Jump to content

Golden Kelly (gräsbetat smör från Lidl)

Filip

Recommended Posts

Vi har ju inte Kerrygold i Sverige trots upprepade påhopp på Lidl via mail och mun till den lokala Lidl-butikföreträdaren. Men... Golden Kelly, av vad jag kan förstå, är så nära rent smör vi kan komma utan att betala sjukligt. Även det är från Irland. Finns inte mycket att läsa om det på internet mer än att det står "Weidemilch" på den tyska versionen, vilket betyder gräsbetat. 

Smöret är inte gyllengult men mycket gulare än Arlas ekologiska (som jag för övrigt hittade blod i sist jag köpte) och det är även mycket mer bredbart.

När kära morsan min fick prova Golden Kelly utbrast hon, "Det är så här riktigt smör smakar och känns!" Och det baserade hon förstås på barndomsminnen från bättre tider :)

Någon som provat och har synpunkter? 

• Like 4

• 3 months later...

Har även jag tjatat om Kerrygold på Lidl ett bra tag. De har det ju i Tyskland, så fungerande kylkedja Irland-Tyskland?-Sverige borde vara på plats tänkte jag. Hittills har jag fryst och tagit med i handbaggaget när jag hälsat på släkt där ett par gånger om året.

Så nyligen såg jag att det dykt upp Irländskt smör av märket "Milbona" i lokala Lidlbutiken. Ingen kunde dock upplysa om i vilken mån det var gräsbetat eller ej, så jag mailade kundtjänst. Efter ett par veckor kom svaret, och kärnan var som följer:

"Denna produkt, Äkta irländskt smör från märket Milbona, är gjord på mjölk från kor som betar fritt. Däremot meddelar leverantören att vid extrema väderförhållanden kan man ett få dagar på vinterna bli tvungen att ge korna foder."

Verkar alltså som att jag kan sluta fippla med smör i väskan på flyget. Hejja Lidl! :)

/Niklas

• Like 2

• 5 months later...

Köpte 4pkt kerrygoldsmör idag på the english shop söderhallarna stockholm. Hon hade svårt att bli av med det så jag fick köpa dom sista 4pkt för 20kr (ord. pris 39kr/st) =) Om det blev efterfrågan så tar hon in mer. www.englishshop.se

• Like 5

• 1 year later...

Hej

Har läst om både Golden Kelly samt Golden Hills som nämnts i denna tråd.  Är det fortfarande endast  dessa man har att välja på (i större skala) eller finns det fler alternativ? Är ett gräsbetat irländskt smör bättre än ett vanligt ej gräsbetat ekologiskt svenskt smör?

• Like 2

6 timmar sedan, Hackarn sade:

Är ett gräsbetat irländskt smör bättre än ett vanligt ej gräsbetat ekologiskt svenskt smör?

Vet inte om nån kan svara ja eller nej på det, men jag väljer det svenska eko-smöret.

• Like 3

Svårt att veta, var ska man isåfall hitta den sortens info? - Jag tänker att svenska nötkreatur får väldigt litet antibiotika i o f s. 

Köper helst svenskt eko-smör - eller ibland vanligt smör som producerats från svensk eller finsk mjölk.

• Like 4

9 timmar sedan, Hackarn sade:

Tack för svaren! Jag kommer fortsätta med mitt ekologiska svenska.

Prexis.. finns numera på alla livsmedelsbutiker jag handlar på.. ofta då oxå som affärskedjan egna varumärke, för cirka en (1) krona mindre än Arla/Skånemejerier/norrmejerier/Valio!

Iallafall och angående Kerrygold.. på Irland har de ett annat klimat än i Sverige.. djuren har som regel en längre betesperiod.. så jag skulle knappast tveka på att köpa det heller!

Samtidigt som jag gärna gynnar Svenska Ekologiska bönder.

Inte nog med det, jag har köpt Fransk delikatesssmör från Normandie.. ja det var gott.. och jag hoppas att det gynnade någon Fransk bonde som håller sina djur ute hela året trots dålig avkastning!