Jump to content

Min buckliga viktresa

AnnikaE

Recommended Posts

Wow, grattis! Grymt imponerad av att du inte gett upp och din insikt du har nu! Keep it up girl! Och jag tycker du har ett sunt viktmål. Låt sedan kroppen bestämma din slutliga vikt, ät nyttigt som nu. Kroppen vet då själv vad du "ska" väga.

Lycka till!!!

Wow, grattis! Grymt imponerad av att du inte gett upp och din insikt du har nu! Keep it up girl! Och jag tycker du har ett sunt viktmål. Låt sedan kroppen bestämma din slutliga vikt, ät nyttigt som nu. Kroppen vet då själv vad du "ska" väga. Lycka till!!!

Tack Lotta! =)

"Folk var bara intresserade av min vikt och jag fick känslan av att jag VAR min vikt, jag hade bara ett värde om jag lyckades minska i kilon... Blev deppig och började äta och viktkurvan pekade spikrakt uppåt..."

AnnaikaE, där slog du huvudet på spiken! Det är nog något som lätt händer i viktminskningsklubbar, men alltför ofta också bland vänner och bekanta. Sen finns det ju också de som inte gillar viktminskning hos andra, eftersom de då måste ställa om sin inställningen till den personen. 

Också jag är väldigt imponerad av din resa, lycka till i fortsättningen! 9 barn är också väldigt imponerande!

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Pathfinder" data-cid="7394" data-time="1358765400"><p>

"Folk var bara intresserade av min vikt och jag fick känslan av att jag VAR min vikt, jag hade bara ett värde om jag lyckades minska i kilon... Blev deppig och började äta och viktkurvan pekade spikrakt uppåt..."<br />

<br />

AnnaikaE, där slog du huvudet på spiken! Det är nog något som lätt händer i viktminskningsklubbar, men alltför ofta också bland vänner och bekanta. Sen finns det ju också de som inte gillar viktminskning hos andra, eftersom de då måste ställa om sin inställningen till den personen. <br />

<br />

Också jag är väldigt imponerad av din resa, lycka till i fortsättningen! 9 barn är också väldigt imponerande!</p></blockquote>

Tack! Och det är inte 9 barn, det är 11. :-D Äldsta är 28 och minsta 2 1/2.

Ja, det gäller att man är stark i sig själv och inte låter andras tyckande påverka ens val. Min vikt och hälsa är MITT ansvar. Och bara mitt.

• Like 1

Tack Annelie! Som jag skrev ovan så vet jag inte om det jag ätit kan kallas LCHF. I kortare perioder har jag ätit LCHF och i längre perioder har jag lagt till lite knäckebröd och en hel del frukt. Då har det också blivit mindre av fett. En sorts LC kanske. Och en hejdlös massa promenader. :-D Men jag har alltså skippat mjukt bröd, potatis, pasta, ris och godsaker. Äter lite nötter och 85% choklad emellanåt.

Välskrivet och väldigt intressant berättelse! Starkt jobbat!

Vad gäller upplevelsen/experimentet med havregrynsgröten så måste man dock komma ihåg att när du väl är fettanpassad så blir ett kolhydratexperiment som det där inget man kan dra slutsatser av. Det tar ju ett tag innan kroppen ställt om till kolhydratdrift igen (sannolikt ett kortare tag än åt andra hållet men ändå ett tag). Enzymer och annat optimeras efter vad man äter och det är detta som brukar ta längst tid vid ketoadaption.

Keep going!

:) Härlig läsning.. Känner igen mig i väldigt mycket.. särskilt magen och vingarna.. ;) Kallar den "barbamammamagen"..

Även jag har en GBP gjord (2005)  och håller nu LCHFdiet istället för att jag mår så mycket bättre med det. Jag tror att det är lättare att klara fettet eftersom det inte kombineras med socker (kolhydrater).. :).

• Like 1

• 2 weeks later...

Imponerande säger jag bara, du har ändrat ditt liv till det bättre. Stort grattis.

Jag kan tycka att är man låt oss säga 175-180 lång karl och väger 115-120 kg så är gastric bypass den lates väg att gå när man dessutom inte ens har ork att bege sig ut för motionera eller förändra kostvanor alls.

Vet flera exempel där efter en tid sitter dem på grillen eller pizzerian och svulstar i sig onyttigheter för att sedan gå upp en massa igen då dem tror att problemen är ur världen med övervikten.

Själv är jag 170 lång och har vägt 110 som mest, men mitt mångåriga intresse för näringslära och träning så har jag genom lågkolhydrat inte haft några problem få vikten nedåt.

När jag blev arbetslös steg jag från 69kg till 110 på 4 år, alltså 10 kg/år.

Sedan har jag legat mellan 90-100kg i några år. I julas låg jag strax över 100 men för bara några veckor sedan började jag med strikt lchf och jag går varje dag 60-80 min morgonpromenad. Målet är ca 75 kg muskulös med regelbunden motion samt gym.

Men din vikt har ju varit närmast dödlig så det är glädjande att läsa din historia. Många skyller också på barn som brist på tid när man pratar om motion och kost. Återigen grattis.

Tack!

Att en gastric bypass är "Den lates väg" kan jag inte hålla med om. Snarare vägen för den som gett upp hoppet och tappat tron på sig själv. Suget efter kolhydrater är som suget efter knark. Hade jag inte hittat lågkolhydratkosten hade jag aldrig fixat det.

Lågkolhydratkost borde vara det första som erbjuds när folk söker hjälp. Men många läkare har ju inte den kunskapen. Än i alla fall. Ändring är på gång. Även om det går långsamt.

• Like 4

• 1 month later...
  • 2 weeks later...

Men det är ju du Annika! Plötsligt trillade polletten ner! Antar att du inte minns mig, men vi hängde på samma forum en tid för måååånga år sedan!

Vilken fantastisk resa du har gjort, och ja, nu syftar jag på vikten - trots att du inte ÄR din vikt. Jag är grymt impad! Ser att du snart är framme vid det mål som du satt upp, GRATTIS!

Jag har just påbörjat min resa, och du kommer definitivt att vara en av mina ledstjärnor och inspirationskälla!

• Like 1

Men det är ju du Annika! Plötsligt trillade polletten ner! Antar att du inte minns mig, men vi hängde på samma forum en tid för måååånga år sedan!

Vilken fantastisk resa du har gjort, och ja, nu syftar jag på vikten - trots att du inte ÄR din vikt. Jag är grymt impad! Ser att du snart är framme vid det mål som du satt upp, GRATTIS!

Jag har just påbörjat min resa, och du kommer definitivt att vara en av mina ledstjärnor och inspirationskälla!

Mäh, nu blir jag nyfiken ju! Vilket forum, vad hette du där? Kram och lycka till!

Vi har samma kamp jag har stått still i 4 år på 106 kilo. men jag mår jätte bra 

Härligt att höra att du mår bra  :) Det gör ju jag med...men vill ha mindre storlek i mina kläder...stressar lite över detta...

Jag vägde 100,8 kg i slutet av aug 2012, då hade jag totalt tappat 12 kg. Känns så drygt att stå på 108 nu...men skam den som ger sig ;)

• Like 1

Du fixar det, VerJen! Jag provade min gamla höstjacka i stl 56 och den kan jag och familjen campa i numera. Känns helt underbart att kunna handla kläder i vanliga storlekar, jag har ju varit förpassad till tjockisavdelningen hela mitt vuxna liv. Häromdagen handlade jag på rean på Gina Tricot. ♥ Ge inte upp, snart är du där själv! Kram!

Du fixar det, VerJen! Jag provade min gamla höstjacka i stl 56 och den kan jag och familjen campa i numera. Känns helt underbart att kunna handla kläder i vanliga storlekar, jag har ju varit förpassad till tjockisavdelningen hela mitt vuxna liv. Häromdagen handlade jag på rean på Gina Tricot. ♥ Ge inte upp, snart är du där själv! Kram!

LCHF kirrar t.o.m. billiga semestrar. ;)

• Like 1

Idag fick jag alla provsvar utom D-vitamin som tar lite längre tid att få fram. Allt såg bara bra ut enligt läkaren utom att LDL var lite högt tyckte han. Totalkolesterol 4,5. LDL 2,7 och HDL 1,48. Vad säger ni som kan? Jag fick inga andra siffror. Han skulle skicka provsvaren per brev när D-vitaminsvaret kom.