Recommended Posts

Åse Falkman Fredrikson och Anna Hallén har skrivit den nya boken LCHF 2.0

 

Hur bra är den jämfört med de råd som finns på Kostdoktorns LCHF-sida?

 

Själv har jag inte läst boken, men Jill Wallentin har skrivit kort om den på sin blogg:


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur denna bok är men på Åses blogg är det väldigt liberala recept.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka - vaddå 2.0? Glutenfritt? Är väl LCHF 1.0 också? Soja? är väl inget som rekommenderas heller i 1.0? Mejeri? Tjaa....beror på..? Men jag ra inte läst den..bara titeln får mig att bli skeptiskt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller läst den boken. Kommer nog inte att köpa den heller. Har en del av Anna Halléns tidigare böcker, gillar dem. Utgår ofta från Åses recept, när jag ska baka fikabröd, men måste då ändra dem för att få dem som jag vill ha dem. Jag ser inget moraliskt fel i att använda sötningsmedel, men för min familj är det ingen bra idé, så dem plockar jag oftast bort rakt av. I recept med choklad, halverar jag oftast mängden och kompletterar med kakaopulver. Men det är ändå lättare att ha hennes recept att utgå ifrån, än att göra helt egna... Men jag skulle gärna köpa en bok med fikabröd, naturligt lättsötade med exempelvis frukt, alltid utan sötningsmedel och helst med en god andel helt nöt- och mandelfria recept... (Önska får man ju...)

 

Och varför detta fokus på just fikabröd? För att det är det som är svårt! Lagar mat gör jag oftast utan kokbok eller recept.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nyfiken på boken och har köat den på biblioteket. Brukar försöka göra det innan jag bestämmer mig för om jag ska köpa en bok. En LCHF-kokbok med många mejerifria recept, skulle jag definitivt kunna tänka mig att köpa.

 

Efter vad jag hört ska jag inte förvänta mig för mycket av den här, det lär vara mycket "sött" i den och det är jag inte speciellt intresserad av, då jag undviker sötningsmedel. Många LCHF-kokböcker är av typen "börja med LCHF", men vad händer sen om man t ex känner att man behöver äta mejerifritt. Vilken kokbok ska man då välja? Tror att det finns efterfrågan på en mejerifri LCHF-kokbok, utan alltför mycket sötningsmedel. Höglunds paleokokbok är suverän, men tyvärr slutsåld. Ibland känns det som jag har större utbyte av kokböcker från före 1990 som jag hittat på loppis, än moderna LCHF-kokböcker. Skaldemans recept gillar jag också, men det är vanligtvis en hel del mejerier i det han lagar och njuter av. 

 

Att ordet glutenfri ingår i titeln kan vara ett marknadsföringsdrag, för att locka köpare, som hoppat på eller vill följa den glutenfria trenden. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åse Falkman Fredrikson och Anna Hallén har skrivit den nya boken LCHF 2.0

 

Hur bra är den jämfört med de råd som finns på Kostdoktorns LCHF-sida?

 

Själv har jag inte läst boken, men Jill Wallentin har skrivit kort om den på sin blogg:

LCHF 2.0 – fri från mejerier, soja och gluten

Boken är jättebra då du får ett gäng recept utan, mejeriprodukter, sojaprodukter och mjölprodukter (med laktos m. m.)

Jag äter från den boken nu (recepten), och jag mår hur bra som helst. Jag till och med nästan nollar (kraftig reduktion) kolhydrater varje dag (men kan träna och vara aktiv ändå), och jag verkar överleva [emoji4].

Har liksom tappat det mesta av min bukfylla (jag var inte mullig, men jag har tappat underhudsfett ändå). Har även byggt en del muskelmassa, utan att träna så överdrivet mycket. Det är som att min kropp har optimerat sig.

 

Jag gör detta för att hålla ett stapbilt P-glucos, och det verkar fungera. Jag är piggare och har bättre mentalt fokus.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boken är jättebra då du får ett gäng recept utan, mejeriprodukter, sojaprodukter och mjölprodukter (med laktos m. m.)

Jag äter från den boken nu (recepten), och jag mår hur bra som helst. Jag till och med nästan nollar (kraftig reduktion) kolhydrater varje dag (men kan träna och vara aktiv ändå), och jag verkar överleva [emoji4].

Har liksom tappat det mesta av min bukfylla (jag var inte mullig, men jag har tappat underhudsfett ändå). Har även byggt en del muskelmassa, utan att träna så överdrivet mycket. Det är som att min kropp har optimerat sig.

 

Jag gör detta för att hålla ett stapbilt P-glucos, och det verkar fungera. Jag är piggare och har bättre mentalt fokus.

 

Glädjande att det till slut kom en recension från någon som verkligen läst boken  ;)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.