Jump to content

Kolesterol

adreana

Recommended Posts

Alltid intressant att få veta. Har stor hereditet för hjärt och kärlsjukdomar.

Det borde väl räcka för att få prover tagna. Kanske någon annan vårdcentral/läkare är mer villig att ta prover?

Ju mer jag läser desto starkare blir intrycket att dåliga kolesterolvärden typiskt inte är ett problem i sig utan snarare ett tecken på något underliggande, t ex låggradig inflammation eller autoimmun aktivitet, som i sin tur har en orsak att försöka ta reda på och eliminera. Som feber fast mindre akut och istället mer långsiktigt. Så det kan nog vara idé att kolla kolesterolen ifall heriditet föreligger, ungefär som att ta tempen om du är med på hur jag tänker. Och skulle värdena sticka ut så heter lösningen högst sannolikt INTE statiner...

• Like 1

Det borde väl räcka för att få prover tagna. Kanske någon annan vårdcentral/läkare är mer villig att ta prover?

Ju mer jag läser desto starkare blir intrycket att dåliga kolesterolvärden typiskt inte är ett problem i sig utan snarare ett tecken på något underliggande, t ex låggradig inflammation eller autoimmun aktivitet, som i sin tur har en orsak att försöka ta reda på och eliminera. Som feber fast mindre akut och istället mer långsiktigt. Så det kan nog vara idé att kolla kolesterolen ifall heriditet föreligger, ungefär som att ta tempen om du är med på hur jag tänker. Och skulle värdena sticka ut så heter lösningen högst sannolikt INTE statiner...

Ja vet inte jag. Själv har jag just det läget med hög LDL och inga andra riskfaktorer. De som utrett mig är ändå de mest inflytelserika på området i regionen där jag bor och de har inga förslag på andra åtgärder. Utan när det blev fastslaget att jag inte har FH och inte har några livsstilsfaktorer att korrigera så menar de att det inte just nu finns mycket mer att utreda. Alla övriga provsvar är bra. Så hur menar du att man skulle gå vidare och vad skulle man be om för prover utöver de som är vanliga idag?

• Like 2

Jag har läst din tråd om ditt höga kolesterol, och jag får intrycket att du kan vara ett ovanligt fall. Viktigast av allt är att man mår bra, och förstår vad det innebär. Vissa tror att deras krånglande mage, trötthet eller svajiga immunförsvar är något medfött medan det i själva verket inte alls behöver vara så. Och för vissa är det kanske faktiskt helt normalt att ha kolesterol utanför referens, och då är en möjlighet att försöka jämföra med sina egna föregående värden, om man tycker det behövs. (Jag borde ha skrivit detta i mitt förra inlägg.)

• Like 1

Det värde jag tycker är intressant är triglycerider fastande. Det är en del av lipidprofilen men har annars inte med kolesterol att göra. Har man förhöjda triglycerider i blodet efter typ 12 timmars fasta så har levern varit sysselsatt med att exportera fett som sprängts in i den för att den inte lyckats bli av med det naturligt, dvs ett tydligt tecken på att den och troligen andra inre organ håller på att skadas. Uppstår normalt vid överkonsumtion av socker och/eller alkohol. 

• Like 5

Ja vet inte jag. Själv har jag just det läget med hög LDL och inga andra riskfaktorer. De som utrett mig är ändå de mest inflytelserika på området i regionen där jag bor och de har inga förslag på andra åtgärder. Utan när det blev fastslaget att jag inte har FH och inte har några livsstilsfaktorer att korrigera så menar de att det inte just nu finns mycket mer att utreda. Alla övriga provsvar är bra. Så hur menar du att man skulle gå vidare och vad skulle man be om för prover utöver de som är vanliga idag?

Du kan ju alltid mumsa statiner? :unsure:

Det är ju det här.. och du har dessutom undersökts av experter.. vilket bara det visar hur lite vi egentligen vet om kolesterol.

Oså Internet på det.. där folk kan läsa alla möjliga tolkningar och statistik.. om kolesterol.. samt rent ut sagt reklam för olika preparat.. maskerat till vetenskapliga utsagor!

Iomed att jag oxå har taskiga kolesterolvärden så har jag givetvis läst både det ena och andra.. taskiga värden jämfört med genomsnittet.. vilket inget säger om mina världen kommer att leda till en tidig död!

Jag är inte rädd för att ta prover.. däremot är jag inte säker på att de visar min överlevnadsförmåga?

Man skall göra stor skillnad mellan olika tolkningar.. vill man ha ett (1) värde som kan säga något om ens "longevity" så menar jag att det är HDL!

Men man skall jämföra det med alla de andra värdena.. samt alla andra riskfaktorer man kan tänkas ha!

Utan att ha något som helst vetenskapligt stöd för det så tenderar jag att luta mot att ett högt och bra HDL indikerar långt liv.. oavsett de andra lipidvärdena.. de är mer en indikation på vilka livstilsförändringar man borde göra.

Dvs.. har man högt bra HDL så finns stor chans att de åtgärderna faktist leder till resultat.. ju lägre HDL.. ju mer måste man anstränga sig.

• Like 4