Jump to content

Vill verkligen gå ner i vikt


lusardimarie
 Share

Recommended Posts

Jag kämpar med min vikt. Har närmare 10 kilo kvar. Har ätit väldigt lite kh en månad nu, skippat lunchen och tagit en mbc då istället.
Det händer inget med vikten. Som gammal vv tänker man ju om man ska dra ner mer på maten, men jag tycker inte jag äter mycket. Kanske lite stora portioner då jag ofta äter för fort. Frukosten består av 2 ägg och majonäs, lunch mbc och kvällsmat kött/fisk och lite grönsaker. Ofta går det sen bortåt 16 tim till frukost så då blir det även pf.
Tänkte sluta med nötter nu och ev mejeri, men det känns som det inte blir mycket kvar att äta. Det får ju inte bli för tråkigt eller ska det få vara det ett tag?
Ni kanske tror jag äter för lite men jag äter ganska mycket fett och kommer upp i ca 1500 kcal per dag.
Tips

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, låter lite konstigt det där. Först skriver du att du äter typ bara ett par ägg, mbc och nån bit kött/fisk och grönsaker. Sen att du ska dra ner på portionerna och nötter samt mejeri.

Mitt tips är att börja föra matdagbok för att se exakt hur mycket du får i dig. På Matdagboken är det gratis och det finns en bra app för iphone, Shape up.

Det är kämpigt att gå ner för vissa, jag är en av dom. Jag ligger på 1000-1200 kcal för att gå ner, och då 0,5 - 1 kg i veckan. Då tränar jag inte alls, är lat och avskyr när det är kallt ute :P

Om du skriver lite mer exakt vad du äter kan du säkert få tips och hjälp.

 

För mig funkar det inte att fuska med lite nötter här eller nån chokladbit där, det drar snabbt iväg på kcal.

 

Sen vet jag ju inte om du kanske gått ner mycket redan och kanske hamnat på en platå? Det händer nog alla, och då är det bara att hålla kvar vid goda kostvanor tills det lossnat!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ta några nötter ibland. Och har grädde och cf när jag lagar min middag, jag kanske var lite otydlig.

Kan jag vara så känslig att jag måste ta bort det menar jag. Det blir ju svårare att laga god mat då tycker jag.

Jag äter ju mer kalorier än dig Lovis, ska jag verkligen behöva tänka på att minska kcal.

Link to comment
Share on other sites

Nej, tycker inte du ska ta bort något fett till maten. Det är ju den vi ska leva av ;) Men jag får känslan av att du inte riktigt har koll på hur mycket mat och kcal du får i dig, därav mitt tips att bokföra maten några dagar. Om det är ca 1500 kcal kan det lika gärna bli 1700 eller 1800, eller hur?

 

Har du gått ner mycket innan? Kan det vara en platå tror du? Isf kan du få mer tips!

Link to comment
Share on other sites

Så här kan en dag se ut för mig. Har man ingen uppfattning av hur mycket en ostskiva väger t ex är det bra att kolla. Det är lätt att det blir det dubbla ;)

 

 

 

Lunch omelett

 

» 30,0 gram Ost hårdost 31% fett 116 Kcal » 30,0 gram Mjukost smältost ca 16% fett 62 Kcal » 2,0 st Ägg rått 155 Kcal » 1,0 msk Smör 80% fett 100 Kcal           Fett: 36 g Protein: 27 g Kolhydrater: 0 g

433 kcal

 

 

Mellanmål

 

» 2,0 dl Kaffe bryggt 4 Kcal » 1,0 msk Kokosfett 115 Kcal           Fett: 13 g Protein: 0 g Kolhydrater: 1 g 119 kcal

 

 

Middag

 

» 1,0 st Kycklingbröstfilé u skinn 158 Kcal » 0,5 dl Vispgrädde 40% fett 188 Kcal » 1,0 msk Ajvar relish grönsakspasta m paprika aubergin 11 Kcal » 100,0 gram Broccoli 35 Kcal           Fett: 23 g Protein: 40 g Kolhydrater: 6 g 392 kcal

 

 

 

Totalt intag Fett: 72 g Protein: 67 g Kolhydrater: 7 g 944 kcal
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du skriver "som gammal vv", vilket för mig låter som du har försökt gå ner i vikt förut med hjälp av olika svältdieter, t.ex. Viktväktarna.

Då kan det vara som så att din kropp behöver en tid på sig att vänja sig med att den har mat hela tiden numera, istället för att som tidigare ställa sig i svältläge och vakta på fettreserverna.

Det finns massor med exempel på att de som bantat tidigare i livet har detta problemet när de börjar med LCHF.

 

Om jag förstår dig rätt har du bara ätit enligt LCHF i en månad, vilket då förmodligen är för kort tid för att ställa om och lära om kroppen.

Ge det längre tid så skall du se att det börjar hända saker framöver.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ätit lchf i flera år. I början gick jag ner bra men sen har kh mängden ökat och vikten likaså.

Jag äter hela tiden lchf mat men har fuskat lite för mycket. Har ätit mycket lchf kakor och godis i perioder.

Kanske för stora portioner och för mycket grönsaker. När man för in i matdagboken ser man att det blir för mycket av allt. När jag för in i dagboken kommer jag upp i ca 170 g fett per dag men är inte speciellt mätt på det. Det blir ju ihop med maten kanske för mycket kcal eller.....

Jag är 164 cm och väger nu 70 kilo så det finns ju lite att ta av.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag är inte särskilt hungrig. Precis innan maten så klart men det är ju så det ska va. Innan åt jag hela tiden, förutom frukost, lunch och middag åt jag fikabröd och godis och var aldrig hungrig. Så klart blir det en omställning när man börjar äta mindre och färre gånger per dag men hunger är ju en signal att man ska äta.

Du kanske sakta kan försöka minska lite på maten och ta bort de livsmedel med högt kcalinnehåll som nötter och bakverk. Även LCHF bakverk innehåller ju en del då de ofta innehåller mandelmjöl.

 

Sen tror jag det är en del som inte klarar grädde och cf riktigt, som försöker äta mer smör istället. Jag vet själv hur svårt det faktiskt känns att bara äta smör så där. Har ätit LCHF flera perioder tidigare men det är först nu som jag testat krydd- och vitlökssmör till kött och det är faktiskt gott.

 

Hoppas du hittar lösningen och kan nå din målvikt. Själv har jag en bit kvar. Är 162 lång och väger nu 79, ska ner till 65 tänkte jag.

Kämpa på :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag skulle säga fokusera dig inte så mycket på vågen utan kolla på kroppen istället! Jag har sen Juli 2012 hållit mig till 5-20 kolhydrater/dag och haft två fuskdagar där jag ökade intaget till c:a 100 kolhydrater, mådde inte så bra dagen efter, but I digress. Jag har för ett tag sen varit i samma situation som du, efter att ha haft en startvikt på c:a 85 kilo så verkade viktnedgången sluta på runt 74 (jag är 24 år, 179 cm) i c:a två veckor. Jag blev lite irriterad men märkte att jag slutat/glömt använda måttbandet!

 

Så måttbandet är en väldigt bra referenspunkt (i alla fall för mig) för jag antar att du inte bryr dig om hur mycket du väger jämfört med hur du faktiskt ser ut (och hur kläderna sitter). Under dom här två veckorna hade midjemåttet minskat med c:a 2-3 cm (från 90-87ish) samt låren dryga 1cm. Mina 33-32 jeans som satt hyfsat tight för 3 veckor sedan sitter nu löst runt midjan. Det verkar som att jag fortfarande bränner fett men vikten går inte ner eftersom jag ökar i muskelvikt (styrketränar hemma lite då och då).

 

tl;dr - stirra dig inte blint på vikten, mät olika punkter med måttband, använd gamla kläder som referens eller gå till en läkare/gym då och då och be dom mäta mängden kroppsfett.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga fokusera dig inte så mycket på vågen utan kolla på kroppen istället! Jag har sen Juli 2012 hållit mig till 5-20 kolhydrater/dag och haft två fuskdagar där jag ökade intaget till c:a 100 kolhydrater, mådde inte så bra dagen efter, but I digress. Jag har för ett tag sen varit i samma situation som du, efter att ha haft en startvikt på c:a 85 kilo så verkade viktnedgången sluta på runt 74 (jag är 24 år, 179 cm) i c:a två veckor. Jag blev lite irriterad men märkte att jag slutat/glömt använda måttbandet!

 

Så måttbandet är en väldigt bra referenspunkt (i alla fall för mig) för jag antar att du inte bryr dig om hur mycket du väger jämfört med hur du faktiskt ser ut (och hur kläderna sitter). Under dom här två veckorna hade midjemåttet minskat med c:a 2-3 cm (från 90-87ish) samt låren dryga 1cm. Mina 33-32 jeans som satt hyfsat tight för 3 veckor sedan sitter nu löst runt midjan. Det verkar som att jag fortfarande bränner fett men vikten går inte ner eftersom jag ökar i muskelvikt (styrketränar hemma lite då och då).

 

tl;dr - stirra dig inte blint på vikten, mät olika punkter med måttband, använd gamla kläder som referens eller gå till en läkare/gym då och då och be dom mäta mängden kroppsfett.

Jättebra skrivet, jag får också uppfattningen om att många som vill ner i vikt har ganska orealistiska viktmål?

De vill väga som de gjorde när de var 20 år (fast de nu är 30-40-50)!!!

Kolla midjemåttet och kolla BMI (såvida du inte tränar fantastiskt mycket, då kan BMI vara ganska missvisande). Är det fel att ha ett BMI på 24-26 och känna sig stark och frisk?

Måste man ha ett BMI på 18-24, eller 22,3 som i ditt fall, lusardimarie? Menar inget illa här, vill bara att du ska vara lite snäll mot dig själv med ditt BMI på 26.  :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...