Jump to content

Recommended Posts

Jag har inte heller läst den boken. Kommer nog inte att köpa den heller. Har en del av Anna Halléns tidigare böcker, gillar dem. Utgår ofta från Åses recept, när jag ska baka fikabröd, men måste då ändra dem för att få dem som jag vill ha dem. Jag ser inget moraliskt fel i att använda sötningsmedel, men för min familj är det ingen bra idé, så dem plockar jag oftast bort rakt av. I recept med choklad, halverar jag oftast mängden och kompletterar med kakaopulver. Men det är ändå lättare att ha hennes recept att utgå ifrån, än att göra helt egna... Men jag skulle gärna köpa en bok med fikabröd, naturligt lättsötade med exempelvis frukt, alltid utan sötningsmedel och helst med en god andel helt nöt- och mandelfria recept... (Önska får man ju...)

Och varför detta fokus på just fikabröd? För att det är det som är svårt! Lagar mat gör jag oftast utan kokbok eller recept.

• Like 2

Jag är nyfiken på boken och har köat den på biblioteket. Brukar försöka göra det innan jag bestämmer mig för om jag ska köpa en bok. En LCHF-kokbok med många mejerifria recept, skulle jag definitivt kunna tänka mig att köpa.

Efter vad jag hört ska jag inte förvänta mig för mycket av den här, det lär vara mycket "sött" i den och det är jag inte speciellt intresserad av, då jag undviker sötningsmedel. Många LCHF-kokböcker är av typen "börja med LCHF", men vad händer sen om man t ex känner att man behöver äta mejerifritt. Vilken kokbok ska man då välja? Tror att det finns efterfrågan på en mejerifri LCHF-kokbok, utan alltför mycket sötningsmedel. Höglunds paleokokbok är suverän, men tyvärr slutsåld. Ibland känns det som jag har större utbyte av kokböcker från före 1990 som jag hittat på loppis, än moderna LCHF-kokböcker. Skaldemans recept gillar jag också, men det är vanligtvis en hel del mejerier i det han lagar och njuter av. 

Att ordet glutenfri ingår i titeln kan vara ett marknadsföringsdrag, för att locka köpare, som hoppat på eller vill följa den glutenfria trenden. 

• Like 1

• 5 months later...

Åse Falkman Fredrikson och Anna Hallén har skrivit den nya boken LCHF 2.0

Hur bra är den jämfört med de råd som finns på Kostdoktorns LCHF-sida?

Själv har jag inte läst boken, men Jill Wallentin har skrivit kort om den på sin blogg:

LCHF 2.0 – fri från mejerier, soja och gluten

Boken är jättebra då du får ett gäng recept utan, mejeriprodukter, sojaprodukter och mjölprodukter (med laktos m. m.)

Jag äter från den boken nu (recepten), och jag mår hur bra som helst. Jag till och med nästan nollar (kraftig reduktion) kolhydrater varje dag (men kan träna och vara aktiv ändå), och jag verkar överleva [emoji4].

Har liksom tappat det mesta av min bukfylla (jag var inte mullig, men jag har tappat underhudsfett ändå). Har även byggt en del muskelmassa, utan att träna så överdrivet mycket. Det är som att min kropp har optimerat sig.

Jag gör detta för att hålla ett stapbilt P-glucos, och det verkar fungera. Jag är piggare och har bättre mentalt fokus.

• Like 3

Boken är jättebra då du får ett gäng recept utan, mejeriprodukter, sojaprodukter och mjölprodukter (med laktos m. m.)

Jag äter från den boken nu (recepten), och jag mår hur bra som helst. Jag till och med nästan nollar (kraftig reduktion) kolhydrater varje dag (men kan träna och vara aktiv ändå), och jag verkar överleva [emoji4].

Har liksom tappat det mesta av min bukfylla (jag var inte mullig, men jag har tappat underhudsfett ändå). Har även byggt en del muskelmassa, utan att träna så överdrivet mycket. Det är som att min kropp har optimerat sig.

Jag gör detta för att hålla ett stapbilt P-glucos, och det verkar fungera. Jag är piggare och har bättre mentalt fokus.

Glädjande att det till slut kom en recension från någon som verkligen läst boken  ;)

• Like 3