Syster Yster

Proteinbehov?

Recommended Posts

Hur mycket protein bör man äta per dag i relation till sin kroppsvikt?

Är det olika för män och kvinnor? Olika för smala och feta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter Attia (stor profil i USA) som tränar mycket (4-8 gånger i veckan) säger man inte ska äta mer än 15% för då kan det göras om till fettlagring. Och de som inte tränar behöver ännu mindre (10-12% antar jag). Eliten som tärnar med kanske behöver mer, men det är en annan fråga.


Jag antar kvinnor som har närapå halva muskelmängden inte är identiska med män med dess behov av protein. Dock behövs ju protein till mycket annat än just muskler. Tror inte det är skillnad på smala och feta egentligen, men feta har generellt mer muskler då de behövt bära på mer.


Så att LCHF folk automatiskt äter mer kött är fel - men nybörjare hamnar nog lätt där tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... 15% av vad ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag egentligen undrar är hur mycket protein man bör äta för att fylla kroppens behov av protein.

Alltså minst X antal gram protein per kilo kroppsvikt för normalviktig person.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WHO säger väl 0.7 gram...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å menar 15% av energiintaget. Hur mycket det är skiftar med kön, vikt, ålder, längd, träningsgrad osv. 1500-3000 kcal (eller 6000 för eliten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert olika råd från olika personer. Det jag tycker verkar vettigast är inte att räkna protein i form av energi %, utan att istället räkna i gram/kg kroppsvikt. Det jag kunnat läsa mig till är att proteinsyntesen inte klarar av mer än 1,5g/kg kroppsvikt. Allt utöver det borde således bli överflödigt oavsett hur mycket man rör på sig. Vad som är optimalt för en enskild individ tror jag inte är lika lätt att svara på. Mer (närmare max) om man tränar mycket, mindre om man sitter still hela dagarna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bra fråga Syster Yster, jag har också börjat tänka på detta.

Jag har varit duktig på att minska på kolhydraterna sista året, men istället har jag kanske ätit för mycket protein.

Har inte ens tänkt tanken på att det kan bli för mycket proteing förrän jag för några dagar sedan började läsa boken "The Art and Science of Low Carbohydrate Living" av Jeff S. Volek och Stephen D. Phinney. (Som stämmer bra med Magnus77's svar här ovan.)

De skriver bland annat: 

"We recommend protein between 1.5 and 2.0 grams per kilogram reference body weight (0.7 to 0.9 grams per pound reference weight). This translates to between 90 and 150 grams per day for a range of adults, which is about what the average adult in the US is already eating."

 

Så nu ska jag försöka hålla mig runt 100 gram per dag med protein har jag tänkt.  

Istället ska jag öka upp fettnivån så mycket jag känner att jag behöver för att hålla mig mätt och glad. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livsmedelsverkets rekommendationer (som inte verkar uppdaterade på den här sidan 2000-talet): http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Behover-idrottande-ungdomar-extra-protein-----/

 

Om vi utgår från att du följer en LCHF-diet så torde det vara en smal sak att få i sig det du behöver. Om du inte tränar (eller av någon annan anledning inte har ett högre proteinbehov än normalt) så kan det finnas risk för att du behöver hålla koll "uppåt", dvs så att du inte i onödan stoppar i dig så mycket protein att det gynnar överdriven glukoneogenes (kort och gott nybildning/ombildning av glukos).

 

Inom idrottssammanhang så har jag inte sett några studier som bekräftar större behov än 2.2 gram/kg kroppsvikt vid energibalans. Jag har å andra sidan inte heller sett några studier som, trovärdigt, visar att ett högre intag än så vore farligt eller problematisk, givetvis frånsett ketosen som kan påverkas negativt vid överdriven glukoneogenes.

 

Mina egna erfarenheter är att någonstans 2.7 gram/kg kroppsvikt eller strax över är en gräns då ketosen tycks börja störas. Jag tränar dock. Om du också tränar så är ett tips att du experimenterar så mycket och så seriöst som du bara kan eftersom "expertisen" sannerligen inte verkar ha koll på det här ämnet än... (Varken Finneys, Attias eller för den delen DiPasquales eller MacDonalds åsikter på ämnet har stämt för mig vad gäller upplägg av LCHF/proteinintag etc).

 

Ha det!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite grov kalkylator för proteinbehov.

 

http://www.skane.se/sv/Webbplatser/Skanes-universitetssjukhus/Organisation-A-O/Kunskapscentrum-for-geriatrik/Kunskapsbank/Nutritionslankar/Energikalkylator/

 

 

Ketogen kost kan förmodligen öka behovet en liten aning men det beror också på biotillgänglighet och kvalité på det protein man äter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom även i håg att räkna på målvikten om du avser gå ner i vikt (ca BMI 22) inte på nuvarande vikt om du avser gå ner i vikt (finns inget skäl att räkna fettvikten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.