Recommended Posts

21 timmar sedan, Effie sade:

En hel månad strikt ätande.

Du kanske inte behöver tänka kalendermånad? Utan 30 dagar i följd... Typ halva oktober - halva november...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har väl lite mer motivation än bara nyfikenheten. Att slippa fasta och ändå gå ner några av de 20 jag vill bli av med. Det ÄR tråkigt att fasta. Äta tråkigt har jag Inga som helst problem med. Förutom då äggfasta; det gick inte, men det var nog inte pga tråkfaktorn. Det var magen som protesterade.

Och jo, jag har nog funderat på halva kalendermånader...ska bara planera in det där med firande och andra aktiviteter. 22 oktober - 21 November...om jag inte missat något I almanackan. Jag kan lägga in lite fastehelger innan dess.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Martina gjorde ett inlägg om hur hon lever för att vara ketoadapterad, och vilka fördelar hon får.

https://martinajohansson.se/keto-experiment/

Jag vet inte hur jag skulle kunna anpassa mitt liv till dessa regler (inte träna på kvällen? När skulle man då träna?) men det kan vara intressant att läsa. Om sedan boken ger mer info...nja, jag vet inte.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en annons I Metro I förra veckan: Sahlgrenska ska ha en viktminskningsstudie. Det handlade om att bära en viktväst ett antal timmar per dag I tre veckor. Krav: over 18 år och BMI 30-35. Jag funderade I nån minut, och anmälde mig. Först fick jag veta att jag var för gammal...men de hade last fel I tillståndet. Jag är nog med. Ska bli intressant.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felodipin/borde heta Sordin... var och dansade folkdans I fredags. Senaste åren...jag har velat vilja. Men det har tagit emot. Jag har ofta stannat hemma. Jag har åkt dit, och gömt mig ute I köket. Dansat en del, och det har väl varit ok. I fredags...ja, jag dansade inte varje dans, jag var ute i köket och drack vatten - men jag tog initiative att vara med. Det var kul igen.

Sedan blev vi sjöblöta på väg till bilen; oj oj oj vad det regnade (och paraplyet låg I bilen; inte regnar det I Goteborg!). Bara att skratta åt.

Man ska uppenbarligen ifrågasätta medicinering ibland. Men hur ska man veta? Jag vet ju fortfarande inte om det beror på det.

Edit: Fast ska jag vara noga ska jag lista upp andra ändringar jag gjort. Jag äter MSM. Kan det påverka humoret? Inte övertygad; jag började för ett tag sedan. Och jag tog en dos probiotika (Elixa). Det är en möjlig orsak. Jag saknar ändå inte medicinen...

Redigerad av Effie
Tänkt lite till...
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte haft något att tillägga på sistone. Helt plötsligt jättetrött igen. Jag kanske ska vänta med att börja med löpträning? Jag kände för att ge mig ut en sväng för att se hur långt jag hann på en kvart (till kolerakyrkogården), för att vända och springa/gå hem igen. Men kan det påverka orken I huvudet också? Jag vet inte, så jag tror jag håller mig till dans och gym ett tag. Och ska försöka gå ut och jaga Pokémon lite oftare och längre.

Har haft sockersug, har haft matsug I största allmänhet. Sovit dåligt också. Funderar på om det kan bero på magnesiumbrist...jag har inte tagit några magnesiumtabletter på sistone heller. Tog I går kväll, och tycker det känns battre. Det är mycket att hålla koll på...

Och ja, blodtrycket. Jag testade I helgen att låta bli den andra blodtrycksmedicinen också. Blodtrycket ligger nog på 130/95 som förut med medicin (fast fem mätningar på raken ger ganska olika resultat), men jag mådde inte riktigt bra (lätt yrsel, obehagskänsla) så jag började igen. Får se vad vårdcentralen kommer fram till när jag väl kommer dit.

Redigerad av Effie
glömde
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-09-26 at 09:15, Effie sade:

haft sockersug, har haft matsug I största allmänhet. Sovit dåligt också. Funderar på om det kan bero på magnesiumbrist...

Magnesiumbrist har större delen av amerikanska folket, sannolikt också svenska...

Såvida man inte strikt räknar på vitamier och spårmetaller i sin kost, bör man säkra sig med tillskott. Dagens frukt och grönsaker har betydligt lägre innehåll av det kroppen kräver än för några decennier sedan. Mitt tips, såvida du inte redan gör det, är att du skaffar in:

• D3-vitamin
  • K2-vitamin
  • magnesiumcitrat (gärna mer än en gång om dagen)
  • spårmetaller
  • vitaminer
  • Omega 3
  • C-vitamin (gärna mer än en gång om dagen)
  • (inte äter kalciumtabletter)

Kan dina problem (matsuget) vara att du inte äter tillräckligt med fett? Sedan jag började med LCHF har jag aldrig känt sug av något slag annat än före frukost (>16 timmars daglig fasta fram till frukost).  Alternativt kan kan vara värt att fundera över om du har för litet intag av natriumsalt ? Händer lätt om du dricker lite mer än lämpligt.

On 2018-09-26 at 09:15, Effie sade:

Blodtrycket ligger nog på 130/95 som förut med medicin 

Pulstryck 40 - då skall du absolut inte använda blodtryckssänkande av något slag - det gör dig bara tröttare! Hade ditt pulstryck varit väsentligt över 60, kunde du möjligen resonera om medicinering annars inte. Helt normalt med variation av blodtrycket! Du följer säkert något liknande nedanstående - men man kan aldrig vara säker.

834900614_ScreenHunter_1388Sep_2815_17.thumb.jpg.510bdc7dbc97c761bffc33cbbd2b2634.jpg

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Nils Engström sade:

Magnesiumbrist har större delen av amerikanska folket, sannolikt också svenska...

Såvida man inte strikt räknar på vitamier och spårmetaller i sin kost, bör man säkra sig med tillskott. Dagens frukt och grönsaker har betydligt lägre innehåll av det kroppen kräver än för några decennier sedan. Mitt tips, såvida du inte redan gör det, är att du skaffar in:

• D3-vitamin
  • K2-vitamin
  • magnesiumcitrat (gärna mer än en gång om dagen)
  • spårmetaller
  • vitaminer
  • Omega 3
  • C-vitamin (gärna mer än en gång om dagen)
  • (inte äter kalciumtabletter)

Kan dina problem (matsuget) vara att du inte äter tillräckligt med fett? Sedan jag började med LCHF har jag aldrig känt sug av något slag annat än före frukost (>16 timmars daglig fasta fram till frukost).  Alternativt kan kan vara värt att fundera över om du har för litet intag av natriumsalt ? Händer lätt om du dricker lite mer än lämpligt.

Pulstryck 40 - då skall du absolut inte använda blodtryckssänkande av något slag - det gör dig bara tröttare! Hade ditt pulstryck varit väsentligt över 60, kunde du möjligen resonera om medicinering annars inte. Helt normalt med variation av blodtrycket! Du följer säkert något liknande nedanstående - men man kan aldrig vara säker.

Ett långt och genomtänkt svar; tack.

Ja, magnesiumbrist är vanligt; det brukar jag berätta för folk väldigt ofta. Att sedan följa mina egna råd...det är jag inte alltid bra på. Jag ska försöka komma ihåg det.

D-vitamin har jag inte ätit efter den här sommaren; Werlabs mätte upp nivån till 70...som väl är ok, men inte fantastiskt, så jag plockar nog fram dem snart. D3+K2.

C-vitamin (askorbinsyra) äter jag tillsammans med MSM. Kalciumtabletter äter jag inte, Zink, och selen, och Q10 händer det att jag tar. Omega3 kanske jag skulle införskaffa igen, även om jag äter fisk ibland.

Äta för lite fett? Nej, det kan du inte beskylla mig för!!! ( ? ). Dricker för mycket gör jag inte heller. Saltar extra gör jag.  Nej, jag misstänker faktiskt magnesium, i kombination med stress, och tröttheten som följer. Det blev bättre av några kapslar magnesium. 

Så du säger att jag inte behöver blodtrycksmedicin? Jag är nog inne på samma linje; bara att jag inte riktigt litar på min mätare , eller att jag mäter rätt (ska kolla in din anvisning ordentligt) Jag vill också helst prata med vårdcentralen först. Men har inte de några jätteviktiga invändningar, så ska jag nog se till att sluta helt. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-09-28 at 12:35, Effie sade:

bara att jag inte riktigt litar på min mätare

Den behöver du inte bekymra dig om - skillnaden mellan systoliskt och diastoliskt värde (pulstrycket) ändrar sig inte, nästan hur du än mäter. Ligger du på 40 i pulstryck inom  det område du talat om, kan du vara mer än nöjd!  Många läkare har mycket märkliga synpunkter på vilket blodtryck de skall ordinera blodtryckssänkande medicin.  I ditt fall kan du lita på kroppens förmåga att anpassa sig efter behov - medicinering skulle enbart motverka anpassningsförmågan i negativ mening. De studier jag gått igenom ger exempel på människor som ligger i 60-årsåldern och framåt som kan råka illa ut om de medicinerar sig vid fel nivå. En bra tumregel är att den som obehandlad ligger under ett pulstryck på 60 mm Hg har bra förutsättningar (låga riskdata vad gäller infarkter och dödlighet). 

P.S.

Flertalet av de läkare jag under åren haft kontakt med, frågar mig med rynkad panna:

"Vad är pulstryck för något?"

Den kvinnliga läkare jag nu har, en ung livsfarligt vacker sådan - inte fyllda 40 - visar sig dock vara väl påläst och tilltalande, också som läkare! Någon gång måste man som kund ha tur!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎09‎-‎28 at 16:09, Nils Engström sade:

Den behöver du inte bekymra dig om - skillnaden mellan systoliskt och diastoliskt värde (pulstrycket) ändrar sig inte, nästan hur du än mäter. Ligger du på 40 i pulstryck inom  det område du talat om, kan du vara mer än nöjd!  Många läkare har mycket märkliga synpunkter på vilket blodtryck de skall ordinera blodtryckssänkande medicin.  I ditt fall kan du lita på kroppens förmåga att anpassa sig efter behov - medicinering skulle enbart motverka anpassningsförmågan i negativ mening. De studier jag gått igenom ger exempel på människor som ligger i 60-årsåldern och framåt som kan råka illa ut om de medicinerar sig vid fel nivå. En bra tumregel är att den som obehandlad ligger under ett pulstryck på 60 mm Hg har bra förutsättningar (låga riskdata vad gäller infarkter och dödlighet). 

P.S.

Flertalet av de läkare jag under åren haft kontakt med, frågar mig med rynkad panna:

"Vad är pulstryck för något?"

Den kvinnliga läkare jag nu har, en ung livsfarligt vacker sådan - inte fyllda 40 - visar sig dock vara väl påläst och tilltalande, också som läkare! Någon gång måste man som kund ha tur!

Jag har hört talas om att skillnaden mellan det diastoliska och det systoliska inte ska vara för stort; en stor skillnad skulle tyda på stela kärl och det är ju inte bra. Men att man skulle utgå från den siffran vid medicinering; nej det har jag inte hört. Vad läkarna vet I det här fallet...jag vet inte; jag brukar inte diskutera mycket med dem, och jag har väl sällan blivit imponerad av vad de sagt.

Nu är jag inne på sista kartan medicin; vc har inte hört av sig (jag sade "om 1-2 månader" för en månad sedan). Funderar på om jag ska be att få receptet förlängt tills jag pratat med dem. Eller inte. Spännande att se om det kommer en kallelse (jag litar väl inte till 100% på deras administration). Träffar ju ytterst sällan någon läkare och aldrig samma som förra gången; skulle inte ha något emot att få någon farligt vacker och än hellre påläst och kunnig... ? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Effie sade:

att man skulle utgå från den siffran vid medicinering; nej det har jag inte hört

Jo pulstryck över 60 mm Hg representerar en enkel gräns till att bedöma graden av motstånd genom blodkärlen som hjärtat möter under varje hjärtslag. En annan metod till att bestämma det man kallar medelartärtrycket (MAP) sker enkelt genom formeln:

MAP = D + (S - D)/3  där S=systoliskt tryck och D=diastoliskt tryck

MAP representerar alltså ett mått på det ungefärliga medelblodtrycket i artärerna som hjärtat möter vid varje slag - en något noggrannare form av index på mjukhet/motstånd i blodkärlen (aortans), som får blodet att med tillräckligt flöde strömma t.ex. genom njurarnas vävnader.  Ditt MAP representerar kroppens anpassning till behovet av blodgenomströmning. I stora studier för äldre har visats att de försökspersoner som haft lägsta blodtrycken också haft lägsta livslängden. Att medicinera är att motverka kroppens behov av blodflöde, vilket kan motverka syftet.

I ditt fall (130/95) ÄR MAP=107 (det normala intervallet ligger på 70 - 110).
Observera att MAP=60 visar kritiskt låg blodgenomströmning. 

I fallet att samla experter i en panel till att bestämma nivåer, vid vilka en människa bör medicineras är beroende av:

- vem som sammankallat gruppen

- om medicinskt företag finns med i bilden

- om man avser att bygga på studier bekostade av medicinsktr företag

- åldersgrupp

- kön

Under de år jag intresserat mig för att följa forskningen på området, har ja förstått att läkemedelsproducentens intresse alltid ligger i att verka för att få läkarna att ordinera blodtryckssänkande medicin till praktiskt taget alla patienter.

Mitt råd är att du släpper medicineringen och mäter ditt MAP-värde efter några dagar. Mät några gånger på morgonen, mitt på dagen och på kvällen. MAP varierar relativt lite.

Beroende på hur nuvarande medicinering påverkar ditt pulstryck, kan det mycket väl bli så att ditt MAP-värde ändras i positiv riktning efter utsättning av medicinen. Resonera helst enligt principen att kroppen bättre än läkaren och läkemedelsföretagen anpassar blodtrycket till sitt behov av blodflöde genom alla organ. Sannolikt kommer du att känna dig piggare efter att du satt ut blodtycksmedicinen.

Bryt medicineringen idag, så att du är fri från den under kommande helg, som gör det lättare att mäta blodtrycket under dygnet. Hör av dig därefter med lite data.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Nils Engström sade:

Bryt medicineringen idag, så att du är fri från den under kommande helg, som gör det lättare att mäta blodtrycket under dygnet. Hör av dig därefter med lite data.

Spännande tankar. Ja, medicinen är ju ändå på väg att ta slut; jag kan göra ett uppehåll I några dagar och mäta på morgonen under arbetsveckan, och även mitt på dagen under helgen. Bra med en formel som hjälper till att tolka värdena. Och jag tror (någon skrev det tidigare I tråden) att Enalapril försvinner ganska fort ur kroppen. Felodipin...ja, jag tycker jag marker av förbättringar I livsglädjen och -intresset, kanske även minne och tankeförmåga, sedan jag slutade med den, mer och mer för varje dag som går.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Effie sade:

Bra med en formel som hjälper till att tolka värdena.

Ja, finessen med den är att nivån på MAP-värdet inte varierar särskilt mycket vid olika mätningar (du påpekade ju att dina blodtrycksdata växlade, vilket är helt normalt). Det betyder inte att motståndet i dina blodkärl ändrats mellan mätningarna (läs=behovet av blodflöde är detsamma). Som du såg på tabellen lite längre upp i tråden, med faktorer som gav feldata (kroppsrörelse, kroppsställning etc.), känner kroppen av vilka tryckförhållanden den vill ha för att blodflödet skall bli det rätta.

När jag satte ut min blodtryckssänkande medicin ändrades mitt MAP-värde från 103 till 95, vilket visar att LCHF-kosten gjort sitt bästa till att mjuka upp mina blodkärl. När du tar din medicin, är det inte alls säkert att den ger förbättringar i form av mjukare blodkärl. Kroppen reagerar direkt på medicineringen och korrigerar systoliskt och diastoliskt blodtryck så att anpassningen till behovet säkerställs. I den mån du låter kroppens eget fantastiska regleringssystem sköta den saken, kan resultatet alltså bli bättre än det medicinen medför. Bara i kritiska sammanhang kan medicinering bli meningsfull.   Spännande att se dina resultat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Nils Engström sade:

Jo pulstryck över 60 mm Hg representerar en enkel gräns till att bedöma graden av motstånd genom blodkärlen som hjärtat möter under varje hjärtslag. En annan metod till att bestämma det man kallar medelartärtrycket (MAP) sker enkelt genom formeln:

MAP = D + (S - D)/3  där S=systoliskt tryck och D=diastoliskt tryck

MAP representerar alltså ett mått på det ungefärliga medelblodtrycket i artärerna som hjärtat möter vid varje slag - en något noggrannare form av index på mjukhet/motstånd i blodkärlen (aortans), som får blodet att med tillräckligt flöde strömma t.ex. genom njurarnas vävnader.  Ditt MAP representerar kroppens anpassning till behovet av blodgenomströmning. I stora studier för äldre har visats att de försökspersoner som haft lägsta blodtrycken också haft lägsta livslängden. Att medicinera är att motverka kroppens behov av blodflöde, vilket kan motverka syftet.

I ditt fall (130/95) ÄR MAP=107 (det normala intervallet ligger på 70 - 110).
Observera att MAP=60 visar kritiskt låg blodgenomströmning. 

I fallet att samla experter i en panel till att bestämma nivåer, vid vilka en människa bör medicineras är beroende av:

- vem som sammankallat gruppen

- om medicinskt företag finns med i bilden

- om man avser att bygga på studier bekostade av medicinsktr företag

- åldersgrupp

- kön

Under de år jag intresserat mig för att följa forskningen på området, har ja förstått att läkemedelsproducentens intresse alltid ligger i att verka för att få läkarna att ordinera blodtryckssänkande medicin till praktiskt taget alla patienter.

Mitt råd är att du släpper medicineringen och mäter ditt MAP-värde efter några dagar. Mät några gånger på morgonen, mitt på dagen och på kvällen. MAP varierar relativt lite.

Beroende på hur nuvarande medicinering påverkar ditt pulstryck, kan det mycket väl bli så att ditt MAP-värde ändras i positiv riktning efter utsättning av medicinen. Resonera helst enligt principen att kroppen bättre än läkaren och läkemedelsföretagen anpassar blodtrycket till sitt behov av blodflöde genom alla organ. Sannolikt kommer du att känna dig piggare efter att du satt ut blodtycksmedicinen.

Säkert en dum fråga, men om MAP är normalt mellan 70-110, och ett lägre värde tyder på låg blodgenomströmning, vad tyder ett värde på högre än 110? 

Efter lite räknande så får jag inte till något alls här, ja nån matematiker har jag aldrig varit, men nog tycker jag att jag borde få till detta. Mitt blodtryck var 117/79, vad blir då mitt MAP? Hjälp mig snälla ☺️

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan, Syster sade:

Säkert en dum fråga, men om MAP är normalt mellan 70-110, och ett lägre värde tyder på låg blodgenomströmning, vad tyder ett värde på högre än 110? 

Jag kan absolut noll om detta...men jag testade lite olika möjligheter (olika värden, typ 150/110, 150/80...) och googlade lite (Wikipedia).

Lågt MAP verkar inte vara bra. Men 150/80 (som jag tycker verkar som ett ganska högt pulstryck?) ger ett MAP på 103, om jag räknat rätt. Ju högre undertryck, desto högre MAP (som är undertryck+1/3 pulstryck, för att omformulera formeln lite). (försöker bara saga att jag nog inte riktigt förstår detta mått).

Nåja. Är 130/95 ok om jag medicinerar, så är det helt säkert ok utan medicin, även för vården. Men jag tanker mäta ofta för att ha koll.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Syster sade:

. Mitt blodtryck var 117/79, vad blir då mitt MAP?

MAP=92 dvs. inget som ens den mest läkemedelsälskande läkaren skulle skriva ut medicin för.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan, Nils Engström sade:

MAP=92 dvs. inget som ens den mest läkemedelsälskande läkaren skulle skriva ut medicin för.

Men hur i herrans namn får du fram den siffran ? Jag fattar inte formeln här ? Skriv gärna hur du fick fram MAP 92 från 117/79

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Syster sade:

Skriv gärna hur du fick fram MAP 92 från 117/79

79 + (117-79)/3 =92

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så sent som år 2017 bedöms:

MAP

99-106     som normalnivå

106-119  som milt övertryck (sannolikt område för medicinering enligt företagen)

119-132  som moderat övertryck  *(sannolikt område för medicinering för äldre)

>132       som allvarligt övertryck

*Svårigheten i att bedöma MAP-nivåer för insättning av medicinering, har att göra med läkemedelsföretagens affärsmässiga inställning (försäljningen av mediciner) och svårigheten som kund att bedöma om köpta forskare deltagit i normsättningen. 

För de äldre upp mot 80-årsåldern är i varje fall klart att man måste ta saken i egen hand om man avser att leva längre än läkemedelsföretagen sträcker sitt intresse till (de ser det antagligen bättre att ta hem pengar på att låta de äldre dö i förtid, än att de senare lever längre än så, utan att behöva betala för medicin).

Om man ser på intressanta studier som nedanstående, står fullt klart att insättning av blodtryckssänkande preparat bör ske på betydligt högre MAP-nivåer än vad som anges på den övre tabellen.  Om man ser till de gröna värdena nedan för lägsta mortalitet, är inte självskrivet att ens MAP-värden så höga som 120 mm Hg kräver insättning av blodtryckssänkande medicin.

1695074298_ScreenHunter_1406Oct_0217_13.thumb.jpg.bdea43c39779040a3c071903efc86490.jpg

Observera att målvärdena (normen för insättning av medicin 2017) inte är resultatet av studien ovan som utfördes 2002. Måldata 150/90 för insättning av medicin för 85-åringar kan alltså ifrågasättas, om man skulle utgå från LEIDEN 85-Plusstudien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska försöka komma ihåg det där med att mäta på morgonen. Jag måste följa min morgonrutin, annars går det inte alls. Så det är vakna, snooza, tända lampan, benen over sängkanten, plocka fram mätaren ur byrålådan... Mätte två ganger; det var 127/92 och en som var något högre, 130/95 eller något sånt (nej, jag har inte kommit så långt att jag lagt block och penna bredvid sängen). Och idag är första dagen I försöket att helt avstå från medicin (förutom en helg innan vi började den här diskussionen). Så det är inte medicinfritt. Eller ja, ingen medicin sedan I går morse; men inte mindre än vid tidigare mätningar.

Undrar om det kommer att kännas skillnad? Jag har ju märkt en större livsglädje av att sluta med Felodipin - och då har jag ändå inte tyckt jag kunnat klaga. Jag minns Metoprolol, hur det tog bort all kraft (kunde inte springa till bussen; att träna gav ingen effect ? ) Man vänjer sig vid mycket. Så vad har Enalapril ställt till med? Biverkningslistan är ju lagom luddig. Spännande.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Effie sade:

kunde inte springa till bussen; att träna gav ingen effect

Kroppens önskan att naturligt kunna anpassa blodtrycket efter kraven, som dess organ ställer på blodgenomflödet, t.ex. under träning, är ofta viktigare än läkemedelsföretagens önskan att sälja medicin och läkarens anpassning till uppställda normer.  Blodflödet genom njurarna hör till det viktigaste att tillfredsställa. Om flödet stryps genom alltför ambitiös sänkning av blodtrycket, kan den genom medicineringen förväntade effekten allvarligt motverkas.

Om man kan undvika medicinering och överlåta åt kroppen att sköta anpassningen av blodtrycket har man vissa fördelar. Som du vet, brukade man i början av 1900-talet anse en människas ålder plus 100 vara ett normalt systoliskt blodtryck. För t.ex. en sextioåring skulle ett blodtryck på 160/90 ge ett MAP=113. Ingen läkare skulle på den tiden (om medicinering då hade funnits), kommit på tanken att minska det blodtrycket.

_____________________________

Dina värden, som nu ligger inom normala gränser, blir intressant att följa, efter att du satt ut medicinen men du bör mäta några gånger under dagtid, så att du får ett bra medelvärde. Ett problem som en läkare har, när ett blodtryck tas, är dygnsvariationen. Många patienter övermedicineras, genom att de högre blodtrycksvärdena från ett enstaka besök på en vårdcentral får utgöra grunden. Ett sådant på t.ex. 140/90 mmHg (MAP=107) motsvarar ett verkligt medelvärde under dygnet enl. sjukvårdens normering:

24 timmar på  130/80  (MAP=97)

Dagtid       på   135/85  (MAP=102)

Nattetid    på  120/70   (MAP=87)

Detta ställt mot: MAP= D + (S -D)/3,  (S=systoliskt- och D=diastoliskt)

MAP  (medelarteriellt blodtryck - ett mått på blodkärlens motstånd)

99-106     normalnivå

106-119  milt övertryck (sannolikt normalt område för medicinering)

119-132  moderat övertryck  *(sannolikt område för medicinering för äldre)

>132       allvarligt övertryck 

Detta kan vara bra att ha som riktmärken, för läkarens bedömning av gränsvärden före ev. insättning av blodtryckssänkande preparat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Nils Engström sade:

Kroppens önskan att naturligt kunna anpassa blodtrycket efter kraven, som dess organ ställer på blodgenomflödet, t.ex. under träning, är ofta viktigare än läkemedelsföretagens önskan att sälja medicin och läkarens anpassning till uppställda normer.  Blodflödet genom njurarna hör till det viktigaste att tillfredsställa. Om flödet stryps genom alltför ambitiös sänkning av blodtrycket, kan den genom medicineringen förväntade effekten allvarligt motverkas.

Om man kan undvika medicinering och överlåta åt kroppen att sköta anpassningen av blodtrycket har man vissa fördelar. Som du vet, brukade man i början av 1900-talet anse en människas ålder plus 100 vara ett normalt systoliskt blodtryck. För t.ex. en sextioåring skulle ett blodtryck på 160/90 ge ett MAP=113. Ingen läkare skulle på den tiden (om medicinering då hade funnits), kommit på tanken att minska det blodtrycket.

Ja, nu hade jag ett rejält högt blodtryck när jag fick Metoprolol+Felodipin; minns inte siffrorna. I samma veva började jag äta LCHF - det är ju drygt tio år sedan, så jag har ju inte kronologin helt klar för mig. Och LCHF åt jag ju enbart för att gå ner I vikt, ett kort tag sådär...Efter ett par år hade jag uppfattat att LCHF kunde påverka blodtrycket; det var då jag halverade dosen inför en mätning, och det fungerade bra. Läste på Kostdoktorn att Metoprolol inte är ett förstahandsval som blodtrycksmedicin (men kan vara bra vid andra problem), och att det inte skulle kombineras med Felodipin. Detta retade upp min läkare; det var visst en utmärkt blodtrycksmedicin! Men jag tyckte ju, fortfarande efter några år på medicinen, att kraften inte fanns där. Som att försöka springa I drömmen, man kommer ingen vart. Det blev battre med Enalapril. 

Ja, läkare skriver ut medicin. Några andra vettiga förslag har jag nog sällan fått. Men det svåra är ju oftast att avgöra när det är rätt att äta medicin, och när man ska testa något annat (nu tanker jag I största allmänhet, inte bara blodtrycket)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, Effie sade:

det svåra är ju oftast att avgöra när det är rätt att äta medicin

Som du ser har även läkaren svårigheter efter enstaka mätningar. Inte har du hört en läkare fråga eller uppmana en patient att tömma blåsan före mätningen eller att upplysa om att mätningen annars ger 10-15 mm Hg för högt resultat både hemma och på mottagningen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Nils Engström sade:

Som du ser har även läkaren svårigheter efter enstaka mätningar. Inte har du hört en läkare fråga eller uppmana en patient att tömma blåsan för mätningen eller att upplysa om att mätningen annars ger 10-15 mm Hg för högt resultat både hemma och på mottagningen!

Aldrig hört. Och inte har de nämnt heller att det kan vara skillnad på att sitta eller ligga. Eller att det kan vara olika I höger och vänster arm. Eller olika tid på dygnet. De mäter, och resultatet är Sanningen. Har aldrig erbjudits någon 24-timmarsmätning heller.

Jag går ju helst inte till läkare; har väl sällan fått särskilt mycket hjälp där. Ja, penicillin mot enstaka infektioner, blodtrycksmedicin, och "lyckopiller" vid utbrändhet (det funkade faktiskt). Men det kanske är bra att jag undvikit dem.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Effie sade:

Aldrig hört. Och inte har de nämnt heller att det kan vara skillnad på att sitta eller ligga. Eller att det kan vara olika I höger och vänster arm. Eller olika tid på dygnet. De mäter, och resultatet är Sanningen. Har aldrig erbjudits någon 24-timmarsmätning heller.

Jag går ju helst inte till läkare; har väl sällan fått särskilt mycket hjälp där. Ja, penicillin mot enstaka infektioner, blodtrycksmedicin, och "lyckopiller" vid utbrändhet (det funkade faktiskt). Men det kanske är bra att jag undvikit dem.

Det är, som man brukade säga förr, med läkare som med professorer - de lär ut 90 % men behåller 10 % för sig själva. Kanske värre för läkare, som numera börjar bli alltmer rädda för "spetspatienter" https://sv.wikipedia.org/wiki/Spetspatient (nytt 2017), som kan mycket om sin sjukdom via Internet och genom allmän vetgirighet etc.. Som sådan, särskilt med bakgrund i LCHF etc. skall du kunna ta dig rätten att efter egenstudier få delta i bedömningen av vad läkaren vill stoppa i dig.

Om du noga utför mätningen på samma sätt under morgon middag, eftermiddag och kväll (med hänsyn till feltabellen) kommer du att få ett bra medelvärde för dagmätning. Det MAP-värde du får blir utmarkt grund för bedömningen. Ligger MAP i storleksordningen 110 eller  lägre,  kan du lugnt sätta ut din medicenering för gott.

P.S.

Var det före eller efter din LCHF-start som du fick din blodtrycksmedicin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Nils Engström sade:

Var det före eller efter din LCHF-start som du fick din blodtrycksmedicin?

Jag tror att det var strax fore. Det höga blodtrycket fick jag fore, I alla fall. Det har ju sjunkit radikalt på LCHF.

Mätte även idag; 140/100. Inte alarmerande, men ett MAP >110. Får se hur det utvecklar sig - och försöka komma på andra saker jag kan hitta på för att sänka det, för jag vill inte ha för högt. Gå ner I vikt är förslaget från vården; det senaste jag fick. Säkert bra.

Nu är det snart helg. Kan mäta, och äta rödbetor, och kanske låta bli kaffet, och ta det lite lugnt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrev det här svaret I någon discussion om bröd. Kändes som att jag vill spara det här också.

"Men det är väl med bröd som med allt annat inom LCHF - man måste anpassa till sig själv. Hittar jag ett bröd jag vill köpa, och jag mår bra och får en vikt jag trivs med - fine. Får jag inte det resultatet, så får jag ju ompröva.

Bakar jag bröd, oavsett om det är fröknäcke med bara frön, eller någon mjuk limpa, och tar någon skiva då och då som underlag till pålägget - fine. Riskerar jag att äta upp hela limpan direct (vilket jag gör), får jag frysa in den skivad. Hjälper inte det, får jag låta bli att baka.

LCHF-ingenjören skrev ett blogginlägg någon gang om triggrar (till överätning). Inte bara söt smak, utan konsistens, situationer och säkert en del annat också. Man får vara lite vaken på hur man reagerar, och lära sig vad som funkar och vad man ska vara uppmärksam på. Sedan får man utforma sina planer och strategier utifrån det."

Ja, det är det där med planer och strategier. Fail to plan = plan to fail, sags det ju...och jag är usel på att planera.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Effie sade:

Mätte även idag; 140/100

Som du vet är sambandet D-vitamin, kalcium/natrium, magnesium, K2-vitamin viktigt. Jag har extraherat ur min sammanställning:

1696245909_KostdoktornDvitamin.thumb.JPG.c5753734acd9a1027601d2d0d197da28.JPG

122576971_KOSTDOKTORNK2vitamin.JPG.6ce487e164fc77f077f2545b12d60871.JPG

274531794_Kostdoktornmagnesium.JPG.a29e4a2983322b989dd6e9cb2563b654.JPG

921455845_KostdoktornOmega3.JPG.0e0e996c8bc42e0926064de7ef941e3a.JPG

1467004095_KostdoktornOmega3.thumb.JPG.34d96cf3375bf67441b9e5998c2884c5.JPG

För hjärta och blodtryck etc. är en säkerställd kombination av upptagna hormoner/metaller/vitaminer viktig. Du som veteran på forumet har hört det mesta tjatas om men det kan kanske ändå  vara bra att ha en del samlat. Just för att optimera blodtrycket finns kanske anledning att ha testat det väsentligaste, innan man ger upp för doktorns rekommendation om blodtryckssänkande medicin.

Min möjlighet till kunna ha normalt blodtryck en bit över 80-årldern har vid sidan av LCHF-kosten sannolikt med min egen säkring av ovanstående tillskott att göra. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, bra att ha mycken intressant information samlad på ett ställe; det var ju därför jag startade den här tråden (blandad dagbok och tjôt och erfarenheter och  information); det tar nog tid innan jag läst igenom det där och smält det. Multivitaminer köper jag inte, och jag vet att alla vitaminer och mineraler samverkar och ska balanseras och inte överdoseras...ja, det är en djungel.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-10-04 at 17:29, Effie sade:

vitaminer och mineraler samverkar och ska balanseras och inte överdoseras...ja, det är en djungel.

De upptagna komponenterna är väl kända och relativt okänsliga för överdosering! Efter att du skaffat dig en bild av ditt genomsnittliga blodtryck över dagen (helgen), kan det vara bra att ha koll på dessa för blodtrycket viktiga byggstenar.

P.S.

Kostdoktorn har ju haft uppe coenzym Q10 - det har talats om att vi äldre, som har en lägre produktion av enzymet, skulle ha fördel av ett tillskott. När t.o.m. den kända Mayo-kliniken uttalat sig i sammanhanget (sänkning av blodtrycket med 17 mm Hg har nämnts), kanske det finns anledning att kika lite även på detta. Hittills har jag dock inte tagit mig tid till det.

https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-coenzyme-q10/art-20362602

Medicinföretagens hittills bristande intresse ligger i att coenzym Q10 som medicin, skulle konkurrera med deras egna dyra preparat. Då det kroppsegna enzymet inte är patenterbart, skulle det bli alltför billigt (konkurrensen), dvs.minska lönsamheten för nu befintliga preparat. 

Som vanligt: Pengar, pengar, pengar...

P.S.

Många problem förbundna med olika koster ligger i att dagens frukt och grönsaker har betydligt sämre andel nyttiga produkter i sig, än för några decennier sedan. I varje fall skulle en nutida vegan knappast haft möjlighet att överleva om hälsokostaffärerna inte funnits.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helgen har varit fullt upptagen...och jag har varit fullt upptagen med att känna efter hur jag mår ? . Bl.a. (f.ö. har jag dansat squaredans).

Har testat att helt utesluta blodtrycksmedicinen. Dag 1. Känt mig lite konstig. Lite hjärtklappning. Lite blixtar för ögonen...men inte mycket. Dag 2. Lätt huvudvärk. Dag 3. Förkylningskänsla och helt tom i huvudet. Dag 4. Mådde jättebra och mycket energi. Och fortsättningsvis har jag mått bra; inte alltid lika mycket energi, men inte sådär bortkopplad som jag ofta känt mig. Drömt en hel del konstigt. En natt hittade jag en massa sileshår i skogen; skulle inte känna igen den växten om jag träffade på den, och varför den? Men för det mesta hann jag glömma; mindes bara att jag drömt konstigt och länge. (när jag åt potatismjöl som RS drömde jag också mycket)

Blodtrycket ligger på 130-140/95 på morgonen och 150/100 senare på dagen. Det känner jag just nu är ok. Vill dock hitta vägar neråt. Tar även D-vitamin; det är väl läge nu.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Effie sade:

Blodtrycket ligger på 130-140/95 på morgonen och 150/100 senare på dagen.

I ditt fall (du är tydligen ett gränsfall) skulle ett naturligt val kanske vara att testa det kroppsegna coenzym Q10 som tillsats och ersättning för  blodtryckssänkande medicin. Då skulle du åtminstone få klart för dig om du ligger lågt på enzymsidan. Vilken normalpuls har visat sig vid dina mätningar?

Du kan, som jag för egen del gjort, experimentellt testa med att halvera resp. använda 1/4 av ursprunlig medicinering (med skarp kniv dela originaltabletten). Resultat i mitt fall: Alltför ofta i storleksordning 105/70 - på tok för lågt i min ålder. Utan medicinering har LCHF (strikt till liberal) inneburit normaltrycket, som jag hade för några decennier sedan dvs kostväxlingen har ensam varit det enda behövliga.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det känns som ett gränsfall. Jag ska prata med en läkare om ett tag, och höra vad hen tycker. Dela tabletterna ska man så vitt jag förstår inte göra, även om det går. Jag har börjat med Q10. Frågan är om jag ska kombinera med selen. Pulsen på morgonen, när jag mäter, ligger kring 65. I morse matte jag blodtrycket till 125/95. Jag fortsätter testa ett tag. Fortsätter med D3+K2 och magnesium och MSM. Försökte beställa lite nytt, men webshoppen hävdade att det inte finns något paketutlämningsställe här...det får de reda ut

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nils; ser att du I sammanställningen over vitaminer ovan betonar magnesiumcitrat. Vad jag har last finns det en massa olika former av magnesium, möjligen med olika effect (jag kan inte påstå att jag begriper). De flesta som slutar på -at skulle vara bra. Det senaste jag läste var att magnesiumtaurat är bra för blodtrycket...men det var skrivet av någon som säljer magnesiumtaurat.

Så jag undrar - varför just citrat? När det finns -malat, -taurat, -glycinat och jag vet inte allt...jag har svårt att navigera I djungeln.

Sambon får magnesium utskrivet på recept. Magnesiumhydroxid. Suck.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och medan jag var iväg och dansade squaredans igår, så var sambon hemma och bakade bröd åt mig. Birgitta Höglunds valnötsbröd. Jag tog mig samman efter några skivor och frös in resten; jag är kapabel att äta upp hela brödet och det ska jag inte. Det är nog mitt absoluta favoritbröd. Kompakt och surt, något att tugga på. Säkert finns det nyttiga mineraler I valnötterna.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Effie sade:

Nils; ser att du I sammanställningen over vitaminer ovan betonar magnesiumcitrat. Vad jag har last finns det en massa olika former av magnesium, möjligen med olika effect (jag kan inte påstå att jag begriper). De flesta som slutar på -at skulle vara bra. Det senaste jag läste var att magnesiumtaurat är bra för blodtrycket...men det var skrivet av någon som säljer magnesiumtaurat.

Så jag undrar - varför just citrat? När det finns -malat, -taurat, -glycinat och jag vet inte allt...jag har svårt att navigera I djungeln.

Länk till Martina Johanssons magnesiumguide som också rekommenderar magnesiumtaurat för högt blodtryck  https://martinajohansson.se/kop-ratt-magnesium/

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Effie sade:

jag undrar - varför just citrat? När det finns -malat, -taurat, -glycinat och jag vet inte allt...jag har svårt att navigera I djungeln.

Inte bara du har anledning att sucka. Du kan påpeka för din sambo att han har blivit grundlurad dels av:

• läkaren, som inte har en aning om vad biotillgänglighet är eller struntar i den
  • apoteket som säljer ett helt meningslöst preparat utan minsta verkan
  • Fass som lurats tro att registrerat preparatet har någon verkan
  • Läkemedelsverket som inte satt stopp för lurendrejeriet
  • skattebetalarna som får stå för kalaset
  • "läkemedelsproducenten" som lurat alla i försäljningskedjan inkl. patienten.

Du kan se nedan att din sambos preparat utan mening bara passerar mage och tarmar - enda effekten är producenten som tar hem vinsten på allas vår bekostnad - för din make lite mer.  Biotillgängligheten för de andra formerna av salt känner jag inte till men citratformen hör till de mest effektiva - överträffad endast av magnesiumlaktat.

Jag skulle aldrig köpa ett preparat utan att biotillgängligheten var angiven.

Om jag vore i dina kläder (med dina blodtrycksdata och sunda inställning till mediciner), skulle jag f.ö. satsa på:

• D3-vitamin som är viktig bl.a. för intaget av kalcium och magnesium
  • K2-vitamin för att kroppen skall veta hur fördelningen av mineralerna skall ske, bl.a. till att förhindra kalcium att lagras på blodkärlens inre ytor och i mjukvävnaden istället för i skelett och tänder.
  • Magnesium, som vid sidan av 300 andra enzymatiska funktioner  bl.a. utgör själva grunden för hjärtats tändning - slag för slag.
  • Omega 3 - ja du vet...

samtliga gemensamt av betydelse för regleringen av blodtrycket. Om dessa inte visar sig ge positiva förändringar - återstår coenzym Q10. Därmed har du uttömt möjligheterna att undvika medicinering, såvida du inte hade tänkt dig öka på idrottandet.  ?‍♀️

835123766_ScreenHunter_1434Oct_0819_36.thumb.jpg.adfbe68cdc39eb3d5fad76ecefaa070f.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt (dyr!) magnesiumolja i sprayflaska som jag tar på huden. Nu läser jag att det är enkelt att göra själv. Har ännu inte testat. En del recept föreskriver att det ska blandas med destillerat vatten men så icke detta:

• “Magnesiumolja” är egentligen ingen olja, utan en magesiumlösning som naturligt har en lite “oljig” konsistens. Du gör din egen magnesiumolja genom att lösa ca 40% epsomsalt i 60% vatten. Häll upp i sprayflaska och spraya på kroppen för avslappnade effekt och för magnesiumtillskott. Magnesium tas upp av huden och kan inte överdoseras (kroppen självreglerar magnesium)!

https://www.organicmakers.se/shop/hem/ravaror/leror-salter/epsom-salt/

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sprayar magnesiumolja under armarna i stället för deodorant. 

Funkar superbra mot transpiration! och så får jag samtidigt magnesiumtillskott.

Det svider lite innan det torkar men sedan är det lugnt, torrt  och odörfritt resten av dagen(och även nästa dag)?.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Nils Engström sade:

Inte bara du har anledning att sucka. Du kan påpeka för din sambo att han har blivit grundlurad dels av:

• läkaren, som inte har en aning om vad biotillgänglighet är eller struntar i den
  • apoteket som säljer ett helt meningslöst preparat utan minsta verkan
  • Fass som lurats tro att registrerat preparatet har någon verkan
  • Läkemedelsverket som inte satt stopp för lurendrejeriet
  • skattebetalarna som får stå för kalaset
  • "läkemedelsproducenten" som lurat alla i försäljningskedjan inkl. patienten.

Du kan se nedan att din sambos preparat utan mening bara passerar mage och tarmar - enda effekten är producenten som tar hem vinsten på allas vår bekostnad - för din make lite mer.  Biotillgängligheten för de andra formerna av salt känner jag inte till men citratformen hör till de mest effektiva - överträffad endast av magnesiumlaktat.

Jag skulle aldrig köpa ett preparat utan att biotillgängligheten var angiven.

Om jag vore i dina kläder (med dina blodtrycksdata och sunda inställning till mediciner), skulle jag f.ö. satsa på:

• D3-vitamin som är viktig bl.a. för intaget av kalcium och magnesium
  • K2-vitamin för att kroppen skall veta hur fördelningen av mineralerna skall ske, bl.a. till att förhindra kalcium att lagras på blodkärlens inre ytor och i mjukvävnaden istället för i skelett och tänder.
  • Magnesium, som vid sidan av 300 andra enzymatiska funktioner  bl.a. utgör själva grunden för hjärtats tändning - slag för slag.
  • Omega 3 - ja du vet...

samtliga gemensamt av betydelse för regleringen av blodtrycket. Om dessa inte visar sig ge positiva förändringar - återstår coenzym Q10. Därmed har du uttömt möjligheterna att undvika medicinering, såvida du inte hade tänkt dig öka på idrottandet.  ?‍♀️

Jag påpekar det för honom: det där är värdelöst. Han tittar lätt skeptiskt på mig och vet inte vad han ska tro; läkaren har ju skrivit ut det där! Han vet att han inte får lov att handla kosttillskott på apoteket till mig (fast det hander att han gör det ändå)...nej, han förstår inte det här alls. Skulle inte läkaren ha koll...?! Skulle Apoteket sälja skräp...?!

Är med I en diskussionstråd på Fb som handlar om skolmedicin kontra alternativmedicin...och det finns flera med I diskussionen som ser det så här: skolmedicin vetenskapligt, fungerande och legitimerad Sanning. Alternativmedicin verkningslös humbug och bedragare. Jag blir lite trött...

Nu äter jag I alla fall D3+K2 (inte apotekets hemska preparat som smakade sött) på morgonen; Q10 och zink också, och MSM+ askorbinsyra. På kvällen Magnesium (jag köper citrate). Har lyckats skicka efter en ny laddning av dessa, plus selen och O3 (tran).

Idrotta? F.n. är det squaredans...söndag varannan måndag ev tisdag skulle kunna vara onsdag men det hoppar jag...men torsdag och enstaka lördagar. På fredagar är det ibland folkdans; ibland har jag annat för mig. Och jo, jag försöker få in lite promenader också. Men squaredans är egentligen promenader, med hjärngympa. Gymmet försöker jag få in på helgerna.

På fredag ska jag till läkaren som har hand om viktminskningsstudien med viktväst; ska bli intressant. Får jag vara med får jag låna en viktväst som väger någonting mellan 0,5 kg och 10 kg, som ska bäras åtta timmar /dag I tre veckor. Inte vet jag om något hander på tre veckor, men det är kul att vara med. Bidra till forskningen... ? Och gå ner I vikt vill jag ju, på ena eller andra sättet. Det här sättet verkar trevligare än fasta...och lättare att passa in I vardagen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Effie sade:

Han tittar lätt skeptiskt på mig och vet inte vad han ska tro; läkaren har ju skrivit ut det där!

Med din inställning kommer resultaten! Din sambo får du säkert också i rätt riktning, när verkligheten visar sig överträffa placeboeffekterna som läkaren möjligen räknat med. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Nils Engström sade:

Med din inställning kommer resultaten! Din sambo får du säkert också i rätt riktning, när verkligheten visar sig överträffa placeboeffekterna som läkaren möjligen räknat med. 

Nja. Det tror jag nog inte. Iofs har jag fått honom att minska något lite på sockret, på fyra år (och dietisten han besökte rådde honom att äta mer socker...grr). Margarin får han inte köpa för mig (men förstår nog inte varför, eller bryr sig inte; äter glatt om det inte finns smör). Han har en kronisk sjukdom; jag vågar inte komma med medicinska råd och knappt ens kosttillskott för jag vet inte hur det påverkar. Inte heller behöver han gå ner I vikt, tvärtom. Och läkaren skriver ut en massa konstigt.

Jag har massvis med folk I omgivningarna som har diabetes, artros och jag vet inte allt...och de glufsar glatt bullar och kakor och mackor och pastasallad. Någon enstaka gang (jag vill inte tjata) kan jag nämna att lchf kan funka...men de måste vara intresserade själva. Jag vet inte hur. Och börjar de, så sitter de snart där igen med bullarna. Det är ett ganska tålamodsprövande omvändelsearbete...

Köpte nyligen boken om inflammation (Martina Johansson och nån mer). Undrar just om den kan ge mig någon aha-upplevelse. Något är det ju som inte vill sig. Ska jag vara ett fantastiskt exempel som ska omvända hela omgivningen, så får jag ju gå ner tjugo kg, slänga all medicin och ha en massa energy...(den kommer och går).

Men gör jag det ska jag fixa mig några T-shirts med något lampligt reklamtryck. Har funderat på "Frukt, fettsnålt och fullkorn gjorde mig fet. Smör gjorde mig smärt". Men det känns som att det borde finnas fler texter. 

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, Effie sade:

Köpte nyligen boken om inflammation (Martina Johansson och nån mer). Undrar just om den kan ge mig någon aha-upplevelse.

Tyvärr var det ont om aha-upplevelser när man läst här och där om allt möjligt innan, men det är en väldigt bra sammanställning - om man kan få omgivningen att läsa... För min del tyckte jag den största behållningen var att många med autism inte kan ta upp B12 och B9 och därför kan behöva tillskott av metyl(?)formerna av detta för att kunna bilda antioxidanten glutation. Självskattningstestet kring inflammation var också bra.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Jag har massvis med folk I omgivningarna som har diabetes, artros och jag vet inte allt...och de glufsar glatt bullar och kakor och mackor och pastasallad. Någon enstaka gang (jag vill inte tjata) kan jag nämna att lchf kan funka...men de måste vara intresserade själva.

Det du säger har jag klart upplevt i bekantskapskretsen (70-90 års ålder) i vilken inom ett år fem alvlidit - samtliga "sockerfrälsta". Bara en av dessa lyckades jag delvis med (många år före min LCHF-start), fram till att hemsjukvåden satte tänderna i honom - det tog mindre än ett år så var han död.

Yngre i familj och bekantskapskrets har jag däremot lyckats bättre med (25 - 60 år) - vissa har t.o.m. orkat igenom hela min 18-sidiga sammanfattning - nu är det fett som gäller.

https://forum.kostdoktorn.se/applications/core/interface/file/attachment.php?id=877

Låt honom kika på den!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Effie sade:

gå ner I vikt vill jag ju, på ena eller andra sättet. Det här sättet verkar trevligare än fasta...

Men fasta kan du ju enkelt skapa varje dag, genom att inget äta mellan det sista stora målet för dagen och nästkommande dags första mål. På det sättet fastar i varje fall jag varje dygn, numera >16 timmar om dagen. Suveränt enkelt och utan minsta hungerproblem. Håller ketosen stadig.

Eftersom jag med intresse följt dina blodtrycksfunderingar, gjorde jag i förrgår en dagsmätning, för att få en jämförelse. Grunden till resultatet ligger bl.a. i att jag tillfört kroppen de spårmetaller och vitaminer den vill ha, främst  dock med LCHF:s hjälp!

I min ålder är det faktiskt så att jag börjar bli lite fundersam över att i min ålder, från att ha haft blodtryckssänkande medicin i > 25 år, bara genom LCHF-kosten - utan medicin - fått närmast normalt blodtryck, som gäller 30-åringar. Jag har t.o.m. sänkt snittet sedan i februari (från 130/79 till 124/76). Inte ens med medicin hamnade jag på dessa nivåer.

Det bör påpekas att tillskotten jag använder fanns i mina rutiner, redan före LCHF-starten för ett år sedan. Uppenbarligen verkar LCHF-kosten optimera/återställa verkan hos befintliga enzymer till att hålla blodkärlen flexibla (knappast något man tidigare  kunde inbilla sig vara möjligt sent i livet). Frågan är bara om detta för min ålder låga tryck fortfarande är optimalt för blodgenomströmningen i njurarna? Den för kroppen stora skillnaden är dock att dess anpassning av blodtrycket nu inte hindras av någon artificiell substans som motverkar kroppens önskan att själv få reglera trycket.

251851783_blodtryckjpeg.thumb.jpg.e74d1bd648c63ea6a9518bb28dfd459e.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Nils Engström sade:

Men fasta kan du ju enkelt skapa varje dag, genom att inget äta mellan det sista stora målet för dagen och nästkommande dags första mål.

Det kallar jag inte fasta. Det är mitt normala ätmönster sedan närmare tio år. Lunch vid 11-12, middag vid 17-18. Kanske något lite om jag varit ute och dansat på kvällen och känner mig hungrig.  Fasta, för att gå ner I vikt, handlar om 3-4 dagar varannan vecka för min del. Det är ganska tufft. Men det funkar.

Diverse tillskott ingår normalt I min vardag också...men kanske inte systematiskt. Mer till och från. Ska pröva att bli mer systematisk. Och kanske äta rödbetor lite oftare (rödbetsjuice, som ibland rekommenderas...ja, jag gillar inte juice...men jag älskar rödbetor). Men intressant att det kan funka så bra med tillskott.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Effie sade:

intressant att det kan funka så bra med tillskott

I mitt fall har jag trott mig säkra kroppens behov under ca. 25 år. Visserligen har en del studier gjorts, som inte visar någon större påverkan på människans livslängd genom intag av tillskott men sådana studier ger jag inte mycket för. Om man verkligen strävade efter att visa påverkan på lång sikt, skulle sådana studier bli mycket dyra och närmast etiskt tveksamma. Vem är villig att betala för sådant - läkemedels- eller matvaruindustrin - ja kanske om de vill visa hur bra deras produkter är till att tillfredsställa behovet?

Som vi haft uppe är mycket viktigt att veta vilken biotillgänglighet, som ett preparat har för att kunna visa effekt. Om t.ex. din sambo och några hundra andra användare av magnesiumsalter skulle ha ingått i en studie, så inses lätt vilken andel placeboeffekter som uppstått, särskilt om man använt det preparat som din sambo använder med den "säkerhet" som inregistreringen på läkemedelsverket medför.??

Min misstanke, vad gäller din sambos läkare, som skrev ut det garanterat verkningslösa magnesiumpreparatet, är att han genom blodprov konstaterat låga värden på magnesium. I stort sett är blodprovet meningslöst, såvida det inte ligger drastiskt lågt. Det intressanta är att bestämma magnesiumhalten på cellnivån - den får man inte via blodprov.

Om andelen spårmetaller, vitaminer och kroppsegna tillskott skulle råka vara tillräckligt stor i just din eller min föda eller biotillgängligheten i något fall varit tveksam, finns tillräcklig kunskap för att i många fall se stor nytta med vissa tillskott. I varje fall gäller att bättra på statistiken (runt kroppens behov) till att ge kroppen förutsättning att inte i onödan öka risken för någon av våra kultursjukdomar. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och sedan tycker då vissa (de i den där facebook-diskussionen) att det är så bra med vård som vilar på vetenskaplig grund. Beprövade fungerande metoder och mediciner. Håhåjaja. 

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan, Effie sade:

Och sedan tycker då vissa (de i den där facebook-diskussionen) att det är så bra med vård som vilar på vetenskaplig grund. Beprövade fungerande metoder och mediciner. Håhåjaja. 

Vad jag har förstått i forumet, vad gäller kostens betydelse jämfört med medicinering, är att flertalet här är ganska klara med sin uppfattning om vad som är att föredra. Genom att jämföra egna erfarenheter - sin fysiologiska status före och efter växlingen till  LCHF - med de vetenskapligt grundade erfarenheter, som bl.a. Kostdoktorn på ett suveränt sätt förmedlat, ger betydande fördelar jämfört med tron på medicinens undergörande effekter. Egentligen rör sig människans framgångar (när det gäller att undvika sjukdomar) "bara" om att tillägna sig kunskapen som finns och att uppamma den vilja som krävs för tillämpningen. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Effie sade:

på vetenskaplig grund

innebär som bekant att effekten av ett medicinskt preparat bekräftar studieanalyserna bakom det.  Det betyder att kroppens normala anpassning till ett visst behov eller metabolisk situation motverkas. Om vi håller oss kvar vid blodtrycksfrågan, kan t.ex. njurarnas behov av blodflöde kräva ett visst blodtryck, som för varje sekund varierar till  att optimalt tillfredsställa funktionen. Detta behov ställer läkaren vanligen mot risken för andra organ att ta skada t.ex. i form av hjärnblödning eller hjärtinfarkt. Antingen låter man alltså kroppen styra behovet av tryck i systemet och räddar njurarna eller sänker trycket med ett medicinskt preparat för att minska risken för andra tryckkänsliga organ. Det kan i sin tur innebära att det organ man vill rädda, t.ex. hjärnan, får sin funktion begränsad till att vid lägre blodtryck ge kognitiva problem och senare demens.

När andra studier, också "på vetenskaplig grund", visar att en växling av kosten ger resultat som kombinerar fördelarna med att låta kroppen själv med precision styra anpassningen, kommer de olika uppfattningarna i konflikt med varandra. Vem skall kunden/patienten tro på - den som visar att läkemedelsföretagets utlovade verkan stämmer med vad som utlovats, eller den som visar att rätt kost gör medicinen obehövlig eller skadlig? Som vanligt ligger svaret i pengarnas betydelse vid försäljningen av "läkemedlet".    

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg