Criollo Posted August 9, 2015 Share Posted August 9, 2015 Efter att ha ätit lchf i tre år - med bra resultat på vikten - så har jag det senaste halvåret lyckats dra på mig 6 ovälkomna kilon. Provade att äta superstrikt (tråkigt med lite grönsaker), tog bort mejerier (lättare än jag trodde) men inget hände förrän jag började med pf. Hade tidigare testat 16:8 men det funkade dåligt eftersom jag gärna kompenserade mitt ätande när jag väl fick börja äta. Nu kombinerar jag lchf med att fasta 20-22 timmar per dag och det löjliga är att det är så lätt, känner mig bara pigg och glad och när jag väl äter så blir jag verkligen mätt, tidigare kände jag mig ofta som ett bottenlöst hål. Känns dock lite tabu att fasta på det viset varje dag, 5:2 och 16:8 är väl helt accepterat men när jag berättat hur jag äter nu (bara för ett fåtal personer) så får jag genast frågor om ätstörningar. Ligger på BMI 24, alltså ingen direkt övervikt men verkligen inte undervikt, några trivelkilon extra helt enkelt. Så, skulle vilja höra om det finns andra med erfarenheter kring detta, tankar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted August 9, 2015 Share Posted August 9, 2015 Fungerar det för dig att äta 20.4 så gör det. Alla klarar inte så långa fastefönster. Äter man bara en gång per dag, så finns det risk att man äter för lite totalt, så ha gärna lite koll på det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted August 9, 2015 Share Posted August 9, 2015 Varför skulle det vara tabu? 20:4 har till och med en benämning - "Warrior", googla. Mår man bra av det så kan man ju köra, men det är mindre bra om man mår dåligt av ett så litet ätfönster. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prostinnan Posted August 9, 2015 Share Posted August 9, 2015 Jag kör precis som du - äter ett mål om dagen och trivs med det. Ibland kan jag äta lite nötter, etc, i mitt ätfönster förutom huvudmålet. Några dagar i veckan fastar jag helt om jag inte är hungrig. T ex nu när det blivit varmt, soligt och skönt i Skåne i alla fall. Njuter av solen i stället för mat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Criollo Posted August 9, 2015 Author Share Posted August 9, 2015 Jo, har läst en del om warrior diet men känner dels att jag inte platsar i den omfattande träningsmängd som ingår där (I wish), dels vill jag inte äta de här extra proteintillskotten och allt vad det är utanför matfönstret. Kör latmansvarianten och funderade kanske på om det var dumt. (Jo, jag vet, det är bättre att träna, vem vet, det kanske kommer det med?) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted August 9, 2015 Share Posted August 9, 2015 Jo, har läst en del om warrior diet men känner dels att jag inte platsar i den omfattande träningsmängd som ingår där (I wish), dels vill jag inte äta de här extra proteintillskotten och allt vad det är utanför matfönstret. Kör latmansvarianten och funderade kanske på om det var dumt. (Jo, jag vet, det är bättre att träna, vem vet, det kanske kommer det med?) Jag tror att om man känner efter ordentligt så är det ingen fara. Jag tror jag själv har aningens problem med ämnesomsättningen så jag skulle vara försiktig med sånt länge, men vi är ju som sagt individuella. Jag brukar ibland ha fastedagar som är runt 20-22 timmar (idag är en sån) men har inte gått längre. Jag tror också det kan vara bara cirkulera fastedagar med dagar med lite mer kolhydrater (men ändå low carb). Bloggen 4 Health har skrivit bra om fasta och carb-cykling. Kolla in den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Criollo Posted August 9, 2015 Author Share Posted August 9, 2015 Nu blev jag nyfiken May, på vilket sätt har du problem med ämnesomsättningen och varför behöver man då vara försiktig vid fastan, skulle den då rubbas mer? Carbcykling har jag läst lite om vilket gjorde att jag häromdagen satte i mig lite rotfrukter till min mors stora glädje (hon tror att man dör utan kolhydrater), är det alltså extra viktigt vid fasta? Det hade jag isåfall missat, får kolla igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted August 10, 2015 Share Posted August 10, 2015 Nu blev jag nyfiken May, på vilket sätt har du problem med ämnesomsättningen och varför behöver man då vara försiktig vid fastan, skulle den då rubbas mer? Carbcykling har jag läst lite om vilket gjorde att jag häromdagen satte i mig lite rotfrukter till min mors stora glädje (hon tror att man dör utan kolhydrater), är det alltså extra viktigt vid fasta? Det hade jag isåfall missat, får kolla igen. Ämnesomsättningen kan gå ned vid strikt LCHF och fasta hos vissa som jag har tolkat det. Jag försöker boosta den genom att äta lite mer kolhydrater (fast ändå LCHF) i bland, särskilt på kvällen. Har inte påverkat min vikt negativt iaf, snarare tvärtom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts