Jump to content

Chili kan förlänga livet

Syster

Recommended Posts

Säkert till glädje för många, inklusive mig själv som verkligen tycker om stark mat  :)

Då man tidigare sagt att det kan vara upphov till ventrikelcancer, så är det glädjande nyheter tycker jag.

Som vanligt så är det Hellenius som får uttala sig, och det mesta var väl den här gången bra som hon uttalade sig om, FÖRUTOM att hon tycker att man kan byta ut salt mot Chili istället  :o

Den erfarenhet jag har av asiatisk mat är att den ofta är "hotter than hell", men samtidigt rejält salt, vilket kan behövas i varmt klimat.

Jag undrar om det framgick i studien att man även i Asien förtär en del mättat fett :P  dock mejerier i liten omfattning.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/starka-kryddor-kan-forlanga-livet

• Like 4

Finns det någon uppfattning om hur mycket chili man måste få i sig för att det ska få effekt?

Hellenius verkar lite kluven här. Man ska inte tillsätta salt i maten, för man får i sig för mycket redan i den mat man köper (gäller förstås inte LCHF-are), men saltet ska ändå bytas ut mot chili  :wacko:

• Like 1

Jag skulle nog tro att det gäller att använda hela chilifrukten, inklusive kärnor, det är ju där det mest "heta" sitter  :)

Ju oftare man äter det, dess bättre enligt studien.

En rekommendation från mig är att klippa chilin, istället för att skära den, ju mindre fingrarna vidrör den, dess bättre, speciellt om man är linsbärare.

Det starka från chilin sitter kvar timtal på fingrarna, trots idog handtvätt, och det bränner rejält i ögonen om man ska ta ut eller sätta in linser, eller om man bara råkar peta i ögonen lite  :o

• Like 2