Hatter Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Hej, Börjar bli lite orolig över min 8-åring. Hon äter verkligen ENORMT mycket! Jag har aldrig sätt något liknande. Jag är inte den som vill begränsa ett barns matintag men jag undrar om jag borde börja? Jag äter själv liberal LCHF. Min dotter åt innan "vanlig" kost, men då jag märkte att hon lätt kunde trycka i sig 5 mackor till frukost och 10 stora potatias till lunch, då började jag dra ner rejält på kolhydraterna och istället öka på fettet i hopp om att hon skulle bliu mättare. Men det verkar inte fungera. Idag till frukost åt hon äggröra gjord på 3 ägg + smör och rejält med grädde...hon var fortfarande hungrig. Hon fortsatte med att äta 10 köttbullar. Är detta normalt? Jag vet inte vad jag ska göra! Hon äter så mycket! Till lunch och middag blir det alltid flera portioner. Hon äter nog tre gånger så mycket som jag, och jag är vuxen. Och ja, hon börjar få mage.... Några råd? Ska jag börja begränsa portionerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Jag håller med om att det är väldigt mycket mat. Har hon ätit så länge? Har du pratat med BVC? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Äter hon alltid mycket eller är det bara periodvis? Det sägs ju att ungar äter mycket i perioder när de växer extra mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hatter Posted August 11, 2015 Author Share Posted August 11, 2015 BVC pratar man inte med efter de börjar skolan. Men funderar på att skicka iväg ett e-mail till skolsköterskan. Är bara sjukt orolig över att sjuksköterskan kommer rekommendera lättprodukter och sånt trams. Hon har alltid haft hyfsat god aptit, men inget märkvärdigt. Som bebis låg hon alltid under viktkurvan, men det gjorde jag med som barn så¨jag antog att hon helt enkelt tog efter mig. Hon var väldigt smal fram tills ungefär 6-7 då hon blev mer "normal"...sedan dess har aptiten bara blivit större och större och nu har hon ätit som en hungrig tonårspojke i ungefär ett års tid...och det märks på hennes mage. Jag började skala ner på kolhydraterna när sommarlovet började, men aptiten är fortfarande gigantisk. Jag var alltid smal som barn (fick några extra kilon efter graviditeten), hennes pappa var alltid smal (och är det fortfarande) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hatter Posted August 11, 2015 Author Share Posted August 11, 2015 Jag trodde först att det bara var en "period" eftersom barn brukar ha perioder. Men nu har det pågått under så lång tid att jag börjat oroa mig på riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hatter Posted August 11, 2015 Author Share Posted August 11, 2015 Kan tillägga att anledningen till att jag själv äter LCHF är för att jag hr Crohns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Kan tillägga att anledningen till att jag själv äter LCHF är för att jag hr Crohns. Du bör nog ta kontakt med sjukvården och säkerställa att hon inte håller på att utveckla någon sjukdom ex diabetes. Ex vid typ 1 så kan man äta stora mängder utan att lägga på sig vikt, men det har hon börjat göra sa du. Alternativet att hon är insulinresistent och då går hon lätt upp i vikt då det mesta lagras och hon förblir hungrig. Förhoppningsvis är det inget sånt men det är nog bra att kolla upp det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hatter Posted August 11, 2015 Author Share Posted August 11, 2015 Vi har diabetes i familjen. Det är som om hon aldrig känner sig mätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Men självklart är det inte BVC när hon är 8 år . Hade nog mina små barnbarn i tankarna när jag skrev det. Och skolsköterskan skulle nog tyvärr komma med kostrekommendationer vilket med största sannolikhet inte skulle hjälpa. Din dotter verkar vara otroligt hungrig och att sätta henne på nån svältdiet med lättprodukter är nog uteslutet. Som jag ser det så är det viktigaste att utreda varför hon äter som hon gör. Är det verklig hunger hon känner eller är det bara ett sug? Det kanske kan vara svårt för en 8-åring att skilja på det, jag vet inte. Jag skulle nog vänt mej till nån barnklinik för utredning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Du skriver inte hur mycket hon väger? Menar.. barn växer, det är därför de äter så mycket.. i förhållande till sin vikt/längd. Om de inte fick ett energiöverskott avtog tillväxten. Här kan BMI vara något till hjälp.. mellan tummen och pekfingret. Åtta år, då går hon i skolan.. vad äter hon där/hur äter hon där.. äter hon där? Vad jag minns från min skoltid så fanns det barn som inte åt i skolan.. av diverse skäl. Äter hon maten i skolan.. förutom de 10 mackorna och fem köttbullarna, som hon äter hemma? Checka först o främst om hon äter i skolan! Skolmåltiden är beräknad att ge cirka en tredjedel av dagsbehovet. Jamenar.. om hon inte äter maten i skolan är det kanske inte så konstigt om hon är vrålhungrig när hon kommer hem? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Zepp, det är sommarlov nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hatter Posted August 12, 2015 Author Share Posted August 12, 2015 Jag trodde att hennes aptid kunde bero på att hon äter lite i skolan. Men nu är det sommarlov vilket är en av anledningarna till att jag reagerar, för nu ser jag att hon äter enormt mycket frukost, lunch och middag. Vet inte hur mycket hon väger. Vi har ingen våg härhemma. Hon är ett väldigt ängsligt barn, har OCD (tvångssyndrom) så det är möjligt att ätandet kan ha någon slags psykologisk orsak? Kan tillägga att det var väldigt traumatiskt för henne när jag hamnade på sjukhus 3 år sedan på grund av min Crohns. Jag var extremt sjuk. Sedan dess har hon varit ännu mer ängslig och "mammig" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Jag kände inte igen OCD förrän jag googlade. Jag har inga kunskaper i ämnet, men av det jag läste så tog det sej uttryck på andra sätt. Däremot så kan det kanske vara så att hennes ätande har nån psykologisk orsak. Allt på det området är komplicerat. Eftersom hon har en diagnos utgår jag från att du har en vårdkontakt. Har du i så fall prövat att gå den vägen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hatter Posted August 12, 2015 Author Share Posted August 12, 2015 Jag kände inte igen OCD förrän jag googlade. Jag har inga kunskaper i ämnet, men av det jag läste så tog det sej uttryck på andra sätt. Däremot så kan det kanske vara så att hennes ätande har nån psykologisk orsak. Allt på det området är komplicerat. Eftersom hon har en diagnos utgår jag från att du har en vårdkontakt. Har du i så fall prövat att gå den vägen? Inte än. Men jag har en tid i september och tänker ta upp det då. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Det kan ju också vara en period som hon äter mycket för att sen kunna växa mycket. Min dotter (som nu är 16) åt också kopiösa mängder speciellt på lågstadiet och mest när hon var ca 10 år. Hon var också hela tiden hungrig och så blev hon mullig, men mulligheten gick över när hon började växa på längden. Jag brukade beräkna att av en hel lax (2-kilos fisk) så åt den äldre dottern halva fisken och vi andra i familjen fick dela på den andra halvan. Hon kunde också sätta i sig 3 biffar när vi andra fick en enda. Vi kunde inte mera beställa barnportioner åt henne när vi åt ute för hon blev inte mätt på barnportionerna. När vi åt ute fick jag oftast ge henne endel av min mat för att hon skulle få tillräckligt (och då fick hon alltså tre-rätters vuxenmiddagar). Vi åt inte LCHF då ännu, så jag vet inte om mera fett i maten skulle ha hjälpt henne att bli mätt med mindre. Det hon ökade var mest på proteinet (hon gillade inte bröd så mycket och av bulle fick hon ont i magen). Ifall jag då hade vetat vad jag nu vet, skulle jag ha gett henne mera fett och tagit bort det mesta av kolhydraterna. Idiot som jag var skällde jag istället ut henne när hon bara åt pålägget och slickade av smöret från brödet eller när hon ville äta smörbitar utan bröd. Nu vet jag åtminstone bättre. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Det kan ju också vara en period som hon äter mycket för att sen kunna växa mycket. Min dotter (som nu är 16) åt också kopiösa mängder speciellt på lågstadiet och mest när hon var ca 10 år. Hon var också hela tiden hungrig och så blev hon mullig, men mulligheten gick över när hon började växa på längden. Jag brukade beräkna att av en hel lax (2-kilos fisk) så åt den äldre dottern halva fisken och vi andra i familjen fick dela på den andra halvan. Hon kunde också sätta i sig 3 biffar när vi andra fick en enda. Vi kunde inte mera beställa barnportioner åt henne när vi åt ute för hon blev inte mätt på barnportionerna. När vi åt ute fick jag oftast ge henne endel av min mat för att hon skulle få tillräckligt (och då fick hon alltså tre-rätters vuxenmiddagar). Vi åt inte LCHF då ännu, så jag vet inte om mera fett i maten skulle ha hjälpt henne att bli mätt med mindre. Det hon ökade var mest på proteinet (hon gillade inte bröd så mycket och av bulle fick hon ont i magen). Ifall jag då hade vetat vad jag nu vet, skulle jag ha gett henne mera fett och tagit bort det mesta av kolhydraterna. Idiot som jag var skällde jag istället ut henne när hon bara åt pålägget och slickade av smöret från brödet eller när hon ville äta smörbitar utan bröd. Nu vet jag åtminstone bättre. Jag har perioder när jag blir mycket hungrig, och då har det känts bäst att äta mycket protein. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Hatter Posted September 9, 2015 Author Popular Post Share Posted September 9, 2015 Nu har jag varit hos läkaren med henne och enligt BMI så är hon överviktig, men inte med mycket. Läkaren tyckte inte att jag borde oroa mig, men sa att det var bra att jag tagit bort bröd och pasta ur hennes kost. Hon föreslog också att begränsa portionerna, säga att "nu är maten slut", detta för att hon kanske äter för att det är gott och inte för att hon är hungrig. Nu har jag börjat med att begränsa maten. Hon är dock fortfarande hungrig efter middag men jag ger henne då en skål med frusna ärtor att knapra på (hon älskar det!) eller gurka. Ja jag vet att ärtor innehåller socker, men det är bättre än annat och hon är bara 8 år. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Jag är oxå rätt ofta hungrig direkt efter en måltid.. fanns det mer så åt jag oftast mer.. synd att slänga mat osv! Men, mättnaden brukar ta åtminstone en halv timme innan den infinner sig.. så numera har jag lärt mig att äta med huvudet och inte med ögona.. för det mesta iallafall! En halvtimme efter maten så är jag hur som helst för lat för att steka upp mer fläsk.. och så står jag mig som regel till nästa måltid i allafall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Hej Vår 8 åring äter också jättemycket sedan några månader tillbaka, före sommaren om jag minns rätt. Hon är lite rultig, inte tjock men absolut inte smal. Jag ser mycket av mig i henne. Tänker att hon nog har en programmering som lägger på sig fel saker. Hon har nu sett mig äta LCHF ett tag och hon älskar äggröra, bacon, fet yoghurt med bär mm mm. Jag låter henne således äta min kost också. OBS det är viktigt att hon förstår att jag inte äter LCHF för att banta, jag vill må bra, socker mår jag inte bra av och hon vill samma sak. 8 åringar är smarta och enormt lyhörda, gäller att inte få dom sköra själarna att lyssna på ord som bantning och tjock och fet mm i samhället. Jag vill ge henne det bästa jag vet så jag försöker få henne intresserad av LCHF maten (inte så att jag säger så) hemma och försöker få henne mätt med sån mat. Tycker att det går ganska bra. Tex så har hon alltid hatat frukost men sen hon fick bacon och äggröra och rysk yoghurt med hallon (olika varje dag, hon får "beställa" på morgonen vad hon vill ha) så äter hon med god aptit och mår bättre genom förmiddagen. Jag tycker att hon har stannat av i rultigheten, kanske tom vänt trenden. För tidigt att säga. Jag tror att det viktigaste vi mammor och pappor kan göra är att ge barnen det bästa som finns och går. Bra mat. Att 8 åringar äter mycket tror jag är vanligt, men vi kan ge dom bra mat. Iallafall utanför skola och fritids och det kommer vi långt på. Tänk så här...om du haft en pojke...hade du tänkt samma sak...oj vad han äter...?? En kul grej..i början på sommaren tyckte dottern att min smoothie var sur (rysk yoghurt och bär)...nu älskar hon den...inget socker...dom vänjer sig precis som vi vuxna. Om dom bara blir utsatta för mindre socker. Jag tänker en annan sak, som du kanske också tänkt...att mängden mat är stor ibland. Då kanske såsen var för mager...jag borde blandat majonäs OCH creme fraise...och fetat till det ytterligare. Mindre mängd men fetare... Det var ostrukturerat inlägg, men jag känner mig berörd och ville få ur mig det jag tänkte. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Det kan ju också vara en period som hon äter mycket för att sen kunna växa mycket. Min dotter (som nu är 16) åt också kopiösa mängder speciellt på lågstadiet och mest när hon var ca 10 år. Hon var också hela tiden hungrig och så blev hon mullig, men mulligheten gick över när hon började växa på längden. Jag brukade beräkna att av en hel lax (2-kilos fisk) så åt den äldre dottern halva fisken och vi andra i familjen fick dela på den andra halvan. Hon kunde också sätta i sig 3 biffar när vi andra fick en enda. Vi kunde inte mera beställa barnportioner åt henne när vi åt ute för hon blev inte mätt på barnportionerna. När vi åt ute fick jag oftast ge henne endel av min mat för att hon skulle få tillräckligt (och då fick hon alltså tre-rätters vuxenmiddagar). Vi åt inte LCHF då ännu, så jag vet inte om mera fett i maten skulle ha hjälpt henne att bli mätt med mindre. Det hon ökade var mest på proteinet (hon gillade inte bröd så mycket och av bulle fick hon ont i magen). Ifall jag då hade vetat vad jag nu vet, skulle jag ha gett henne mera fett och tagit bort det mesta av kolhydraterna. Idiot som jag var skällde jag istället ut henne när hon bara åt pålägget och slickade av smöret från brödet eller när hon ville äta smörbitar utan bröd. Nu vet jag åtminstone bättre. Shit va jag känner igen mig i det sista...att gnälla på barnen som slickade av smöret och äta pålägget. Nuförtiden får barnen äta hur mycket skinka och ost dom vill, och ha smör på osten, men skippa gärna mackan..det säger jag inte ännu men jag uppmuntrar dom verkligen inte till att ta en macka 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Tänk så här...om du haft en pojke...hade du tänkt samma sak...oj vad han äter...?? Jag är mamma och har en pojke och jag tänker (har tänkt) precis samma sak. Han är inte överviktig längre sedan vi började med LCHF hemma för drygt 3 - 4 år sedan men han ligger i övre delen av "normal- BMI". Han ger uttryck för precis samma känslor inför övervikt som jag gjorde i hans ålder (15 år). Att döma av honom och mig är det ingen skillnad mellan att vara tjej eller kille i fråga om att växa upp och inte vara lika smal som många av ens klasskompisar. Jag tror inte heller att föräldrar reagerar annorlunda på om ens barn är en tjej eller kille som äter väldigt mycket och det börjar synas. Hade det inte synts hade man inte reagerat oavsett kön. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Hej Kareng Tack för ditt svar, va skönt att höra det du säger. För jag måste säga att det var en mycket stor fördom jag hade, beror nog på människor omkring mig jag hört...det finns uttryck för att det är olika med tjejer och killar..vilket jag inte håller med om.. Tack igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Idag bakade jag LCHF bröd för första gången, typ 12 ägg i en limpa. Jag hade stora önskningar om att dottern skulle gilla det för att ytterligare finna erättning för bröd till henne. Hon älskade det sa hon . Åh va glad jag blev. ville bara berätta för jag blev så glad. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 En kul grej..i början på sommaren tyckte dottern att min smoothie var sur (rysk yoghurt och bär)...nu älskar hon den...inget socker...dom vänjer sig precis som vi vuxna. Om dom bara blir utsatta för mindre socker. Ja, så var det för Lillebror också. Han ville bara ha söt mjölkchoklad förut. Nu, efter ett års tillvänjning äter han gärna 85% mörk choklad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts