Pjotor Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Strikt LCHF. Inget fusk. Dricker bara vatten som vätska. Äter som sagt som man ska, följer Skaldemans ratio och läser böckerna. Trots det så går det långsamt. 15/5. 165,3 kg och ett midjemått på 150 cm. 15/8. 156.1 kg och ett midjemått på 150 cm. Är det fett runt organ som försvunnit eller vad? Har inte gått ner en mm i omkrets. Att också bara gått ner 9.2 kg inkl vatten är bättre än inget men långt från vad jag trodde jag skulle gått ner med tanke på hur tung jag är. Folk som t.ex. går på pulverdiet går ju ner det på en månad. Det lockar lite trots att jag vet hur farligt socker är, som dessa dieter mestadels består av. Går jag ner i samma långsamma takt kommer det ta mig nästan ett och ett halvt år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Hur länge har det tagit att gå upp alla kilo det är ju jätte bra med 9 kilo så håll ut. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted August 15, 2015 Popular Post Share Posted August 15, 2015 Det är lätt att fastna i hur man "ska" göra. Vi är nog rätt många som upptäckt att om man följer en viss diets riktlinjer oavsett om det är LCHF eller Viktväktarna, så får vi ändå inte förväntade resultat och då undrar vi vad vi gör för fel. För det kan ju inte vara fel på riktlinjerna, eller..? Med min LCHF är jag viktstabil men visst vill jag ner de där sista 5kg:na och 20cm på putmagen. Jag kämpar mot mitt sockertroll och de där förbannade hormonerna (och inte blir det lättare när jag nu närmar mig klimakteriet). Jag tror att vi lätt tittar mer på regler/riktlinjer än lyssnar på våra kroppar. Många är trådarna i detta forum där samma mantra upprepas - Lyssna på din kropp. Prova dig fram. Fast när man står där med sina kilon och centimetrar och är besviken så vill man ju hitta knepet NU!!!! Eller så känner åtminstone jag mellan varven. Ju mer jag kämpar desto tyngre blir det. Så nu kämpar jag med att sluta kämpa, jag försöker acceptera att för mig som kvinna, så sliter sockertrollet hårdare i mig dagarna före mens och då går jag upp och sen i mellanperioden går jag ner lite igen. Lagom tills jag väger mig för att skärpet behöver spännas åt så börjar cykeln om igen. Vad jag försöker säga, tror jag, är att du kanske är en av alla oss som måste hitta DIN väg? Ha riktlinjerna i botten men experimentera lite. Kanske höja kolhydratintaget lite genom att lägga till nån rotfrukt eller testa 16:8 eller... bara för att rucka lite på kroppens förväntningar. Själv skulle jag behöva utesluta grädden i teet för då märker jag lite skillnad men då slår nog sockertrollet ihjäl mig...?! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted August 15, 2015 Popular Post Share Posted August 15, 2015 Strikt LCHF. Inget fusk. Dricker bara vatten som vätska. Äter som sagt som man ska, följer Skaldemans ratio och läser böckerna. Trots det så går det långsamt. 15/5. 165,3 kg och ett midjemått på 150 cm. 15/8. 156.1 kg och ett midjemått på 150 cm. Är det fett runt organ som försvunnit eller vad? Har inte gått ner en mm i omkrets. Att också bara gått ner 9.2 kg inkl vatten är bättre än inget men långt från vad jag trodde jag skulle gått ner med tanke på hur tung jag är. Folk som t.ex. går på pulverdiet går ju ner det på en månad. Det lockar lite trots att jag vet hur farligt socker är, som dessa dieter mestadels består av. Går jag ner i samma långsamma takt kommer det ta mig nästan ett och ett halvt år. Grattis först o främst. Oså välkommen till verkligheten, för det är så den ser ut.. du har altså lyckats förbränna cirka 700 Kcal kroppsfett per dag, tre månader i sträck.. det är storartat! Fortsätt att följa Skaldemans råd och böcker.. tror bestämt att de är bra anpassade för en person med din vikt.. troligen har/hade ni samma problem ni två? Kör inga tricks och knep så länge det fungerar.. ändra inte på ett vinnande koncept! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotor Posted August 15, 2015 Author Share Posted August 15, 2015 Tack för all feedback. Tycker dock inte att min viktnedgång på 100 gram per dag är något att hurra för. Visst, all vikt nedåt räknas och är bra men när det kommer att ta minst 18 månader att nå 100 kg så känns det som en evighet och tålamodet sviktar. Man vill ju väga 100 kg... i går. Jag måste ha mina två koppar kaffe per dag och till varje kopp måste jag ha grädde (förr hade jag alltid socker och mjölk). Kan dessa 4 teteskedar grädde per kopp påverka viktnedgången? Har också 1 dl grädde i matlagningen per dag. Totala intaget grädde per dag är alltså närmare 1.5 dl. Äter också självklart smör (merparten av det tillsatta fettet) och har till äggen vid frukost även majonnäs. Äter två gånger per dag eftersom jag inte kan äta mer, är inte hungrig. Äter frukost kl 07 och middag vid 17-18. Så jag fastar redan 10-11 timmar på dagen och 13-14 timmar på kvällen och natten. Ska prova 5:2 eller liknande. Ska man fasta helt eller ska man äta dessa 600 kcal som många verkar äta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted August 15, 2015 Popular Post Share Posted August 15, 2015 Well, jag skulle gärna ha en kropp som när jag var 20.. däremot så har jag lixom inte längre något hopp om detta utan mest hopp om att få uppleva min pensionsdag och vara frisk! Samt att få vara frisk och njuta mitt otium i åtskilliga dagar/år därefter! Oså till verkligheten.. kalorierna räknas.. och du har en del att förbränna.. dvs de försvinner inte via utandningen.. utan de måste brännas utav dina celler! Varje fettkilo brukar innehålla cirka 7000 Kcal.. de förbränner man inte i en handvändning.. 700 Kcal per dag tre månader i sträck indikerar att du är inne på rätt väg! Glöm för det första diverse tidningsrubriker och sensationella viktminskningsdieter där du tappar 4 kilo på fyra veckor.. de handlar om vatten och oftast kvinnor som redan är mer eller mindre normalviktiga! Du platsar inte i den ligan.. dvs i beach 2015.. och komma i bikinin, inför semestern! Satsa på Skaldemans råd.. och så länge vikten går ner och du mår bra, så är du inne på rätt väg! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Att rasa i vikt som man kan göra med diverse bantningsmetoder är iofs rätt trevligt men det håller nästan aldrig. Vi är legio som har jojobantat oss till allt högre vikt. Det du gjort nu är att ändra till en kost som är viktnormaliserande och som tillåter dej att må ditt bästa under tiden. Ingen späkning som gör att man måste unna sej när man uppnått mål... Det svåraste är att ändra hjärnan. Hjärnan VILL ha kolisar (men inte fysiskt) och det tar lång tid att få ett sockertroll att ligga plats i korgen. Är du hyfsat ung är det en fördel att låta kroppen anpassa sej till förändringarna. Då hinner skinnet anpassa mig sej och när du orkar ska du börja styrketräna. Bygger du muskler ska du skita i vågen och använda måttband i stället. Det tycker jag iofs att du ska börja med redan nu. Ofta berättar de olika saker. Kag gock inte ner ett gram på 3 år men minskadr 2 storlekar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotor Posted August 15, 2015 Author Share Posted August 15, 2015 Har inget problem med socker utan suget släppte runt 70 timmar efter att jag börjat med LCHF. Nu avskyr jag socker, äter <10 g kolhydrater per dag. Måttband använder jag redan, som sagt, och jag har inte gått ner en endaste millimeter sedan jag började med LCHF, vilket är 3 mån sedan. Har läst att man kan ha fett som ligger runt organen. Kanske detta som det tas på först för något måste det ju ha tagits ifrån med tanke på viktnedgången? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Annars så är det rätt vanligt att man tappar internt fett i magen först.. men här har du en till där kalaskulan sitter som berget trots 9 tappade kilon! "Bukfett (även kallat visceralt fett) är det fett som finns i buken innanför muskulaturen och orsakar ”ölmage”. Det sitter dels i omentum (”förklädet” som hänger ner över tarmarna) dels i mesenterium (tarmkäxet, bindväven som tarmarna hänger i). När det viscerala fettet lagras i organ (t.ex. muskler, lever eller hjärta) kallar man det ektopiskt fett. Bukfettet är en snabb energidepå. Det är det första fettet som frigörs vid behov av energi mellan måltiderna. Det är också den fettvävnad som har bästa blodförsörjningen. Bukfett är en korttidslagring av energi till skillnad från underhudsfettet som frigörs mer långsamt och är en mer långsiktig energilagring. Kortisol (stresshormonet) verkar vara det hormon som lättast kan orsaka bukfetma. När vi drar ner på energiintaget (diet, bantning, svält) så är bukfetman den första fettdepån som minskar." http://forum.kostdoktorn.se/topic/103-olika-sorters-kroppsfett/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Kan bara repetera vad övriga redan sagt: Grattis till ett bra resultat. 3 kg i månaden är bra. Jag gick ner 22 kg på 1 år, dvs i snitt ca 2 kg i månaden. LCHF är ingen quick-fix enligt kvällstidningarnas skrikande rubriker, det är ett sätt att äta på ett bra och hälsosamt sätt som oftast också har den trevliga biverkningen att man går ned i vikt. ? Ha tålamod och fortsätt, ändra inte på ett vinnande koncept så länge du fortsätter i samma takt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 När vi drar ner på energiintaget (diet, bantning, svält) så är bukfetman den första fettdepån som minskar." Nu skojar du? När jag för många år sedan med VVs hjälp gick ner lite i vikt sa min dåvarande sambo: -"Jättekul att du går ner i vikt, Maria! Synd bara att det är brösten som försvinner och inte magen..." Hrmpf..! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Märkligt.. för både mina bröst och maggen sitter kvar på överkroppen! För bägge skulle må bra av att minska! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Din dåvarande sambo, överlevde han inte det uttalandet 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Din dåvarande sambo, överlevde han inte det uttalandet Nja... Han är inte min nuvarande om jag säger så... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts