Jump to content

Är ni mindre sjuka nu och hur gör ni?

Paleo72

Recommended Posts

Jag har fått många hälsofördelar sedan jag började med paleo. Oändligt mycket piggare och mer skärpt, starkare både konditionsmässigt och fysiskt mm mm.

Trots att många vittnar om hur dom "aldrig" blir sjuk sedan dom börjat med paleo eller lchf så verkar just denna hälsofördel inte gälla mig. Jag slog nog rekord i sjukdagar förra hösten/vintern och har precis gått igenom en sommarförkylning som fick mig att fundera kring det här, jag skulle verkligen vilja slippa vara sjuk hela vinterhalvåret.

Så vad har jag missat, hur gör ni som inte blir sjuka? Jag äter d-vitamin (men har inte tagit k2-vitamin) och ett tillskott av magnesium/kalcium (blev kvitt mitt resless-legg-syndrom då). Äter även ett piller med multimineraler. Nu har jag beställt även k2-vitamin och bakterikultur (LactoVitalis) och tänkte börja äta surkål. Är jag på rätt spår, känns som att jag har ett allt för stort vitaminskåp?

Jag har fått många hälsofördelar sedan jag började med paleo. Oändligt mycket piggare och mer skärpt, starkare både konditionsmässigt och fysiskt mm mm.

Trots att många vittnar om hur dom "aldrig" blir sjuk sedan dom börjat med paleo eller lchf så verkar just denna hälsofördel inte gälla mig. Jag slog nog rekord i sjukdagar förra hösten/vintern och har precis gått igenom en sommarförkylning som fick mig att fundera kring det här, jag skulle verkligen vilja slippa vara sjuk hela vinterhalvåret.

Så vad har jag missat, hur gör ni som inte blir sjuka? Jag äter d-vitamin (men har inte tagit k2-vitamin) och ett tillskott av magnesium/kalcium (blev kvitt mitt resless-legg-syndrom då). Äter även ett piller med multimineraler. Nu har jag beställt även k2-vitamin och bakterikultur (LactoVitalis) och tänkte börja äta surkål. Är jag på rätt spår, känns som att jag har ett allt för stort vitaminskåp?

Jag har inte varit så mkt sjuk tidigare men är ännu mindre nu än tidigare förutom första året. Då var det nog lite mer. Jag har också fått ett stort förråd med vitaminer och dyl. men äter inte allt jämt. När jag känner en förkylning komma brukar jag ta just Lactovitalis (som innehåller zink förutom bra bakterier) eller just Zink. Tar D3/K2 med början på hösten/tidig vinter för att mota väldig vårtrötthet som var förut. Tar också multivitamin ibland. Q10 och gurkmeka tar jag också. Den mixen funkar för mig men jag proppar inte i mig tillskott i tid och otid.

• Like 1

Jag har inte varit rejält förkyld sedan jag började med LCHF (3,5 år). Kan få början av känningar till en förkylning men det ebbar ut och blir ingenting. Det enda tillskott jag äter är vitamin D under vinterhalvåret. Tilläggas ska att jag är 50+, lever ett ickestressigt liv och har själv inga små barn även om jag träffar snoriga och sjuka småbarn ibland verkar det inte som om jag smittas. Baciller och virus biter inte lika bra på mig längre verkar det som. Peppar, peppar...

Jag tror på något vis att vi tar åt oss virus i cykler. Antag att man hade en massa olika virus när man var liten och växte upp. Sedan är man mer eller mindre immun under många år. När man sedan själv får barn och börjar lämna dem på dagis är man redo att suga upp virus igen och blir sjuk väldigt ofta under några år. Sedan är det lugnt igen tills man börjar få barnbarn.

För min del vet jag inte om jag är inne i en immun period, det är 10 år sedan sonen slutade dagis eller om det är LCHF som gjort så jag sluppit förkylning helt och hållet de senaste åren.

• Like 2

Jag har inte varit förkyld eller sjuk sen jag började med lchf, i dagarna ett år sedan.
I stället för frukost dricker jag varje dag ett stort glas varmt vatten med färsk ingefära och en ekologisk citronskiva i.
Var och en blir salig på sin tro. :-)

• Like 2

En av de till LCHF tillskrivna hälsofördelarna, att inte bli sjuk i luftvägsinfektioner gäller inte mig  :(

MEN, då har jag en sjukdom som heter primär immunbrist, vilket betyder att min kropp inte kan bilda antikroppar på ett tillfredsställande sätt, denna diagnos fick jag ca 4 år efter kostomläggningen, trots att jag faktiskt blev friskare de första åren med LCHF. Det syntes även på proverna den första tiden.

Men det ska tilläggas att detta är en genetisk medfödd sjukdom som inte går att göra så mycket åt, man kan förbättra förutsättningarna, vilket jag tror att jag gör med LCHF  :)

Det vet i sjutton hur sjuk och hur ofta jag varit det, om jag inte hade lagt om min kost till LCHF för 8 år sedan  :)

Edited by Syster
  • Like 4

Jag började LCHF våren 2009. Hösten 2009 var nog min sjukaste period i livet hade 3 olika influensor samma höst (plus lite annat) varav en var grisen (svin) .. Vet inte om det berodde på kostomläggningen eller att det bara var dags. Jag kan nog titta tillbaka och säga att ca vart 7 år har jag haft extra många sjukdomar under livet, konstigt kanske .... däremellan på det hela taget ganska frisk.

Sedan den hösten har jag dock varit väldigt frisk och sedan jag blev helt glutenfri 2013 har jag inga av de lindriga övreluftvägsinfektioner som jag dragits med med jämna mellanrum hela livet (även mellan vart 7:e år ;-)) inga problem med magen som jag väldigt ofta hade innan, huden är alltid mjuk och fin det var den inte förr. Mina pollenallergier har mildrats betydligt.

Jag gör inget särskilt men äter mycket grönsaker, tar d-vitamin under den mörka tiden dock inga jättedoser, och c-vitamin helst som citron, bär och apelsin men också i tablett. Bakterietabletter ett par gånger på månad och magnesium mest hela tiden. 

Jag mår på det hela taget toppen utan kolhydrater och gluten.

• Like 1

Jag har haft flera magsjuka som jag aldrig haft innan lchf men det kan ju vara en tillfällighet däremot nästan aldrig förkyld.

Jag har till och med torkat upp kräkor från andras barn tre gånger under min LCHF-tid och inte insjuknat i magsjuka en enda gång. Det har aldrig hänt tidigare. Antagligen är det en tillfällighet, men det har varit skönt att slippa.

• Like 2

Jag har ätit LCHF (oftast rätt liberal) sen förra sommaren. Jag har två skolbarn och ett förskolebarn. Jag jobbar med barn, mest sexåringar. Under hela förra läsåret, hade jag inte en enda dag med sjukfrånvaro. Jag har varit förkyld, varav en gång ordentligt. Men jämfört med "normalläget" så var jag ovanligt frisk förra läsåret. Hoppas att det håller i sig! Men sen kan det ju bero på många andra saker också. Det var ingen riktig epidemi av någonting på jobbet, till exempel. Visst var barn sjuka, men det var enstaka fall, aldrig halva klassen på en gång. Sådant spelar såklart in.

Jag är också pollenallergiker, värst mot gräs. Kan inte säga att jag märkte någon skillnad förra sommaren, men denna sommar har jag haft ovanligt lite besvär. Men, än en gång, det kan finnas flera orsaker. Som att det regnat minst varannan dag hela denna så kallade sommar, framför allt.

Ja just ja, kosttillskott var det ju också frågan om... Jag äter inga sådana, funderar dock på att köpa in D3 inför den kommande vintern, med tanke på att nivåerna efter denna sommar troligen är rekordlåga.

• Like 1

En annan sak jag tänkt på är att jag innan 2012 ganska ofta tog värktabletter för ont i leder och så. Sedan dess har jag bara använt värktabletter under en kort period när jag skadade mig. Även förkylnings "mediciner" som kan jang och barocca och halstabletter och sånt mög är jag så glad att slippa nu!

• Like 1

Har haft en rejäl förkylning/influensa sen jag började med LCHF för snart 3 år sedan och det var ett par månader efter jag började. Sen dess ingenting förutom lite halsont som gått över av sig självt på någon dag utan att bryta ut i något.

Äter också D-vitamin 5000IE/dag förutom juni-augusti när jag i det närmaste bor på golfbanan. ?⛳

Inget i förkylningsväg sedan jag började 2010, några ggr lite kittling i halsen men inget mer trots övriga familjen drabbats.

D-vitamin 5000IE/dag (D3) under mörka årstiden om inte på ställen med sol, och Omega-3 fiskolja vid behov. Alltid gurkmeja på omeletten.

Oförskämt frisk egentligen, önskar alla hade den möjligheten.

Hur mycket vitamin D och kalcium/magnesium tar du? Har du funderat på att kolla dina värden? Tar du redigt med omega-3 från fiskolja? Kan ju hända att du behöver ta mer/och eller att kvoten är fel mellan någon av dessa.

Sedan så kan surkål och probiotika vara just det som tar dig till nästa nivå. Floran, som ju ökar mottagligheten för näring, verkar vara A och O, så testa och se där. Läs på om bifidobacterium breve vetja, ska finnas i LactoVitalis faktiskt. Dunderbakterien...

Mina egna erfarenheter är att jag, förutom att jag aldrig insjuknar, känner väldigt hårfina skillnader i kroppen. Jag kan till exempel känna hur en förkylning kommer krypandes och sedan leva genom symptomen på havererande kropp och återhämtning på 6 timmar, något som för 4-5 år sedan hade tagit ett par dagar, med feber och allt. Tar vitamin D, k2, omega-3, selenium, magnesium, probiotika. Tänker dock sluta med det mesta i sinom tid, förutom vitamin D då och möjligtvis magnesium.

EDIT: Paleo72, kolla också om det inte är så att du tränar för hårt eller att återhämtningen är dålig pga någon näringsbrist. Brukar vara en anledning ibland.

Wow, vilken överväldigande respons, tack så mycket! Jag verkar ju inte göra så annorlunda än ni andra gör, inte om jag börjar med bakterier och k2 i alla fall. Det verkar som att vissa får någon slags reaktion det första året och det är ju första året för mig också så det kanske finns hopp  :) .

Filip: Jag äter 4000-6000 IU d-vitamin per dag och ca 1000 mg omega-3 fettsyror (3 kapslar) och 600 mg kalcium och 300 mg magnesium. Vet inte hur min kvot ligger, men eftersom jag äter paleo så antar jag att jag inte får i mig så mycket omega-6. När jag väl kollar upp hur min kost ligger mot rdi så ser det bra ut, det blir ju så "automatiskt" med paleo, det är ju kalcium som är svårt att få i sig tillräckligt av.

Jag tänkte ändå gå och kolla mina blodvärden eftersom vi har problem med blodproppar i släkten. Vad kan man begära att få ta för tester på en hälsocentral, vad bör man kolla upp för att se hur man ligger till hälsomässigt, kanske jag kan hitta en brist av någonting?

Jag har varit lyckligt lottad när det gäller infektionssjukdomar de senaste 15-20 åren. Däremot var jag ofta sjuk i magkatarr och Novaluzid och sedemera Omeoprazol var mina ständiga följeslagare. Var inne i väggen ett tag och vände utan att jag själv förstod vad som hände. Innan kostomläggningen åt jag också ganska mycket smärtstillande p g a smärta lite här och var men mest i huvudet. Det är idag ytterst sällan jag behöver ta några men det händer.

Sedan 2008 då jag först la om till LCHF har jag ätit några enstaka magtabletter och inga de senaste 2 åren. Jag fick influensa i våras för första gången på ca 5 år och var då lite dålig i några dagar. 

Att jag idag mår så otroligt mycket bättre tror jag till stort beror på att jag innan kostomläggningen åt väldigt mycket skräpmat med mycket snabb energi men lite närig. Den höga sockerkonsumtionen orsakade skador som med rätt kost har läkt i stor utsträckning och kroppen får den näring den behöver utan att behöva drabbas av sockerstress.

Jag spekulerar i att de flesta som fått sin hälsa åter, fått det tack vare att brister och skador har fått en chans att reparera sig. Då har kroppen kraft nog att mobilisera immunförsvaret ordentligt och mota Olle i grind.

• Like 1

Nu är detta väldigt grannlaga och fattigt på källor men det hänvisar ändå till slutsatser man drar här och dar vad gäller mineral- och vitaminkvoter. 

http://www.acu-cell.com/mr.html

Det är alltså inte "fritt fram" att i oändlighet supplementera med en mineral... det verkar sätta kroppen ur balans. Det största mineralfelet i vår världsände verkar vara för mycket kalcium och för lite magnesium och Vitamin D, som ju knappast finns i föda. Dessa reglerar calcium. Tar man sen magnesium i stora mängder släpper kroppen efter och calciumbrist kan bli ett faktum, eller potassiumbrist om man får mycket zink i sig samt supplementerar magnesium...

Bäst är väl att göra regelbundna prover eller att inte supplementera alls...

Hoppas det inte är för off-topic. Ska leta källor också.

Jag tänkte ändå gå och kolla mina blodvärden eftersom vi har problem med blodproppar i släkten. Vad kan man begära att få ta för tester på en hälsocentral, vad bör man kolla upp för att se hur man ligger till hälsomässigt, kanske jag kan hitta en brist av någonting?

Vill också veta detta. Av vad jag frågat runt låter det som att test görs på enskilda mineraler och vitaminer och att mycket ska till för att det ska remitteras.

Här är en möjlig förklaring till fenomenet att många håller sig friskare på LCHF/paleo:

Bakteriefragment och -toxiner tycks binda till kolesterol, vilket i sin tur inaktiverar de sjukdomsframkallande substanserna.

Kolesterol är också byggstenen för att tillverka D-vitamin, vilket ju inte skadar heller om man vill slippa sjukdagarna. Ett par källor/bloggar med mer info:

http://high-fat-nutrition.blogspot.se/2008/12/cholesterol-and-innate-immunity.html

http://www.drbriffa.com/2013/04/25/does-cholesterol-play-a-beneficial-role-in-immunity/

I Briffa-länken beskrivs en intressant undersökning där extra kolesterol i maten gjorde att folk tillfrisknade mycket bättre från TBC:

"...I came across an interesting human study in which some attempt was made to assess the role of cholesterol in immunity in humans [3].

This study took 21 individuals who had confirmed infection with tuberculosis (TB). All of the individuals were treated with standard TB medication (four antibiotics taken in combination) over a period of 8 weeks.

Of the 21 participants, 10 were given a cholesterol-rich diet (800 mg of cholesterol a day – about the amount of cholesterol found in 5 medium-sized eggs). The rest of the study participants were to eat a diet which contained 250 mg of cholesterol each day.

After two weeks of treatment, 80 per cent of those eating a high-cholesterol diet were free of TB infection, compared to only 9 per cent of the others. This difference was statistically significant. The authors of the study concluded that:

“A cholesterol-rich diet accelerated the sterilization rate of sputum cultures in pulmonary tuberculosis patients, suggesting that cholesterol should be used as a complementary measure in antitubercular treatment.”"

• Like 3

Här är en möjlig förklaring till fenomenet att många håller sig friskare på LCHF/paleo:

Bakteriefragment och -toxiner tycks binda till kolesterol, vilket i sin tur inaktiverar de sjukdomsframkallande substanserna.

Kolesterol är också byggstenen för att tillverka D-vitamin, vilket ju inte skadar heller om man vill slippa sjukdagarna. Ett par källor/bloggar med mer info:

http://high-fat-nutrition.blogspot.se/2008/12/cholesterol-and-innate-immunity.html

http://www.drbriffa.com/2013/04/25/does-cholesterol-play-a-beneficial-role-in-immunity/

I Briffa-länken beskrivs en intressant undersökning där extra kolesterol i maten gjorde att folk tillfrisknade mycket bättre från TBC:

"...I came across an interesting human study in which some attempt was made to assess the role of cholesterol in immunity in humans [3].

This study took 21 individuals who had confirmed infection with tuberculosis (TB). All of the individuals were treated with standard TB medication (four antibiotics taken in combination) over a period of 8 weeks.

Of the 21 participants, 10 were given a cholesterol-rich diet (800 mg of cholesterol a day – about the amount of cholesterol found in 5 medium-sized eggs). The rest of the study participants were to eat a diet which contained 250 mg of cholesterol each day.

After two weeks of treatment, 80 per cent of those eating a high-cholesterol diet were free of TB infection, compared to only 9 per cent of the others. This difference was statistically significant. The authors of the study concluded that:

“A cholesterol-rich diet accelerated the sterilization rate of sputum cultures in pulmonary tuberculosis patients, suggesting that cholesterol should be used as a complementary measure in antitubercular treatment.”"

Jepp, det pratar Robb Wolf och Rhonda Patrick om i denna podcast. Med läckande tarm blir problemen ännu större. http://robbwolf.com/2015/08/11/episode-282-dr-rhonda-patrick-cell-metabolism-and-other-geekery/

Har skrivit om podcast-sändningen i en annan tråd. http://forum.kostdoktorn.se/topic/7225-%C3%A4nnu-en-j%C3%A4tteintressant-pod-om-kroppens-biokemi/#entry96603

• Like 1

Får citera rätt friskt ur minnet.. "Crabs is mother natures medecin.. not carbs"!

Sen för att lägga lök på laxen.. det mesta kolesterolet produceras internt utav dina egna celler.. och ytterst lite utav det du äter tas upp, det måste vara i exakt rätt form!

Crabs och andra marina fettsyror har dock andra hälsofördelar, så man behöver inte minska på dem.. snarare tvärt om?

Min poäng med min första inlägg var att om man fortfarande får en massa förkylningar etc trots att man äter Paleo eller LCHF så kan det bero på att man har någon födoämnesintolerans. Mejeri och ägg är vanliga sådana.

Det stämmer. Är ovillig att eventuellt behöva se detta faktum i vitögat. Håller än så länge vid att opastöriserad mjölk och smör från gräsbetande kossor funkar, men tänker eliminera dem så småningom för att ha reda. Ägg, å andra sidan, blir det svårt att skippa.

• Like 1

• 4 weeks later...

Strikt LCHF sedan typ 3 månader...är just nu galet förkyld, det är nog influensa. Halsont, öronont, kroppsont, feber...sänkt som en sten på havets botten... :wacko: .

Trodde också att LCHF gjorde en immun mot förkylningar... :D ...förstår nu att jag hade fel.

• Like 1

Jag är mycket friskare och typ aldrig sjuk numera sedan jag började med LCHF. Äter mycket vildfångad fet fisk, samt kött som är vilt/krav/naturbetat. Hittar jag inte sånt kött så väljer jag nöt före fågel. Tillskottar typ 20 mikrog D3 under mörka årshalvan. Typ noll gluten, mycket sällan sötade grejer. Fokuserar på näringstätt o näringsrikt. Och så har jag skärpt till sömnhygienen, eller rättare sagt så fick jag bättre sömnvanor av LCHF och så passar jag på att förbättra ovanpå det.

Strikt LCHF sedan typ 3 månader...är just nu galet förkyld, det är nog influensa. Halsont, öronont, kroppsont, feber...sänkt som en sten på havets botten... :wacko: .

Trodde också att LCHF gjorde en immun mot förkylningar... :D ...förstår nu att jag hade fel.

Ta 1 dl creme fraiche med hackad ingefära och 1 tsk gurkmeja och ett par varv med svartpepparkvarnen tillsammans med lite nötter och frön. Det är min favvefrulle under tider då jag lätt blir smittad. Både ingefära och gurkmeja höjer immunförsvaret och peppar förstärker gurkmejan. Jag som har få vita blodkroppar brukar lägga till colostrum (råmjölkspulver) när det är dags att träffa barnbarn... de är ju så giftiga de där små.

Jag har också alltid manukahonung hemma. Snuskigt dyr honung på hälsokosten. Så fort jag känner mej sträv i halsen tar jag en tsk som sakta får smälta imunnen. Har motat många förkylningar på det sättet.

Jag har färre vinterförkylningar nu än förut. Oftast är det bara barnbarnet som däckar mej och han blir väl snart så stor så han har eget bättre immunförsvar fast hans föräldrar matar honom med skräp. Du har ju inte hållit på så länge än... håll i!

• Like 3

Jag har också alltid manukahonung hemma. Snuskigt dyr honung på hälsokosten. Så fort jag känner mej sträv i halsen tar jag en tsk som sakta får smälta imunnen. Har motat många förkylningar på det sättet.

Spännande, ska minnas och testa dina tips.

Mina barn är ju just 5 och 8 själva så jag är ju supernära bacillerna :)

Men du..honungen, berätta om den? Hur finner den sig i LCHF världen? Nyfiken...

Mina vardagsfrukostar; Rör ihop 60 g röda vinbär, 1 dl grädde, 3 msk riven kokos, 1 msk kakao, 1 tsk potatismjöl, 1 tsk gurkmeja, 1/2 tsk ingefära, lite salt och peppar. Toppar med sötmandel. Är man kaffeälskare kan man lyxa till med några korn snabbkaffe i blandningen. Och så blir det ofta ett rått ägg, eller en bit getost med en skiva saltrulle, för proteinboost. På helgen blir det oftast omelett med ost o kött i, och nån grönsak eller bär efter.

Spännande, ska minnas och testa dina tips.

Mina barn är ju just 5 och 8 själva så jag är ju supernära bacillerna :)

Men du..honungen, berätta om den? Hur finner den sig i LCHF världen? Nyfiken...

Ja alltså honung är ju inte LCHF hur man än vänder det men inte oftare än jag använder den och eftersom jag inte är diabetiker så ingår den i mitt husapotek i alla fall. Jag skulle inte äta varje dag och den är så himla dyr så inte ens sockertrollet vill ha den när jag tar skåpvandringar.

• Like 1

Blir lite nyfiken här, ni som fortfarande får en massa förkylningar och lite småkrämpor, äter ni kokosfett? Om inte så kan det vara något som är värt att prova.

Jag började med kokosfett för att det är bra för lederna, äter ca 4-5 msk per dag, inbillar mig att det inte bara hjälper lederna utan också mot andra krämpor. 

• Like 1

Lchfwinter: lustigt att du nämner kokosfettet, jag slutade med kokósfett ett par veckor, inte för att jag ville men jag drack inte kaffe med det i på morgonen och då kom förkylningen...jag tror att tro försätter berg, jag börjar med kokosfett igen.

Jag tar kanske 1-3 tsk per dag i kaffe.

• Like 1

Nka....jag brukar bli förkyld någon gång då å då.....men feber ,magsjuka å å sånt verkar jag nästan aldrig ha drabbas av inte ens innan. Och då har jag ämdå visst nedsatt immunförsvar pga diabetesen.

Blev rejält dunderförkyld för två veckor sedan efter att jag passat systerdottern som var hemma med förkylning. De där småbarnsbacillerna går bara inte att komma undan [emoji14] var för sjuk i ungefär 1,5 vecka typ, utslagen å matt å halsont åsånt men fortfarande ingen feber.....