Gå till innehåll

Kräftor och tillbehör!

Recommended Posts

Jag har alltid gjort en ostpaj, redan före jag började med LCHF. Bitar av en kraftigt smakande ost läggs i ugnsfast form med vitlök och paprikapulver och så en äggstanning av grädde ovanpå. gudomlig!

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mums vad gott! Vad för ost använder du? Västerbotten? Smaskigt med vitlök men tar det inte över för mycket av ostsmaken? :)http://www.vinochmatguiden.se/artikel/monika-osterheim/vin-matguidens-goda-ratter-till-kraftkalasethär hittade jag några bra recept, verkar vara en del lchf. Man kanske ska göra en liten kräftsoppa på skalen? Funkar det med alla kräftor?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag brukar göra Anna Halléns västerbottenpaj - alla typer av ätare brukar gilla den. Recept: 1 stor gul lök, 1 - 2 msk smör, 4 äggulor, 4 dl grädde, 300 gram riven västerbottenost, salt, peppar, muskot. Fräs den skivade löken i smör och lägg i botten av en pajform, fördela den rivna osten över löken,vispa ihop grädde, äggulor, salt och kryddor och häll över osten. In i ugnen på 200 grader i 35 minuter.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Före LCHF gjorde jag kräftformade källarfranska. Det skulle väl kanske gå att forma nån ellsehåeffsmet till såna också. Bakade zucchinifrallor i morse. De är uppskattade

• Gilla 1
Länk till inlägg

Och om man byter ut (en del av?) zucchinin mot finrivna morötter, så får brödet en kräftliknande färg också. En klick tomatpuré eller paprikapulver i smeten borde bättra på färgen ytterligare. Det borde bli goda bröd. Dillfrön i smeten, skulle nog inte bli helt fel heller... Ska nog testa det! Om det går att forma den smeten så att bröden blir kräftformade, vet jag inte riktigt... Men du kanske har en form till det, Stoscha?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Nej jag körde på fri hand. En bulle till kroppen och en halv bulle var till klorna och sen en lite grej till stjärem och ögonen. Möjligt att man får pensla eller pudra litet för att få klorna att bli särade. Med mjöldeg var jag tvungen att pensla för att få ögonen att fästa men det lär ju inte behövas nu. Man kanske skulle kunna sticka in solrosfrön eller nåt i stället

• Gilla 1
Länk till inlägg
Länk till inlägg