Effie

Effies erfarenheter

Recommended Posts

Kanske illamåendet av grönt te beror på den detoxande effekt många av dem sägs ha, det kanske blir speciellt märkbart vid fasta, jag vet inte, bara spånande från mig  :)

Ja, fast om man ätit strikt ketogent med allt lagat från grunden utan tillsatser, vad är det då att detoxa ut? Eller har jag fattat begreppet fel kanske? :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fast om man ätit strikt ketogent med allt lagat från grunden utan tillsatser, vad är det då att detoxa ut? Eller har jag fattat begreppet fel kanske? :)

Så har jag också fattat det. Detox är en scam!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstod inte heller varför koffeinet skulle vara värre I grönt te. Jag dricker ju gärna grönt te på morgonen; I stora mängder om jag har tid för lång brunch.

Gårdagskvällen tillbringades på en squaredansförenings årsmöte; ikväll är det dags för nästa. Men den är närmare, så kanske hinner jag leta upp länken; vet inte om den ger så mycket för det var en populärsida; inte mycket till varför.

Jag dricker grönt te (smaksatt) för att det är gott; detox tror jag kanske inte så mycket på. Fast någon effect på kroppen har den väl...ja, det är väl lite biokemi som vore intressant att läsa om, någon gang. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började med grönt te för att jag inbillar mig att det är nyttigare än svart. Sen gick jag tillbaka till svart te under graviditeterna pga illamående. Den sista tiden har jag minskat det gröna med till förmån för örtte. Fick för mig att teet inverkar på min puls när jag tränar. Ibland tänker jag att NÅN last kan jag väl få ha... Jämfört med rökning, alkohol eller chips är te med grädde rätt snällt... men nu försöker jag minska gräddteet av alla sorter för att (kanske) rubba valkarna... Rent grönt te kan jag bara dricka nån enstaka kopp av, annars mår jag illa. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började med grönt te för att jag inbillar mig att det är nyttigare än svart. Sen gick jag tillbaka till svart te under graviditeterna pga illamående. Den sista tiden har jag minskat det gröna med till förmån för örtte. Fick för mig att teet inverkar på min puls när jag tränar. Ibland tänker jag att NÅN last kan jag väl få ha... Jämfört med rökning, alkohol eller chips är te med grädde rätt snällt... men nu försöker jag minska gräddteet av alla sorter för att (kanske) rubba valkarna... Rent grönt te kan jag bara dricka nån enstaka kopp av, annars mår jag illa. 

Rekommenderar rooibos med ekologisk torkad ingefära. Det är supergott och ger ingen uppiggande effekt. Bra sätt att få i sig en extra dos ingefära också. :) Vet inte om det skulle vara så gott med grädde i och det passar inte så bra som fett-te tycker jag, men perfekt till kvälls-te med en sked L-Glycin!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Friggs Ekologiskt örtte, Ingefära och Citrongräs. ..ävla gott

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag letar teer, både lösvikt(att dricka hemma) och i påse (för jobbet). Gilllar grönt te på morgonen och rooibos på kvällen - men på kvällen blir det oftast samma påste som sambon väljer, av ren lathet (eftersom jag använder lösviktste hemma, egentligen...)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.curejoy.com/content/green-tea-side-effects-who-must-not-consume/

Det där var länken till sidan (som jag inte går i god för; jag har inte kollat den) som hävdar att grönt te har en del oönskade bieffekter

Lustigt hur oseriöst det genast känns när det i högerkanten finns en länk till "Related Articles" och det står "11 ways your body changes when you stop having sex!" fast den artikeln i sig säkert inte alls har med te-artikeln att göra...  :huh:  :D

Friggs örtteer drack jag mycket förr... Ska absolut testa ingefära och citron..!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ajdå. Den länken missade jag :-) Den får jag läsa ikväll...som underhållning

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en liten fin sammanfattning om bland annat grönt te och ketogen kost. Jag blev lite mer motiverad att försöka dricka det trots allt. Frågan är bara hur jag kan dricka grönt te utan att må illa av det? Kanske det funkar bäst i samband med mat tex?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en liten fin sammanfattning om bland annat grönt te och ketogen kost. Jag blev lite mer motiverad att försöka dricka det trots allt. Frågan är bara hur jag kan dricka grönt te utan att må illa av det? Kanske det funkar bäst i samband med mat tex?

Vad sägs om att börja dagen med grönt te med mct olja i..brakar magen ihop helt då eller skulle det vara en dunder- keto -kur? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad sägs om att börja dagen med grönt te med mct olja i..brakar magen ihop helt då eller skulle det vara en dunder- keto -kur? :)

Hur var det nu... fettkaffe höjer väl blodsockret? Så om det blir så keto vete sjutton...? Vet inte om det gäller för MCT-oljan. Martina Johansson skriver:

"Såfort det inte finns tillräckligt med energi kickar glukoneogenesen in, en typiskt dålig grej egentligen (som jag gör och flera av er också gör) är att börja dagen med fettkaffe. Det är ju sååå gott, man håller sig ”mätt”, slipper tänka på mat och håller sig klar och skarp i hjärnan. Men – på bekostnad av att man inte är 100% ketogen!" 

Vad magen beträffar tycker jag att det går bättre att ha lite fett (grädde/smör) i, då blir i alla fall jag mindre illamående än när jag dricker det rent. Och jo, jag älskar det smakmässigt...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan vänja sig vid smaker. Själv tyckte jag grönt te var otäckt i början. Nu är det min favorit, och tycker att svart te smakar lite onyttigt. Som att vänja sig vid kokosgrädde i kaffe.  ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte vägt mig på ett tag...nån månad kanske...? Och motbevisat hypotesen om att det skulle minska stress och därmed vikten. Snarare upp ett par kg. Nåja, det var inte därför jag lät bli att väga mig; det bara blev så. Kände inte för det.

Njuter av livet gör jag. Behöver bara mer tid att andas mellan varven. Chefen ska ha ett möte med HR för att lära sig hantera medarbetare som vill jobba mindre.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Effie sade:

Inte vägt mig på ett tag...nån månad kanske...? Och motbevisat hypotesen om att det skulle minska stress och därmed vikten. Snarare upp ett par kg. Nåja, det var inte därför jag lät bli att väga mig; det bara blev så. Kände inte för det.

Njuter av livet gör jag. Behöver bara mer tid att andas mellan varven. Chefen ska ha ett möte med HR för att lära sig hantera medarbetare som vill jobba mindre.

Stress beror nog inte bara på om man ställer sig på vågen eller inte. Jag tror det är mer komplicerat än så. :) 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, stress är mycket mer komplicerat. Visst finns det folk som stressar upp sig over allting, inclusive vågar. Själv tittar jag på siffran och sager Jaha. Visst vill jag ner I vikt, och jag försöker hitta en väg...men det kommer när det kommer. Stress handlar mer om en situation man känner att man inte kan påverka. Men man får försöka, ett steg I taget. Och träna på att saga nej. Även till roliga saker, tyvärr.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Effie sade:

Och träna på att saga nej. Även till roliga saker, tyvärr.

DEN är svår...!! :(

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varit I Stockholm over helgen och hälsat på. Ja, väldigt trevligt, men jag mår inte bra av det. Eller inte bara. Hälsa på folk och prata gamla minnen är ju underbart. Konstant förklara "nej jag äter inte det; nej tack jag ska inget ha", när jag dessutom har tugga-tugga-monstret, min lilla gröna bevingade orm ( :-) ) som sitter på axeln och förklarar att det visst går bra när man är ledig och I en annan stad...Jag mår inte akut dåligt av att äta fel, men jag blir sugen och tappar ätrytmen, blir inte nöjd, och det tror jag stressar mig.

Egentligen hade jag nog behövt en ledig dag efter det. Men ingen extra ledig dag den här veckan; jag får bara se till att hålla kvällarna lediga (vilket de inte var alls). Och äta förnuftigt igen.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Göteborgska som åker till Stockholm, klart du inte mår bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det värsta är att jag faktiskt är väldigt förtjust I Stockholm... :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan, Effie sade:

Det värsta är att jag faktiskt är väldigt förtjust I Stockholm... :-)

:blink: :blink: :blink:
(:D)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här inlägget skrev jag I en annan tråd (Sockerberoende). Men om jag nu försöker samla sånt, erfarenheter och funderingar, som rör mig själv I en tråd, så får jag kopiera texten hit också.

Min erfarenhet av sug är att det inte har det minsta med mättnad att göra. Eller jo, är man hungrig behöver man äta (och då gäller det att välja rätt). Men suget finns där även om jag ätit till det spyfärdigas gräns.

Jag tror på att man (eller åtminstone jag) måste förebygga suget. För min del är det kopplat till stress, och kanske någon brist (magnesium? salt? annat?), och äter jag dumt tar det tid innan det går over.

Men det är individuellt. Man får vara uppmärksam på vad som triggar, och testa på vad som kan fungera

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och när jag ändå är här...det här inlägget av lchf-ingenjören fick mig att börja fundera lite. Jag som brukar saga att jag inte är sockerberoende (inte beroende alls), men har problem med stressätande.

http://lchfingenjoren.se/2017/april/varfor-man-mar-daligt-trots-abstinens.html

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och Margareta Lundström (http://www.sunsoft.se/) skriver om sömnmönstrets påverkan på blodsocker. Att sömnen är viktig har jag börjat inse - men måste jag gå och lägga mig kl nio varje kväll? Och vad hander om jag inte somnar? Vad gör jag?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg