Jump to content

Motigt

smarkebo

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF i fem och ett halvt år.

Det första halvåret gick jag ned ungefär 15 kg, till 89 kg. Tror jag. Jag vägde mig aldrig innan. Jag är 183 cm. Men sedan tog det stopp. Jag fortsatte äta relativt liberal LCHF och har läst mycket, både böcker och på olika forum på webben, så jag inbillar mig att jag är ganska kunnig numera. Jag har hela tiden mått bra och blir nästan aldrig sjuk och besväras inte av mygg heller. Eftersom jag inte har så förfärligt mycket övervikt så kände jag mig inte så stressad med att gå ner färdigt. Gå ner till målvikten. 

Men så i höstas började jag ändra lite för att se om jag inte kunde få fart på viktminskningen igen efter fyra års platå.

• Jag testade att utesluta mejeriprodukter (utom smör) i ett antal veckor. Ingen effekt. 

• Jag testade att helt utesluta alkohol. Jag har aldrig druckit mycket, kanske ett glas heltorrt vin i veckan, men eftersom en del rapporterat att deras viktminskning stannar av helt om de tar minsta slurk alkohol, och blir borta i gott och väl en vecka, så testade jag det. Ingen effekt.

• Jag har nu under sommaren striktat till kosten rejält. Numera äter jag enbart mat enligt Skaldemans allra striktaste recept, avsedda för 50kg + i Gi Noll-boken, kombinerat med periodisk fasta 16-8. Jag gick snabbt ned från 89 till 85,2 kg. Men sedan är det stopp igen. Nu går vecka efter vecka utan att det blir någon förändring alls. 

Visst, 183 cm och 85,2 kg är ingen katastrof alls. Förmodligen ingen hälsoskada på något sätt. Men min kulmage är kvar helt orörd . Den har inte låtit sig påverkas alls. Alla andra synliga fettlager har försvunnit för länge sedan, men magen förändras inte alls. Det känns ytterst frustrerande. Särskilt som min fru har halverat sin vikt (104 till 52 kg) enbart med hjälp av 16-8, utan LCHF (bara hennes naturligt ganska kolhydratsnåla vanor.)

Kan tillägga att jag tränar på gym en till två gånger i veckan, ganska lätt. Främst för att jag får ont i ena knäet om jag inte tränar.

I slutet av augusti, början av september ska jag och frun på solsemester till medelhavet och eventuellt tänkte jag då släppa efter lite på dieten och rent av ”kolhydratschocka” kroppen för att se om minskningen kommer igång igen efteråt när jag återgår till strikt LCHF. En del har rapporterat framgång med den metoden.

Någon som har kreativa tankar om detta?

Jeg leste for noen år siden om at hyperinsulinisme og et tegn på det var kulemage.

Det vil jo si at man har insulinresistens og høye insulinnivåer.

Jeg har det samme og vekten min stod stille i mange år inntil jeg startet med periodisk faste, da gikk den sakte nedover.

Nå kjører jeg 16:8 eller lengre samt en til to dager faste og det fungerer ganske bra.

Edit: rett på meg hvis jeg husker feil angående hyperinsulinisme :)

Jeg leste for noen år siden om at hyperinsulinisme og et tegn på det var kulemage.

Det vil jo si at man har insulinresistens og høye insulinnivåer.

Jeg har det samme og vekten min stod stille i mange år inntil jeg startet med periodisk faste, da gikk den sakte nedover.

Nå kjører jeg 16:8 eller lengre samt en til to dager faste og det fungerer ganske bra.

Edit: rett på meg hvis jeg husker feil angående hyperinsulinisme :)

Det var intressant. Men hög insulinnivå har jag inte. Mitt blodsocker ligger mycket stabilt på 5,4. Eller kan man ha högt insulin trots lågt blodsocker?

Ja det kan man.. blodsockret är så gott som alltid konstant.. tills man får fullt utvecklad diabetes.

Men i ditt fall tror jag inte så mycket på det.

Visceralt fett tyder mer på manliga könshormoner och mer kortisol.

Ja det kan man.. blodsockret är så gott som alltid konstant.. tills man får fullt utvecklad diabetes.

Men i ditt fall tror jag inte så mycket på det.

Visceralt fett tyder mer på manliga könshormoner och mer kortisol.

Hmm

Inte så mycket mer att göra än att gilla läget då. Eller kanske skrapa ihop en förmögenhet till en fettsugningsoperation...

Jodå, Criollo, som jag skrev i trådstarten så äter jag nu strikt, kombinerat med 16-8. I och med det har jag gått ned tre kilo till, men sedan står det still även med den kombinationen. Det var just det som fick mig att skriva inlägget. Jag tycker att jag gjort i princip allt nu.

Mitt enda kvarvarande hopp är att ”kolhydratchocka” kroppen på semestern i september i förhoppningen att jag vid återgången till strikt LCHF ska få igång viktminskningen igen.

Kanske då testa att köra en längre fasta, några dagar i veckan? Om jag minns rätt så pratar Jason Fung om att även om 16:8 är bättre än ingen fasta alls, så får många en långt tydligare effekt med längre fasteperioder (fast behöver då inte vara varje dag). Det och att testa att öka dosen med styrketräning, från dina 1-2/vecka till 4-5/vecka (med eventuellt lite kortare pass om än kanske lite intensivare - än hur du vanligtvis kör dina pass).

Utifrån det du berättat, som jag ser det, så har du flera alternativ att testa innan du prövar att "kolhydratchocka" kroppen.