Recommended Posts

23 minuter sedan, MariaF sade:

Kan det kanske, eventuellt, möjligen vara så att vissa kroppar, efter lång tid av "vanlig mat", fungerar aningen annorlunda och behöver en annan nyckel för att låsas upp?

Efter sex år på LCHF borde det funka. Om man, som jag, lätt går i och ur ketosen skulle man naturligtvis kunna se denna lätthet som resultatet av turligt anlag. Dock börjar jag mer och mer se det som ett resultat av medveten strävan efter att bedöma mängden tillförd och förbrukad energi.

Det har fungerat bra genom att jag enkelt kunnat mäta ketosnivån under dygnets timmar. Jag äter tills jag blir mätt och blir inte hungrig efter huvudmålet. Först morgonen därpå kommer hungern. Ketosen har jag dygnet runt utan problem - med viss variation förstås. Ketos är det dock fråga om hela tiden och min vikt varierar statistiskt inte under månadernas lopp (plus/minus <½ kilo). Så visst fungerar det med daglig fasta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-12-03 at 07:57, Effie sade:

Sambon frågade mig: finns det recept på lchf lussekatter? Ja, men jag har aldrig bakat sådana. Ja, men finns det? Jag googlade: ja, med mandelmjöl pofiber ägg fiberhusk saffran. Ska jag baka sådana till dig? Nej - varför tror du att jag aldrig bakat dem? Saknar dem inte, och tror inte ersättningen blir bra. Det finns nog roligare julgodis att ta till.

Finns nog LCHF-recept på i princip vad som helst!

Iallafall, typ Lussekatter, om de inte är essentiella i något sammanhang typ näringsmässigt/få en gammaldags jul som den var när jag var barn/man vill påtvinga sina egna/bonusbarn, sin egen uppväxts olika höjdpunkter/tillkortakommanden så kan man rent utav skita i sådant eller en (1) gång om året, (hur många gånger infaller Jul per år?) äta en köpt lussekatt!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Zepp sade:

Finns nog LCHF-recept på i princip vad som helst!

Iallafall, typ Lussekatter, om de inte är essentiella i något sammanhang typ näringsmässigt/få en gammaldags jul som den var när jag var barn/man vill påtvinga sina egna/bonusbarn, sin egen uppväxts olika höjdpunkter/tillkortakommanden så kan man rent utav skita i sådant eller en (1) gång om året, (hur många gånger infaller Jul per år?) äta en köpt lussekatt!

Jag hittade faktiskt bildbevis (Facebook) på att han försökt baka lussekatter åt mig. Såg mest ut som tekakor med möjligen något russin i. Ingen av oss har något minne av det. Och inget jag ville ha igen. Vet inte ens om jag ville ha dem då...det är han som tycker synd om mig som inte får...

• Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Nils Engström sade:

Efter sex år på LCHF borde det funka. Om man, som jag, lätt går i och ur ketosen skulle man naturligtvis kunna se denna lätthet som resultatet av turligt anlag. Dock börjar jag mer och mer se det som ett resultat av medveten strävan efter att bedöma mängden tillförd och förbrukad energi.

Ja...jag har, som det står i min signatur, ätit LCHF i tolv år nu. Lite slirande och avsteg, ja, men aldrig återgång till normalkost (kanske ett par dagar under semesterresor). Jag har inte nollat någon längre tid (jag tror jag har testat ett tag och inte märkt någon effekt). Jag äter när jag är hungrig (och det blir oftast lunch och middag) och tills jag är mätt. Och jag blir hungrig igen om jag är ute och dansar. Vad gör jag av med? Ingen aning.

Men jag letar fortfarande efter min väg neråt. Fasta fasta fasta verkar funka, men är svårt.

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Jag hittade faktiskt bildbevis (Facebook) på att han försökt baka lussekatter åt mig. Såg mest ut som tekakor med möjligen något russin i. Ingen av oss har något minne av det. Och inget jag ville ha igen. Vet inte ens om jag ville ha dem då...det är han som tycker synd om mig som inte får...

Prexis, det är tanken som räknas!

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag blir hungrig igen om jag är ute och dansar

Där kommer du in på en viktig faktor i sammanhanget. Min beskrivning över hur jag lyckats hålla min ketos vid liv genom utandningskontrollen (KETONIX), har naturligtvis samband med en relativt normal energiförbrukning efter huvudmålet. Skulle jag plötsligt ägna mig åt att oplanerat dansa mig trött några timmar senare, kommer självklart balansen att förändras mellan energi in och ut. Har man redan dessförinnan halkat ur ketosen, kommer hungerkänslorna direkt. De har då samband med att man haft för mycket energi kvar som underhållits via glykogen eller att man saknar tillräckligt med fett i kroppen att ta energi ur med hjälp av ketonerna. I det senare fallet kan det räcka med att supa i sig lite fett (vispgrädde, olivolja, kokosnötolja eller äta avokado) så löser man den saken.

En sak man måste vara medveten om,  är att den som inte befinner sig i ketos (alltså är glykogendriven), även om det finns tillräckligt med  fett på kroppen, har avsevärda svårigheter att omvandla fettet till energi. I ketos sker den via ketonerna däremot mycket effektivt - det är det som gör att idrottsmän vid långlopp kan klara sig utan påspädning med mat om de är fettdrivna.  En tuff danskväll är ingenting i sammanhanget.

Fasta fasta fasta verkar funka, men är svårt

På mitt sätt fasta 17 timmart om dagen blir då ett enkelt sätt att underhålla ketosen - egentligen den lättaste vägen att fasta!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyårsdagen. Dags att försöka summera. Dags att fundera på vad jag vill under året som kommer.

2018...ja, det var väl ett ganska trevligt år. Men inget jag kan minnas det för. Har gått ner i arbetstid, så att jag ska ha tid att andas. Vad som händer på jobbet under 2019 är väldigt osäkert; stor omorganisation på gång och det låter inte roligt.

Matmässigt och viktmässigt var 2018 bra första halvåret. Fastade tre dagar varannan vecka, och det ledde till 7 kg ner. Men så kom sommaren, ledighet, och sedan tappade jag fokus. Läste iofs Martinas bok om ketos, och tänkte....men det blev bara tankar. De där 7 kg är tillbaka 😞. Planerna för 2019 är att sikta mer ketogent (kött och smör) och att dessutom träna mer. Promenader 1 mil per vecka är tanken (gå hem från jobbet ett par gånger räcker långt). Gymmet...ja, jag ska ringa en PT. Dansen kvarstår. Fasta när det känns bra. Men det får inte bli för mycket heller; stress är inte nyttigt.

Och så vill jag ha kul. Det tänker jag inte glömma.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag tyckte sambon att jag skulle ta mig till gymmet (ja, han tog sig till badet. på samma ställe). Jag passade på att göra det där MAF-testet. Värma upp 20 min (jag var otålig och tyckte det räckte med 15 min); gå med rätt puls (i mitt fall 118) i fyrtio minuter och se hur långt jag kommer. Konstaterade att det är stegfrekvensen snarare än hastigheten som ger pulsen; längre steg lägre puls. Höll mig mellan 115 och 120. Hastigheten 5.6 när jag började, sänkte den efter halva tiden till 5.5. Hann 3.6 km på 40 min. Och jag konstaterar att jag måste skaffa mig nya skor (använder mina utslitna dansskor till gymmet; ska jag bara sitta i maskiner så duger de, men inte till att gå länge). 

Passade även på att boka gym-intro, så nu får jag komma igång med styrketräningen också. Skulle vilja ha en app som funkar för att styrketräna; hålla kolla på maskiner, vikter, inställningar och utveckling. Börjar nästan tro att jag får gå en kurs i app-programmering i stället för nåt annat kul...

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎12‎-‎29 at 15:33, Nils Engström sade:

Morgonhungern visar att levern börjat producera ketoner. För den som äter som tidigare (icke-LCHF), upphör ketonproduktionen, när sockerfödan börjar leverera glukos.

Den där kommentaren missade jag. Jag, som aldrig (eller åtminstone nästan aldrig) är hungrig fore tio...skulle det antyda att jag inte producerar ketoner? Oavsett vad jag äter?

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste en annons I dagens Metro, om en studie (på Sahlgrenska tror jag) där de ville kola Medelhavskostens påverkan på blodsockret. Man skulle vara tjock och frisk och vilja äta medelhavskost med mycket spannmål. Och inte vilja gå ner I vikt.

Skulle vara väldigt spännande att veta hur det går I den studien...men den är inget jag skulle utsätta mig för. Å andra sidan var det ju folk som gick ner I vikt av den där studien jag deltog I (funderar ibland på effekten av att delta I en studie...om man tanker mer på vad man äter då?).

Och just det; när jag avslutat den studien skulle jag ju fundera på att trappa ner blodtrycksmedicinen (vc har inte hört av sig som de lovade göra...jag börjar fundera på att byta, för något storre intresse visar de inte - och jag har fått en vc närmare min bostad). Det får bli lite mätningar framöver.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Effie sade:

Läste en annons I dagens Metro, om en studie (på Sahlgrenska tror jag) där de ville kola Medelhavskostens påverkan på blodsockret. Man skulle vara tjock och frisk och vilja äta medelhavskost med mycket spannmål. Och inte vilja gå ner I vikt.

Skulle vara väldigt spännande att veta hur det går I den studien...

Ja, jag läste den annonsen. Hur får man tag i folk med midjemått > 88 resp 102 som inte vill gå ned i vikt... Men det är kanske bara mina fördomar?

• Haha 1
  • Förvirrad 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Hur får man tag i folk med midjemått > 88 resp 102 som inte vill gå ned i vikt...

Jag har en ytligt bekant som kan tillhöra den gruppen... Jag gissar att hon har ca 25-30kg övervikt. Hon har börjat med "kroppspositivism" och fotar sin stora rumpa och postar på Insta var och varannan dag. Har jag förstått det rätt har hon kämpat mycket med inställningen till olika delar av sin kropp och genom att framhäva "värstingen" som alla kan gilla, så känns det bättre. Ja, jag VET inte om det är så men jag tror det är så tänket är. Hon har på vägen blivit vegan och postar också inlägg om sin vidriga PMS. Jag antydde att hon skulle kolla progesteron och keto mot PMS men det är ett rätt militant gäng hon tillhör så att ens antyda att det kan finnas ett samband mellan rumpan, näringsintaget och PMSen.... Nej, det vågar jag inte. :(

• Gilla 4
  • Förvirrad 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, MariaF sade:

Jag har en ytligt bekant som kan tillhöra den gruppen... Jag gissar att hon har ca 25-30kg övervikt. Hon har börjat med "kroppspositivism" och fotar sin stora rumpa och postar på Insta var och varannan dag. Har jag förstått det rätt har hon kämpat mycket med inställningen till olika delar av sin kropp och genom att framhäva "värstingen" som alla kan gilla, så känns det bättre. Ja, jag VET inte om det är så men jag tror det är så tänket är. Hon har på vägen blivit vegan och postar också inlägg om sin vidriga PMS. Jag antydde att hon skulle kolla progesteron och keto mot PMS men det är ett rätt militant gäng hon tillhör så att ens antyda att det kan finnas ett samband mellan rumpan, näringsintaget och PMSen.... Nej, det vågar jag inte. :(

Fast att ha jättestor rumpa är modernt nu för tiden! Många som till och med fyller ut skinkorna med en massa fett hos plastikkirurgen. Så kan förstå att hon vågar vara lite mer positiv och exhibitionistisk när det gäller just den delen av kroppen.

Tror inte någon är lycklig över sin bukfetma dock. Att hitta folk med stort midjemått som är nöjda(för studien) låter omöjligt. Det är ett alldeles för osunt&farligt fett och alla reagerar ju instinktivt negativt så när de ser en oproportionellt stor mage. Man tänker att personen är på god väg att utveckla följdsjukdomar. Tror inte ens så kallade "kroppspositivister" accepterar och är okej med sin "ölmage" innerst inne. Föder nog en hel del skam och skuldkänslor det där. Inte bara för att man ogillar sin kropp och sin fetma, utan också att man skäms och känner sig som en hycklare inför den egna gruppen, när de negativa känslorna tar över.

Du har nog rätt i att det finns ett samband mellan vegankosten, PMS och övervikten. Hon har garanterat akut B12 brist om ngt samt andra bristen, för det har alla veganer. Jag var vegan som hastigast i min ungdom och svällde upp som en badboll och fick dubbelhaka på bara några månader 😁

Men förstår att du inte vågar säga ngt i all välmening. Man orkar inte med bråk och aggressiv debatt, när syftet är att hjälpa. Jag säger inte ens pip om kost&hälsa, om jag av ngn anledning rör mig såna kretsar 😑

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Elinor sade:

Tror inte någon är lycklig över sin bukfetma dock.

samt andra bristen, för det har alla veganer.

Tja...jag vet inte. Jag har stormagade bekanta, som verkar tro att det bara handlar om utseendet, och det är inte så viktigt.

Och nog laser jag inlägg från veganer som hävdar att deras värden är perfekta även efter manga år. Det lär finnas en genetisk skillnad: vissa klarar vegansk kost battre än andra. Och jag tror de flesta veganer vet om att de ska ta B12-tillskott. Men jag gillar inte när de försöker hävda att vegansk kost är nyttigare och battre.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-07 at 20:36, MariaF sade:

Jag har en ytligt bekant som kan tillhöra den gruppen... Jag gissar att hon har ca 25-30kg övervikt. Hon har börjat med "kroppspositivism" och fotar sin stora rumpa och postar på Insta var och varannan dag.

Hon kanske har Lipödem, då är det bättre att vara "kroppspositiv" :) då inget fungerar för viktnedgång i många fall, visst de kan bli hjälpta av kost och motion, men lipödemet är likt förbaskat kvar. Det är fettsugning som är det enda som "botar", vilket man som lipödemiker får bekosta själv, en nätt summa på några hundra tusen :(

• Gilla 4
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Syster sade:

Hon kanske har Lipödem, då är det bättre att vara "kroppspositiv" :) då inget fungerar för viktnedgång i många fall, visst de kan bli hjälpta av kost och motion, men lipödemet är likt förbaskat kvar. Det är fettsugning som är det enda som "botar", vilket man som lipödemiker får bekosta själv, en nätt summa på några hundra tusen :(

Helt sjukt att så många kvinnor är drabbade och ändå talas det så lite om lipödem! Hade själv aldrig hört talas om det förrän häromveckan, då jag fikade med en väninna som lider av det. Hon är absolut inte tjock, men har ändå lipödem främst kring benen som gör ont, spänner och påverkar rörelseförmågan. Hon sa ju också att man inte får hjälp via vanliga sjukvården, annat än idiotiska råd om att banta och använda stödstrumpor ☹️

Tyvärr är det mycket så inom vården överlag, att det inte satsas så mycket på sjukdomar som faller inom kategorin "kvinnor som lider i det tysta". 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Syster sade:

Hon kanske har Lipödem, då är det bättre att vara "kroppspositiv"

Hon har inte den typiska formen för lipödem, utan är mer jämntjock. Och jag är inte förvånad; instakontot är fullt av bilder på "mys" och fika och veganpropaganda utöver selfiesarna

Jag tycker att det ÄR viktigt att tycka om sin kropp. Den är fantastisk! Men det blir fel när man med "älska sin kropp" menar "den får vara så här för det är fult/fel/hets att göra nåt åt det". Jag menar att man ska älska sin kropp - och i det ligger att försöka förstå den, ta hand om den och vårda den så att den hålla sig frisk och stark så länge som möjligt.

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Älska sin kropp - ja. Kärlek är att vilja varandras positiva utveckling. Det måste ju innebära bra mat och lagom träning. Eller?

• Gilla 1
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu