Jump to content

Proteinbehov?


Syster Yster
 Share

Recommended Posts

Peter Attia (stor profil i USA) som tränar mycket (4-8 gånger i veckan) säger man inte ska äta mer än 15% för då kan det göras om till fettlagring. Och de som inte tränar behöver ännu mindre (10-12% antar jag). Eliten som tärnar med kanske behöver mer, men det är en annan fråga.


Jag antar kvinnor som har närapå halva muskelmängden inte är identiska med män med dess behov av protein. Dock behövs ju protein till mycket annat än just muskler. Tror inte det är skillnad på smala och feta egentligen, men feta har generellt mer muskler då de behövt bära på mer.


Så att LCHF folk automatiskt äter mer kött är fel - men nybörjare hamnar nog lätt där tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Det finns säkert olika råd från olika personer. Det jag tycker verkar vettigast är inte att räkna protein i form av energi %, utan att istället räkna i gram/kg kroppsvikt. Det jag kunnat läsa mig till är att proteinsyntesen inte klarar av mer än 1,5g/kg kroppsvikt. Allt utöver det borde således bli överflödigt oavsett hur mycket man rör på sig. Vad som är optimalt för en enskild individ tror jag inte är lika lätt att svara på. Mer (närmare max) om man tränar mycket, mindre om man sitter still hela dagarna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Livsmedelsverkets rekommendationer (som inte verkar uppdaterade på den här sidan 2000-talet): http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Behover-idrottande-ungdomar-extra-protein-----/

 

Om vi utgår från att du följer en LCHF-diet så torde det vara en smal sak att få i sig det du behöver. Om du inte tränar (eller av någon annan anledning inte har ett högre proteinbehov än normalt) så kan det finnas risk för att du behöver hålla koll "uppåt", dvs så att du inte i onödan stoppar i dig så mycket protein att det gynnar överdriven glukoneogenes (kort och gott nybildning/ombildning av glukos).

 

Inom idrottssammanhang så har jag inte sett några studier som bekräftar större behov än 2.2 gram/kg kroppsvikt vid energibalans. Jag har å andra sidan inte heller sett några studier som, trovärdigt, visar att ett högre intag än så vore farligt eller problematisk, givetvis frånsett ketosen som kan påverkas negativt vid överdriven glukoneogenes.

 

Mina egna erfarenheter är att någonstans 2.7 gram/kg kroppsvikt eller strax över är en gräns då ketosen tycks börja störas. Jag tränar dock. Om du också tränar så är ett tips att du experimenterar så mycket och så seriöst som du bara kan eftersom "expertisen" sannerligen inte verkar ha koll på det här ämnet än... (Varken Finneys, Attias eller för den delen DiPasquales eller MacDonalds åsikter på ämnet har stämt för mig vad gäller upplägg av LCHF/proteinintag etc).

 

Ha det!

 

Link to comment
Share on other sites

Lite grov kalkylator för proteinbehov.

 

http://www.skane.se/sv/Webbplatser/Skanes-universitetssjukhus/Organisation-A-O/Kunskapscentrum-for-geriatrik/Kunskapsbank/Nutritionslankar/Energikalkylator/

 

 

Ketogen kost kan förmodligen öka behovet en liten aning men det beror också på biotillgänglighet och kvalité på det protein man äter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...