Janice Nord Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Hej allihopa. Jag har bakat ett LCHF-bröd som innehåller bland annat 15 st ägg. Det blev jätte gott men det jag undrar över är om det verkligen ska vara så många ägg i. Det blir lite som om man har smaken av "spray" i munnen o på läpparna ett tag efteråt. Men det kanske beror på antalet ägg man har i som gör det. // janice nord 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Det låter som det blir mer likt en ugnsbakad omelett med så många ägg. Prova gärna mitt senaste bröd, det bästa vita formbröd jag gjort, perfekt att rosta eller göra varma mackor av https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/08/10/formbrod-lchf-och-paleo-till-varma-mackor/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Skippa bröd det är inte alls bra med dessa mjöl som man bakar av och det är lätt att överäta när man har bröd hemma. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Jag tycker att det är toppen att ha bröd att ta till när jag behöver något lättsamt och snabbt. Kokosnötsmjölet funkar bättre för mig vad det gäller att inte trigga sockertrollet. Men nu efter att ha lyssnat på Jason Fung är jag noga med att inte äta något alls mellan måltiderna, verkligen nada. Jag tar inte en mjölk i kaffet... Det har gett bra effekt på både aptit och troll Birgitta, jag har en fråga av ren nyfikenhet. Vad gör vinägern för effekt på brödet. Hjälper det med jäsningen t ex? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 LCHF-bröd är fantastiskt att ha när barnen behöver mellanmål till skolan t.ex. Det är dessutom sådant dom tar med sig och äter. Ger jag dem en portion kött och grönsaker eller en omelett, så kommer dom inte att äta det p.g.a. att dom i så fall får så många frågor av kompisarna (dvs dom skäms över att vara annorlunda). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Nu blir det två gånger Birgitta Höglund i samma tråd, men min absoluta favorit sedan ett par år är hennes valnötsbröd: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/10/26/valnotsbrod/ Jag tar creme fraiche eller kokosgrädde i stället för kesellan samt kokosfett i stället för smör, och så har jag mera linfrön... och så krånglar jag inte med form utan gör limpor som jag lägger på bakplåtspapper! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Birgitta, jag har en fråga av ren nyfikenhet. Vad gör vinägern för effekt på brödet. Hjälper det med jäsningen t ex? Det undrar jag också varje gång jag häller i den 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Vad roligt att höra att mina brödrecept uppskattas Jag äter inte bröd så ofta, men ibland är det riktigt njutbart med en kall eller varm macka med rejält med pålägg på. Jag tycker alltså som många andra att ett protein/fettrikt bröd mycket väl hör hemma inom LCHF. Visst har en del lätt att överäta på många av de LCHF-bröd som finns, men knappast de här med hög halt av ägg och fett, de mättar otroligt bra. Att jag tillsätter vinäger har bara med smaken att göra, det ger en liten känsla av surdegsbröd som var en stor favorit när jag åt vanligt bröd. Vinägern kan bytas ut mot citron eller uteslutas om man vill. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Tack Birgitta! Och här trodde jag att jag skulle få en jättevetenskaplig förklaring . Ibland är det bara så enkelt... Jag kan då bjuda på en "alternativ" förklaring. Vinäger verkar ha en gynnsam effekt på vår förmåga att hantera blodsockret. Det ökar om jag förstått rätt vår insulinkänslighet. Källa: Dr Jason Fung 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Ja, äppelcidervinäger har många bra egenskaper Minns hur jag redan på 80-talet drack en matsked vinäger i ett glas vatten innan maten för att förbränningen skulle gå snabbare... Jag har en filosofi i all min matlagning och bakning, att det ska vara en balans mellan, sälta, syra, sötma och även krispighet. På det sättet blir mat och bröd så mycket godare. Det är många som hållit med genom åren och gillat min mat, både under mina 18 år på restaurang och nu som receptmakare och kokboksförfattare 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Jag tillsatte en msk vinäger i mina zuchinifrallor i morse (och lite extra salt). De blev mycket godare 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Härligt att höra Många är så himla rädda för att ha salt i sina recept och då kommer ju inte smakerna fram till sin fulla rätt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Birgitta, här har du ett fans till av dina underbara recept och bloggar! Tack vare dem har jag vågat mig på att koka räkbuljong och göra soppa helt från grunden mm. Du inspirerar och får det att verka kul. Jag har aldrig tidigare varit direkt road av matlagning men nu gillar jag att prova nya recept, bara för att se att det funkar om inget annat. Sedan får gärna maken och sonen ta över vardagsmatlagningen igen . Bakningen behåller jag dock för mig själv, det tycker jag är så tillfredsställande, troligen för att det varar längre än en halvtimme... Jag har ofta bra med salt i mina recept men vinäger har jag aldrig tänkt på men nu ska här testas! Jag har tillgång till dina bloggar men har köpt några av dina böcker och gjort välkomna presenter till vänner och familj. De har alltid varit uppskattade gåvor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Tack, HelenaB, din kommentar värmer i ett gammlt kockhjärta <3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts