Recommended Posts

10 timmar sedan, Nils Engström sade:

Vad jag har förstått i forumet, vad gäller kostens betydelse jämfört med medicinering, är att flertalet här är ganska klara med sin uppfattning om vad som är att föredra. Genom att jämföra egna erfarenheter - sin fysiologiska status före och efter växlingen till  LCHF - med de vetenskapligt grundade erfarenheter, som bl.a. Kostdoktorn på ett suveränt sätt förmedlat, ger betydande fördelar jämfört med tron på medicinens undergörande effekter. Egentligen rör sig människans framgångar (när det gäller att undvika sjukdomar) "bara" om att tillägna sig kunskapen som finns och att uppamma den vilja som krävs för tillämpningen. 

Det är väl därför vi fortsätter. Vi har märkt skillnaden.

På Annika Dahlqvists gamla blog fans en lista med rapporterade hälsovinster; diverse krämpor som folk blivit battre I eller helt fria från. Den började med Acne och slutade rimligen med Övervikt - och den var lång, minst ett par ord på varje bokstav. Magproblem, diabetes, psykiska problem, hud hår och naglar, astma och allergi, fertilitet, huvudvärk och migrän, sömnproblem, blodtryck...

Jag var ju ändå tämligen frisk när jag började med lchf, och förväntade mig absolut Inga hälsovinster; det var ju en tillfällig bantningsmetod jag gav mig på. Det tog ett par veckor innan jag strök ordet "tillfällig", och ett antal månader innan jag I trådar på Kolhydrater iFokus diskuterade än den ena, än den andra hälsoförbättringen. Vaknar inte mitt I natten! Inte längre ont I fingerlederna! Tål sol och värme!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag börjat lite smått med alla tillskotten, men det har väl inte hunnit ge någon effekt än. D3 K2 omega3 Q10 selen msm magnesiumtaurat askorbinsyra zink. 140/100 på morgonen. Och jag testade om det gjorde skillnad att gå och kissa först. Ingen alls. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Effie sade:

börjat lite smått med alla tillskotten

Magnesiumtaurat har jag inte kunnat få någon bra info om. Marknaden är en djungel på området - bara reklamsnack. En del anser citratformen kunna ge lös mage etc. Som du såg längre upp i tråden hör citratformen till de absolut mest effektiva vad gäller biotillgängligheten. Min uppfattning är att magnesiumcitratets effekter inte uppkommer med andra preparat, just beroende på att biotillgängligheten är så låg för flertalet av förekommande preparat. Observera att du aldrig ser några data på biotillgängligheten i någon reklam - bara data på de undergörande effekterna av olika magnesiumformer. Man kan alltså ta en betydligt mindre dos av citratformen med samma effekt (behovet).

Mina erfarenheter av blodtrycksmätningar är att enstaka mätning inte säger särskilt mycket. Man bör sprida sina mätningar under dagen (ett 10-tal) och vara noga med att ha 5-10 minuters vila (sittande) före en mätning. Du får offra en av helgdagarna.

Du bör nog kunna se positiva förändingar inom en eller två veckor genom din kombination tillsatser.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var och pratade med läkaren om viktstudien jag lovat delta i, och han ville att jag väntade med att sluta med blodtrycksmedicinen tills studien är klar (om fyra veckor). Med tanke på att blodtrycket är aningen högt, så kan jag göra det; fortsätta med kosttillskotten och sedan testa igen om det går att trappa ner. Det är fortfarande det jag vill.

Fick känna på en 10 kg viktväst. Väldigt tung att lyfta, inte tung att bära. Jag har ju vägt tio kilo mer, och mer än det; intressant att känna hur det känns med vikten ändå.

Bytet från magnesiumcitrat till magnesiumtaurat...jag tror magen har reagerat på det. Lite trögare, och det är kanske ingen nackdel. Får se hur det utvecklar sig.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viktstudien, ja. Jag har varit där en gang och pratat med läkaren. Blodprov och urinprov. Fyllt I en enkät om att jag är frisk. Hur mycket vin jag dricker per vecka. Rökning och motion. Fick stå på en våg som matte fettprocent (38 tror jag den kom fram till).

Fick ett papper där jag skulle registrera maten under en vecka, och de två första frågorna var "hur manga skivor mjukt bröd resp knäckebröd äter du på en vecka?" och "har du matfett på dem?"

Uppmanades att stå och arbeta med viktvästen framöver. Vad gör man inte för vetenskapen...?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu