Jump to content

Barn och LCHf

Lizarah

Recommended Posts

Hej! Jag skulle verkligen behöva hjälp med en sak. Jag har en dotter på 9 år som är överviktig. Hon har tyvärr min genetik i detta. Jag vet inte vad jag ska göra för att bromsa upp hennes vikt så att den inte eskalerar mer. Jag och min man äter LCHF (jag ngt mer strikt än han). Jag skulle gärna vilja att mina barn äter LCHF men är orolig över att det blir fel i och med att kosten de får i skolan och på fritids tyvärr är mer kolhydratrik. De äter ju ändå tre måltider om dagen, fem dagar i veckan där. Finns det ngn med liknande erfarenhet eller goda råd? Hur ska jag hjälpa min dotter?

Vi är nog många som brottas eller har brottats med samma problem  :(

Nu har jag större barn, men det yngsta går i gymnasiet och där blir det faktiskt problem med maten, då LCHF inte går att finna eller få av de urval av specialkoster som tillhandahålls, det blir tydligen för dyrt och för omständigt  :angry:

Min dotter väljer det hon kan äta, men vissa dagar finns det inga val, förutom att vara utan mat. Vi har ätit LCHF i 8 år, och jag har alltid resonerat som så, att ju striktare hemma desto bättre, då kan det ju finnas utrymme för lite kolhydrater i skolan.

Försök ändå att prata med lärare, skolsköterska, fritidspersonal och kökspersonal om att dina barn kan slippa de största sockerbomberna som saft, juice, soppor, krämer, sötade yoghurtar osv.

Rimligtvis bör väl de flesta idag förstått att socker inte är bra, det är värre på stärkelse, spannmål och fruktfronten. Det är fortfarande livsviktigt  tror många.

• Like 3

Frukost och mellanmål på fritids, är ofta väldigt kolhydratrika. Jag jobbar på fritids, så vet åtminstone hur det är hos oss... Finns tiden på morgonen, kan det vara en bättre grund om hon hinner äta något hemma på morgonen, något mättande med fett och protein. Ibland finns möjlighet att välja bland ett par olika saker till frukost, som fil, gröt eller mackor. Fil är bättre än gröt, som jag oftast tror är bättre än mackor. Flingor är generellt skräp, för att inte tala om den sylt som ofta serveras till såväl fil som gröt. Så om valmöjligheter finns, kan en hyfsad fritidsfrukost bestå av fil och pålägg. Detta förutsätter ju dock att barnet vill göra ett sådant val, för du får nog svårt att övertyga personalen om att hjälpa till i den riktningen. Det du borde kunna få personalen att hjälpa till med, är om du säger till att ditt barn inte får äta sylt eller rent socker.

Mellanmål består hos oss av mackor, mjölk och frukt, åtminstone nitton gånger av tjugo. Frukt är bättre än mackor. Vatten är bättre dryck än lättmjölk, åtminstone för den som är överviktig. Men att äta sig mätt på ett sådant mellanmål, utan att överäta kolhydrater, är nog inte lätt. I bästa fall tillåts barnen att ta en macka med mycket pålägg, finns det då Bregott eller motsvarande så blir det ett lite mindre dåligt alternativ.

Vad gäller lunchen, är det återigen mycket upp till det enskilda barnets vilja/förmåga att undvika de värsta bottennappen. Det går att äta relativt kolhydratsnålt till skollunch, men det kräver att man är beredd att basera på grönsaker och ibland avstå huvudrätten helt. Personligen äter jag ofta grönsaker med Norrgott till lunch, äter pedagogisk skollunch med barnen. Är inte striktare än att jag glatt äter rotfrukter på jobbet, dock, för jag måste ju äta något. Jag har också lärt mig att äta storköksoliver, det finns relativt ofta och mättar bra.

Men det är som sagt långt ifrån alla nioåringar som är motiverade att själva anpassa sin skolmat på ett sådant sätt. Jag håller med Syster, försök få hjälp så att hon kan slippa socker så långt det går, åtminstone.

Sen tror även jag, att det är bättre att barnen äter mackor tre mål per dag, än att de äter mackor fyra eller fem mål per dag. Gör så bra mat som möjligt hemma, alltså. Om hon måste äta plättar med sylt, sockrade potatisburgare och pasta med ketchup till lunch, låt henne åtminstone slippa sådant till middag. Hur mycket fett som bör ingå i middagen, när resten av dagsintaget är baserat på kolhydrater, kan jag inte riktigt svara på, men andelen kolhydrater bör åtminstone vara så låg som möjligt. Om hon har möjlighet att äta frukost/något före frukost hemma, tror jag däremot att det bör vara rejält med fett i detta, för att minska hunger och sug senare under dagen.

Skickar ni med henne frukt att äta på skolan? Vissa skolor/klasser uppmanar ju tyvärr till det... Skicka i så fall hellre en grönsak än en frukt, eventuellt kompletterat med något fett- eller proteinrikt (ost, skinka, ölkorv, salami), om det är tillåtet och om hon gillar det.

Lycka till!

• Like 4

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tack syster! Ja samtalen kändes inte helt bekväma, men jag tänker mig att man efterhand finner sig tillbaka till "bekvämligheten" när man inser att man bara vill väl och att det faktiskt är viktigt. Och skulle det inte bli som jag hoppas så skickar jag med råa ägg till fruktstunden - min 8 åring drack nyss sitt tredje ägg, jag är så stolt!  :D

Jag ser hur mycket mina barn orkar, t ex på BMX-banan och i skogen med andra barn. De liksom bara öser på och tappar inte orken, medan vissa storknar efter knappt nånting. Jag kommer att stå upp för detta, och samtidigt delar jag med mig till alla. Alla har rätt att må toppen, det tjänar vi alla på. 

• Like 6

Mina barn har också helt gått in för LCHF.  :)

Speciellt mellanbror, som går sista året på gymnasiet och får lunchkort för att äta på stan. Han vill inte ens ha kebabrulle/thaiwok längre. Så nu i veckan har han börjat ta med matsäck: rökt sidfläsk, ost och ägg.

Lillebror i 9:an kommer ofta hem hungrig, eftersom de har övergått till lätt&lagom till pastan i skolbespisningen. Han äter bara grönsakerna och det processade proteinet, utan fett. Han börjar nog snart också ta med sig en ostbit i smyg, känns det som.

Båda äter en stadig frukost med äggröra (på fyra! ägg :blink: ) med smör och grädde.

• Like 6

Min åttaåring berättade nyss att läraren sagt att han inte får ha ost med sig till fruktstunden i skolan - Jag blir så arg! Vad har de för rätt att bestämma över detta?! Det är mitt barn och det är jag som står för osten! Jävla okunskap och kostdiktatur.

• Like 6

Min åttaåring berättade nyss att läraren sagt att han inte får ha ost med sig till fruktstunden i skolan - Jag blir så arg! Vad har de för rätt att bestämma över detta?! Det är mitt barn och det är jag som står för osten! Jävla okunskap och kostdiktatur.

. . . kostdiktatur, ja det är just vad våra barn, våra gamla inom äldreomsorg och patienter på sjukhus befinner sig i  :angry:

• Like 2

Ta det nätt med läraren.. det tar tid!

Hur som helst.. friska barn lär knappast dö av en frukt.. låt dem som vill äta en frukt.. på fruktstunden.

Varför inte skicka en lapp till läraren med ett förslag.. kalla det för mellanmål.. eller frukt och oststund?

Grejen är väl att de misstänker att alla barn bara äter godis och junkfood hemma?

En annan gång kan du skicka med ett kokt ägg!  :unsure:

• Like 1

Jag har inga synpunkter på vad de andra barnen har med sig så länge det inte är sötsaker som lockar med mina barn.

Anledningen till att jag blir arg är att samma lärare inte tillät bär med grädde, men tillät riskakor. Jag bryr mig inte om de andra har riskakor, men varför ska då mina barn inte få ha bär och grädde, eller vindruvor och ost? Samma skola tvingar barnen att äta mer bröd för att få mer pålägg (se längre upp i tråden). Och det är margarin och fettsnål mjölk som gäller. De kan ta vatten men det är ljummet och då vill de inte dricka det.

Funderar på att skriva till dem att mina barn kommer att ha med sig diverse nyttiga saker, och skulle de ha synpunkter får de ta det med mig och inte med barnen. Det är deras problem, inte mitt. (Kommer osökt att tänka på Russel Brand och hans videointervjuer kring demokrati :))

• Like 3

Du är en besvärlig förälder.. och läraren vill ju bara följa läroplanen.. fortsätt med det!

Ett av problemen med dagens skola är det fria skolvalet.. för det är/var de besvärliga mammorna som såg till att skolan fungerade, de slutade inte tjata på rektor/politiker fören de uppfyllde kraven!

I dag väljer de "bättre skolor" för sina barn.. därav har vi mist en (1) blåslampa i baken på den kommunala skolan!

• Like 1

Mailade nyss läraren:

Hej xxx

Xxx kommer att ha med sig nyttiga saker, har du synpunkter så ta dem med mig och inte med honom såsom du gjort. Jag är i princip expert på kost och väl medveten om hur viktigt detta är. Och det är viktigt också för att frukosten på fritids ofta är undermålig.

Ta inte illa upp, vi gillar dig ju jättemycket och du gör ett bra jobb, men just kring fruktstunden tänker vi olika.

Bästa hälsningar,

Xxx

tel xxx

• Like 3

Jag blir mest upprörd av att eleverna över huvud taget uppmanas att ta med sig frukt till skolan varje dag. Framför allt av den anledningen att skolan ska vara kostnadsfri. Om de fick en vettig frukost, skulle de dessutom klara sig på den fram till lunchen. Men om skolan bedömer att eleverna behöver mellanmål på förmiddagen, ska skolan i så fall tillhandahålla detta kostnadsfritt. Det är tillåtet med inslag som innebär en ringa kostnad vid enstaka tillfällen, såsom att uppmana till att ta med en frukt och dryck när de ska på utflykt någon gång per termin. Krav på frukt dagligen är inte någon ringa kostnad för den som har ont om pengar. Att de då dessutom har synpunkter på vad som är tillåtet att ta med, nej, sådant gör mig upprörd!

• Like 6

Hej! Jag skulle verkligen behöva hjälp med en sak. Jag har en dotter på 9 år som är överviktig. Hon har tyvärr min genetik i detta. Jag vet inte vad jag ska göra för att bromsa upp hennes vikt så att den inte eskalerar mer. Jag och min man äter LCHF (jag ngt mer strikt än han). Jag skulle gärna vilja att mina barn äter LCHF men är orolig över att det blir fel i och med att kosten de får i skolan och på fritids tyvärr är mer kolhydratrik. De äter ju ändå tre måltider om dagen, fem dagar i veckan där. Finns det ngn med liknande erfarenhet eller goda råd? Hur ska jag hjälpa min dotter?

Jag hade samma oro som jag tror att du har angående att börja med LCHF till barn när vi började med LCHF. Då fanns det inte lika mycket skrivet på nätet om barn och LCHF eller forum där man kunde ställa frågor. Jag kommer ihåg att jag ställde frågan på ett par ställen men fick inget svar. Det jag var rädd för var om den kolhydratrika maten i skolan och de fettrika maten hemma skulle göra min son ännu mer överviktig och/eller att det skulle vara skadligt för hans hälsa. Han var ändå så pass gammal då att han inte längre åt mellis på fritids och frukost har han aldrig ätit där, det var bara lunch han åt på skolan.

Som sagt, jag fick inga svar men vi började ändå. Idag är han normalviktig och gör sina egna val i skolan och på fritiden men hemma äter vi LCHF. Du behöver inte vara orolig för att servera barnen LCHF hemma. Hellre ett mål nyttig mat om dagen än inget kan du resonera. Barn måste få känna sig mätta och ohungriga och det gör de på bra mat utan en massa extra kolhydrater.

Fundera på om det är möjligt att börja dagen med frukost hemma eller som färdkost på väg till skolan. Att börja dagen mätt och go i magen kan göra så att hon äter mindre hungerdrivande kolhydrater både till lunch och mellis i skolan.

Sorry att jag hijackat tråden med min sons dilemma. Hoppas det inspirerar och väcker mod.

Till Lizarah:
Jag instämmer med tipsen tidigare i tråden om bästa möjliga frukost, samt t ex ost, ölkorv o nötter till morgonmellis. Jag frågar mina barn varje vecka hur det gått med maten på skolan, t ex att de fått ordentligt med pålägg på fritids. Flera gånger har de klagat på att pålägget är slut eller att de var tvugna att ta mer bröd för att få mer pålägg, och då tar jag upp det med personalen. Det är också viktigt att de får välja hur mycket kolhydrater de får på lunchtallriken så att de t ex inte blir tvungna att äta en massa spaghetti för att få en rejäl portion köttfärssås.

För mina barn funkade det att gradvis öka intaget av fett, så började de automatiskt äta färre kolhydrater. T ex mer pålägg och färre brödskivor. Det var en kort tid då de fortfarande hade ett hyfsat sötsug och kolhydratintag parallellt med förhöjt fettintag, men det gav med sig ganska snabbt.

• Like 1

För mina barn funkade det att gradvis öka intaget av fett, så började de automatiskt äta färre kolhydrater. T ex mer pålägg och färre brödskivor. Det var en kort tid då de fortfarande hade ett hyfsat sötsug och kolhydratintag parallellt med förhöjt fettintag, men det gav med sig ganska snabbt.

Precis samma här!

• Like 1

En varning dock, när det tipsas om att ta med nötter till morgonmellis i skolan... Gör inte det, utan att först mycket noggrant kontrollera om det är ok. Det är vanligt med allergi mot nötter, och nötallergi kan vara både allvarlig och luftburen. Många skolor har generella regler om att nötter inte får förekomma där, ofta finns det goda skäl till det.

• Like 3

Bra att ni kommenterar kring allergier, jag tänkte inte på det. Känner inte till nåt förbud på mina barns skola, men såklart ska man tänka på sånt ändå.

Vilka allmänna förbud/observationer kan/bör förekomma på grund av allergier, förutom nötter? Kan äggallergi vara luftburen? Svarar mig själv efter googling, dessa kan ge luftburen allergi; äpple, fisk, skaldjur, ägg, nötter. https://astmaochallergiforeningenlulea.wordpress.com/2014/03/26/luftburen-allergi-mot-fodoamnen/(äpple inte omnämnt på den sidan)

Läraren har förresten svarat; hänvisade mig bara till rektorn :(

Vår dotter äter nu frukost hemma och jag erbjuder så feta grejer jag kan. Hon älskar det som erbjuds.

Jag vill att hon äter sig mätt och nöjd på det hemma. Sen har hon börjat be om att ha gurka med som frukt. Passar mig utmärkt :)

jag tror dessutom mest att den där gurkan då för henne är ett tugg-tugg, inte en energi hon behöver eftersom hon nu äter så bra frulle hemma.

Heja heja på dig att orka med att ge supermat hemma. För det är en mäktig uppgift för oss föräldrar att fixa superfrukost och kanonmiddag varje dag. Men förhoppningsvis ser vi resultat och lever på dom när det känns lite jobbigt. (för det var åtminstånde för mig en lättnad att lämna barnen att få frukost på skolan förut, tills jag insåg vad lchf var och vad jag kunde ge mina barn...en sjukt mycket bättre dag)

lycka till

• Like 6

Det värsta är all okunskap ( i skolbespisningen ) som får en att tappa andan, bli ledsen och frustrerad.

Ungarna serveras fil med flingor och macka (ljust mjukt eller hårt knäcke)  med margarin, te eller oboy eller äppeljos, mjölk och vatten till frukost. Min dotter gillar inget av det där...jag insåg att hon inte åt nått att tala om efter ett tag. Hon drack en kopp te och ibland tog hon en knäckemacka med pyttelite margarin.

Nu när jag tänker på det så börjar jag nästan gråta. Jag skickade henne till skolan så i två år, jag trodde det var bra. Jag mår oerhört dåligt när jag tänker på det och att jag skriver det här känns nästan farligt, man borde bli anmäld...

Mitt barn drickandes te och en knäckemacka, fångar har det bättre.

Numer så får hon beställa från "LCHF" sortimentet hemma...jag stiger gärna upp och steker bacon, gör äggröra, kokar ägg, serverar rysk yoghurt och valfria bär, ost utan macka, ibland får hon nått så hemskt som en frukt också :)

Det är en fröjd att se henne äta och hon står sig bra och jag blir varm och stolt.

Lilltjejen har jag inte "varit på" om frukosten och dagismaten, för dom får en fin buffe varje morgon, mycket större variation och även om  mycket är kolhydrater så är det iallafall produkter som barnen äter, flera gånger i veckan är det hembakt bröd, dom steker ägg till barnen, skär upp grönsaker mm mm. Underbart.

Det jag skulle säga om lillan är att hon följer efter och äter nu också gärna den där yoghurten med 17% fett och lite ost och sånt hemma, det är helt ok och jag har inte ens med mitt kontrollbehov frågat en enda gång..."äter hon frukost nu på dagis?" Jag vet att batteriet är laddad.

Nu har jag bara babblat om mitt..till frågan...jag tror att man kan göra så gott man kan hemma och skolan kanske inte blir kolhydratfri (ännu), men försök att ladda med bra frukost hemma, så kanske melliset inte behövs och skicka med gurkstavar istället för äpple, du kan också såklart påerka all mat hemma på kvällen. Gör ditt barn mätt med LCHF hemma.

Lycka till.

(min 8 åring är också rund och jag har bestämt mig, ska hjälpa henne nu, inte som mig själv vid 37 års ålder)

en sak till ...xiro...heja heja, precis vad som behövs, krävande och upprorande föräldrar, jag kanske också tar mig mod tillslut...

hela det här inlägget hamnade fel...fattar ingenting...

Edited by *Sara*
  • Like 2

Sedan läraren hänvisade mig till rektorn så har jag ett nytt förhållningssätt - skolan får höra av sig om de har synpunkter på vad jag skickar med mina barn. Jag har inte hört ett knyst och jag hoppas det förblir så. Verkar ha blivit bättring på frukosten så att de får ordentligt med pålägg utan att behöva äta en massa bröd.

Som knorr på det hela har jag och sonen några hemliga knep, så tyvärr inget jag kan avslöja nu... B)

• Like 3