Popular Post AnnikaE Posted January 21, 2013 Popular Post Share Posted January 21, 2013 Jag vägde för mycket redan som barn. Var inte tjock, men lite småmullig. Vid 12 års ålder vägde jag 72kg till mina 172cm, en 7-8kg för mycket kanske. Vid 15 års ålder vägde jag 84kg och var 179cm lång. När jag var 16 blev jag gravid med mitt första barn och gick upp massor under graviditeten. Jag vägde 107kg efter förlossningen, då var jag 17 år. Bantningsförsök efter bantningsförsök resulterade bara i ökad vikt. Lyckades en gång gå ner 30kg på 4 månader med viktväktarna, men tappade motivationen. Folk var bara intresserade av min vikt och jag fick känslan av att jag VAR min vikt, jag hade bara ett värde om jag lyckades minska i kilon... Blev deppig och började äta och viktkurvan pekade spikrakt uppåt... Fick under åren 8 barn till och gick upp i vikt varje graviditet. 2004, vid 36 års ålder vägde jag 186kg... Försökte banta många ggr, gick väl ner 10kg max, sen upp igen. Läste om överviktsoperationer och bad min läkare om en remiss. I januari 2005 blev jag uppringd av sjukhuset i Lycksele. En kvinna som skulle opereras hade blivit sjuk och jag fick ta hennes op-tid. Dagen efter genomgick jag en gastric bypass. Allt gick väldigt bra. Inga komplikationer. 2 år senare vägde jag 104kg och kände mig smal och vacker. =) Men så började gamla matvanor smyga sig på. Motionerade mindre. Gick upp till115kg. Mina 2 minstingar föddes 2008 och 2010, och graviditeter plus ett konstant sittande i soffan ammandes och tröstätandes gav plus på vågen... 149kg var jag uppe i. Kände mig helt värdelös och misslyckad. I februari 2012 så hade jag skrapat fram motivation och energi för att ta tag i vikten igen. Denna gång med en ny sorts kost. Nåt positivt hade ju alla misslyckade försök gett: jag visste vad som triggade igång mitt ätande och att jag måste undvika den sortens matvaror. Nu och resten av livet. Så jag plockade bort potatis, pasta, ris, bröd och socker. Laddade hem appen Runkeeper och började ta dagliga promenader. Att se sina förbättringar i tid och längd på sträckorna var riktigt peppande. =) Jag kan inte säga att jag ätit LCHF hela tiden sen dess. En väldigt liberal LCHF isåfall. Jag har ätit lite knäckebröd vissa perioder och en hel del frukt. Jag har också hela tiden haft koll på kalorierna. Utan det skulle jag med mitt ätstörda beteende äta på tok för mycket. Det första halvåret låg jag på 1800-2200kcal per dag, numera äter jag mindre än så. Motionerade 5-7 dagar i veckan. Oftast promenader, ibland crosstrainer/gåband/vattengympa på gymmet. Nu tar jag det lite lugnare med promenaderna. Min rygg och mina höfter har börjat protestera, så 4-5 dagar i veckan blir det. Och inte en mil varje gång som i somras. =) Så hur har det gått då? Tja, minus 57kg and counting. *s* Väger 91kg och har satt 85kg som slutmål. Det viktigaste är att jag mår bra och känner mig frisk och stark. Varken jag eller min familj känner igen mig. Jag har blivit en ny människa. Suget är hanterbart för första gången i livet, och det tackar jag lågkolhydratkosten för. Jag har bakat tårtor och bullar och haft godis liggandes under näsan utan att ha tagit en enda smula. Jag äter inte sånt. Punkt. Det finns så mycket annat gott man kan äta istället. Min man står i startgroparna för lågkolhydratkost och en av mina vuxna döttrar har hållit på i några veckor nu, och slipper numera uppblåst mage. Jag gjorde ett test häromveckan. Åt havregrynsgröt med osötade hjortron och mjölk till frukost. En rejäl portion. En timme senare tog jag en promenad. Efter 2km var all energi slut och jag fick stappla hemåt... Havregrynsgröt som är så nyttigt och som man står sig på så länge... ;-) Nä, min lågkolhydratskost håller jag mig till. Vare sig det kallas liberal LCHF eller nåt helt annat. Utan den hade jag aldrig lyckats. Det jag är lite fundersam över är hur min gastric bypass-operation påverkar mitt upptag. Funkar LCHF på nåt sätt annorlunda på mig? Jag käkar kalciumtabletter efter rekommendation av kirurgen. Fett kunde jag knappt äta i början efter operationen, utan att få diarré. Numera märks ingenting av det så jag antar att tarmen anpassat sig. Kroppen är ju en finurlig manick. Jag försöker äta allsidigt och håller koll på näringsstaplarna på matdagboken där jag skriver in vad jag äter. Äter lite andra tillskott emellanåt, som järn, d-vitaminer och b-vitaminer. Dags att ta några blodprov kanske och se hur det ser ut. 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Wow, grattis! Grymt imponerad av att du inte gett upp och din insikt du har nu! Keep it up girl! Och jag tycker du har ett sunt viktmål. Låt sedan kroppen bestämma din slutliga vikt, ät nyttigt som nu. Kroppen vet då själv vad du "ska" väga. Lycka till!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted January 21, 2013 Author Share Posted January 21, 2013 Wow, grattis! Grymt imponerad av att du inte gett upp och din insikt du har nu! Keep it up girl! Och jag tycker du har ett sunt viktmål. Låt sedan kroppen bestämma din slutliga vikt, ät nyttigt som nu. Kroppen vet då själv vad du "ska" väga. Lycka till!!! Tack Lotta! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 "Folk var bara intresserade av min vikt och jag fick känslan av att jag VAR min vikt, jag hade bara ett värde om jag lyckades minska i kilon... Blev deppig och började äta och viktkurvan pekade spikrakt uppåt..." AnnaikaE, där slog du huvudet på spiken! Det är nog något som lätt händer i viktminskningsklubbar, men alltför ofta också bland vänner och bekanta. Sen finns det ju också de som inte gillar viktminskning hos andra, eftersom de då måste ställa om sin inställningen till den personen. Också jag är väldigt imponerad av din resa, lycka till i fortsättningen! 9 barn är också väldigt imponerande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted January 21, 2013 Author Share Posted January 21, 2013 <blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Pathfinder" data-cid="7394" data-time="1358765400"><p> "Folk var bara intresserade av min vikt och jag fick känslan av att jag VAR min vikt, jag hade bara ett värde om jag lyckades minska i kilon... Blev deppig och började äta och viktkurvan pekade spikrakt uppåt..."<br /> <br /> AnnaikaE, där slog du huvudet på spiken! Det är nog något som lätt händer i viktminskningsklubbar, men alltför ofta också bland vänner och bekanta. Sen finns det ju också de som inte gillar viktminskning hos andra, eftersom de då måste ställa om sin inställningen till den personen. <br /> <br /> Också jag är väldigt imponerad av din resa, lycka till i fortsättningen! 9 barn är också väldigt imponerande!</p></blockquote> Tack! Och det är inte 9 barn, det är 11. :-D Äldsta är 28 och minsta 2 1/2. Ja, det gäller att man är stark i sig själv och inte låter andras tyckande påverka ens val. Min vikt och hälsa är MITT ansvar. Och bara mitt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Wow, 11 barn! Ännu mer imponerad, och du ser ju inte ens "nött" ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted January 21, 2013 Author Share Posted January 21, 2013 Haha! Nä, jag kan bara slå knut på hängmagen och hålla ut armarna och glidflyga på mina "bat wings". :-D 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annelie Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Wow! Var de där 57 kilona på LCHF?! Helt otroligt och Grattis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted January 21, 2013 Author Share Posted January 21, 2013 Tack Annelie! Som jag skrev ovan så vet jag inte om det jag ätit kan kallas LCHF. I kortare perioder har jag ätit LCHF och i längre perioder har jag lagt till lite knäckebröd och en hel del frukt. Då har det också blivit mindre av fett. En sorts LC kanske. Och en hejdlös massa promenader. :-D Men jag har alltså skippat mjukt bröd, potatis, pasta, ris och godsaker. Äter lite nötter och 85% choklad emellanåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annelie Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Skippa alla bokstavskombinationer för vad du än gör så här det varit grymt imponerande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted January 21, 2013 Author Share Posted January 21, 2013 :-D Tack! <3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 *plockar upp hakan från golvet*- WOW!Du ÄR verkligen alla dina prestationer - stor guldstjärna!Jag är så imponerad av att du inte tappat bort dej själv med 11 säkert högt älskade barn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted January 25, 2013 Author Share Posted January 25, 2013 Tack Maja! :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Välskrivet och väldigt intressant berättelse! Starkt jobbat! Vad gäller upplevelsen/experimentet med havregrynsgröten så måste man dock komma ihåg att när du väl är fettanpassad så blir ett kolhydratexperiment som det där inget man kan dra slutsatser av. Det tar ju ett tag innan kroppen ställt om till kolhydratdrift igen (sannolikt ett kortare tag än åt andra hållet men ändå ett tag). Enzymer och annat optimeras efter vad man äter och det är detta som brukar ta längst tid vid ketoadaption. Keep going! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted January 25, 2013 Author Share Posted January 25, 2013 Tack Tom! Och tack för infon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Du är kanon! ✨✨✨ Grymt jobbat!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Härlig läsning.. Känner igen mig i väldigt mycket.. särskilt magen och vingarna.. Kallar den "barbamammamagen".. Även jag har en GBP gjord (2005) och håller nu LCHFdiet istället för att jag mår så mycket bättre med det. Jag tror att det är lättare att klara fettet eftersom det inte kombineras med socker (kolhydrater).. . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted January 26, 2013 Author Share Posted January 26, 2013 Tack Strutfus och Pia! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 hej! Har samma resa framför mig! 40-60kg ska bort! Roligt att se att det går! Ger mig lite mer hopp om framtiden! bra jobbat! //Janne 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted January 26, 2013 Author Share Posted January 26, 2013 Tack Janne! Lycka till! Du fixar det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orko Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Imponerande säger jag bara, du har ändrat ditt liv till det bättre. Stort grattis. Jag kan tycka att är man låt oss säga 175-180 lång karl och väger 115-120 kg så är gastric bypass den lates väg att gå när man dessutom inte ens har ork att bege sig ut för motionera eller förändra kostvanor alls. Vet flera exempel där efter en tid sitter dem på grillen eller pizzerian och svulstar i sig onyttigheter för att sedan gå upp en massa igen då dem tror att problemen är ur världen med övervikten. Själv är jag 170 lång och har vägt 110 som mest, men mitt mångåriga intresse för näringslära och träning så har jag genom lågkolhydrat inte haft några problem få vikten nedåt. När jag blev arbetslös steg jag från 69kg till 110 på 4 år, alltså 10 kg/år. Sedan har jag legat mellan 90-100kg i några år. I julas låg jag strax över 100 men för bara några veckor sedan började jag med strikt lchf och jag går varje dag 60-80 min morgonpromenad. Målet är ca 75 kg muskulös med regelbunden motion samt gym. Men din vikt har ju varit närmast dödlig så det är glädjande att läsa din historia. Många skyller också på barn som brist på tid när man pratar om motion och kost. Återigen grattis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted February 8, 2013 Author Share Posted February 8, 2013 Tack! Att en gastric bypass är "Den lates väg" kan jag inte hålla med om. Snarare vägen för den som gett upp hoppet och tappat tron på sig själv. Suget efter kolhydrater är som suget efter knark. Hade jag inte hittat lågkolhydratkosten hade jag aldrig fixat det. Lågkolhydratkost borde vara det första som erbjuds när folk söker hjälp. Men många läkare har ju inte den kunskapen. Än i alla fall. Ändring är på gång. Även om det går långsamt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VerJen Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Vilken resa du har gjort Jag är så imponerad. Du är en inspirationskälla Jag ska också klara av det...ska ner från 108 till 80... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Vilken resa du har gjort Jag är så imponerad. Du är en inspirationskälla Jag ska också klara av det...ska ner från 108 till 80... Vi har samma kamp jag har stått still i 4 år på 106 kilo. men jag mår jätte bra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hundrafemtiotre Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Men det är ju du Annika! Plötsligt trillade polletten ner! Antar att du inte minns mig, men vi hängde på samma forum en tid för måååånga år sedan! Vilken fantastisk resa du har gjort, och ja, nu syftar jag på vikten - trots att du inte ÄR din vikt. Jag är grymt impad! Ser att du snart är framme vid det mål som du satt upp, GRATTIS! Jag har just påbörjat min resa, och du kommer definitivt att vara en av mina ledstjärnor och inspirationskälla! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 Men det är ju du Annika! Plötsligt trillade polletten ner! Antar att du inte minns mig, men vi hängde på samma forum en tid för måååånga år sedan! Vilken fantastisk resa du har gjort, och ja, nu syftar jag på vikten - trots att du inte ÄR din vikt. Jag är grymt impad! Ser att du snart är framme vid det mål som du satt upp, GRATTIS! Jag har just påbörjat min resa, och du kommer definitivt att vara en av mina ledstjärnor och inspirationskälla! Mäh, nu blir jag nyfiken ju! Vilket forum, vad hette du där? Kram och lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Jag är också nyfiken för jag tror att jag också tillhör det forumet ha ha 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hundrafemtiotre Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Mäh, nu blir jag nyfiken ju! Vilket forum, vad hette du där? Kram och lycka till! Jag har skickat ett privat meddelande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hundrafemtiotre Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Jag är också nyfiken för jag tror att jag också tillhör det forumet ha ha Jag har skickat ett privat meddelande! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted March 23, 2013 Author Share Posted March 23, 2013 Pia , det var ett väldigt litet forum, som jag tror är nerlagt sen länge. Jag har i alla fall inte varit där på många år. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Ja, det var nog ett annat forum jag tänkte på.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VerJen Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Vi har samma kamp jag har stått still i 4 år på 106 kilo. men jag mår jätte bra Härligt att höra att du mår bra Det gör ju jag med...men vill ha mindre storlek i mina kläder...stressar lite över detta... Jag vägde 100,8 kg i slutet av aug 2012, då hade jag totalt tappat 12 kg. Känns så drygt att stå på 108 nu...men skam den som ger sig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 Du fixar det, VerJen! Jag provade min gamla höstjacka i stl 56 och den kan jag och familjen campa i numera. Känns helt underbart att kunna handla kläder i vanliga storlekar, jag har ju varit förpassad till tjockisavdelningen hela mitt vuxna liv. Häromdagen handlade jag på rean på Gina Tricot. ♥ Ge inte upp, snart är du där själv! Kram! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 Jag var på vårdcentralen igår och tog en massa blodprover. Ska bli intressant att se hur nivåerna ligger på allehanda vitaminer och mineraler, och kolesterolen och ämnesomsättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Du fixar det, VerJen! Jag provade min gamla höstjacka i stl 56 och den kan jag och familjen campa i numera. Känns helt underbart att kunna handla kläder i vanliga storlekar, jag har ju varit förpassad till tjockisavdelningen hela mitt vuxna liv. Häromdagen handlade jag på rean på Gina Tricot. ♥ Ge inte upp, snart är du där själv! Kram! LCHF kirrar t.o.m. billiga semestrar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 Ja, eller hur! Fast camping är nog inte min grej riktigt. Tacka vet jag hotell i storstan. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Ja, eller hur! Fast camping är nog inte min grej riktigt. Tacka vet jag hotell i storstan. :-) Hahaha...jag är nog lite lik dig där. Storstadsdjungeln har sin charm onekligen...på gott och ont. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted March 28, 2013 Author Share Posted March 28, 2013 Idag fick jag alla provsvar utom D-vitamin som tar lite längre tid att få fram. Allt såg bara bra ut enligt läkaren utom att LDL var lite högt tyckte han. Totalkolesterol 4,5. LDL 2,7 och HDL 1,48. Vad säger ni som kan? Jag fick inga andra siffror. Han skulle skicka provsvaren per brev när D-vitaminsvaret kom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 I jämförelse vad andra i forumet har så ligger du nog lågt. Sök på kolesterol får du se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts