Effie

Effies erfarenheter

Recommended Posts

Chefen har haft mote med HR, förresten. Och ska jag gå ner I arbetstid, måste vi ha någon som tar over motsvarande. Det hade jag kunnat berätta för honom fore jul, när jag tog upp frågan...fast jag tyckte ju det var självklart.

Då ska vi bara ha lite mer folk...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Effie sade:

Och vad hander om jag inte somnar? Vad gör jag?

Hörde en gammal dam på radio för många år sedan. Hon berättade att om man inte kan somna, "ska man bara ligga helt still och blunda och inte tänka på något". :D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ligga still och inte tänka på något...det är jag nog dålig på. Åtminstone när jag har svårt att somna. Tankarna flaxar runt, helt speedade. Brukar lyssna på ljudbok, för att fånga in dem. Igår hävdade mp3-spelaren att den kände sig full, och tyckte jag skulle ta den till en pc för lite utrensning. Jag tyckte det var för sent. Satte på en pod, för att få lite stilla snack...jag måtte ha kommit åt något reglage, för vilken hastighet de pratade I! Inte hjälpte det mot flaxande tankar I alla fall. :-(

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag hade insomningsproblem lyssnade jag på musik som var lugnande. För min del panpipes eller Adagio. Jag hade också en cd från Apoteket med avslappningsövningar. Den var i 4 delar och jag har aldrig lyckats lyssna på del 4

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder ibland olika mindfulness/mediations ljudspår på helt fel sätt, dvs lyssnar på dem för att somna och inte för att meditera.

Sam Harris har publicerat några sådana spår, han har väldigt lugnande röst så jag brukar somna på nolltid när jag lyssnar på dem.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Röst är viktigt, om man ska somna till tal. Jag minns den gången jag tänkte somna till någon Muminbok, och en mycket käck och nyter finlandssvensk röst började med "Förrrsta kapitlet!!!" Jag kom inte längre I den boken...

Musik däremot...där stänger jag öronen, och tankarna kan fladdra fritt; inte bra. (jag är ju personen som sitter på filmmusikquiz och undrar: Var det music I den filmen??) Jag behöver något som fångar min uppmärksamhet, men inte tillräckligt intressant för att hålla mig vaken.

Tack för trevliga tips; bra att ha idéer samlade, att ta till

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde ett nytt forsook med äggfasta, enligt konstens alla regler (5 dagar ägg; 6-12 ägg; 1 msk smör, eller annat fett, per ägg...sedan är tanken strikt lchf I 5 dagar och så 5 dagar ägg). Jag skrev ner lite erfarenheter I Godmorgontråden, men vill gärna ha dem samlade här, så jag kopierar in de inläggen hit.

"På sätt och vis skönt att vara hemma igen; vardagens rutiner; slippa hotellfrukost (guiden annonserade den som fantastisk; jag tyckte den var ordinär. Men jag hoppar ju alla bakverk och all frukt); ja slippa frukost helt (jo, det är trevligt några dagar). Och så testar jag då den s.k. äggfastan, bara för att ha testat så jag vet hur jag reagerar på den. Hittills (2 dagar) krånglar magen, jag är hungrig, eller snarare onöjd (konstant) men har svårt att få I mig maten. Törstig också. Enda effekten jag märkt. "

"Ja, det där med hungerkänslor på äggfasta förstår jag mig inte på heller. Jag äter rejält (totalt ca 10 ägg per dag) och ungefär en msk smör per ägg (jag höftar). Och hungrig direct efter att jag ätit. Äter jag min vanliga omelet (med en liten skvätt grädde och lite getost på, så är jag hur mätt och nöjd som helst I flera timmar. Funderar på om helt vanlig fasta trots allt är lättare. Jag trivs inte med att gå hungrig, även om jag klarar av det en begränsad period."

"En dag till med bara ägg. På fredag ska fem dagar strikt lchf påbörjas. Och sedan fem dagar ägg igen. Jag har stekt köttfärsbiffar på nästan 2 kg blandfärs; det ska väl räcka ett par dagar :-)"

"Jag kom hem igår. Lagade en omelet. Satt och stirrade på den. Mådde illa. Åt en liten bit. Stirrade. Åt en liten bit till. Stirrade. Började räkna...det här är fjärde dagen. 5+5+5 hade jag tänkt mig. 3+3+3 är också en möjlighet, även om den andra varianten rekommenderas för personer med stor övervikt. Om jag äter annat än ägg nu, så kan jag bestämma nästa steg om några dagar (ägg/inte ägg). Jag stallde undan tallriken med omelet och tog fram bunken med köttfärsbiffar jag gjort I ordning. Dem hade jag Inga problem med att äta.

Jag tror nog att sannolikheten att jag aldrig äggfastar igen är ganska stor. Min mage gillade det inte alls. Illamående och diarré. Total motvilja mot ägg, jag som älskar ägg.

Tog med mig en probiotikakapsel till jobbet. Kändes ganska meningslöst att äta sådana under äggfasta; nu behöver jag få ordning på magen igen.

Nu har jag testat. Nu vet jag hur det funkar för mig. Inte.

Vikten har gått ner 1,3 kg. Men vad det innebär I längden är ju svårt att veta. Den går upp och ner."

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så kontentan är att illamående och diarré ger viktnedgång..? Känns som en mindre tilltalande metod... :blink:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äggfasta har jag svårt att tro på. :) Kan någon form av nollning där man äter noll eller nära noll kolhydrater under en begränsad tid fungera bättre? Då har man lite fler livsmedel att välja på än bara ägg. Jag har testat, men jag mår inte bra av att äta så strikt, så den typen av experiment går bort för mig numera. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, MariaF said:

Så kontentan är att illamående och diarré ger viktnedgång..? Känns som en mindre tilltalande metod... :blink:

Hehe... Kan ju vara effektivt dock, då man inte vill äta alls. Det är kanske syftet med äggfastan? ^_^ 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minutes ago, Petra183 said:

Äggfasta har jag svårt att tro på. :) Kan någon form av nollning där man äter noll eller nära noll kolhydrater under en begränsad tid fungera bättre? Då har man lite fler livsmedel att välja på än bara ägg. Jag har testat, men jag mår inte bra av att äta så strikt, så den typen av experiment går bort för mig numera. 

Jag tycker det är effektivt korta perioder, att nolla, särskilt som jag förr eller senare spårar ut så fort jag tillåter mig lite mejerier och grönsaker. :ph34r:
(Spåra ur innebär inte här spannmål och socker, utan lite mycket mejerier och "lchf-vänliga" (existerar inte) bakverk... :blush:

Men ja, det är ju inte så kul att nolla i längden. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tänka mig att äggfasta är ett sätt att ta sig upp på banan igen, om man spårar ur. Väldigt strikt, inget att fundera på "vad ska jag äta idag?" . Och tydligen finns det folk som tål att äta detta (jag har ju ett minne av en-två veckor med bara ägg, utan problem, för ett antal år sedan). Många verkar gå ner flera kg av 5+5+5 dagar.  Men mig passar det inte, just nu. Jag tror jag skulle må battre av ren vanlig fasta. Och det väntar jag med tills stressen minskar. (nej, chefen har inte sagt något om nedgång I arbetstid  på ett tag)

Jag tror inte jag går ner av att nolla kolhydraterna heller. Äggätandet den gången gav ingen effect. Även om det nu bara rörde sig om en mycket kort period. Jag har säkert nollat någon gang på annat sätt än enbart ägg; hade det funkat hade jag fortsatt.

Återgår nu till min vanliga kost (kött/fisk/ägg...efter ett tag :-/; grönsaker, smör). Inga undantag på ett tag. Och lite mer promenader, när det blir aningen behagligare att vistas ute.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag klarar att äta bara ägg i två dagar, sen åker åtminstone någon bit fet fisk med majjo eller en stekt köttfärsbiff med smör ner. :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magen bättrar sig; är nog helt ok om en dag eller två. Probiotika, köttfärsbiffar, grönsaker (jag är lat och skopar upp någon fryst wok-mix) och smör. Det är inte noll kolhydrater, kanske 15-20 g om jag är generös med wok-mixen, men det känns bra. Omelett smakar fortfarande gott (jag smakade på den som jag bara satt och stirrade på I förrgår), men jag är lite försiktig med det ett tag. Tänker även undvika alla mejerier (även getost, snyft...) förutom förstås smör (namnam) ett tag. Vikten upp ett hekto jämfört med igår, förmodligen pga att magen lugnat sig...men det är ju trender som är intressanta.

Frågade chefen idag om det där med kortare arbetstid...nej, det hade han inte kommit någon vart med. Han såg lätt stressad ut.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Citat

Semester over (bortsett från en vecka I augusti när vi ska norrut; vandra någonstans I fjällen norrut; Saxnäs). Sitter på jobbet helt allena; finns tillgänglig om jag behövs, städar lite, jobbar ostört f ö.

Lugn semester. Två veckor. Några dagar I Oslo, annars hemma; hälsat på släkt och vänner; dansat; röjt lite hemma. Semester är alltid farligt (jag vill också ha glass! på stan!. Jag får ta och göra lite egen glass, när jag hinner)

Prövat: Bönor. Började strax fore semestern. Gör det så enkelt att jag häller upp en tetra kidneybönor/svarta bönor I en skål I kylen (ev lite olivolja o vinäger på). Tar en matsked vid matdags, eller när andan faller på. Jag gillar bönor. Effekt? Trög I magen. Lös I magen. Jag har inte ätit surkål som man ska; får testa det också. Annars absolut ingenting vad jag märkt.

Martina Johansson skrev om l-glycin mot stress. Jag har skickat efter en påse och tar en tesked varje kväll. Ja, är man mindre stressed på semestern? LIte svårt att avgöra effect, men kanske.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Martina Johansson skrev om l-glycin mot stress. Jag har skickat efter en påse och tar en tesked varje kväll. Ja, är man mindre stressed på semestern? LIte svårt att avgöra effect, men kanske.

Hur tar du l-glycin? Jag har tagit det i perioder för min sömn, men till sist stod jag inte ut med den extremt söta smaken. Innan jag gav upp blandade jag det med crème fraiche. Det var väl gott, men som sagt alltför sött för min smak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, SGK sade:

Hur tar du l-glycin? Jag har tagit det i perioder för min sömn, men till sist stod jag inte ut med den extremt söta smaken. Innan jag gav upp blandade jag det med crème fraiche. Det var väl gott, men som sagt alltför sött för min smak.

Sött, ja. Var tvungen att kolla om det innehöll strösocker, men nej. Jag tar det som medicin; häller en tesked I munnen och sköljer ner med vatten; späder helst inte ut det. Tillsammans med lite magnesium och ev andra tillskott.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa...hander nåt? Vet inte.

Jag fortsätter med l-glycin; en tesked varje kväll (+ magnesium och kanske B-vitamin o Q-10; jag är aldrig konsekvent med tillskott). Jag har överdoserat ibland; då blir jag väldigt törstig på natten har jag märkt. Jag tycker faktiskt att det har effect mot stresskänslorna och därmed stressätandet och suget.

Sedan har jag slutligen lämnat in ansökan om delpension (för två månader sedan); nu återstår bara att chefen lämnar den till HR och får till ett nytt avtal... En person som tagit over mina vantrivseluppgifter har jag fått I alla fall, så jag kan göra lite roligare saker, och drömma om mer ledighet. Så det känns battre; ja. Har last en bok om introverta och insett att det bara är skadligt att försöka jobba med något som är så icke-jag, som jag har gjort I några år...

Vikten? Den är tämligen constant. Har inte testat fasta på sista tiden. Har inte heller maffat på sista tiden (om inte squaredans är MAF-träning; jag har inte kollat). Var och simmade häromdagen; jag som aldrig simmar...hittade I alla fall vilka muskler man använder vid simning (rygg. triceps. midja. Och lite till. Aj). Får se om jag behöver gå till eller från jobbet I morgon, med tanke på alla avspärrningar och trafikstörningar I stan; jag håller mig iofs på Hisingen så det borde inte vara problem med bussen.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Effie sade:

Jaa...hander nåt? Vet inte.

Jag fortsätter med l-glycin; en tesked varje kväll (+ magnesium och kanske B-vitamin o Q-10; jag är aldrig konsekvent med tillskott). Jag har överdoserat ibland; då blir jag väldigt törstig på natten har jag märkt. Jag tycker faktiskt att det har effect mot stresskänslorna och därmed stressätandet och suget.

Sedan har jag slutligen lämnat in ansökan om delpension (för två månader sedan); nu återstår bara att chefen lämnar den till HR och får till ett nytt avtal... En person som tagit over mina vantrivseluppgifter har jag fått I alla fall, så jag kan göra lite roligare saker, och drömma om mer ledighet. Så det känns battre; ja. Har last en bok om introverta och insett att det bara är skadligt att försöka jobba med något som är så icke-jag, som jag har gjort I några år...

Vikten? Den är tämligen constant. Har inte testat fasta på sista tiden. Har inte heller maffat på sista tiden (om inte squaredans är MAF-träning; jag har inte kollat). Var och simmade häromdagen; jag som aldrig simmar...hittade I alla fall vilka muskler man använder vid simning (rygg. triceps. midja. Och lite till. Aj). Får se om jag behöver gå till eller från jobbet I morgon, med tanke på alla avspärrningar och trafikstörningar I stan; jag håller mig iofs på Hisingen så det borde inte vara problem med bussen.

Som introvert kan man ju fejka att vara social och mingel-vänlig en hel dag, men då är i alla fall jag helt slut när kvällen kommer. Jag har ett perfekt jobb där jag kan vara så social som jag känner för, men ibland har man ju typ avdelningsdagar...

För att bli piggare och mindre stressad köpte jag igår ashwaganda på hälsokosten. Blir kul att se om det blir någon förändring om några veckor. Om inte annat så kan det ju bli en liten placeboeffekt!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, PiaB sade:

Om inte annat så kan det ju bli en liten placeboeffekt!

Vi LCHF:are är ju vana vid placeboeffekter, alla upplevda (och mätbara) hälsoförbättringar av LCHF är ju bara placeboeffekt påstår vissa :huh:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, PiaB sade:

Som introvert kan man ju fejka att vara social och mingel-vänlig en hel dag,

Ja, man kan fejka ett tag. Enligt boken är helvetet för introverta ett ständigt mingel, och det skriver jag under på. Att hålla på och fejka för länge och för mycket kallas falsifiering, och kan leda till utbrändhet; det förklarade en del för mig.

Och min käraste frågade mig förvånat: Är du säker på att du är introvert??? 

Det är kanske placebo det också?

Är inte LCHF:s hälsoeffekter placebo, så är de en följd av viktminskning. Även om man inte gått ner i vikt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu efter julen har jag bestämt mig för att fasta, så länge det funkar. Det är det sociala ätandet som sätter käppar i hjulen. På nyårsafton ska vi hem till vänner, och jag fixar nog inte att sitta vid bordet och inte äta (jag tycker det var tillräckligt bra att gå till en pizzeria i går och hämta pizzor!). Så det blir inte tre-fyra månader på raken, eller vad som nu skulle behövts... :-). Jag får helt enkelt se hur mycket jag fixar. 

Det jag har märkt är

• jag tycker om att äta, att tugga. Det är tråkigt att inte få göra det. Men det går.
  • jag har svårt att dricka tillräckligt. Men det är inget nytt.
  • jag funderar på om foten som jag gjorde illa för ett par veckor sedan (om man ska ställa saker på översta hyllan: ta inte en vinglig skranglig stol! Ta en trappstege!); en tå som ömmar; möjligen gör påtagligt mindre ont efter gårdagen. Det är i alla fall lättare att gå på den. Dansa i går fungerade bra.
  • och jag tror jag ska låta bli grönt te. Drack igår och jag tror det var det som fick mig att må illa sist.

Viktskillnad på en dag (meningslöst att mäta; jag vet); 7 hg. Ner.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tröttnade lite på att fasta. Tog ett par tuggor surkål I går kväll, och ett par tuggor bönor. Har med mig det till lunch idag oxå.

Vikten ner ytterligare ett drygt kg. Får se hur det utvecklar sig framöver. Och får se hur snart jag vill fasta igen. Hur ofta brukar man flerdagarsfasta? Och hur länge per gang?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, Effie sade:

Hur ofta brukar man flerdagarsfasta? Och hur länge per gang?

De 10åren jag höll på var det en gång om året och då mellan 7-27 dagar. Men jag förmodar att du menar en modernare variant? Som jag uppfattat det är det helt individuellt. 1-3 dygn i taget med 1-2 veckors mellanrum tycks vara vanligt men som med allt annat finns inga rätt eller fel. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv knaprar jag på pepparkaksbiscotti med brie på just nu :huh:

Kanske inte så farligt när det är en LCHF-variant :unsure:

Så här tänkter jag personligen kring fasta: helst en gång per månad i 3 dagar, eller möjligen 5 om jag står ut med att inte äta god mat. Den typ av fasta jag ägnar mig åt är helt kalorifri. Jag dricker kaffe, vatten och tar salt i vattnet eller bara lite på fingret några gånger (jag har en liten burk på jobbet med salt).

För mig är detta orkesmässigt och hungermässigt helt oproblematiskt. Jag brukar frysa sista natten, så jag lägger på mig varma yllefiltar.

Det jag får kämpa med är helt enkelt att låta bli att äta jättegod mat. Därför fungerar det bäst för mig att fasta när jag är upptagen på kvällarna. Dagtid äter jag ändå inget, så det är helt enkelt som vanligt.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, SGK sade:

Själv knaprar jag på pepparkaksbiscotti med brie på just nu :huh:

Kanske inte så farligt när det är en LCHF-variant :unsure:

Så här tänkter jag personligen kring fasta: helst en gång per månad i 3 dagar, eller möjligen 5 om jag står ut med att inte äta god mat. Den typ av fasta jag ägnar mig åt är helt kalorifri. Jag dricker kaffe, vatten och tar salt i vattnet eller bara lite på fingret några gånger (jag har en liten burk på jobbet med salt).

För mig är detta orkesmässigt och hungermässigt helt oproblematiskt. Jag brukar frysa sista natten, så jag lägger på mig varma yllefiltar.

Det jag får kämpa med är helt enkelt att låta bli att äta jättegod mat. Därför fungerar det bäst för mig att fasta när jag är upptagen på kvällarna. Dagtid äter jag ändå inget, så det är helt enkelt som vanligt.

Jag hade kunnat skriva precis likadant - bortsett från att jag inte äter LCHF-pepparkaksbiscotti. ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tankar. Jag vet att man bestämmer själv; det gör man alltid med lchf oavsett om man äter den eller låter bli :-) Och modern har jag inte för avsikt att bli; ätit och fastat har väl människor gjort i alla tider  

Jag bara tänkte att det finns en hel del folk här på forumet med erfarenhet och åsikter om fasta (typ att man håller på tills man är klar; det får jag inte till :-/ ). Så vad är att rekommendera? Några dagar i månaden hade jag själv funderat på. Men det är det där med att tugga, och tråkfaktorn...vänjer man sig? Att det finns god mat i närheten är inte lika svårt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen fasteguru men normalt kör jag 16:8 och sedan en 24 eller 48 timmars fasta ca 1 gång i månaden.... det funkar kanon för mig.  just nu lägger jag dock in lite längre fastor då jag inte tränar alls så mycket som jag brukar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Effie sade:

Tack för tankar. Jag vet att man bestämmer själv; det gör man alltid med lchf oavsett om man äter den eller låter bli :-) Och modern har jag inte för avsikt att bli; ätit och fastat har väl människor gjort i alla tider  

Jag bara tänkte att det finns en hel del folk här på forumet med erfarenhet och åsikter om fasta (typ att man håller på tills man är klar; det får jag inte till :-/ ). Så vad är att rekommendera? Några dagar i månaden hade jag själv funderat på. Men det är det där med att tugga, och tråkfaktorn...vänjer man sig? Att det finns god mat i närheten är inte lika svårt. 

Tricket med fasta är väl att må bra medans man gör det. Det gäller att "nörda ner sig" i ämnet och testa allt möjligt. I år skulle jag säga att fastandet varit 25% euforiskt, ca 70% ok och resterande 5% plågsamt. Med plågsamt menar jag att man antingen känt sig yr, illamående, hjärtklappningar, saltbrist, svaghet mm...Efter ordenligt med potassium, magnesium och salt har jag inte haft något illamående.

När det gäller viktminskning så är det ganska linjärt...dvs ju längre, desto mer kommer du tappa..det går liksom inte att vrida på argumenten där...vågar man nämna termodynamikens lagar?

När det gäller tråkfaktor får man sysselsätta sig med annat. Sömn och träning. Det är en mental inställning också precis som med träning, man kan betrakta det som något plågsamt eller fantastiskt. Det är upp till en själv. 

Fung rekommenderar inte mer än 7 dagar+ utan läkares övervakning. Däremot kan man ju repetera flera fastor bara man ser till att äta bra mat mellan dem. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, MrB sade:

Tricket med fasta är väl att må bra medans man gör det. Det gäller att "nörda ner sig" i ämnet och testa allt möjligt. I år skulle jag säga att fastandet varit 25% euforiskt, ca 70% ok och resterande 5% plågsamt. Med plågsamt menar jag att man antingen känt sig yr, illamående, hjärtklappningar, saltbrist, svaghet mm...Efter ordenligt med potassium, magnesium och salt har jag inte haft något illamående.

När det gäller viktminskning så är det ganska linjärt...dvs ju längre, desto mer kommer du tappa..det går liksom inte att vrida på argumenten där...vågar man nämna termodynamikens lagar?

När det gäller tråkfaktor får man sysselsätta sig med annat. Sömn och träning. Det är en mental inställning också precis som med träning, man kan betrakta det som något plågsamt eller fantastiskt. Det är upp till en själv. 

Fung rekommenderar inte mer än 7 dagar+ utan läkares övervakning. Däremot kan man ju repetera flera fastor bara man ser till att äta bra mat mellan dem. 

Tack för svar. Ja, må bra känns som en bra inriktning. Det har gått tämligen bra den här gången. Ingen eufori, men heller inte direkt plågsamt. Lite trött och seg, men det tror jag mer berodde på förkylningen. Salt har jag tagit i buljongen; magnesium som tillskott om jag kommit ihåg det.

Viktminskningen linjär? Det tillåter jag mig att betvivla. Så vitt jag vet gäller termodynamikens lagar enbart slutna system, och jag är inget slutet system. Däremot handlar viktnedgång om skillnaden mellan kalorier in och kalorier ut - och om kalorier in är noll, eller snudd på noll, så hänger det på kalorier ut. Och grundförbränningen borde variera. Är det inte t.o.m. så att den är högre vid högre vikt? Mer muskler behövs för att bära omkring fler kilon? Eller är det hjärnan som tar det mesta oavsett? Fasta några dagar lär ju inte sänka ämnesomsättningen, om jag förstått det hela rätt. Det gäller bara att äta bra, och inte alltför mycket, när man väl äter igen.

Tråkfaktorn bekämpas med sömn och träning? Låter som en bra idé. Den här gången funkade det inte pga förkylningen. Jag sov riktigt uselt, och träna orkade jag inte; lite squaredans bara. Det får bli bättre nästa gång.

Och inte mer än 7 dagar utan läkarövervakning? Ja, jag kan tänka mig läkarens reaktion om jag skulle komma och vilja ha kontroll pga fasta. "Varför det?". Så det får bli 3-7 dagar, med bra mat mellan varven, och relativt ofta.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och idag har jag börjat äta ordentligt igen. Omelett till frukost (fast mindre än vanligt), lite äggost (för att göra slut på den) och så blir det väl någon middag. Köttfärsgryta på renfärs hade jag tänkt. Särskilt hungrig är jag faktiskt inte; det var jag ganska sällan under fastan också.

Vikten ner ytterligare något halvkilo. 3,6 kg från start. En bra början i alla fall. Bara att fortsätta. Bara resten kvar. Ja, jag har ingen direkt målvikt, men avgör det om sådär 20-25 kg. Det tar vi då.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är lite intressant... Att viktminskningen skulle vara linjär. Det var ju liksom inte min erfarenhet heller. Naturligtvis gick jag ner även vi längre fasta (fast den gamla sortens fasta då, alltså) men linjärt var det då rakt inte... Och jag överlevde 27 dagar på örtte och buljong (1ggr/dag) men jag visste ju inte att man skulle gå till doktorn... ;)

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, MariaF sade:

men jag visste ju inte att man skulle gå till doktorn... ;)

Jag läste ju i veckotidningar att det var viktigt att gå till doktorn om man tänkte sig att gå ner i vikt...doktorn bara tittade på mig och undrade "varför det?" Ja, inte visste jag. Sedan dess har jag släppt sjukvården helt när det gäller sånt. De rekommenderar ändå bara Viktväktarna...och tittar frågande på mig när jag hävdar att jag inte klarar av dem.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En dag till med ätande - men min mage har ballat ur fullständigt. Extremlös. Magsjuka? Tarmflora i upplopp? Jag satt en lång stund på toa i natt, kallsvettades och trodde jag skulle spy - men det lugnade ner sig. (och sedan sov jag till halv elva...)

Magen var ur lag redan före fastan; väldigt lös, samma känsla av lätt illamående som jag hade före lchf - men då trodde jag det berodde på lite för slirig mathållning, för mycket kolhydrater; socker.

Jag äter surkål och bönor. Och vanlig mat (lchf). Och håller tummarna för att det lugnar ner sig.

Vikten ner ytterligare drygt ett halvt kg.

• Gilla 4
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste i någon annan tråd om "nära-döden-upplevelse" när man ätit socker. Och det fick mig att fundera. Det har jag ju aldrig råkat ut för. Jag åt ju lite äggost, med en liten klick sylt (nån dryg tsk). Kan det vara så att fastan gjort mig känsligare för detta? Det är ju bra i så fall (möjligen svårt att förklara för folk när man tackar nej ännu mer konsekvent).

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, magen mår bättre. Inga problem att äta igår (eller nja, jag blev bjuden på sötpotatisgratäng med köttfärs och tacochips, med extra chips till, och en sallad som mest innehöll frukt; mango, sharon, granatäpple. Jag åt, valde, petade bort, och avstod kladdkakan som var efterrätt, till andras förvåning; den var ju jättegod. Kanske det.).

Vikten upp nästan ett kg idag, men det är ju väntat när jag börjat äta igen. Idag, nu, går jag mest och funderar på när jag har lust att äta. inte än. Men det kanske blir middag.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkte en effect till I går. Piggare, mer energy. Såpass att sambon reagerade på det :-)

• Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan, Effie sade:

Märkte en effect till I går. Piggare, mer energy. Såpass att sambon reagerade på det :-)

Gissa varför jag fortsatte i 10år med mina utrensningsfastor varje år trots att det var pisstråkigt..? :)

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-11-16 at 16:23, SGK sade:

Vi LCHF:are är ju vana vid placeboeffekter, alla upplevda (och mätbara) hälsoförbättringar av LCHF är ju bara placeboeffekt påstår vissa :huh:

Så mina -38kg är bara placebo ? :(. Nu blir det pizza och choklad till kvällsmat!

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Stefan S sade:

Så mina -38kg är bara placebo ? :(. Nu blir det pizza och choklad till kvällsmat!

LCHF-ätare tycks få en hel drös av olika trevliga placeboeffekter :)

För mig har en placeboeffekt av LCHF betytt att jag blivit kvitt IBS.

Själv fortsätter jag med LCHF och fortsätter njuta av dess placeboeffekter :P

(obs! ironi, jag tror alltså inte på allvar att alla positiva effekter av LCHF är placebo, bara för att vara tydlig)

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att övertyga oss LCHF-are om alla våra placeboeffekter är ju inte svårt; det svåra är att få med alla. (tillägg: Jo, viktnedgång kan man få. Och mår man bättre beror det enbart på att man gått ner i vikt. Eller att man är lättlurad eller nåt...)

Att få andra att förstå att kosten kan ha viss effect på hur man mår...skulle värk bero på fel kost? Det kan du försöka lura I någon annan!!!

Jag tar inte sådana diskussioner.

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där piggheten varade väl en dag. Men jag har börjat gå ner i arbetstid; 80% tills vidare. Att hinna andas lite...så skönt. Så jag börjar orka lite mer bara pga det. Att inte hela tiden vara på väg nånstans för att jag inte har tid...Att hitta mig själv. Att skratta mer. 

Vikten gick upp när magen mådde bättre, men inte jättemycket. Och sedan har den börjat vända neråt, så där 2 hg/dag. Så det har gjort några kg hittills. Håller igen på maten; inget olämpligt. Och snart tar jag en ny omgång. Det behövs.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tänkt mig fasta den här helgen också. Men jag kom hem i går kväll, gjorde i ordning en mugg buljong ("stödhjul" har jag hört det benämnas av folk som tycker att fasta är vatten enbart. Alltså godkänt i början, tills man lärt sig) - och sedan hällde jag ut den; smakade rent vidrigt. Hällde ut lite mer för gammal buljong, och, med tanke på att jag var rejält hungrig, valde att äta. Idag har jag hittills inte ätit; får se om det blir ett mål om dagen den här helgen, eller vad jag väljer.

Vikten har fortsatt neråt; totalt 5 kg hittills. Ja, jag vet att jag inte ska förvänta mig en brant kurva, att det är bättre att det går långsamt. Men ytterligare 5 kg snabbt hoppas jag på...skulle kännas bra. Varifrån de 5 kilona försvunnit vet jag inte; jag har inte mätt mig, och kläderna sitter som förut (jag har en kjol som jag kan testa mot, som inte går att knäppa; har inte testat den än).

Kommer ibland att tänka på en gammal Lisa och Sluggo-serie... Lisa står vid resebyrån och längtar att få resa och se spännande ställen. Bredvid henne står en klotrund pojke. Vad skulle du helst vilja se? frågar hon honom. Mina fötter, svarar han. Ja, jag kan se mina fötter, men jag skulle nog gärna ha lättare att nå dem; knyta skorna och sånt... Nej, jag har inga problem att böja mig med raka knän och nå golvet (åtminstone inte sist jag testade).

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev inte så mycket fasta I helgen; en 24-timmars bara. Och mycket dans (squaredans); där serveras det mycket fika; hur skulle man annars orka? :-)  Jag försöker påpeka ibland att jag inte äter fikabröd och mackor; det blir ofta en tom blick till svar; jag passar inte in I någon lämplig mall; vad ska man göra med mig??? Nåja, ska jag inte äta ska jag inte äta, så mig gör det inte så mycket.

Testade den där kjolen härom dagen; nja, det går kanske att dra igen dragkedjan snart, om jag håller andan... vi får se. Vikten fortsätter fortfarande neråt lite mer hackigt, men ofta 1-2 hg/dag (fortsätter det så är jag nere  på en trevlig vikt till sommaren... det tror jag ju inte på att det är så enkelt, men det är trevligt när det än blir)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Effie sade:

Det blev inte så mycket fasta I helgen; en 24-timmars bara. Och mycket dans (squaredans); där serveras det mycket fika; hur skulle man annars orka? :-)  Jag försöker påpeka ibland att jag inte äter fikabröd och mackor; det blir ofta en tom blick till svar; jag passar inte in I någon lämplig mall; vad ska man göra med mig??? Nåja, ska jag inte äta ska jag inte äta, så mig gör det inte så mycket.

Testade den där kjolen härom dagen; nja, det går kanske att dra igen dragkedjan snart, om jag håller andan... vi får se. Vikten fortsätter fortfarande neråt lite mer hackigt, men ofta 1-2 hg/dag (fortsätter det så är jag nere  på en trevlig vikt till sommaren... det tror jag ju inte på att det är så enkelt, men det är trevligt när det än blir)

Beach 2018?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Zepp sade:

Beach 2018?

Nu är jag ju snarare typen "how to get a bikini body: have a body. put on a bikini". Har Inga som helst problem att vara på stranden, förutom att jag tycker att det är gôrtråkigt.

Det är väl snarare att jag vill bli rörligare, och orka mer. Det är tufft att släpa på 25-30 kg extra.

Och så är det det där med kläder. Det är inte kul att handla storlek 46; det går inte att gå till second hand och handla (jag har inte tålamod att leta igenom hela sortimentet för att se om det finns något I min storlek), och det är heller inte kul att se I en spegel.

• Gilla 4
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute på restaurang I lördags, fore operan (långbakad fläsksida med pumpamos, eller vad det var...gott var det). Och ett glas vin. På söndagen kändes det helt plötsligt rätt att fasta, så det gör jag nu. Några dagar; jag får se; senast på lördag vill jag ju äta.

Läste en rubric om ett Kostdoktorn-inlägg: Hur man går ner halva sin vikt och behåller den. Nej, jag tanker inte gå ner halva min vikt. Det känns ganska skönt att tänka så. Har inget bestämt antal kilo att gå ner, men max ligger nog på 30. Behålla den vikten tänkte jag dock, annars är det ju ganska värdelöst. Men det är ett senare bekymmer.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår nog inte det här. Jag menar, så roligt är det ju inte att äta? Men det är extremtråkigt att fasta. Jobbar, sörplar vatten och kaffe, fryser, och räknar timmarna (nej det gör jag inte. Söndag och måndag, hittills). Det är inte outhärdligt. Jag tål att det doftar mat.

Jag kanske vänjer mig.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg