Effie

Effies erfarenheter

Recommended Posts

23 timmar sedan, Effie sade:

Och jag tycker fortfarande att det är sk-tjobbigt att stå. Man vänjer sig, sager folk...ja, hur lång tid skulle det ta?

Jag står upp när jag har mina föreläsningar, men då är det ju inte statiskt stående, då rör jag ju på mig en del...och använder händerna...
Har svårt för att komma sams med att stå när jag har skrivbordsarbete, trots att jag har höj- och sänkbart bord...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, att gå runt lite är ju bara trevligt...men stå still vid mitt höjda skrivbord...det är usch så jobbigt. Hellre resa mig ofta och gå iväg och hämta kaffe, eller nåt.

Så jag borde börja hålla föredrag, kanske...? Ja, det ska jag väl göra I morgon (om produktstruktur I produktionen?)...men det måste förberedas.  Vid skrivbordet.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Effie sade:

Ja, att gå runt lite är ju bara trevligt...men stå still vid mitt höjda skrivbord...det är usch så jobbigt. Hellre resa mig ofta och gå iväg och hämta kaffe, eller nåt.

Så jag borde börja hålla föredrag, kanske...? Ja, det ska jag väl göra I morgon (om produktstruktur I produktionen?)...men det måste förberedas.  Vid skrivbordet.

På mitt jobb, där jag som oftast jobbar med att konstruera olika verktyg/göra beredningar, med utgångspunkt från våra kunders behov.. läs Volvo Car/Volvo Truck/Scania/CEVT/Polestar/deras underleverantörer!

Iallafall det kallas för att jag trålar, dvs jag besöker frekvent själva verkstaden där allt händer, det inträffar då främst om jag har något besvärligt problem att lösa, det ger mig vissa hintar om hur de tänker/agerar ute på verkstaden!

Dvs jag konstrurerar om detaljerna så att de blir mer produktionsvänliga, med utgångspunkt från hur de agerar/slipar på besvärliga delar, som tenderar att spricka.

Iallafall, på morgonkvisten så sitter jag rätt rakt upp vid mitt skrivbord, ju senare ju mer ligger jag i sk F1-ställning; dvs mina armar hamnar allt mer i samma höjd som skrivbordet.

Jag vill inte ha något höjtd skrivbord, ej heller stå upp, då trålar jag hellre på verkstaden, utifall jag behöver en annan kroppslig ställning!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag står mest när jag jobbar, har en sittpall också (frisör). Kanske lättare att stå när inget alternativ finns. Upplever mig sällan trött i benen, men helt klart är det lättare att stå om man på fritiden promenerar/cyklar, dvs har lite cirkulation och muskler.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har ju Inga problem att gå, och uppfattar mig själv som en person som promenerar. Sedan kollade jag stegräknaren I mobile, nu I samband med viktvästtudien...och konstaterar att det inte alls är manga steg per dag. En dansdag (med dans från 12 -20; nej, jag dansade inte varje tip, och jag stod I caféet en lång stund) kom jag over 10 000 steg. Sedan kanske jag inte har telefonen på mig varje steg.

Jag har bestämt mig för ett mål 2019: att varje vecka ta promenade på sammanlagt en mil (ett s.k. smart mål. S= Specifikt; gå en mil; Mätbart; en mil är en mil. A=Accepted, eller om det möjligen star för att man behöver anstränga sig för malet; absolut; R=realistiskt; ja så svårt att gå några 3-km-promenader på en vecka är det inte; T=Tidsatt; varje vecka 2019). Utvärdering varje kvartal.

Men stå still, nej det vill jag inte.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Effie sade:

Ja, jag har ju Inga problem att gå, och uppfattar mig själv som en person som promenerar. Sedan kollade jag stegräknaren I mobile, nu I samband med viktvästtudien...och konstaterar att det inte alls är manga steg per dag. En dansdag (med dans från 12 -20; nej, jag dansade inte varje tip, och jag stod I caféet en lång stund) kom jag over 10 000 steg. Sedan kanske jag inte har telefonen på mig varje steg.

Jag har bestämt mig för ett mål 2019: att varje vecka ta promenade på sammanlagt en mil (ett s.k. smart mål. S= Specifikt; gå en mil; Mätbart; en mil är en mil. A=Accepted, eller om det möjligen star för att man behöver anstränga sig för malet; absolut; R=realistiskt; ja så svårt att gå några 3-km-promenader på en vecka är det inte; T=Tidsatt; varje vecka 2019). Utvärdering varje kvartal.

Men stå still, nej det vill jag inte.

Håller med! Hellre gå än stå still. Får ont i ryggen av att stå still på samma ställe. Men det är säkert en vanesak.

Bra mål du satt upp!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får inte direct ont av att stå (det onda I höften har gått over; kan få en liten liten känning av det om jag går väldigt mycket; springer I trapper etc etc)...men det känns obehagligt på något vis. Tungt. Stör min concentration. Väntar bara på att tiden ska gå så jag får göra något annat. Och att stå bara för att stå...känns dumt på något vis.

Men lite inspiration att höja ribban gav det, I o m mallet att gå mer. Jag har tänkt på det ibland, men det gäller att hitta tiden också, och motivationen. Jag dansar ju en del, och går på gymmet ytterst sporadiskt, och jagar lite Pokémon (vilket jag borde kunna utöka ganska ordentligt). Fast det är väl tråk-känslan av att gå hem från jobbet som behöver övervinnas... Det är ju inte jättelångt (beror på vilken del jag väljer att gå), och det går inte fort med buss heller...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Effie sade:

Jag har bestämt mig för ett mål 2019: att varje vecka ta promenade på sammanlagt en mil

2019... Ett ambitiöst mål men frågan är om verkningsgraden är särskilt stor. Om du utgår från tränaren Katarina Woxnerud som i sin bok tar upp hur långa dina promenader bör vara för att förbruka energin i det du äter motsvarar:

• en pizza (som du aldrig tar)  10400 meters  promenad
  • 100 gram nötter 6000  m
  • 100 gr mjölkchoklad  5600  m
  • 100 gram chips 5000  m
  • en starköl om 50 cl  2400 m
  • 50 cl Cola eller en  kanelbulle 2200 m

allt räknat på 40 cm steglängd. Den relativt låga träningseffekten har vi gemensamt med våra förfäder under senare två miljoner år. De kunde förflytta sig över stora avstånd med liten energiförbrukning i sitt sökande efter föda.

Betydligt större träningseffekt på kortare tid, får du på träningscykel eller vid tyngdlyftning resp. träning med gummiband.

P.S.

Efter korrigeringen av data ovan kan en öl räcka för 2400 meters ragglande!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Nils Engström sade:

2019... Ett ambitiöst mål men frågan är om verkningsgraden är särskilt stor.

Nu funderar jag väl inte mycket på kalorier och verkningsgrad, utan bara på att det nog är nyttigt och skönt att gå.

De flesta kalorierna går ju ändå åt till att bara existera, men det är trevligt att gå, och jag tror jag behöver det.

Har inte tänkt att minska på dansen, och jag hade nog tänkt hinna till gymmet också (och borde boka en tid med en PT...). Jag går ju ner I arbetstid snart.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Nils Engström sade:

2019... Ett ambitiöst mål men frågan är om verkningsgraden är särskilt stor. Om du utgår från tränaren Katarina Woxnerud som i sin bok tar upp hur långa dina promenader bör vara för att förbruka energin i det du äter motsvarar:

• en pizza (som du aldrig tar)  1625 meters promenad
  • 100 gram nötter 940  m
  • 100 gr mjölkchoklad  875  m
  • 100 gram chips 780  m
  • en starköl om 50 cl  375 m
  • 50 cl Cola eller en  kanelbulle 340 m

allt räknat på 40 cm steglängd. Den relativt låga effekten har vi gemensamt med våra förfäder under senare två miljoner år, de kunde förflytta sig över stora avstånd med liten energiförbrukning i sitt sökande efter föda.

Betydligt större träningseffekt på kortare tid, får du på träningscykel eller vid tyngdlyftning resp. träning med gummiband.

Det låter galet fel ,utan att verkligen ha räknat.

Knappt 13km för 10 stöl. och ett kilo mjölkchoklad, om jag tolkar siffrorna rätt.

Ingen skulle vara fet om det vore sant..

(Och jag skulle nog dricka någon stöl ibland, vilket jag inte gör nu)

b

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, nokenok sade:

Det låter galet fel ,utan att verkligen ha räknat.

Knappt 13km för 10 stöl. och ett kilo mjölkchoklad, om jag tolkar siffrorna rätt.

Ingen skulle vara fet om det vore sant..

(Och jag skulle nog dricka någon stöl ibland, vilket jag inte gör nu)

b

Låter som om det är minst en tiopotens fel, ja!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googlade som hastigast. En pizza 26000 steg eller 5 timmars promenad... Jag tycker nog att siffrorna är tämligen ointressanta. Dels för att jag inte äter pizza, dels för att skräpmat inte uppvägs av att man motionerar, och dels för att de flesta kalorierna ändå går åt till att existera. Och jag tror också på att typen av mat är viktigare för vikten än antal kalorier.

Slutsatsen är fortfarande att jag vill motionera för att det känns bra och för att må bra, inte för att äta pizza.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Jag får inte direct ont av att stå (det onda I höften har gått over; kan få en liten liten känning av det om jag går väldigt mycket; springer I trapper etc etc)...men det känns obehagligt på något vis. Tungt. Stör min concentration. Väntar bara på att tiden ska gå så jag får göra något annat. Och att stå bara för att stå...känns dumt på något vis.

Men lite inspiration att höja ribban gav det, I o m mallet att gå mer. Jag har tänkt på det ibland, men det gäller att hitta tiden också, och motivationen. Jag dansar ju en del, och går på gymmet ytterst sporadiskt, och jagar lite Pokémon (vilket jag borde kunna utöka ganska ordentligt). Fast det är väl tråk-känslan av att gå hem från jobbet som behöver övervinnas... Det är ju inte jättelångt (beror på vilken del jag väljer att gå), och det går inte fort med buss heller...

Det borde inte vara jobbigt att stå men jag upplever det också. Misstänker att det beror på att man har felaktig hållning och överanvänder vissa muskler. Lyssna på Anna Sparres intervjuserie med Markus Greus om postural träning. Här är länken till första avsnittet. http://4health.se/176-markus-greus-postural-traning-smartfri-och-rorlig-fran-dag-1 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Skärfläcka sade:

postural träning.

Postural träning? Mycket konstiga saker man får lära sig som LCHF-are... Tack för tipset; jag ska lyssna på det; poddar går väl att ladda ner. Men det verkade handla mycket om värk, och det har jag inte. Känner mig bara trött, och irriterad. och okoncentrerad. Helt säkert fel hållning.

Är det egentligen naturligt att stå I timtal? Borde jag inte snarare lära mig sitta på huk? Det tror jag iofs inte mitt skrivbord är anpassat för...och definitivt inte min kropp. ?  

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Effie sade:

Stör min concentration.

Jag står och jobbar en hel del. Men vid arbetsuppgifter som kräver full koncentration, så måste jag sitta ned. Det känns som om jag inte skulle greja både djup koncentration och att samtidigt stå upp, som att jag då skulle ramla omkull.... typ...

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har stått och arbetat i åratal. Känner mig mer dynamisk och mindre slö. Och skönt för ryggen. Nu står jag inte vid skrivbordet hela tiden, utan varvar med gående och stående i andra arbetsuppgifter. Stödstrumpor är dock en nödvändighet.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Nils Engström sade:

Om du utgår från tränaren Katarina Woxnerud som i sin bok tar upp hur långa dina promenader bör vara för att förbruka energin i det du äter 

Vilken energi som förbrukas vid rörelse är fullkomligt ovidkommande, det är balansera hormoner, smörja leder, hålla igång peristaltiken och sånt som är viktigt med röresle. Att stå mer än sitta har med kroppens uppgift, och det Skärfläcka lyfter, att göra:

6 timmar sedan, Effie sade:

Postural träning? Mycket konstiga saker man får lära sig som LCHF-are... 

Det är den typ av hållningsträning som jag påbörjat. Har lite olika namn men går ut på att stärka kroppens hållningsmuskler. Att sitta mycket gör många krumma och de muskler som ska hålla oss uppe förtvinar varför våra stora, dynamiska muskler får göra det istället. Det i sin tur skapar lätt obalanser och värk. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Effie sade:

Nu funderar jag väl inte mycket på kalorier och verkningsgrad, utan bara på att det nog är nyttigt och skönt att gå.

Visst skall man promenera och om man har tid - långt! Problemet är att det tar tid, för mig en oerhört viktig parameter. Kan jag uppnå samma träningsresultat på en tiondedel eller tjugondedel av den tid som promenaden ger, ser jag det som viktigt. Människan är konstruerad för långa promenader men, som påpekats, detta ger minimal träningseffekt  för oss tvåbeningar.

Träningscykel med ryggstöd är idealiskt, eftersom man kan ställa in trögheten ("uppförsbackarna") hur man vill. Med ryggstödet får man möjlighet att tvinga benmusklerna att arbeta med maximalt motstånd, långt från det en promenad ger.

519603978_ScreenHunter_1607Nov_0901_49.thumb.jpg.8710ad7d43da741bc97d13e29565a8ff.jpgMan kan också lura kroppen genom snabba ryck på några få minuter, vilket ger extremt hög verkningsgrad motsvarande en eller två timmars promenad!

556022589_ScreenHunter_1609Nov_0911_06.thumb.jpg.2fc3b0d92b7a2141ec70be71b3ccd93f.jpg

Den nedre närmast den jag själv använder.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Jag har stått och arbetat i åratal. . . . . Stödstrumpor är dock en nödvändighet.

Jag tycker det är intressant hur vi människor är "konstruerade" för att klara oss i det liv vi lever eller borde leva. Om man behöver stödstrumpor för att klara av att stå verkar det inte som att våra kroppar är konstruerade för att stå långa stunder. Det kan naturligtvis vara en nutida "fix" eftersom vi människor har svårt att leva på det sätt vi ursprungligen var tänkta att leva.

Min föreställning är att vi människor är konstruerade för att röra oss en stor del av dagen, både snabbt och intensivt och långsamt och lågintensivt, kanske med en del korta vilopauser insprängda.

Själv sitter jag vid skrivbordet en stor del av dagen :unsure:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, SGK sade:

vi människor är konstruerade för att röra oss en stor del av dagen

Absolut och om den rörelsen kombineras med intellektuell aktivitet blir effekten som allra bäst.

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intellektell gång! Det ska jag satsa på!!! ? 

Fast när jag tänker efter...så är det ju det som squaredans är. 

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit och lämnat tillbaka viktvästen idag. 

Resultat: vikt, ingen skillnad. Midjemått, ingen skillnad. Fettprocent; minskning från 39 till 36%. Fastesockret från 5,8 till 5,1. 

Om variationerna är slump, felmätningar eller pga ståendet med viktväst...ja, det vet jag inte. 

Jag blev hungrigare några dagar. Kanske mer sugen för att jag tyckte lite synd om mig själv, eller för att jag blev tröttare...för jag insåg vid sammanställningen att det blivit ovanligt mycket grädde de här veckorna...lite lingon, eller någon sked lingonsylt, som efterrätt...lite onödigt egentligen. Inga mängder varje gång, men onödigt. 

Ska följa upp vikten framöver, och se om det blir någon fördröjd effekt. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan, Effie sade:

Jag har varit och lämnat tillbaka viktvästen idag. 

Resultat: vikt, ingen skillnad. Midjemått, ingen skillnad. Fettprocent; minskning från 39 till 36%. Fastesockret från 5,8 till 5,1. 

Om variationerna är slump, felmätningar eller pga ståendet med viktväst...ja, det vet jag inte. 

Jag blev hungrigare några dagar. Kanske mer sugen för att jag tyckte lite synd om mig själv, eller för att jag blev tröttare...för jag insåg vid sammanställningen att det blivit ovanligt mycket grädde de här veckorna...lite lingon, eller någon sked lingonsylt, som efterrätt...lite onödigt egentligen. Inga mängder varje gång, men onödigt. 

Ska följa upp vikten framöver, och se om det blir någon fördröjd effekt. 

Förändringarna var iallafall åt rätt håll! Om minskningen i fettprocent är reell så betyder ju det en ökning i fettfri massa = muskler (?).

Hoppas att du någon gång får se en sammanställning av allas resultat i studien!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, PiaB sade:

Förändringarna var iallafall åt rätt håll! Om minskningen i fettprocent är reell så betyder ju det en ökning i fettfri massa = muskler (?).

Hoppas att du någon gång får se en sammanställning av allas resultat i studien!

Jadå, det som märktes var åt rätt håll. Och lite inspiration gav det.

Läkaren hade väl hoppats på mer. Andra hade gått ner flera kilo på de här veckorna. Studien är klar nästa år, kanske i slutet...och då ska jag få veta hur det gick.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-11-08 at 22:56, Nils Engström sade:

Visst skall man promenera och om man har tid - långt! Problemet är att det tar tid, för mig en oerhört viktig parameter. Kan jag uppnå samma träningsresultat på en tiondedel eller tjugondedel av den tid som promenaden ger, ser jag det som viktigt. Människan är konstruerad för långa promenader men, som påpekats, detta ger minimal träningseffekt  för oss tvåbeningar.

41 minuter sedan, Nils Engström sade:
  1. När det gäller fysisk träning (muskler, hjärta, mitokondrier etc.) gäller hårdare tag.
  2. Allmän konditionsträning promenader, klättring (gärna i lite snabbare takt)
  3. Man vill väl rimligen få ut det mesta av fysiologiskt resultat under och efter tiden för träningen. Det innefattar naturligtvis även njutning under tiden, om det är möjligt t.ex. under utomhusträning.

Det är intressant att se hur du uttrycker dig; One size fits all, liksom. Nu vet jag efter att ha diskuterat med dig många gånger att du inte nödvändigtvis menar så men jag måste erkänna att jag går igång på det...

Om du ska ha ut absolut mest på kortast möjliga tid så är det HIIT som gäller. Så nära maxprestation som möjligt i 30s, vila 5min, max igen i 30s och så köra man så inledningsvis 4x30s men som mest när man väl är tränad i 10x4s, 3ggr/vecka. Inte mer, då går man över gränsen. Då får man samma resultat som vid MAF-träning (samma fenomen som händer i kroppen), dvs effektiv fettförbränning, väl fungerande aeroba processer. Nackdel: Stor skaderisk.
Många tränar enligt principen 80:20, dvs 80% träningen är aerob, 20% anaerob. (Även Maffetone använder detta begrepp.) Nackdel: De allra flesta tränar för hårt när det ska vara låg belastning och för lågt när det ska vara hård belastning. Tar tid.
Sedan har du riktigt tung styrka. Få repetitioner nära max belastning. Ger liknande resultat som HIIT, liknande nackdel. Tar också längre tid.

Sedan har du den andra viktiga aspekten. Den om njutning, balans, meditation... Kroppen är ingen maskin som ska utnyttjas mest effektivt på kortast möjliga tid. När man sitter på sin träningsmaskin och sliter, hur många fåglar ser man då? Hur många liljekonvaljer som doftar starkt passerar man? Orken till att sortera sina tankar, har man den? Välbefinnandet är så mycket mer än bara mätbara parametrar. Men hur mäter man sådana mjuka parametrar? Min erfarenhet är att det inte går - förrän den dagen man gått i väggen. Då ger de sig själva. Jag tycker att Effies intellektuella gång är fantastiskt bra!

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

One size fits all

Inte alls, det jag uttrycker ger fullt utrymme för var och en, att principiellt tillämpa sin personliga träningsmodell på. Genom den erfarenhet jag hunnit skaffa mig genom livet under drygt åtta decennier, troligen borträknat det första, har jag insett att det som passar mig inte alltid passar alla.

effektiv fettförbränning, väl fungerande aeroba processer. Nackdel: Stor skaderisk.

I det jag tillämpar, ligger noggrann anpassning efter min kapacitet.

När man sitter på sin träningsmaskin och sliter, hur många fåglar ser man då? Hur många liljekonvaljer som doftar starkt passerar man?

Det kompenserar man före och framför allt efter hårdträningen med ännu större välbehag, medveten om de effekter som hårdträningen på kort tid resulterat i.

hur mäter man ...mjuka parametrar?

Efter lång erfarenhet med så många områden i aktion samtidigt eller var för sig, som de flesta ungdonar inte har en aning om existerar eller har förståelse för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎11‎-‎08 at 22:56, Nils Engström sade:

Visst skall man promenera och om man har tid - långt! Problemet är att det tar tid, för mig en oerhört viktig parameter.

Intressant...Du anser dig inte ha tid att promenera...men du anser dig ha tid med att sitta och titta på videoklipp och spara intressanta delar till ett worddokument! (annan tråd..) ?

Tänk så olika vi kan prioritera vår tid! ?

• Gilla 3
  • Tack! 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Intressant...Du anser dig inte ha tid att promenera...men du anser dig ha tid med att sitta och titta på videoklipp och spara intressanta delar till ett worddokument! (annan tråd..) ?

Tänk så olika vi kan prioritera vår tid! ?

Ja, om tid existerar kan man diskutera, men eftersom vi förhåller oss till klockan så har vi alla exakt lika mkt tid och så prioriterar man ibland klokt ibland av lust ibland av upplevt tvång osv. Många frågar mig hur jag kan ha tid att tex träna varje dag, eller handla eko till bra pris osv, men jag undrar hur de hinner med olika saker som jag inte "hinner"/prioriterar :) 

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att vara ute och röra sig naturligt i skog och mark, t.ex plocka svamp, ger ju otroligt mycket mer välmående än att bara intensivträna inomhus! I alla fall för mig personligen.

Inte bara för att man får frisk luft, ljus och livsglädje, men också för att man tränar hela kroppen, vighet och balans på ett naturligt och skonsamt sätt när man gör saker utomhus. Man blir så mycket piggare och gladare. När jag är på gymmet och kör med hantlar + maskiner, så blir det lätt enformigt och man får aldrig den här helhetsträningen där varenda lilla muskel och led får sträcka på sig.

Något som blev tydligt när jag testade ett yogapass häromveckan. Trodde det skulle vara lätt, eftersom jag styrketränar en del. Så fel. Var så jobbigt att jag skakade i hela kroppen efter bara nån sekund av både smärta och mjölksyra. Kändes som jag misshandlats med en träpåk i flera dagar efteråt ?

Nu blir det hållningsträning, vighet och stretching innan jag vågar mig tillbaka till yogamattan.

Fast spelar inte så stor roll egentligen vad som är bäst rent träningsmässigt, tycker jag. Det viktiga är ju att man får rutin långsiktigt och gör något, stället för att bara blir liggandes framför TV'n dag in och ut. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-11-10 at 17:12, Nils Engström sade:

I det jag tillämpar, ligger noggrann anpassning efter min kapacitet.

Hade blivit förvånad om du tagit dig an träningen på annat sätt än allt annat... ;)?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träning - jag tycker jag får väldigt mycket mindre/lindrigare träningsvärk efter 3 år med ganska strikt lågkolhydratkost. Det känns väldigt bra. Likaså får jag snabbare resultat vid träning. Så sjukt positivt! Jag gör det på gym just nu - mycket cross training och styrkelyft.

- Hur är det för er andra som tränar på olika vis?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan, kickilotta sade:

Träning - jag tycker jag får väldigt mycket mindre/lindrigare träningsvärk efter 3 år med ganska strikt lågkolhydratkost. Det känns väldigt bra. Likaså får jag snabbare resultat vid träning. Så sjukt positivt! Jag gör det på gym just nu - mycket cross training och styrkelyft.

- Hur är det för er andra som tränar på olika vis?

Jag tränar ju styrketräning sedan länge, startade långt innan mitt LCHF-ätande. Jag har aldrig träningsvärk. Har kunnat bygga hyfsat mkt muskelmassa men det beror också mkt på att jag lärt mig att träna tung styrketräning med fria vikter och även lärt mig anpassa vikter, antal pass, reps ökningar osv.

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träning...jag går för sällan på gymmet. Tar i ordentligt när jag är där, får rejäl träningsvärk. 

Gick på hatha yoga för ett antal år sedan; definitivt jobbigt. Ställningar att hålla tills man skakar...30-60 sekunder...hade behövt öva oftare men glömde allt i samma sekund jag gick ut ur lokalen ? 

• Gilla 3
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

men glömde allt i samma sekund jag gick ut ur lokalen

Selektivt minne kan vara väldigt hälsosamt! Var rädd om det! :)

• Gilla 1
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎11‎-‎13 at 18:05, MariaF sade:

Selektivt minne kan vara väldigt hälsosamt! Var rädd om det! :)

Selektivt vete sjutton. Snarare Teflon. Hade gärna kommit ihåg något tiotal olika ställningar att öva på hemma för att få upp styrka och smidighet, men det var alltför mycket som var olika från gang till gang. 😞 

Däremot har jag Inga problem med att strunta I strunt, om det var det du avsåg.

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemma igen efter några dagars semester I Istanbul (regnigt. Turkiskt bad var trevligt och varmt. HOnungsmassage.). Slirande med maten; det serveras mycket bröd och annat olämpligt där. Mycket fisk har det blivit; yoghurt och ägg till frukost; lite bröd och frukt också; kebab och dagens soppa (=linssoppa, alltid) och efterrätt. Trevligt, och jag mår aldrig akut dåligt av att slira, men det är skönt att komma hem till mina matrutiner igen. Kokade gryta på renbog, och soppa oxå I helgen; batter än trist bröd. Ska bara bli av med suget efter choklad igen...tugga-tugga-monstret tjatar hela tiden om hur mycket Snickers de säljer I Pressbyrån...men det är bara att vänta ut honom; han ger sig väl till slut.

Vikten har gått upp ett kilo, men det ger sig väl. Får planera in lite fasta eller nåt.

Redigerad av Effie
inte var det en hel vecka; var fick jag det ifrån?
  • Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fotboll? Var det matchen Sverige - Turkiet du menade, så var jag hemma till den (och tittade inte; sambon däremot).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träffade en bekant I helgen, som planerar en magsäcksoperation (gastric sleeve). Hade testat LCHF  men blivit så dålig I magen av allt fettet...jag tyckte att man inte alls behövde ha I en massa fett, men han hade minsann följt recepten. Blir så ledsen av sådant...vad sager man för att övertyga om ett nytt forsök fast lite försiktigare...? Gastric sleeve är ju den operation som inte går att ångra (inte för att jag tror att den andra är batter, men ändå...). Och diverse problem, som jag tror LCHF skulle hjälpa med...

• Gilla 1
  • Ledsen 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ätit en lågfett kost, och går över till högfet kost, så kan det ta en del tid innan levern har ställt om till att producera tillräckligt mycket galla,för att bryta ner fettet. Men det är inget problem för levern att göra det.Men man måste acceptera att det behövs lite omställnings tid. Betydligt kortare än vad som behövs att anpassa sig efter en GBP operation.   

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan äta tillskott av enzymer också. T e x Digest, det kan hjälpa upp matsmältningen. Som Helge säger öka fett succesivt så kroppen ställer om sig - då kan det säkert gå bra att så småningom äta strikt/ketogen kost.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sambon firade födelsedag I helgen, lunch med sina barn. Och han valde, helt utan påverkan från mig, ett lchf-recept från kostdoktorn (kyckling Alfredo med blomkål). Visserligen med ris till, men ändå (då får man iofs chanson att påpeka att det är arsenic I ris, och att det inte är miljövänligt heller). Och alla åt med god aptit och bad att få receptet. Ett myrsteg I taget...

Jag gillar Zpiders positive inlägg och funderar på att börja med det också (åtminstone för mig själv). Den där lunchen var väl lördagens positive. Söndagens var Rhenguldet på operan; maffig music och bra sång.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vikten har, utan några som helst åtgärder, gått ett par kilo sedan utlandsresan. Om det bara är naturliga variationer, om det beror på att jag bar viktvästen I några veckor och därmed ökade muskelmassan något, eller om det beror på att jag slipper stå, och slipper fundera på vad jag äter...ja, inte vet jag.

Ska sikta på karnivor, tror jag. Men det kommer aldrig något bra tillfälle. Det gör det aldrig, antydde Martina när jag pratade med henne I fredags (LCHF-träff I Goteborg), så det är väl bara att strunta I ursäkter, och göra.

• Gilla 5
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Martina skriver mycket om att skippa kaffet. Och att äta frukost. Och att inte fasta med kaffe, och absolut inte fettkaffe.

Hm. Jag ser ju inte mitt ätmönster som fasta, även om det är 16:8 eller möjligen 18:6. Och jag dricker inte kaffe för att ersätta maten; jag dricker kaffe för att jag dricker kaffe, typ. (det är lättare att dricka kaffe och te än vatten). Och fettkaffe, nej tack, jag trivs inte med att dricka mina kalorier.

Men nu har jag lovat att inte dricka kaffe på en vecka. Inte kaffe, inte te. Bara vatten. Bara för att se om detta gör någon skillnad I nånting; jag vet ju inte vad. Men testar jag inte, så blir jag ju inte klokare. Om jag inte marker någon skillnad: behövs det andra förutsättningar för att det ska bli skillnad?

Frukost däremot...jag vänjer mig inte vid att äta frukost.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Effie sade:

Martina skriver mycket om att skippa kaffet. Och att äta frukost. Och att inte fasta med kaffe, och absolut inte fettkaffe.

Hm. Jag ser ju inte mitt ätmönster som fasta, även om det är 16:8 eller möjligen 18:6. Och jag dricker inte kaffe för att ersätta maten; jag dricker kaffe för att jag dricker kaffe, typ. (det är lättare att dricka kaffe och te än vatten). Och fettkaffe, nej tack, jag trivs inte med att dricka mina kalorier.

Men nu har jag lovat att inte dricka kaffe på en vecka. Inte kaffe, inte te. Bara vatten. Bara för att se om detta gör någon skillnad I nånting; jag vet ju inte vad. Men testar jag inte, så blir jag ju inte klokare. Om jag inte marker någon skillnad: behövs det andra förutsättningar för att det ska bli skillnad?

Frukost däremot...jag vänjer mig inte vid att äta frukost.

Fast Martina tar ju själv en kopp kaffe på morgonen, vad jag förstår av att läsa hennes inlägg. Hon är heller inte villig att ge upp den underbara heliga morgonkoppen 😁

Hon verkar mest emot att man pimplar kaffe dagarna i ända och främst på fastande mage, eftersom det stressar kroppen och binjurarna(enligt henne). Men en kopp på morgonen verkar helt okej i samband med frukost.  

Förstår inte varför te skulle vara så dåligt dock? Riktigt stark svart te kanske är mindre bra då koffeinhalten är relativt hög. Men grönt, rött eller örtte är väl ändå hyfsat nyttigt med en massa antioxidanter? Har jag alltid trott i alla fall. Men trodde iofs också att kallpressat rapsolja och frukt var supernyttigt en gång i tiden, så kan ha helt fel vad gäller teer också 😵

Ogillar också frukost och sitter helst vid datorn, pimplar kaffe och myser i en stor fleecemorgonrock för att vakna till på mornarna. Men har faktiskt börjat tvinga i mig lite mat, bara ta en kaffekopp(sen blir det örtte) och skippa datorn för att istället göra lugn stretchande yoga. Fast tveksamt om jag klarar av att upprätthålla min nya rutin. Den är så orealistisk hurtig ha ha. Stor risk att man faller tillbaka i gamla vanor, om man sätter ribban för högt.

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
59 minuter sedan, Elinor sade:

Förstår inte varför te skulle vara så dåligt dock? Riktigt stark svart te kanske är mindre bra då koffeinhalten är relativt hög. Men grönt, rött eller örtte är väl ändå hyfsat nyttigt med en massa antioxidanter? Har jag alltid trott i alla fall. Men trodde iofs också att kallpressat rapsolja och frukt var supernyttigt en gång i tiden, så kan ha helt fel vad gäller teer också 😵

För många år sedan,ca 45 år så fick jag lära mig att örtteer var sämre än kaffe. Kommer dock inte ihåg varför.

1 timme sedan, Elinor sade:

Ogillar också frukost och sitter helst vid datorn, pimplar kaffe och myser i en stor fleecemorgonrock för att vakna till på mornarna. Men har faktiskt börjat tvinga i mig lite mat, bara ta en kaffekopp(sen blir det örtte) och skippa datorn för att istället göra lugn stretchande yoga. Fast tveksamt om jag klarar av att upprätthålla min nya rutin. Den är så orealistisk hurtig ha ha. Stor risk att man faller tillbaka i gamla vanor, om man sätter ribban för högt.

Återgå till dina gamla vanor, det tror jag du mår bäst av.🙃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjaa...jag vet inte. Men om någon påstår att "låt bli att dricka kaffe helt under en vecka, så kommer du att märka skillnad!" - då har jag ju ett enda sätt att ta reda på om påståendet är sant, och det är att låta bli kaffet under en vecka. En vecka går ju ändå ganska fort.

En dag hittills, och en dag med vila och inga aktiviteter, vilket jag kände att jag behövde...ja, ingen påtaglig skillnad mer än att jag behövde vilan, så den kändes skön. Åt frukost när jag blev hungrig framåt tiotiden; nu är det nog dags att äta igen. Och det blåser kallt ute har jag konstaterat.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg