Jump to content

Mejerifri LCHF - Smör

Recommended Posts

Hej

Jag är ytterst känslig för kolhydrater och jag måste tyvärr köra mejeri och nötfri lchf för att inte falla tillbaka i beroende. Jag har uteslutit alla mejerier då jag inte vågar experimentera. 

Jag funderar på att tillsätta smör till stekning då det underlättar och smakar gott. Många argumenterar att smör är OK när man kör mejerifritt och jag förstår inte riktigt varför.

Är det en ursäkt för folk att "fuska"eller är det en allmän sanning att smör inte triggar? Vänligen berätta om era erfarenheter kring detta!

MVH 

Vad som triggar är individuellt. Det finns förmodligen de som kan triggas av smör också och överäter det. Läser du på smörpaketet så innehåller smör 80-82 % fett beroende på märke. Smälter man om det till ghee så för man ett renare smörfett. Stek i ghee eller kokosfett om du känner dig osäker på om du tål smör eller inte. Recept på hur man gör ghee finns på nätet om du googlar.

• Like 2

Hej

Jag är ytterst känslig för kolhydrater och jag måste tyvärr köra mejeri och nötfri lchf för att inte falla tillbaka i beroende. Jag har uteslutit alla mejerier då jag inte vågar experimentera. 

Jag funderar på att tillsätta smör till stekning då det underlättar och smakar gott. Många argumenterar att smör är OK när man kör mejerifritt och jag förstår inte riktigt varför.

Är det en ursäkt för folk att "fuska"eller är det en allmän sanning att smör inte triggar? Vänligen berätta om era erfarenheter kring detta!

MVH 

Smör innehåller väldigt lite kasein (mjölkprotein) och även lite laktos, och fungerar därför för många.

• Like 4

Du kan också köpa Arlas koncentrerat smör ( smörolja ), säljs i 1,8 kg hinkar, används till matlagning och smörsåser. Den har lång hållbarhet 6 mån i kyl. Den brukar inte finnas i sortimentet, men det brukar inte vara nåt problem för butiken att ta hem.

• Like 3

Du kan också köpa Arlas koncentrerat smör ( smörolja ), säljs i 1,8 kg hinkar, används till matlagning och smörsåser. Den har lång hållbarhet 6 mån i kyl. Den brukar inte finnas i sortimentet, men det brukar inte vara nåt problem för butiken att ta hem.

Finns det någon ekologisk variant på koncentrerat smör?

Tack för svaren, det lutar nog åt att prova smöroljan. Jag hade inte en aning om att det existerade men där ser man :)

Smakar det även som vanligt smör?

Nej det är inte gott att äta, bara till matlagning och smörsåser, kostar ca 170 kr. Jag har en bytta i skafferiet resten i kylskåpet det blir väldigt hårt i kylen.

Ghee går att göra själv genom att koka smör på låg värme. Då kan man sila bort de resterande mjölkprotein som finns kvar. Men den lilla mängd mjölkprotein kommer nog inte att trigga sötsug, utan är mer ett problem om man är allergisk eller lider av autoimmun sjukdom.

• 2 years later...