halvvägs.. till ketonkroppar.

 

Levern har nästan inga ketolysensymer alls, så dessa går då ut i blodet där de kan användas av celler med mer ketolysensymer.. främst hjärtat och hjärnan.

 

Och de kan i dessa celler ersätta glukos.. hjärnan som inte kan förbränna fett kan ta uppemot 70% av sin energi från ketonkroppar.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu