Jenny J Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Är det någon (gärna kostdoktorn själv) som har något bra svar på hur mycket proteiner man behöver när man helammar? Vi har bröllop om två månader, och även om jag inte har några som helst planer på att banta, skulle jag gärna äta lite striktare innan dess, men vågar inte riktigt begränsa proteinet med tanke på amningen. (Begränsar jag inte proteinet så klarar jag inte av att äta strikt.) Dessutom har jag tänkt träna lite extra också nu innan bröllopet, så jag antar att proteinbehovet kan öka lite av det? För tillfället räknar jag inte alls på hur mycket proteiner jag äter, men jag är 162 cm och 65 kg, och misstänker jag äter rejält över vad som "rekommenderas", om jag förstått rätt borde jag, när jag inte ammar, hålla mig till ca 65 g om dagen. Blir nog säkert en bra bit över hundra gram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Det verkar riskabelt att begränsa både kolhydrater och protein när man helammar, om man vill ha kvar sina muskler. Amning kräver minst 500 kcal, av det är 35-40E% kolhydrater och 8E% protein, det bör innebära ca 50 g kolhydrater och 10 g protein extra. Äter du inte så mycket kolhydrater bör du ju äta protein som det kan tillverkas av, gissar jag. Jag skulle inte våga prova, faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Tack för infon! Det antar jag att betyder att om jag håller mig till 60 g kolhydrater och 70 g protein om dagen så är jag på säkra sidan. Tror jag ska föra matdagbok några dagar och kolla att jag inte är helt off. Har en stark känsla av att det kan ligga på något lägre i kolhydrater, men rätt mycket högre i protein. Har du någon aning om hur mycket protein som behövs för att tillverka 1 g kolhydrater till mjölken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag skulle som sagt ta i lite extra, för säkerhets skull. Och när man ammar är det viktigare att äta näringsrikt än att hålla någon viss andel av kolhydrater/ protein/ fett, skulle jag hävda. Ta hand om dig och bebisen, så att du får vara frisk och ha musklerna kvar, så kan du väl experimentera lite mer sedan? Jag vet inte exakt hur mycket protein som krävs för glukosen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Eftersom jag till och med börjat gå upp i vikt nu tydligen, trots att jag ammar, kollade jag hur mycket jag egentligen äter på en vanlig dag nu för tiden (har inte kollat det på rätt många månader). Och jisses vad jag börjat sväva ut... Över 3000 kcal, 150 g protein och 53 g kolhydrater åt jag, när jag försökte äta "som vanligt". Och jag är ändå en rätt liten kvinna på 162 cm och 66 kg (nu då efter viktuppgång). Lätt att bli fartblind tydligen när man inte håller koll.... Så bestämde direkt att jag nog kan minska lite på både protein och kolhydrater utan att riskera varken min eller dotterns hälsa. Dottern håller vikten perfekt enligt kurvan medan jag går upp, så det borde väl tyda på att vi båda får i oss tillräckligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Självklart behöver du extra energi under amningen! Kroppens mjölkproduktion ligger ju inte förlagd till amningstillfällena utan håller på konstant. Det glöms ofta bort och det är synd för där kommer ofta kraven att allt ska vara som vanligt trots att "mjölkfabriken" körs dygnet runt. Jag vet inte i vilka proportioner du ska äta men varför skulle kolhydratbehovet öka? Jag är övertygad om att den extra energin skulle du kunna få från fett istället för kolhydrater. Däremot kan jag tänka mig att gå från 53g/kolh per dag till under 20g per dag skulle trigga omställningsbesvär och det kan du vara utan när du ammar (amning är jobbigt nog ändå). Strikta du till kolydraterna något och kanske, om du kan, byt en del av proteinet mot mer fett så borde vikten ta hand om sig själv. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Självklart behöver du extra energi under amningen! Kroppens mjölkproduktion ligger ju inte förlagd till amningstillfällena utan håller på konstant. Det glöms ofta bort och det är synd för där kommer ofta kraven att allt ska vara som vanligt trots att "mjölkfabriken" körs dygnet runt. Jag vet inte i vilka proportioner du ska äta men varför skulle kolhydratbehovet öka? Jag är övertygad om att den extra energin skulle du kunna få från fett istället för kolhydrater. Däremot kan jag tänka mig att gå från 53g/kolh per dag till under 20g per dag skulle trigga omställningsbesvär och det kan du vara utan när du ammar (amning är jobbigt nog ändå). Strikta du till kolydraterna något och kanske, om du kan, byt en del av proteinet mot mer fett så borde vikten ta hand om sig själv. Lycka till! Vissa menar att kolhydratbehovet skulle öka för att själva mjölken är rätt kolhydratrik, men jag tror hur som helst att jag rätt enkelt kan dra ner proteinmängden till kanske 100 g per dag och kolhydratmängden kanske på så sätt att jag skippar mörkchokladen men håller kvar resten. Men såklart så att jag ändå äter mig mätt på fett. Fast jag tycker det är ett rätt roligt argument det här med att man ska amma för att det är "gratis". Jag tror ärligt talat att det är dyrare för mig att amma än att köpa ersättning med tanke på mängderna mat jag äter pga amningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 8, 2013 Author Share Posted February 8, 2013 Det verkar riskabelt att begränsa både kolhydrater och protein när man helammar, om man vill ha kvar sina muskler. Amning kräver minst 500 kcal, av det är 35-40E% kolhydrater och 8E% protein, det bör innebära ca 50 g kolhydrater och 10 g protein extra. Äter du inte så mycket kolhydrater bör du ju äta protein som det kan tillverkas av, gissar jag. Jag skulle inte våga prova, faktiskt. Snubblade över denna artikel när jag googlade lite liknande saker, så tänkte att jag måste tillägga i denna diskussion också. http://www.pacifichealthdialog.org.fj/Volume%201/PacificChildHealth/Review%20Paper/Human%20milk%20theres%20no%20other%20quite%20like%20it.pdf En artikel är såklart bara en artikel, och jag har ingen aning om hur välgjord den är, men enligt denna artikel så tillverkas de kolhydrater som hamnar i bröstmjölken i själva bröstet, så det är alltså inte fråga om att använda de kolhydrater man äter ur kosten i denna tillverkning. Mao skulle jag påstå att man lugnt kan äta väldigt lite kolhydrater även om man ammar. Däremot kanske extra protein kan vara på sin plats. Vet inte hur det påverkar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Snubblade över denna artikel när jag googlade lite liknande saker, så tänkte att jag måste tillägga i denna diskussion också. http://www.pacifichealthdialog.org.fj/Volume%201/PacificChildHealth/Review%20Paper/Human%20milk%20theres%20no%20other%20quite%20like%20it.pdf En artikel är såklart bara en artikel, och jag har ingen aning om hur välgjord den är, men enligt denna artikel så tillverkas de kolhydrater som hamnar i bröstmjölken i själva bröstet, så det är alltså inte fråga om att använda de kolhydrater man äter ur kosten i denna tillverkning. Mao skulle jag påstå att man lugnt kan äta väldigt lite kolhydrater även om man ammar. Däremot kanske extra protein kan vara på sin plats. Vet inte hur det påverkar... Ja, laktosen tillverkas i bröstet, men för att göra det så används glukos som transporteras dit med blodet: http://pathman.smpdb.ca/pathways/SMP00444/pathway Så levern måste tillverka extra glukos om man inte äter kolhydrater. Det går ju bra, jag har själv ätit LCHF och ammat, men jag tror att om man begränsar både kolhydrater och protein i kosten så finns risk att kroppen bryter ner musklerna för att få substrat till glukostillverkningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 12, 2013 Author Share Posted February 12, 2013 Precis, men bara man äter tillräckligt med protein, ska det inte vara ett problem att minska kolhydraterna... En sak jag har oroat mig för är att det skulle bli för lite kolhydrater i mjölken ifall man äter för lite kolhydrater, men detta verkar vara obefogat, tack och lov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts