Effie

Effies erfarenheter

Recommended Posts

1 timme sedan, Effie sade:

Fylla dagarna är inget problem. Men jag vill hitta en inkomst, lite extra pengar att ha kul för. Jag är ju ändå nästan pensionär. Så det är mycket som snurrar I huvudet. Skönt att kosten inte behöver trängas där också; den går på rutin.

Lycka till med dina livsförändringar! 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On ‎2019‎-‎06‎-‎24 at 13:01, Effie sade:

Blir väl klar nästa sommar, om det fortsätter så här.

Och, hade jag tänkt tillägga...tio kilo brukar funka något så när lätt (apropå "det rör sig!"). Det gick t.o.m. med Viktväktarna för snart 20 år sedan. Det gick med LCHF, första året. Det gick med fasta (förra våren). Det är en bit kvar dit (till minus tio kg) nu...och sedan återstår frågan om vad som hander sedan. Det enda I detta sammanhang där jag gav upp trots att det funkade är fastan; jag tycker det är svårt att fasta, att få in det I vardagen, svårt att inte få tugga, och ibland blir jag matfixerad och tappar all concentration. ALP är lättare I det sammanhanget...men har inte bevisat att det funkar för viktnedgång. Ännu.

Men så länge jag kan leva med kosten, och mår bra av den, så kan jag fortsätta.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis hemkommen efter årets lchf-camping. Trevligt som vanligt. Många föredrag har jag lyssnat på och alla gav mig väl inte så mycket. Men ett handlade om andning och lymfsystemet och ph-värde m m - det måste jag läsa mer om ( 1) all mat vi äter blir till syra. Äta bikarbonat eller annat för att basa var tydligen meningslöst. 2) Det är andning, och var det även lymfsystemet, som hanterade ph-värdet? I vilket fall: man ska ha rak hållning och axlarna bakåt, för att lymfan ska få chansen. BH är ett i sammanhanget högst olämpligt plagg; ja jag har slängt min (i tvätten, men jag får se om jag använder den mer). Och det var något med andning och diafragman som masserade hjärtsäcken...om man nu hade axlarna nere, och kom åt att andas djupt. Genom näsan.

Och sista föredraget; på medicinsk snabb norska...om kosten och läckande tarm och peptider (som är små proteiner, om jag inte tar fel) som tar sig in i en cell...och sedan kommer FBI...eller ja, immunsystemets mördarceller och skjuter hela cellen. Tråkigt att det var en hjärncell. Eller insulinproducerande. Ledde till inflammasjoner (kan inte låta bli att stava det på norsk 🙂 )

Det där kunde hända om man äter mat som kroppen inte riktigt tål. Det vanliga i deras patientberättelser var komjölk och spannmål. (har vi hört det förr?). Kanske ägg också. 

Jag har en del att fundera på. Mår jag bättre om jag utesluter mejerier och spannmål? (spannmål definitivt, varför skulle jag annars fortsätta med lchf? mejerier har jag varit väldigt återhållsam med de senaste månaderna...inte noll, men nära nog. Detsamma med ägg...förutom nu på campingen) Tycker inte jag har märkt någon påtaglig skillnad. Men jag ska nog fortsätta ett tag till, och börja med en i taget för att utvärdera.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommenterade detta i MariaFs tråd. Men det är nog bra att ha detta att tänka på, i mina egna samlade erfarenheter också.

Sommaren är besvärlig. Det finns mycket goda frukter och bär. Är man ledig har man en massa tid att hitta på dumheter. Jag får lätt situationssug - dvs jag vill ha glass på stan, jag vill kunna fika på semester... dumma idéer, för jag tycker ju oftast inte att det är särskilt gott ändå.  Men gör jag det, så är det bara att acceptera, och gå tillbaka till rätt kost igen  Att mota det suget (situationssuget alltså) med mat är inget som funkar; det finns ingen koppling där. Det är distraktion som gäller. Eller skjuta på det: jag tar en glass sedan. Sedan. Sedan. I morgon gratis öl (det där sista var en skylt jag såg på en servering en gång, och jag behöll uttrycket att användas om sånt som aldrig kommer att inträffa, fast man säger man ska göra det. Sedan).

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Semester. Min sista semester. Chefen kom på att jag nog behövs fram till sista september; 29 augusti var det ju sagt först (det kan bli så när man gör sig av med i princip alla som kan nåt, utan att riktigt tänka igenom det).

Har tillbringat en vecka på folkhögskola, med att lära skriva krönikor och kåserier; en väldigt trevlig kurs. God mat. Och myyyycket mat. Frukost fika lunch fika middag. Jag höll mig till mycket grönsaker (och slät kopp som fika)...men lyckades ändå gå upp två kilo på veckan. Går långsamt långsamt neråt igen när jag kommit hem.

Har läst igenom mina inlägg ett par år bakåt. Det jag lade märke till var att känslan av klarhet eller dimmighet i huvudet, ork, initiativförmåga har en tendens att variera. Påverkad av minskad (och slutligen helt borttagen) medicin. Kefir. Probiotika. Och nu på sista tiden har det ju funkat tämligen bra med ALP  - även om olustkänsla, både allmän (ibland) och gällande mat (mest hela tiden) förekommer. Och hunger på kvällen, oavsett vad och hur jag äter på dagen. Hunger på dagen - ja det är mest slumpmässigt. Ibland inte alls, ibland när jag precis har ätit, och ibland, men ganska sällsynt, när det är dags att äta. Å andra sidan har jag ju vant mig av med att ta hänsyn till hungerkänslor. Och glömmer lätt bort att jag ska äta. Just det känns inte bra alls. Jag börjar mer och mer fundera på att återgå till vanlig lchf igen. Se om jag kan hitta en version som jag trivs med, och där jag kan äta när jag är hungrig, och ändå vara klar i huvudet (och helst gå ner i vikt). Och jag ska se om jag hittar kefirgrynen i frysen igen. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-07-25 at 18:35, Effie sade:

Jag börjar mer och mer fundera på att återgå till vanlig lchf igen. Se om jag kan hitta en version som jag trivs med, och där jag kan äta när jag är hungrig, och ändå vara klar i huvudet (och helst gå ner i vikt). Och jag ska se om jag hittar kefirgrynen i frysen igen. 

Jag har återgått till att leta efter mina hungerkänslor. Det lär väl ta ett tag att få ordning på dem. F.n. händer det att jag är hungrig framåt tio (och programmerad att strunta i att jag är hungrig, men ändå inte inställd längre på att äta på fasta klockslag 😞 så jag får tänka på det och se till att äta). Och sedan är det slumpmässigt fortfarande. Hungrig snart efter maten. Och inte direkt matlust. Gillar inte att småäta; det blir aldrig någon ordning på det. Funderar smått på att testa carnivore om ett tag (kan inte hoppa hur som helst mellan dieterna; behöver lite normalläge att jämföra mot. Vill hitta min aptit först; se hur kroppen reagerar på vanlig lchf utan mejerier med grönsaker, efter ALP.

Kefirgrynen hittade jag, och har handlat getmjölk att mata dem med. Försöker undvika komjölk och grädde i möjligaste mån.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Jag har återgått till att leta efter mina hungerkänslor. Det lär väl ta ett tag att få ordning på dem. F.n. händer det att jag är hungrig framåt tio (och programmerad att strunta i att jag är hungrig, men ändå inte inställd längre på att äta på fasta klockslag 😞 så jag får tänka på det och se till att äta). Och sedan är det slumpmässigt fortfarande. Hungrig snart efter maten. Och inte direkt matlust. Gillar inte att småäta; det blir aldrig någon ordning på det. Funderar smått på att testa carnivore om ett tag (kan inte hoppa hur som helst mellan dieterna; behöver lite normalläge att jämföra mot. Vill hitta min aptit först; se hur kroppen reagerar på vanlig lchf utan mejerier med grönsaker, efter ALP.

Tror du att leptinresistens kan vara något du drabbats av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, morgonsol sade:

Tror du att leptinresistens kan vara något du drabbats av?

Ja, det har jag funderat på. Och det är något som frukostätande skulle hjälpa mot. Jag har testat det förr, och brukar bara tappa aptiten helt, eller som nu helt slumpmässig och utan matlust även när jag är hungrig. Jag vet inte hur länge man skulle behöva hålla på; jag har ju ätit frukost i hela mitt liv utan att trivas med det. Nu har jag hållit på i närmare fyra månader utan någon antydan till förbättring  

Att äta 16:8 eller 18:6 har jag ju bara tyckt varit skönt. Ingen påtvingad fasta. Inte fasta alls, utan lagom ätande. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Effie Det du själv skrivit tidigare är vettigt. Ät ca kl 10 om du är hungrig då. Mer fett efteråt om du fortfarande är hungrig? Småät inte. Undvik mejerier. Ät frukost om du tror att det hjälper, men det måste inte vara frukostmat. Ät lagom och skippa fasta. Påverkar vad du äter din matlust? Dvs att du får lust att äta något om det är gott?

Vad har du kefirgrynen till?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, morgonsol sade:

@Effie Det du själv skrivit tidigare är vettigt. Ät ca kl 10 om du är hungrig då. Mer fett efteråt om du fortfarande är hungrig? Småät inte. Undvik mejerier. Ät frukost om du tror att det hjälper, men det måste inte vara frukostmat. Ät lagom och skippa fasta. Påverkar vad du äter din matlust? Dvs att du får lust att äta något om det är gott?

Vad har du kefirgrynen till?

Jag brukar äta typ kl 11 och 17-18, och det har jag gjort sedan runt 2010 när jag insåg att jag inte behövde äta frukost. Och det har jag varit nöjd med, som mathållning betraktat, men inte som viktminskningsmetod. Och så har jag läst, på Martina Johanssons sida någon gång...ja varför jag var inne på leptinresistens minns jag inte, men det skulle man bota med att äta en proteinrik frukost (större delen av dagens proteinintag) inom en halvtimme efter det att man vaknat, och man skulle hålla på fyra veckor. Jag stod ut i tre; tappade aptiten komplett. Och nu på sista tiden var det Anna Halléns ALP,  som också är inne på frukost, och dessutom grönsaker. Visserligen är råden efter de första veckorna lite liberalare - men man ska äta mest till frukost, och ganska restriktivt senare på dagen. Det har för mig lett till att jag för det mesta inte var hungrig alls före kl sju på kvällen - och var jag hungrig tidigare så kunde det lika gärna vara direkt efter maten. Helt slumpmässigt. Blev lite matfixerad. Tappade matlusten. Många tycker det här är en jättebra metod, men den är inte för mig. Viktminskning på 5-6 kg på 15 veckor; nu är jag väl nere på före-julen-vikt igen (och jag blir gärna av med 25 kg till). Jag får testa något annat (som inte medför frukost)

Matlusten - nej, tappar jag matlusten så vill jag inte ha något att äta även om jag är hungrig. Spelar ingen roll vad. En märklig känsla, som jag inte gillar. Därför försöker jag hitta min naturliga aptit igen. Och jag avskyr att småäta, för då är jag varken hungrig eller mätt under hela dagen (det har jag testat, för längesedan). Och tillräckligt med fett äter jag. Men det är bara störda hungerkänslor just nu; det ger sig med tiden. Jag väntar ut att de blir normala igen, när jag inte äter enligt klocka, utan när jag känner att jag vill. Det tar väl ett tag.

Kefirgrynen har jag för att göra egen kefir. Har fått dem (de växer till, så man kan dela med sig). De ser ut som keso ungefär. Jag har dem i en glaskanna, häller på mjölk, täcker med en handduk och ställer dem i en hylla där ljuset kommer åt. Väntar en dag, och häller i ett durkslag. Kefiren rinner igenom, grynen blir kvar. Upprepa från steg 1. Det blir stor skillnad på kefiren om man använder ko-, get- eller fårmjölk; jag gillar fårmjölken bäst. Och ibland tröttnar jag på alltihop, och fryser in grynen.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är svårare än jag trodde att hitta tillbaka till att äta när jag är hungrig. Jag har vant mig vid att strunta i vad kroppen säger, och äta på fasta tider, och det är lätt att fortsätta med det. På förmiddagen, då är det rätt tid att äta frukost. Vill jag ha mat? Vet inte. Kanske, kanske inte. Laga mat och pröva: nej, jag vill inte ha mat. Men vad gör jag då med maten? Omelett är inte så god att värma upp igen. Och jag har som sagt vant mig vid att trycka ner maten oavsett vad jag vill...svårt att ändra den vanan. Men det går väl efter ett tag.

Nej, det är inte en fråga. Bara en antecknad erfarenhet.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-08-03 at 15:51, Effie sade:

På förmiddagen, då är det rätt tid att äta frukost. Vill jag ha mat? Vet inte. Kanske, kanske inte. Laga mat och pröva: nej, jag vill inte ha mat. Men vad gör jag då med maten? Omelett är inte så god att värma upp igen.

Finns det någon mat du kan äta till frukost som du tycker om och som också passar att äta senare uppvärmt? Jag är likadan fast med bacon. Godast nystekta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, morgonsol sade:

Finns det någon mat du kan äta till frukost som du tycker om och som också passar att äta senare uppvärmt? Jag är likadan fast med bacon. Godast nystekta.

Vanlig middagsmat. Jag äter ju inte någon speciell frukostmat. Förutom omeletten - men det kan jag äta till middag också. Fast det oftast blir till brunch.

Men det känns inte bra att värma mat och sedan värma den igen.

Fast det är inte välja mat som är det svåra. Det svåra är att lyssna på kroppen, förstå vad den vill och acceptera det, nu när jag i flera månader har gått emot dess vilja, och ätit frukost. Mat är inte problemet; det finns i kyl och frys, och finns det inte så kan jag vara utan.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg