Jump to content

LchfFantast

Recommended Posts

Hej, 

Ar det nagon mer än jag som erfarit att BrainOcctaine (koncentrerad MCT-olja) ökar ens hjärtslag?

Det kanns ganska allvarligt om sa ar fallet, eftersom jag last nagonstans att man s.a.s. bara "har ett visst antal hjartslag" per liv, och nar dessa tar slut dor man. (Det ar, som jag forstar det, aven delvis av denna anledning som vissa experter recommenderar att man faktiskt ej ska trana allt for mycket lang, utdragen cardio.) An allvarligare ar att detta satter folk med hjartproblem i riskzonen for att inta BrainOcctaine/MCT. 

Sjalv ar jag fullt frisk och har aldrig haft nagra halsoproblem, men upptackte detta da jag for forsta gangen tog BrianOcctaine (som ar hogconcentrerad MCT-olja) nagra timmar innan jag gick och tranade Bikram Yoga (hot yoga). Detta ar en extrem form av yoga dar rummet ar upphettat till 40 grader celcius, och luftfuktigheten ar 40-50%, vilket bl.a. medfor att man kanner av negativa effekter av olika matintag som man annars ej skulle upptacka (pga att traningen sker under dessa mycket extrema forhallanden). Jag markte att mitt hjarta verkligen skenade under traningspasset, och det tog aven ett tag innan det saktade ner efterat. Jag har aldigt tidigare haft denna erfarenhet under min Bikram Yoga-traning, sa det maste har med BrianOcctaine att gora. 

Vad tror ni om detta? Nagra erfarenheter? 

Jag tycker personligen att BrainOcctaine (och aven eventuellt MCT-oljan) borde har varningstext om detta pa paketet, eftersom det sannolikt kan ge negativa konsekvenser for folk med kanske redan daligt hjarta (men aven for andra med normalt hjarta). Ett forhojt antal hjartslag per minut bidrar, som jag skrev ovan, aven till att livet forkortas.  

Vore intressant att hora era tankar! 

Angående myten att man bara har ett visst antal hjärtslag. Jag vill minnas att den kommer ifrån nån som hade det som teori, t.ex. att en mus hjärta slår väldigt snabbt och en elefant hjärta slår ganska långsamt. Jag tror den personen lyckades hitta några djur där de olika djuren hade lika många hjärtslag som livslängd. Men jag vill också minnas att den teorin har blivit motbevisad då det finns djur som inte alls stämmer överens med med den teorin. Sen om man kan överföra det på människor är ännu mer osäkert. Så se det mer som en myt än något att bry sig om.

Angående om att vissa menar att man inte ska träna för mycket cardio beror oftast på att de anser att cardio bryter ner kroppen, t.ex. att för mycket kortisol utsöndras i kroppen och bryter ner muskelmassa. Sen tror jag det är än stor risk att säga att man inte ska ägna sig åt cardio, jag tror det är betydligt mer skadligt att inte träna alls.

Att hjärtslagen ökar när du tar ett kosttillskott kan ju vara ett täcken på att det inte är bra för dig. Att pulsen höjs på det sätt du beskriver låter ju inte bra. Jag har som filosofi att bra mat ger tillräckligt bra med energi. Börjar man laborera med kosttillskott är risken stor att de negativa konsekvenserna blir större än vinsterna. Kroppen är komplext, men den kan oftast hantera bra mat på riktiga råvaror. Däremot är det stor risk om man börjar äta något processat (t.ex. socker eller olika kosttillskott (där har de tagit ut bara några ämnen/vitaminer)) att något blir fel. Däremot inte sagt att kosttillskott är av ondo, bara att jag tycker att det inte behövs och att det inte är värt risken.  

• Like 1

Tack for dina fundering som sakert kan vara relevant angaende hajrtslagsteorin, men det svarade ju ej pa fragan.

Finns for ovrigt valdigt manga som blir hjalpta av kosttillskott, men det ar ju en annan diskussion!

Min fraga var om andra upplevt att hjartslagen okar av BrianOcctaine/Mct, samt tankar om detta. 

Jag har last om personer som märkt av om de ökat dosen av kokosolja för snabbt. Iofs mest illamående och dålig mage, men möjligen även hjärtklappning. Det brukar varnas för detta på lchf-fora. Och MCT-olja är ju koncentrat av kokosolja.

Bara spånar, vet inget säkert.