Soppslev Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Bakgrund Jag har skrivit två övervakade IQ test. Vid ett av tillfällena levde jag på vanlig kolhydratrik mat. Vid det andra tillfället hade jag följt en strikt ketoperiod under flera veckor. Jag åt då mycket fett och grönsaker, och måttligt med protein (ca 1g per kilo kroppsvikt). Vad är IQ? IQ är ett mått som ska mäta logiskt tänkande och problemlösningsförmåga. Testet består av figurer i en följd, där sista rutan är tom. Man ska genom att titta på de olika figurerna kunna se vilken figur som är den logiska fortsättningen i serien. IQ-test är helt oberoende av kulturella och språkliga erfarenheter. Vad innebörden av IQ är finns det olika åsikter om. Enligt vissa är IQ ett mått på en allmän intelligens, som i sig är kopplad till i princip allt i livet som kräver mental energi. Andra menar att det bara mäter hur duktig man är på att göra IQ test. Sen finns det åsikter däremellan inom hela spannet. Forskningsläget idag är ändå tydligt med att IQ mäter en generell intelligensfaktor som i sin tur innebär att högre IQ innebär fördelar inom så gott som alla livets områden. Mensa är en förening i Sverige för människor med en IQ på minst 132. Man får skriva test hos dem två gånger. De två testen skiljer sig åt och frågorna i det andra testet är helt andra frågor än de i det första. Det går alltså inte bättre bara för att man skriver det nya. Det andra testet är också i allmänhet svårare. Det krävs något färre rätt för att få ett högre resultat. Fungerar hjärnan utan kolhydrater? Enligt mainstreamparadigmet så måste hjärnan ha kolhydrater. "Glukos är det enda bränsle som hjärnan kan leva på." är ett vanligt påstående. Många dietister, livsmedelsverket m.fl. menar att man blir trög i huvudet utan kolhydrater. Min erfarenhet efter att ha skrivit två test. Första gången jag skrev testet och åt en stor mängd kolhydrater så fick jag ett resultat som motsvarar en IQ på 120. När jag skrev det andra testet och hade levt på ketogen kost (mindre än 10g kolhydrater om dagen i flera veckor) så fick jag ett resultat som motsvarar en IQ på 128. Slutsats Är skillnaden i mina resultat en effekt av de olika kosthållningarna? Vem vet. Det går inte att bevisa utifrån dessa erfarenheter. Men bevisligen så blir man inte korkad av att inte ät kolhydrater (så länge man tillhandahåller rikligt med fett!). Forskningen säger dock att ketoner är ett mer effektivt bränsle för hjärnan än glukos. Och min egen erfarenhet är att jag har bättre fokus och mental skärpa när jag äter ketogent. Så ja, själv vill jag tro att skillnaden i resultatet faktiskt berodde på kosthållningen. Om inte annat så bevisar det iaf att hjärnan fungerar minst lika bra i ketos som när den är glukosdriven. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Även världsmästaren i minne, en svensk vars namn jag inte har koll på men läst om, höjde sig en nivå med ketogen kost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Mattias Ribbing 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Kolhydrater i mängd är fördummande.Jag har själv suttit som testövervakare i Göteborg och beskrivningen hur det går till vid ett test stämmer med vad Soppslev skriver. Ketogen kost stärker din kropp på alla sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 Har själv fastat inför och under tentor i filosofi, med toppresultat. Härliga upplevelser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts