Niclas-E Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Äntligen har jag fått en förklaring på skillnaden mellan mättat och omättat fett, och hur molekylerna sitter ihop. Jag tror mig också begripa varför omättade fetter är mer ostabila, än mättade, och oxiderar/härsknar fortare. Vad jag inte förstått än är det omättade fettets hälsofördelar, som vissa hävdar att det har. Ett livsmedel som lätt härsknar låter inte i mina öron som att det är så vansinnigt nyttigt, men jag ändrar gärna uppfattning om någon vill upplysa mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Mättade fetter lagras.. kroppen föredrar att lagra dessa.. iomed att de är stabila! I värsta fall gör kroppen själv stabila mättade fetter utav kolhydrater eller andra fetter.. lita dock inte på att det senare skall rädda dig.. då vi har som art en dålig Denovo lipogenes! De enkel och fleromättade fetterna går lixom de mättade MCT direkt till oxidation.. dvs kroppen lagrar dem inte, utan de går oftast vidare till betaoxidation eller ketosis. När du äter.. så transporteras längre fettsyror med hjälp av kylomicroner via lymfsystemet.. och kylomicroner triggar sen ASP när de väl töms ut i blodbanan! ASP i sin tur triggar lipaser som ökar esterifieringen till triglycerider i fettcellerna.. dvs lagring! Och det gör de utan hjälp av insulin! För det andra.. inga naturliga fetter har bevisats vara farliga eller leda till sjukdom.. det enda man är rätt säker på är att industriellt framställda transfetter är sjukdomsframkallande! För det tredje.. folk har himla dålig koll på vilka fettsyror man får i sig via olika mat.. tex nötfett består främst utav enkel och fleromättat fett.. är det gräsbetat.. ännu bättre kvot mellan O-6/O-3! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hampeman Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Alltså är denna källan trovärdig? http://fetter.se/fettguiden/ "De personer som äter mer omättat fett av sin dagliga dos fett bränner mer (fett) än de som äter samma dos mättat fett." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Om jag förstår det rätt behövs omättade fettsyror i viss mån till cellmembranen, det är de man kallar för omega 3, men även 6 behövs, dock i mindre omfattning. De som påstår att man bör öka intaget av omättade fettsyror, som damen Hellenius m fl, tror jag gör den tankevurpa att det är fast i fettskräcken och utgår ifrån att folk äter/ska äta minsta möjlig fettmängd, max 30 E% av energiintaget -. och äter man så lite fett totalt är det viktigt att få i sig omättat, för annars kan inte kroppen förse sitt behov av dessa. Omättade fetter tillverkar kroppen själv från kolhydrater. Att behovet av omättade blir så stort i en kropp som föds med mängder av kolhydrater (och som dessutom har eller håller på att utveckla insulinresistens) beror på att det produceras mer fria radikaler i en sådan diet, och dessa fria radikaler angriper (oxiderar) de omättade fettsyrorna i cellväggarna som då behöver ersättas. Samtidigt spär denna process på insulinresistensen. Men om du äter en kost som innehåller mycket lite kolhydrater (och mycket fett) minskar du belastningen med fria radikaler, fettsyrorna i cellväggarna klarar sig längre och behovet av utbyte minskar. Vilket då betyder att du egentligen behöver än mindre av dessa omega-fettsyror totalt. Men ett visst behov återstår. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Jag skulle inte fästa något större värde på den länken.Pratet om att mättat fett höjer kolesterolvärdet är inget annat än kvalificerat skitsnack. Här kommer 2 länkar av avsevärt bättre kvallite. http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_155237.pdf http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_130971.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Äntligen har jag fått en förklaring på skillnaden mellan mättat och omättat fett, och hur molekylerna sitter ihop. Jag tror mig också begripa varför omättade fetter är mer ostabila, än mättade, och oxiderar/härsknar fortare. Vad jag inte förstått än är det omättade fettets hälsofördelar, som vissa hävdar att det har. Ett livsmedel som lätt härsknar låter inte i mina öron som att det är så vansinnigt nyttigt, men jag ändrar gärna uppfattning om någon vill upplysa mig. Det man kan se i epidemilogiska studier är att olivolja verkar kunna ge positiva effekter på hälsan. Den består framförallt av enkelomättade fetter. Personligen tror jag att man ska vara naturligt skeptisk mot livsmedel som kräver avancerade processer för att framställas och bara funnits kortare tid på marknaden. Det är en viktigare frågeställning än om molekylbindningar gör att produkten härsknar olika fort. Så vad jag vet finns det inte mycket som tyder på att fleromättade fetter generellt skulle vara onyttigare än mättade fetter eller vice versa. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Alltså är denna källan trovärdig? http://fetter.se/fettguiden/ "De personer som äter mer omättat fett av sin dagliga dos fett bränner mer (fett) än de som äter samma dos mättat fett." Nää...källan är inte trovärdig...den drar en massa slutsatser som det finns dålig täckning för. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Du kan ju roa dig med att kolla vilka det är som driver denna sida. Synnerligen anonymt och bara attde har en läkare knutna till sig betyder ju inte så mycket. Menn vem som vill kan ju driva en hemsida med hälsoinriktning.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Men om man äter hyfsat strikt LCHF, och så mycket som möjligt ekologiskt/KRAV/gräsbetat, behöver man då komplettera med Omega 3? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Men om man äter hyfsat strikt LCHF, och så mycket som möjligt ekologiskt/KRAV/gräsbetat, behöver man då komplettera med Omega 3? "Crabs is mother natures medicin.. not carbs"! Ät fisk och skaldjur, tre gånger i veckan! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 14, 2015 Share Posted August 14, 2015 Men om man äter hyfsat strikt LCHF, och så mycket som möjligt ekologiskt/KRAV/gräsbetat, behöver man då komplettera med Omega 3? Min personliga åsikt är att, om man är fullt frisk så räcker det nog med den Omega 3 vi får i oss från bra råvaror, precis som du skriver, och då även med fisk och skaldjur några gånger i veckan. Men om man lider av någon autoimmun/inflammatorisk sjukdom så kan nog ett tillskott vara bra att ta, för att vara på den säkra sidan och för att "mota Olle i grind" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Min personliga åsikt är att, om man är fullt frisk så räcker det nog med den Omega 3 vi får i oss från bra råvaror, precis som du skriver, och då även med fisk och skaldjur några gånger i veckan. Men om man lider av någon autoimmun/inflammatorisk sjukdom så kan nog ett tillskott vara bra att ta, för att vara på den säkra sidan och för att "mota Olle i grind" Och om man lider av neurologiska sjukdomar 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Men om man lider av någon autoimmun/inflammatorisk sjukdom så kan nog ett tillskott vara bra att ta, för att vara på den säkra sidan och för att "mota Olle i grind" Jag har vitiligo, mest på händerna och lite småfläckar här och var. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Har nu begripit grejen med omättat och mättat fett. Dock grubblar jag fortfarande på kvoten mellan omega 3- och 6, som ju inte verkar bra även på en LCHF diet såvida man inte käkar enbart fisk och undviker det andra. Se till exempel här: Kyckling bräst med skinn Omega-6 till omega-3 kvot 8 : 1 Gris fläskfärs fett 20% Omega-6 till omega-3 kvot 6 : 1 Nötfärst 10% fett Omega-6 till omega-3 kvot 4 : 1 Ägg ekologiskt Omega-6 till omega-3 kvot 6.5 : 1 Smör 80% fett från gräsbetande kor (i alla fall enlight Mark Sisson) Omega-6 till omega-3 kvot 1 : 1 Smör 80% fett normalt svenskt Omega-6 till omega-3 kvot 4.6 : 1 Avokado Omega-6 till omega-3 kvot 12 : 1 Olivolja Omega-6 till omega-3 kvot 10.4 : 1 Lax Omega-6 till omega-3 kvot 0.2 : 1 Hämtat från matkalkyl.se (som för övrigt ter sig skumt ibland. Någon som kan kommentera?) Läste till mig att gräsbetande och annorledes naturligt uppfödda djur producerar mycket bättre kvot än de jag listat ovan, men fortfarande är omega 6 övervägande. Således LCHF:are... Det krävs inte mycket matematik för att veta att även om man äter fisk flera gånger i veckan så ligger kvoten långt under vad som anses balanserat. En ypperlig kvot brukar anses ligga mellan 1:1 till 4:1 med övervägande omega 6. Min poäng är att även med LCHF eller paleo så verkar vi vara i behov av omega 3-tillskott, alternativt att vi inte är avsedda för excessiv köttkonsumption och bör förespråka fisk. Har länge gått och grubblat på hur "omöjligt" det verkar vara med hälsosamma kvoter vad gäller omega 3 och 6. Vad säger ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Det är samma här.. det finns hypoteser om att en dålig kvot mellan omegorna kan vara en delförklaring dagens västerländska sjuka! Men den mest omhuldade hypotesen är att brist på elongerade omega-3 (EPA + DHA) i kosten är den viktigaste faktorn. För så länge man får sin dos elongerade omega-3 i kosten verkar det inte vara någon ko på isen? Sen i följd kommer alla de andra faktorer som spelar in.. för omega 6 kan oxå användas som energi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Okej, det kastar lite ljus på saken. Har du någon länk för påläsning som avser det sistnämnda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Det sista är mina slutsatser/hypoteser.. och kommer utav att jag läst olika studier/analyser/slutsatser! Dvs.. när man börjar studera ämnet i fråga så upptäcker man rätt snart att man bör fördjupa sig i ämnet om man skall förstå vad de menar med Omega-3/6 kvot! Man bör för det första skilja på ALA och LA, samt EPA+DHA samt GLA+DGLA! Sen så är det bra om man har en aning om vad Eikosanoidsystemet är för något.. här är Aracidonsyra intressant, det är en sak! Det andra som är bra att ha koll på vilka fosfolipider de olika elongerade fettsyrorna ingår i/är essentiella för vår funktion och hälsa.. och här brukar man peka på DHA i förstone! Så för att skumma på ytan.. Aracidonsyra är inflamationsdrivande.. DHA ingår till väldigt stora delar i vår hjärna och andra nervcellers uppbyggnad! Du kan börja läsa här! "n−3 Fatty acids have important visual, mental, and cardiovascular health benefits throughout the life cycle. Biodistribution, interconversion, and dose response data are reviewed herein to provide a basis for more rational n−3 dose selections. Docosahexaenoic acid (DHA) is the principal n−3 fatty acid in tissues and is particularly abundant in neural and retinal tissue. Limited storage of the n−3 fatty acids in adipose tissue suggests that a continued dietary supply is needed. A large proportion of dietary α-linolenic acid (ALA) is oxidized, and because of limited interconversion of n−3 fatty acids in humans, ALA supplementation does not result in appreciable accumulation of long-chain n−3 fatty acids in plasma. Eicosapentaenoic acid (EPA) but not DHA concentrations in plasma increase in response to dietary EPA. Dietary DHA results in a dose-dependent, saturable increase in plasma DHA concentrations and modest increases in EPA concentrations. Plasma DHA concentrations equilibrate in approximately 1 mo and then remain at steady state throughout supplementation. DHA doses of ≈2 g/d result in a near maximal plasma response. Both dietary DHA and EPA reduce plasma arachidonic acid concentrations. Tissue contents of DHA and EPA also increase in response to supplementation with these fatty acids. Human milk contents of DHA are dependent on diet, and infant DHA concentrations are determined by their dietary intake of this fatty acid. We conclude that the most predictable way to increase a specific long-chain n−3 fatty acid in plasma, tissues, or human milk is to supplement with the fatty acid of interest." http://ajcn.nutrition.org/content/83/6/S1467.long 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Babsen Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Här är en film som visar hur det står till med fettsyrabalansen i västvärlden. Den beskriver också vilken relation mellan omega 6 och omega 3 vi bör ha i blodet och vad vi kan göra för att förbättra. Att tänka på när man väljer mat (proteiner) är att odlad fisk har mer omega 6 än viltfångad fisk. Samma sak med kött. Nötkött från djur som endast äter gräs har högre omega 3 än djur som utfodras med kraftfoder. Kyckling som bara äter majs har också alldeles för högt omega 6. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts