Recommended Posts

Även jag har tagit ett första steg till att se vad som händer utan kaffe. Det enda som får mig att testa är att jag sover dåligt på  nätterna, och det har inte heller blivit bättre sedan det blev mindre stressigt på jobbet. Så då tänkte jag att jag får testa att vara utan kaffe ett tag.

Imorse var första tillfället då jag avstod från kaffe, så jag vet inte om det påverkar sömnen än. Men det jag märker idag är att jag aldrig varit så trött dagtid på många många år. Däremot har jag inte fått någon huvudvärk vilket jag är tacksam för. Kanske för att jag egentligen dricker ganska sparsamt med kaffe, vanligtvis två små koppar före kl 10.30 brukar det bli.

Ska bli intressant att jämföra mina upplevelser med dina, Effie.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har inte märkt någon påtaglig skillnad än. Jag är väl ungefär lika trött som vanligt, sover väl ungefär som vanligt, har inte huvudvärk, är lika stressad som vanligt (sladdf-nskap...ja, jag letar sladdar hemma, och hittar en miljon sladdar men inte den jag behöver...sånt stressar mig, särskilt när jag inte förstår mig på sladdar och sånt som ska kopplas ihop med sladdar), hungern är sig lik, att dricka glömmer jag som vanligt (det är ju fördelen med kaffe och te; jag dricker), vikten är sig lik, huvudet känns tomt men knappast tommare än vanligt när jag är stressad... Det är nog bra att låta bli kaffe ett tag.

Hur länge är det du hållit på nu? undrar sambon som inte får fixa kaffe till mig. En dag... 🙂 

• Gilla 2
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa...squaredanskväll med mat; det blir inte fett nog även om jag tar en klick Bregott till. Det blir snarare lite frukt. Och så en dag med bonusbarnen att baka pepparkakor. Provsmakade.  Sambon frågade mig: finns det recept på lchf lussekatter? Ja, men jag har aldrig bakat sådana. Ja, men finns det? Jag googlade: ja, med mandelmjöl pofiber ägg fiberhusk saffran. Ska jag baka sådana till dig? Nej - varför tror du att jag aldrig bakat dem? Saknar dem inte, och tror inte ersättningen blir bra. Det finns nog roligare julgodis att ta till.

Men inget kaffe. Lätt huvudvärk ibland. Väldigt törstig (och glömmer ändå att dricka). Sov inte bra I natt.

Mår jag battre på något vis? Funderar på om jag känner mig lite klarare I huvudet, lite mer närvarande. Om det beror på kaffebrist eller vila och lite lagom med trevliga aktiviteter, det vet jag inte.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tisdag. Har varit utan kaffe sedan torsdag eftermiddag. 4,5 dag. Hur känns det?

Lätt huvudvärk ibland; vätskebrist, för det försvinner när jag dricker vatten.

Sömn: som vanligt. Ibland väldigt bra, ibland svårt att somna, vaknar flera ganger.

Mentalt: känner mig lite mindre dimmig (vilket jag blir när jag blir för stressed. Men det varierar ju). Trött ibland, men mer aktiv.

Hunger, vikt: Nog hungrigare. Vikten håller sig fortfarande högre än senaste halvåret. Men jag räknade inte med att den skulle rasa. Äter när jag är hungrig. Oftare än förr, tror jag. Ska göra slut på makrillburkarna jag har liggande på jobbet.

Positiva dagliga saker har jag missat att lista. Vila I torsdags. Ledig fredag. Squaredans och callning på lördag. Pepparkaksbak på söndag, och kören. Avancerad squaredans till gränsen när huvudet kopplar fel, på måndag. Och det blir säkert något bra idag också. 🙂

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg precis de här inläggen angående erat kaffedrickande. Just idag testade jag att vara utan kaffe. Har dragit ner ordentligt på kaffedrickandet den senaste tiden (en stor mugg på morgonen, ingen frukost), annars mest te på jobbet.

Fastar och tänkte mig en 2x40h-fasta den här veckan. Eftersom jag också läste det där med att kaffe är dåligt vid fasta hoppade jag över mitt goda morgonkaffe idag. Levande ljus och ett glas vatten, njae inte riktigt lika mysigt...

Kl.13 vek jag ner mig. Ont i huvudet och jättetrött. Ville inte avsluta fastan pga av det, så drack en kopp kaffe. Resultat: pigg som en spigg och ingen huvudvärk! Är riktigt beroende med andra ord.

Nej, jag väljer härmed att tro på de inlägg som säger att kaffe boostar autofagin! ☺️

• Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag som varierar kaffeintaget normalt mellan 0 och 10 koppar, eller kanske mer...(jag räknar ju aldrig, bara skyndar till kaffeautomaten och trycker två ganger för full mugg) - jag får ändå Inga abstinenssymptom. Ingen huvudvärk. Jo, lite lätt ibland, men det brukar vara att jag glömt att dricka vatten.

Idag är jag nästan uppe I en vecka (I morgon också). Det är lite småtråkigt med vatten vatten vatten. Inget varmt att dricka (nej, jag dricker inte varmvatten). Grundnivån I huvudet känns lite klarare. Men det är sådant som brukar variera; svårt att veta vad som beror på kaffe. Det måste jag nog hålla på bra mycket längre för att förstå. Det är ju också så att ju segare huvudet känns, desto oftare springer jag till kaffeautomaten.

Hungern; ja jag blir hungrig tidigare (men det kan också variera). Vikten går lite upp och ner; behöver en längre trend. Sömnen varierar; I natt bra.

Har inte varit och tränat på ett tag; det blir bara dans; kanske skulle ta en långpromenad eller nåt, en ledig dag. Planera in gymmet lite mer regelbundet. Men det tar ju också tid och regelbundenhet att märka skillnad.

Det är kul att läsa om andras erfarenheter av att avstå kaffet, så skriv gärna. Har ni märkt något annat än huvudvärk? Några fördelar?

Redigerad av Effie
glömde be om andras erfarenheter
  • Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, Effie sade:

Det är kul att läsa om andras erfarenheter av att avstå kaffet, så skriv gärna. Har ni märkt något annat än huvudvärk? Några fördelar?

Jag har ju avstått från kaffe ungefär lika länge som du (senast jag drack var torsdag morgon förra veckan). Jag har inte haft huvudvärk, men varit trött. Min sömn har inte (ännu?) blivit bättre, snarare sämre (kanske därför jag är trött).

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, jag tycker jag har följt alla råd jag sett, men inget hjälper 😞

Sen klarar jag vardagen ganska bra i alla fall, sannolikt tack vare att jag äter LCHF, inga blodsockerdippar ställer till det.

Jag fortsätter utan kaffe några veckor till i alla fall 😉

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ska ni sluta med kaffe egentligen? Jag har i och för sig själv inte druckit kaffe på 3 år, och orsaken till det är att jag inte tycker om kaffe, plus att jag fick för mig att jag fick en oroskänsla i kroppen av kaffe. Inte sjuttsingen mår jag något bättre för det, jo oroskänslan har försvunnit, men man behöver ju inte dricka kaffe på fastande mage som jag gjorde varje morgon. Men i övrigt inga hälsofördelar alls, ingen bättre sömn, ingen viktnedgång . . . ingenting tror jag.

Så nu gör jag tvärtemot er, jag testar att börja dricka kaffe igen 😀

• Gilla 1
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Syster sade:

Varför ska ni sluta med kaffe egentligen?

Jag läste ju på Martinas blog att man skulle märka skillnad om man helt lät bli kaffe/te I en vecka. (Riktigt vilken skillnad har jag nog inte klart för mig). Så då skrev jag I en kommentar där att jag skulle testa. Och det gör jag nu. Känner efter och känner efter: är det någon skillnad? Kan nog tänka mig att stresskänslan är lägre. Och det är ju skönt I sig.

Men det är svårt att avgöra på en vecka, om det är skillnad.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns olika genetiska varianter på hur snabbt man bryter ner koffein. Kortfattat så verkar det som om man bryter ner koffeinet fort så har det positiva effekter och då har man en tendens att dricka mycket kaffe eller andra koffeindrycker som te. Bryter man ner det långsamt så har det negativa effekter, man tenderar att sova dåligt och dricker i regel mindre mängd kaffe. 

https://www.snpedia.com/index.php/Caffeine 

https://blog.23andme.com/23andme-research/snpwatch/coffee-i-must-have-coffee/ 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag varit utan kaffe/te i en vecka. Piggare i huvudet, men det har en tendens att variera. Blodtrycket något lägre. Sömnen varierar, som den brukar. Vikten är densamma. Och jag vet egentligen inte vad jag kan förvänta mig. 

Jag fortsätter en vecka till och känner efter. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det närmar sig två veckor utan kaffe. Mindre stressed än innan ja (men kan det ha att göra med att jag gått ner på halvtid?), börjar orka ta initiative, vill göra saker (och det har jag tid till numera). Vikten går uppåt snarare än neråt 😞 Sömnen är bra, vilket förmodligen hanger ihop med stressminskningen. Trög I magen, vilket nog hanger ihop med att jag dricker för lite; det är lättare att dricka kaffe och te än vatten. Har börjat dricka lite te igen; mest örtteer; Pukka och sådant (är ändå inte särskilt förtjust I svarta teer, och grönt te har jag börjat må lätt illa av; typiskt när jag précis fyllt på förråden).

Har funderat på Skärfläckas inlägg om genetiska variationer vad gäller koffeinnedbrytning. Jag vet inte vilken typ jag skulle vara. Ibland sover jag jättebra trots kaffe sent, ibland inte. Och oavsett, så har det aldrig hindrat mig att dricka kaffe. Det där man har hört att om man dricker mycket kaffe så somnar man av det I stället för att bli vaknare - skulle det kunna vara omvänt, alltså? Alltså om man somnar av kaffe så dricker man mycket av det?

Funderar på om jag ska ta en kopp kaffe nästa gang jag blir sugen. Men hoppa over alla slentriankoppar.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Effie sade:

det är lättare att dricka kaffe och te än vatten.

Jag har samma problem men har hittat en lösning som funkar riktigt bra. Jag tappar upp vatten i en kanna/karaff och tillsätter pressad lime från flaska.

Blir godare och fräschare än bara vatten, trots att vi har gott vatten, och därmed mera lättdrucket = jag dricker mera! 😁

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska bara komma på idén att dricka vattnet också... På jobbet har jag en flaska, som jag fyller på (bara vatten). Den vattnar jag blommorna med när jag inser att jag glömt dricka ur den. Hemma är jag ju aldrig på samma ställe som karaffen (om jag haft någon), så då tanker jag inte på det. Inte har jag gurka hemma heller (föredrar vatten med gurkskivor I), eftersom den brukar rinna ut ur kylskåpet själv eftersom jag aldrig gör slut på den.  Det har inte med smaken att göra, inte enbart. Då hade det varit lätt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Julledighet. Skönt. Och en månad med bara halvtid har jag hunnit med. Känns som att stressen minskar. Huvudet fungerar (jag testar det på squaredanscall - förr satt jag och stirrade på en följd av call och hade inte en susning - även om jag vet hur de ser ut. Nu lyckas jag läsa följden, och inse hur två dansare rör sig och hamnar i slutet av följden. Blev det en zero box eller inte, som jag tror?)

Julmat och julgodis...låt oss dra en slöja över det. Nu är det över. Tänkte fasta åtminstone idag; i morgon är en ny dag, kanske fastedag det också, men varje dag nya beslut. Nytt år, nya ambitioner. 

Dags att åka till squaredans; Annandagsdansen. Mycket vatten, lite kaffe (jag har börjat dricka kaffe igen; någon kopp var eller varannan eller var tredje dag). Och titta på pizzorna de andra äter 🙂 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev ingen längre fasta. Jag höll mig till vatten och te och kaffe och en hel del dans, och bara titta närmare på pizzorna (ananas och jordnötter och vad var det mer? verkade inte ens gott!). Men tänkte på mat mest hela dagen, och var vrålhungrig när jag kom hem. Det blev ett par pannbiffar (med lite chèvre) och smör. Och lite bönor. Jag har börjat äta bönor till varje mål (om jag kommer ihåg det, och har bönor hemma), för att se vad det har för inverkan. Kan väl fasta någon dag då och då när jag känner för det.

Läste i LCHF-magasinet om ormdieten. Den lät...tuff. (48 timmar: ingen mat, ingen dryck. Några timmar, ät och drick. Upprepa till önskat resultat. Komplettera med ormjuice; det var väl saltvatten i princip). Den känns inte som något förstahandsval just nu.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Effie sade:

Kan väl fasta någon dag då och då när jag känner för det.

Som i ditt fall, var jag tidigare vankelmodig vad gällde fasta, men läste mig till att man med fördel kunde begränsa den till att ske varje dag, särskilt för den som kommit till åren (man menar kanske med det >60). Som du vet tar kroppen varje chans att förbruka resterna av glukos som finns tillgängliga i kroppen för sitt energibehov, innan dagens produktion av ketoner kommer igång på allvar.

Nu har jag turen att komma i och ur ketos mycket lätt - skillnaden mot värdena som min fru mäter upp på utandningsluften via KETONIX-mätaren är stor. Trots att vi äter samma mat, har hon mycket svårt att växla ketosen upp och ner.

Redan några få timmar efter huvudmålet är mina ketoner igång för fullt - känns mycket tillfredsställande.  

Har du inte testat längre perioder av daglig fasta, vill jag varmt rekommendera ett försök. Genom den dagliga rutinen blr det lättare med tiden. Känner man för ett mål mat sent på dagen, kan man alltid äta en avokado eller nötter - närmast egentligen en social  funktion - inte hungerstyrd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Nils Engström sade:

Som i ditt fall, var jag tidigare vankelmodig vad gällde fasta, men läste mig till att man med fördel kunde begränsa den till att ske varje dag,

Nu är jag inte med riktigt...fasta varje dag? Någon gång vill jag ju äta 🙂 . 16:8 ser jag inte som fasta, utan som mitt ätmönster sedan bortåt tio år (påverkar inte vikten). Skulle iofs kunna testa 23:1 mer regelbundet, men jag vet inte om det ger någon effekt det heller, förutom hunger (för jag är van att äta vissa tider). Och jag ser nog det som ätmönster också. Och jag har en känsla av att det ger ett stort hål i magen som inte går att fylla när jag väl äter (jag brukar ju skriva: svårigheten är inte att fasta, utan att äta sedan). 

Ja, jag har också en känsla (för jag har aldrig mätt ketos) att jag inte kommit in i ketos rätt.

Läste härom dagen Insulin den felande länken, av Agneta Schnittger. Det var en skrämmande bok.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Effie sade:

Ja, jag har också en känsla (för jag har aldrig mätt ketos) att jag inte kommit in i ketos rätt.

Tidigt insåg jag svårigheten att säkert kunna veta var i ketosnivån jag befann mig.

Kanske läge för dig att skaffa en KETONIX.

Kika gärna på mitt inlägg och min egen manual ovan. Min KETONIX har jag aldrig ångrat. Genom den har jag i detalj kunnat följa min utveckling och variationen av Ketosnivå vid olika sätt att äta. En stor fördel har varit att, utan att behöva blaska med blod eller urin, jag kunnat få ett säkert relativvärde när som helst på dygnet - bara att rekommendera.

P.S.

Visst är det fråga om fasta, om man dagligen låter det gå 16-17 timmar utan att äta! Stor betydelse för kroppen att dagligen tömma de sista glykogenresterna, så att levern får en vana att dagligen producera ketoner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Nils Engström sade:

Visst är det fråga om fasta, om man dagligen låter det gå 16-17 timmar utan att äta! Stor betydelse för kroppen att dagligen tömma de sista glykogenresterna, så att levern får en vana att dagligen producera ketoner.

Kanske är det fasta...det är i alla fall inte tillräckligt för att ha någon effekt. Tre dagar varannan vecka (plus 16:8 övrig tid)...det påverkar vikten. Frågan är...insulinnivå och vad det påverkar för något

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Nils Engström sade:

Var går gränsen för fasta? 16 timmar? 12 timmar? Har det betydelse om man tränar (förbrukar glykogen)? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Lasse-hatten sade:

Var går gränsen för fasta? 16 timmar? 12 timmar? Har det betydelse om man tränar (förbrukar glykogen)? 

Träningen är en av faktorerna som underlättar att komma i ketos, just genom att man då snabbare förbrukar de sista resterna av glykogen i kroppen. Många fastar egentligen utan att veta om det på natten, om de inte ätit alltför mycket sent på dagen.

Morgonhungern visar att levern börjat producera ketoner. För den som äter som tidigare (icke-LCHF), upphör ketonproduktionen, när sockerfödan börjar leverera glukos.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Effie sade:

Kanske är det fasta...det är i alla fall inte tillräckligt för att ha någon effekt. Tre dagar varannan vecka (plus 16:8 övrig tid)...det påverkar vikten. Frågan är...insulinnivå och vad det påverkar för något

Om den dagliga fastan inte visar effekt, tyder det på att man har för mycket kolhydrater i kosten, som räcker för länge till energiproduktionen, alternativt att man inte förbrukar tillräckligt med energi. Dvs. man kommer inte tillräckligt effektivt in i ketosen - kanske inte alls.

Egna studier med hjälp av min KETONIX, som mäter acetonet i utandningsluften, visar tydligt hur balansen ändras när andelen sockerbildande kolhydrater varierar. Större delen av dygnet befinner jag mig i ganska kraftig ketos - mellen 40-70 PPM (se min tidigare visning på KETONIX några inlägg upp). Det är ketosen och energiförbrukningen (mindre energiintag än förbrukning) som bestämmer viktsreduceringen inget annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan, Nils Engström sade:

Om den dagliga fastan inte visar effekt, tyder det på att man har för mycket kolhydrater i kosten, som räcker för länge till energiproduktionen, alternativt att man inte förbrukar tillräckligt med energi. Dvs. man kommer inte tillräckligt effektivt in i ketosen - kanske inte alls.

Precis, det är personen som gör fel, inte metoden som inte passar alla. En gammal klassiker... Ok, förlåt, jag kanske triggar i onödan men eftersom jag vet hur länge Effie hållit på att testa olika saker, inkl periodisk fasta, reagerar jag. Kan det kanske, eventuellt, möjligen vara så att vissa kroppar, efter lång tid av "vanlig mat", fungerar aningen annorlunda och behöver en annan nyckel för att låsas upp?

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, MariaF sade:

Kan det kanske, eventuellt, möjligen vara så att vissa kroppar, efter lång tid av "vanlig mat", fungerar aningen annorlunda och behöver en annan nyckel för att låsas upp?

Efter sex år på LCHF borde det funka. Om man, som jag, lätt går i och ur ketosen skulle man naturligtvis kunna se denna lätthet som resultatet av turligt anlag. Dock börjar jag mer och mer se det som ett resultat av medveten strävan efter att bedöma mängden tillförd och förbrukad energi.

Det har fungerat bra genom att jag enkelt kunnat mäta ketosnivån under dygnets timmar. Jag äter tills jag blir mätt och blir inte hungrig efter huvudmålet. Först morgonen därpå kommer hungern. Ketosen har jag dygnet runt utan problem - med viss variation förstås. Ketos är det dock fråga om hela tiden och min vikt varierar statistiskt inte under månadernas lopp (plus/minus <½ kilo). Så visst fungerar det med daglig fasta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-12-03 at 07:57, Effie sade:

Sambon frågade mig: finns det recept på lchf lussekatter? Ja, men jag har aldrig bakat sådana. Ja, men finns det? Jag googlade: ja, med mandelmjöl pofiber ägg fiberhusk saffran. Ska jag baka sådana till dig? Nej - varför tror du att jag aldrig bakat dem? Saknar dem inte, och tror inte ersättningen blir bra. Det finns nog roligare julgodis att ta till.

Finns nog LCHF-recept på i princip vad som helst!

Iallafall, typ Lussekatter, om de inte är essentiella i något sammanhang typ näringsmässigt/få en gammaldags jul som den var när jag var barn/man vill påtvinga sina egna/bonusbarn, sin egen uppväxts olika höjdpunkter/tillkortakommanden så kan man rent utav skita i sådant eller en (1) gång om året, (hur många gånger infaller Jul per år?) äta en köpt lussekatt!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Zepp sade:

Finns nog LCHF-recept på i princip vad som helst!

Iallafall, typ Lussekatter, om de inte är essentiella i något sammanhang typ näringsmässigt/få en gammaldags jul som den var när jag var barn/man vill påtvinga sina egna/bonusbarn, sin egen uppväxts olika höjdpunkter/tillkortakommanden så kan man rent utav skita i sådant eller en (1) gång om året, (hur många gånger infaller Jul per år?) äta en köpt lussekatt!

Jag hittade faktiskt bildbevis (Facebook) på att han försökt baka lussekatter åt mig. Såg mest ut som tekakor med möjligen något russin i. Ingen av oss har något minne av det. Och inget jag ville ha igen. Vet inte ens om jag ville ha dem då...det är han som tycker synd om mig som inte får...

• Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Nils Engström sade:

Efter sex år på LCHF borde det funka. Om man, som jag, lätt går i och ur ketosen skulle man naturligtvis kunna se denna lätthet som resultatet av turligt anlag. Dock börjar jag mer och mer se det som ett resultat av medveten strävan efter att bedöma mängden tillförd och förbrukad energi.

Ja...jag har, som det står i min signatur, ätit LCHF i tolv år nu. Lite slirande och avsteg, ja, men aldrig återgång till normalkost (kanske ett par dagar under semesterresor). Jag har inte nollat någon längre tid (jag tror jag har testat ett tag och inte märkt någon effekt). Jag äter när jag är hungrig (och det blir oftast lunch och middag) och tills jag är mätt. Och jag blir hungrig igen om jag är ute och dansar. Vad gör jag av med? Ingen aning.

Men jag letar fortfarande efter min väg neråt. Fasta fasta fasta verkar funka, men är svårt.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Jag hittade faktiskt bildbevis (Facebook) på att han försökt baka lussekatter åt mig. Såg mest ut som tekakor med möjligen något russin i. Ingen av oss har något minne av det. Och inget jag ville ha igen. Vet inte ens om jag ville ha dem då...det är han som tycker synd om mig som inte får...

Prexis, det är tanken som räknas!

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag blir hungrig igen om jag är ute och dansar

Där kommer du in på en viktig faktor i sammanhanget. Min beskrivning över hur jag lyckats hålla min ketos vid liv genom utandningskontrollen (KETONIX), har naturligtvis samband med en relativt normal energiförbrukning efter huvudmålet. Skulle jag plötsligt ägna mig åt att oplanerat dansa mig trött några timmar senare, kommer självklart balansen att förändras mellan energi in och ut. Har man redan dessförinnan halkat ur ketosen, kommer hungerkänslorna direkt. De har då samband med att man haft för mycket energi kvar som underhållits via glykogen eller att man saknar tillräckligt med fett i kroppen att ta energi ur med hjälp av ketonerna. I det senare fallet kan det räcka med att supa i sig lite fett (vispgrädde, olivolja, kokosnötolja eller äta avokado) så löser man den saken.

En sak man måste vara medveten om,  är att den som inte befinner sig i ketos (alltså är glykogendriven), även om det finns tillräckligt med  fett på kroppen, har avsevärda svårigheter att omvandla fettet till energi. I ketos sker den via ketonerna däremot mycket effektivt - det är det som gör att idrottsmän vid långlopp kan klara sig utan påspädning med mat om de är fettdrivna.  En tuff danskväll är ingenting i sammanhanget.

Fasta fasta fasta verkar funka, men är svårt

På mitt sätt fasta 17 timmart om dagen blir då ett enkelt sätt att underhålla ketosen - egentligen den lättaste vägen att fasta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyårsdagen. Dags att försöka summera. Dags att fundera på vad jag vill under året som kommer.

2018...ja, det var väl ett ganska trevligt år. Men inget jag kan minnas det för. Har gått ner i arbetstid, så att jag ska ha tid att andas. Vad som händer på jobbet under 2019 är väldigt osäkert; stor omorganisation på gång och det låter inte roligt.

Matmässigt och viktmässigt var 2018 bra första halvåret. Fastade tre dagar varannan vecka, och det ledde till 7 kg ner. Men så kom sommaren, ledighet, och sedan tappade jag fokus. Läste iofs Martinas bok om ketos, och tänkte....men det blev bara tankar. De där 7 kg är tillbaka 😞. Planerna för 2019 är att sikta mer ketogent (kött och smör) och att dessutom träna mer. Promenader 1 mil per vecka är tanken (gå hem från jobbet ett par gånger räcker långt). Gymmet...ja, jag ska ringa en PT. Dansen kvarstår. Fasta när det känns bra. Men det får inte bli för mycket heller; stress är inte nyttigt.

Och så vill jag ha kul. Det tänker jag inte glömma.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag tyckte sambon att jag skulle ta mig till gymmet (ja, han tog sig till badet. på samma ställe). Jag passade på att göra det där MAF-testet. Värma upp 20 min (jag var otålig och tyckte det räckte med 15 min); gå med rätt puls (i mitt fall 118) i fyrtio minuter och se hur långt jag kommer. Konstaterade att det är stegfrekvensen snarare än hastigheten som ger pulsen; längre steg lägre puls. Höll mig mellan 115 och 120. Hastigheten 5.6 när jag började, sänkte den efter halva tiden till 5.5. Hann 3.6 km på 40 min. Och jag konstaterar att jag måste skaffa mig nya skor (använder mina utslitna dansskor till gymmet; ska jag bara sitta i maskiner så duger de, men inte till att gå länge). 

Passade även på att boka gym-intro, så nu får jag komma igång med styrketräningen också. Skulle vilja ha en app som funkar för att styrketräna; hålla kolla på maskiner, vikter, inställningar och utveckling. Börjar nästan tro att jag får gå en kurs i app-programmering i stället för nåt annat kul...

• Gilla 4
  • Tack! 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎12‎-‎29 at 15:33, Nils Engström sade:

Morgonhungern visar att levern börjat producera ketoner. För den som äter som tidigare (icke-LCHF), upphör ketonproduktionen, när sockerfödan börjar leverera glukos.

Den där kommentaren missade jag. Jag, som aldrig (eller åtminstone nästan aldrig) är hungrig fore tio...skulle det antyda att jag inte producerar ketoner? Oavsett vad jag äter?

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste en annons I dagens Metro, om en studie (på Sahlgrenska tror jag) där de ville kola Medelhavskostens påverkan på blodsockret. Man skulle vara tjock och frisk och vilja äta medelhavskost med mycket spannmål. Och inte vilja gå ner I vikt.

Skulle vara väldigt spännande att veta hur det går I den studien...men den är inget jag skulle utsätta mig för. Å andra sidan var det ju folk som gick ner I vikt av den där studien jag deltog I (funderar ibland på effekten av att delta I en studie...om man tanker mer på vad man äter då?).

Och just det; när jag avslutat den studien skulle jag ju fundera på att trappa ner blodtrycksmedicinen (vc har inte hört av sig som de lovade göra...jag börjar fundera på att byta, för något storre intresse visar de inte - och jag har fått en vc närmare min bostad). Det får bli lite mätningar framöver.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Effie sade:

Läste en annons I dagens Metro, om en studie (på Sahlgrenska tror jag) där de ville kola Medelhavskostens påverkan på blodsockret. Man skulle vara tjock och frisk och vilja äta medelhavskost med mycket spannmål. Och inte vilja gå ner I vikt.

Skulle vara väldigt spännande att veta hur det går I den studien...

Ja, jag läste den annonsen. Hur får man tag i folk med midjemått > 88 resp 102 som inte vill gå ned i vikt... Men det är kanske bara mina fördomar?

• Haha 1
  • Förvirrad 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Hur får man tag i folk med midjemått > 88 resp 102 som inte vill gå ned i vikt...

Jag har en ytligt bekant som kan tillhöra den gruppen... Jag gissar att hon har ca 25-30kg övervikt. Hon har börjat med "kroppspositivism" och fotar sin stora rumpa och postar på Insta var och varannan dag. Har jag förstått det rätt har hon kämpat mycket med inställningen till olika delar av sin kropp och genom att framhäva "värstingen" som alla kan gilla, så känns det bättre. Ja, jag VET inte om det är så men jag tror det är så tänket är. Hon har på vägen blivit vegan och postar också inlägg om sin vidriga PMS. Jag antydde att hon skulle kolla progesteron och keto mot PMS men det är ett rätt militant gäng hon tillhör så att ens antyda att det kan finnas ett samband mellan rumpan, näringsintaget och PMSen.... Nej, det vågar jag inte. :(

• Gilla 4
  • Förvirrad 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, MariaF sade:

Jag har en ytligt bekant som kan tillhöra den gruppen... Jag gissar att hon har ca 25-30kg övervikt. Hon har börjat med "kroppspositivism" och fotar sin stora rumpa och postar på Insta var och varannan dag. Har jag förstått det rätt har hon kämpat mycket med inställningen till olika delar av sin kropp och genom att framhäva "värstingen" som alla kan gilla, så känns det bättre. Ja, jag VET inte om det är så men jag tror det är så tänket är. Hon har på vägen blivit vegan och postar också inlägg om sin vidriga PMS. Jag antydde att hon skulle kolla progesteron och keto mot PMS men det är ett rätt militant gäng hon tillhör så att ens antyda att det kan finnas ett samband mellan rumpan, näringsintaget och PMSen.... Nej, det vågar jag inte. :(

Fast att ha jättestor rumpa är modernt nu för tiden! Många som till och med fyller ut skinkorna med en massa fett hos plastikkirurgen. Så kan förstå att hon vågar vara lite mer positiv och exhibitionistisk när det gäller just den delen av kroppen.

Tror inte någon är lycklig över sin bukfetma dock. Att hitta folk med stort midjemått som är nöjda(för studien) låter omöjligt. Det är ett alldeles för osunt&farligt fett och alla reagerar ju instinktivt negativt så när de ser en oproportionellt stor mage. Man tänker att personen är på god väg att utveckla följdsjukdomar. Tror inte ens så kallade "kroppspositivister" accepterar och är okej med sin "ölmage" innerst inne. Föder nog en hel del skam och skuldkänslor det där. Inte bara för att man ogillar sin kropp och sin fetma, utan också att man skäms och känner sig som en hycklare inför den egna gruppen, när de negativa känslorna tar över.

Du har nog rätt i att det finns ett samband mellan vegankosten, PMS och övervikten. Hon har garanterat akut B12 brist om ngt samt andra bristen, för det har alla veganer. Jag var vegan som hastigast i min ungdom och svällde upp som en badboll och fick dubbelhaka på bara några månader 😁

Men förstår att du inte vågar säga ngt i all välmening. Man orkar inte med bråk och aggressiv debatt, när syftet är att hjälpa. Jag säger inte ens pip om kost&hälsa, om jag av ngn anledning rör mig såna kretsar 😑

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Elinor sade:

Tror inte någon är lycklig över sin bukfetma dock.

samt andra bristen, för det har alla veganer.

Tja...jag vet inte. Jag har stormagade bekanta, som verkar tro att det bara handlar om utseendet, och det är inte så viktigt.

Och nog laser jag inlägg från veganer som hävdar att deras värden är perfekta även efter manga år. Det lär finnas en genetisk skillnad: vissa klarar vegansk kost battre än andra. Och jag tror de flesta veganer vet om att de ska ta B12-tillskott. Men jag gillar inte när de försöker hävda att vegansk kost är nyttigare och battre.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-07 at 20:36, MariaF sade:

Jag har en ytligt bekant som kan tillhöra den gruppen... Jag gissar att hon har ca 25-30kg övervikt. Hon har börjat med "kroppspositivism" och fotar sin stora rumpa och postar på Insta var och varannan dag.

Hon kanske har Lipödem, då är det bättre att vara "kroppspositiv" :) då inget fungerar för viktnedgång i många fall, visst de kan bli hjälpta av kost och motion, men lipödemet är likt förbaskat kvar. Det är fettsugning som är det enda som "botar", vilket man som lipödemiker får bekosta själv, en nätt summa på några hundra tusen :(

• Gilla 5
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Syster sade:

Hon kanske har Lipödem, då är det bättre att vara "kroppspositiv" :) då inget fungerar för viktnedgång i många fall, visst de kan bli hjälpta av kost och motion, men lipödemet är likt förbaskat kvar. Det är fettsugning som är det enda som "botar", vilket man som lipödemiker får bekosta själv, en nätt summa på några hundra tusen :(

Helt sjukt att så många kvinnor är drabbade och ändå talas det så lite om lipödem! Hade själv aldrig hört talas om det förrän häromveckan, då jag fikade med en väninna som lider av det. Hon är absolut inte tjock, men har ändå lipödem främst kring benen som gör ont, spänner och påverkar rörelseförmågan. Hon sa ju också att man inte får hjälp via vanliga sjukvården, annat än idiotiska råd om att banta och använda stödstrumpor ☹️

Tyvärr är det mycket så inom vården överlag, att det inte satsas så mycket på sjukdomar som faller inom kategorin "kvinnor som lider i det tysta". 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Älska sin kropp - ja. Kärlek är att vilja varandras positiva utveckling. Det måste ju innebära bra mat och lagom träning. Eller?

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med att Enalapril skulle gå ur kroppen snabbt - nej, det tror jag inte på.

Jag testade att sluta med medicinen på fredagen. På måndagen bestämde jag mig för att fasta - men mådde inte bra; huvudvärk, olustkänsla. Jag avbröt fastan på kvällen, men det gjorde ingen skillnad. Så min teori är att det är blodtrycksmedicinen...det var ju faktiskt samma sak när jag testade i höstas. Jag mätte blodtrycket varje morgon, och det gick långsamt uppåt - och när jag kom till typ 150/105, så avbröt jag försöket. Nu är jag nere på 130/95 igen. 

Har faktiskt fått kallelse till vc (antingen har de långa månader; augusti + 2 månader = februari; eller också har de fått ordning på sin kalla-regelbundet-lista; träffa läkare vartannat år). Ska bli intressant att se om denna läkare har några idéer om vad man kan göra åt blodtrycket utan medicin. Inte för att jag tror det, men hoppet är väl det sista som överger människan...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrev det här inlägget i någon annan tråd, om hur svårt det är att hålla sig till keto, men jag vill ha det här också.

Ja, karaktär...det saknar jag helt. Äter jag rätt (och jag vet fortfarande inte säkert vad det innebär, för det innehåller nog en del vitamin- och mineraltillskott) så är fikabröd, bröd, potatis etc etc bara totalt ointressant. För att inte tala om gröt...en del talar nästan lyriskt om havregrynsgröt...helt obegripligt.

Det som är problemet är situationer. Glass på stan (nej, det är inte gott, upptäcker jag om jag testar). Fika med kompisar (tämligen ointressant det där tilltugget, men kompisen kan inte äta om inte jag äter, och då blir det dålig stämning; ja det är sant!). Sambon äter ris pasta potatis...och så potatisgratäng (hmmm...) och ostkaka... För det mesta är det ointressant, men ibland känns det "jag vill också ha potatisgratäng!! jag vill också ha efterrätt!! ...synd om mig..." (och det är det ju inte). Men det blir lätt alldeles för mycket sånt (jobbiga situationer alltså). 

Så mitt problem är nog mest: hur ska jag inse, verkligen känna, att det faktiskt inte alls är synd om mig...? Som slipper äta så mycket skräp...? Som får må bra av min mat...? Känna igen tugga-tugga-monstrets förföriska viskningar och säga "håll käften med ditt skitsnack!" 

Jag får nog se till att skaffa mig lite karaktär i alla fall. Gentemot omgivningen och tugga-tugga-monstret. 😞 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och idag var jag på vårdcentralen och träffade läkare. Ung AT-läkare. Han var trevlig.

Alla provvärden var bra (jag brydde mig inte om att fråga vad de hade tagit för prover). Blodtrycket hade jag själv rapporterat. 

Jag berättade om hur jag i somras fått ett mycket lägre tryck, och ville sluta med medicin, om möjligt. Han tyckte, eftersom det finns viss ärftlighet, att jag bör hålla nere blodtrycket, helst lite mer. Pulstryck kände han inte till; det påverkade i alla fall inte rekommendationerna (för komplicerat).

Han hade väl inte så mycket förslag: Viktnedgång, motion, bra sömn, inte stressa. Jag frågade om han kunde ordinera mina tredagarsfastor (tänkte att det är lättare att motivera det för omgivningen då; så tjafsigt att förklara sig) och han tyckte det lät mycket att fasta tre dagar på raken; klarade jag verkligen det??? Men visst, funkade det så ordinerade han det.

Jag frågade om numbers to treat för min medicin (Enalapril). 54. (54 käkar, 1 har nytta. Men det var ju bra för den där enda personen, tyckte han).

Och vi ska följa upp detta snart igen.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Effie sade:

hålla nere blodtrycket, helst lite mer. Pulstryck kände han inte till

Samma bristande kunskap har jag träffat på bland såväl äldre som yngre läkare under de senare 20 åren. Hur en läkare kan ha missat grundläggande kunskaper är en sak - hur samme läkare skall kunna ge råd runt medicinering en annan.

Blodtrycket är inte en fristående parameter som man kan skyffla hit och dit med artificiella medel. Vad gäller pulstryck har forskarvärlden alltmer kommit fram till att det i många fall är bättre riskmarkör än det systoliska trycket. Med det sagt är inte den artificiella tryckregleringen det man skall fokusera på utan orsakssambanden. Metaboliskt syndrom, miljö, gifter etc.. Såg du några försök i den riktningen?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-02-14 at 20:45, Nils Engström sade:

Metaboliskt syndrom, miljö, gifter etc.. Såg du några försök i den riktningen?

Orsaker var han alls inte inne på. Som jag skrev: Viktnedgång, motion, bra sömn, inte stressa. Det var hans förslag (och om jag trodde jag kunde fasta mer än en dag i sträck, så tyckte han, mycket förvånat, att jag skulle göra det).

Inte ett ljud om kost. Men jag berättade ju inte heller att jag äter LCHF och att det påverkar blodtrycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte fokuserat så mycket på fasta och viktnedgång på sista tiden. Sambons kroniska sjukdom (som ska lösa sig senare i vår, men fram till dess är det jobbigt), och utvecklingen på jobbet tar all energi. Jag försöker ställa in mig på att sluta helt (eller ja, det har jag till 90% bestämt mig för, om de inte har någon riktigt kul uppgift att erbjuda mig) och tankarna kretsar mest kring hur jag kan skaffa mig en liten extrainkomst...men vad skulle det vara? Jag tänker inte hjälpa folk med trädgården eller fixa datorn, eller vad nu pensionärspooler gör. Det duger jag inte till, helt enkelt.

Jag får väl skriva en bok. Eller nåt. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg