Recommended Posts

Ja, det är väl alltid bra att variera intaget även av probiotika. Surkål äter jag; osten kollar jag nog sällan om den är pastöriserad men det kanske jag borde. Har skickat efter kefirgryn för att göra kefir, också.  

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Effie sade:

Har skickat efter kefirgryn för att göra kefir, också.  

Får man fråga var du fick tag på dem?

Dessutom lite tankar om kefir: Arlas kefir uppges ha ca 3 g KH per 100 g. Men jag skulle tro att detta gäller när kefiren lämnar fabriken. Ju längre den står, desto mer borde bakterierna konsumera kolhydraterna. Framförallt om man gör sin egen så borde en mogen kefir närma sig 0 g KH. Idealisk mat för LCHF egentligen, med fullfet mjölk blir det då minst 70E% fett, resten protein. Samt all probiotika så klart. Jag känner till en paleobloggare som körde bara hemgjord kefir på rå mjölk i veckor (alltså ingen annan föda), med bra resultat.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag hittade det i en grupp på Facebook. Skönaböna, tror jag. Finns grupper på facebook enbart för kefir.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grupp på Facebook  "Tibetansk kefirgryn utdelning".

Man går med i gruppen och får kontakt med folk som kan skicka gryn mot en liten slant för att täcka portokostnader. I gruppen får man också mycket praktisk info.

Kan rekommenderas. :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Få äta igen...ja, det är trevligt, men inte lika trevligt som man drömmer om när man fastar, för då cirklar alla tankar kring mat. Märkligt. Jag känner mig I alla fall inte grinig och tjurig och anti och "vill inte" som jag gör när jag fastar; det är skönt.

Vikten var nere på en lägsta-nivå; nu när jag äter går den uppåt igen; förhoppningsvis inte så mycket. Jag är inte så intresserad av att äta mycket; det räcker med mina två portioner per dag, och kan känna ett stopp.

Läste...det var på lchf-ingenjörens blogg, men jag har också sett det på Margareta Lundströms blogg, att mat man inte tål möjligen kan orsaka viktuppgång. Nu vet jag ju inte av att det finns mat jag inte tål...men det kan vara en tanke att försöka testa. Det finns ju sånt som ägg och mejerier som jag kan pröva I första hand (när det finns mindre mängd ägg I kylen än just nu). Alternativt om det finns något test man kan beställa (och betala). Att gå till vårdcentralen och försöka förklara "jag är tjock; kanske är det någon mat jag inte tål; kan ni kolla det?"...nej.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Få äta igen...ja, det är trevligt, men inte lika trevligt som man drömmer om när man fastar, för då cirklar alla tankar kring mat. Märkligt. Jag känner mig I alla fall inte grinig och tjurig och anti och "vill inte" som jag gör när jag fastar; det är skönt.

Vikten var nere på en lägsta-nivå; nu när jag äter går den uppåt igen; förhoppningsvis inte så mycket. Jag är inte så intresserad av att äta mycket; det räcker med mina två portioner per dag, och kan känna ett stopp.

Läste...det var på lchf-ingenjörens blogg, men jag har också sett det på Margareta Lundströms blogg, att mat man inte tål möjligen kan orsaka viktuppgång. Nu vet jag ju inte av att det finns mat jag inte tål...men det kan vara en tanke att försöka testa. Det finns ju sånt som ägg och mejerier som jag kan pröva I första hand (när det finns mindre mängd ägg I kylen än just nu). Alternativt om det finns något test man kan beställa (och betala). Att gå till vårdcentralen och försöka förklara "jag är tjock; kanske är det någon mat jag inte tål; kan ni kolla det?"...nej.

Läste precis detsamma...och funderade på min nyligen upptäckta känslighet/allergi mot ägg. Ska bli spännande att se om det har nån effekt, att jag nu låter bli dem. Mjölkprodukter, förutom smör, har jag redan skippat ett tag..

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir lite ledsen när Kostdoktorn publicerar uttryck som detta i sin rubrik: https://forum.kostdoktorn.se/topic/10847-”oavsett-ålder-kan-du-gå-ner-i-vikt”/ även om det är ett citat.

Det får mig att tänka på alla som gör allt vad de kan komma på för att minska i storlek; testar, utvärderar och kämpar och ändå inte alltid lyckas. Det underliggande budskapet "du gör fel", lätt översatt till "du är fel", hålls vid liv. Precis som när man kämpade hos Viktväktarna och blev anklagad för att inte ha följt programmet... :(

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja litet ogenomtänkt text av Kostdoktorn - kanske du vill skriva och påpeka att deras analys inte är korrekt och att verkligheten ser annorlunda ut för många kvinnor. Det skulle de nog behöva höra och istället börja ge mer nyanserade råd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, kickilotta sade:

kanske du vill skriva och påpeka att deras analys inte är korrekt och att verkligheten ser annorlunda ut för många kvinnor.

Jag vet att teamet läser här i forumet. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan, MariaF sade:

Jag blir lite ledsen när Kostdoktorn publicerar uttryck som detta i sin rubrik: https://forum.kostdoktorn.se/topic/10847-”oavsett-ålder-kan-du-gå-ner-i-vikt”/ även om det är ett citat.

Det får mig att tänka på alla som gör allt vad de kan komma på för att minska i storlek; testar, utvärderar och kämpar och ändå inte alltid lyckas. Det underliggande budskapet "du gör fel", lätt översatt till "du är fel", hålls vid liv. Precis som när man kämpade hos Viktväktarna och blev anklagad för att inte ha följt programmet... :(

Jag har slutat läsa på Kostdoktorn...det är för mycket sådana här klämkäcka inlägg "det är bara att...". Och på tok för manga videor. Men jag är glad åt det här forumet.

Och sedan har jag irriterat mig väldigt mycket på att så mycket på den sidan handlar om viktminskning. Jag vill ju ge min sambo lite argument och råd att pröva LCHF, men han ska inte gå ner I vikt, absolut inte. Så han tycker han kan fortsätta med spannmål och socker.

• Gilla 2
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, du är en av de som kämpar mitt i det klämkäcka, jag vet ju det. :wub: Och jag håller med, mer hälsofokus! 
Idag på fikat serverades det semla och, ja, det var ju en som inte åt... ;) Absolut inga otrevliga kommentarer för det, och det är skönt! På lunchen kom vi in på ämnet kost/metoder. En kroppsbyggare kör 16:8 och byter tider fram och tillbaka för han vill träna efter fastan och av tidsskäl ligger träningen på morgonen men på fredagen vill han äta på kvällen så då blir fastan längre. En annan utesluter kött för att bygga (!) och då är det nästan enbart kolhydrater som gäller. En av cheferna berättade att hans fru nu "tagit tag i saken" och anmält sig till VV. Jag sa inget, jag låter dem hållas. Men jag önskar att hälsan kom först. Alltid. 
Visst var det enklare när det bara fanns en sanning...?!

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
2 minuter sedan, MariaF sade:

När var  det bara en sanning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan, MariaF sade:

Och var sanningen verkligen sann?

Det serverades semlor här också. Flera kartonger, för här är massvis med folk. Jag tog en sväng till kaffeautomaten för att fylla på tevattnet I min mugg, och titta på minglet. Det rackte. Sambon har köpt semlor oxå.

Jag får en känsla att allmänna resonemanget är "prio 1: det skall vara gott! (semlor!!! :-) ). Kan det vara onyttigt...? skadligt...? farligt...? Nej, det kan jag väl aldrig tänka mig!! Och det är ju gott!!! " (och min känsla för semlor är numera "jaha..?")

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Effie sade:

Jag har slutat läsa på Kostdoktorn...det är för mycket sådana här klämkäcka inlägg "det är bara att...". Och på tok för manga videor. Men jag är glad åt det här forumet.

Och sedan har jag irriterat mig väldigt mycket på att så mycket på den sidan handlar om viktminskning. Jag vill ju ge min sambo lite argument och råd att pröva LCHF, men han ska inte gå ner I vikt, absolut inte. Så han tycker han kan fortsätta med spannmål och socker.

Och jag irriterar mig på alla recept som kastas i ansiktet. Jag tycker att under "Nyheter" borde det vara rent från recept.

Man får verkligen leta efter pärlorna med intervjuer och visuella guider.

Angående semlor, så ska det tydligen serveras tre (!) dagar i rad här pga olika happenings. <_<

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan, iAnna sade:

Angående semlor, så ska det tydligen serveras tre (!) dagar i rad här pga olika happenings. <_<

Bara tre dagar? Brukar det int vara tre månader...? :wacko:

3 timmar sedan, jala sade:

När var  det bara en sanning?

2 timmar sedan, Effie sade:

Och var sanningen verkligen sann?

Det var när allt var fettsnålt och sött. Och doktorn visste allt. 
Inte ett skit sant men vääääldigt mycket enklare! :unsure: 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
10 minuter sedan, MariaF sade:

Det var när allt var fettsnålt och sött. Och doktorn visste allt. 
Inte ett skit sant men vääääldigt mycket enklare! :unsure: 

Tänk så enkelt allting var på den tiden. Tiden då det bara var att tuta och köra tills vi krockade med verkligheten.<_<

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-02-12 at 12:21, Effie sade:

Prexis.. PMa mig så fort du hittat ett sådant test!

Iomed att jag redan lägger pengar hos Werlabs så borde det gå på ett ut?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Zepp sade:

Prexis.. PMa mig så fort du hittat ett sådant test!

Iomed att jag redan lägger pengar hos Werlabs så borde det gå på ett ut?

Och "No pun inteded" mot LCHF-ingenjören eller Margareta.. men de flesta utav oss tror oss veta att de bägge inte tål högt intag av kolhydrater.. dvs de har bägge prediabetes/metabolt syndrom.. iallafall vad vi vet?

Du och jag är ungefär lika gamla, du har iallafall din Squaredans, jag min snöskottning och gräsklippning.. även om jag försöker undvika snöskottning.. men det är kul när man får ta ut åkgräsklipparen på försommaren.. inte lika kul på hösten!

Grejen är att vi bägge har lyckats bli äldre, hur det nu gick till.. för att inte tala om ens föräldrar som lyckats bli hur gamla och skröpliga som helst.. finns det test som bromsar detta så är jag villig att betala för mig och mina båda föräldrar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, Zepp sade:

Och "No pun inteded" mot LCHF-ingenjören eller Margareta.. men de flesta utav oss tror oss veta att de bägge inte tål högt intag av kolhydrater.. dvs de har bägge prediabetes/metabolt syndrom.. iallafall vad vi vet?

Du och jag är ungefär lika gamla, du har iallafall din Squaredans, jag min snöskottning och gräsklippning.. även om jag försöker undvika snöskottning.. men det är kul när man får ta ut åkgräsklipparen på försommaren.. inte lika kul på hösten!

Grejen är att vi bägge har lyckats bli äldre, hur det nu gick till.. för att inte tala om ens föräldrar som lyckats bli hur gamla och skröpliga som helst.. finns det test som bromsar detta så är jag villig att betala för mig och mina båda föräldrar!

Ja, tester vet jag inget om; det kan snarare Margareta svara på; hon har väl prövat Werlabs och om hon hittat fler minns jag inte. Jag vet att hon skrivit om det på sin blogg. 

Kolhydratkänslig....ja, om man slutar med ägg; allt annat lika; går ner ett antal kg...då skulle inte jag sätta mina pengar på att det beror på kolhydraterna.

Squaredans är nog bra mycket roligare än gräsklippning; skönt att jag inte får plats med någon åkgräsklippare på balkongen. 

Och äldre...ja, äldre än i går, absolut. Men jag vill ju orka ha kul och göra saker, i många år framöver.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Effie sade:

Ja, tester vet jag inget om; det kan snarare Margareta svara på; hon har väl prövat Werlabs och om hon hittat fler minns jag inte. Jag vet att hon skrivit om det på sin blogg. 

Kolhydratkänslig....ja, om man slutar med ägg; allt annat lika; går ner ett antal kg...då skulle inte jag sätta mina pengar på att det beror på kolhydraterna.

Squaredans är nog bra mycket roligare än gräsklippning; skönt att jag inte får plats med någon åkgräsklippare på balkongen. 

Och äldre...ja, äldre än i går, absolut. Men jag vill ju orka ha kul och göra saker, i många år framöver.

Jag läser allt färre bloggar och studier numera.. det tillför sällan något som helst nytt.. och om Margareta kommit på någon ny grej att testa så brukar hon skriva om det på KIF!

Iallafall så är hon fortfarande prediabetiker vad jag förstår och även hon har lixom oss lyckats lägga år till åldern så jag är inte jätteorolig för henne, dig eller mig.

Och jag har lixom inga tecken på prediabetes.. men rätt dåligt kolesterol.. samt en efterhängsen mage.. två dåliga tecken!

Åkgräsklipparen riktigt längtar jag efter att få ta ut.. det är väl min ersättning för squaredans.. oså brukar det vara försommar, sol och värme!

Varning för att köpa snöslunga, det är nästan lika jobbigt som att skotta för hand.. bättre att vänta på våren, då all snö ändå smälter!

Under tiden så får man köra bilen fram och tillbaka till Carporten så att det bildas ett spår man kan köra i utan större ansträngning!

Nämenaltså.. ingen vettig människa går ut i januari/februari frivilligt för att köra snöslunga.. i svinkylan/snöstorm!

Och som en bonus.. hen som kör snöplogen på vår väg bör ha den bonusen.. för hen verkar ha öga för var man kör in sin bil och lägger inga extra snövallar just där.. utan lite vid sidan.. kudos!:)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Zepp sade:

Nämenaltså.. ingen vettig människa går ut i januari/februari frivilligt för att köra snöslunga.. i svinkylan/snöstorm!

Så nu är jag dömd som ovettig av gurun, då... :( ;) Inte alltid vi har fruset under snön så då blir det snarare handskottning än slungan. 180m2 gårdsplan och bor man i en slänt måste man skotta för att komma upp på vägen... Och jo, det är frivilligt så tillvida att jag kanske inte skulle behövt skotta hela planen, däremot väljer jag förstås inte när snön ska komma.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(oj, nu håller Effies tråd på att spåra ur helt)

• Gilla 3
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Goteborg behöver jag sällan bekymra mig om snön; och är det så mycket att jag behöver bekymra mig, så får jag stanna hemma den dagen (inte särskilt ofta).

Åkgräsklippare som ersättning för squaredans...ja, jag undrar ibland varför män inte gillar att dansa - eller om det är inte vågar? Å andra sidan är jag inte övertygad om att squaredans är dans.

Tråden spårar ur; javisst. Den hittar nog tillbaka igen. Lite funderingar, lite seriösa tankar, lite galna infall, kanske får man skratta lite, bara nyttigt :-)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Zepp sade:

Tidigare när jag bodde på gård och vi faktiskt ofta hade snö i långa perioder älskade jag att gå ut och skotta...   Körde vartannat tag med vänster hand och vartannat tag med höger... Enda gångerna jag var lite småsur var när det snöade så mycket att vallarna av mitt skottande var så höga att jag inte kunde kasta upp ny snö där utan fick flytta dem

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎02‎-‎07 at 20:04, Effie sade:

Jag har beställt en omgång Elixa; ska bli spännande att vad det kan ge för effekt.

Jag blev också inspirerad till ett köp. Slog till med två kurer på direkten. Har haft lös mage i ett par månader, efter att ha ätit ashwaganda-pulver. Surkål har inte hjälpt.

Efter första dosen kurrade det rejält i magen en stund, men sedan inga men. Idag tog jag andra dosen, då hände ingenting. Nu har jag dessutom bakat bönfrallor på kikärter och ätit till frukost. Magen är tyst och fin.

LCHF-bröden har inte tilltalat mig så jag har avstått bröd, men bönfrallorna var riktigt bra. Inspiration och recept kommer från FB-gruppen Låt bönor förändra ditt liv.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min dos Elixa har inte kommit än; ska bli spännande.

Jag är inte heller särskilt förtjust I LCHF-bröd (Birgitta Höglunds valnötsbröd och ljusa formbröd hander det att sambon får baka). Sambon testade något bönbröd, sjutton vet varifrån. Det var typen mjuk limpa...inte särskilt spännande. Men vi får väl testa flera.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har mina små kefirgryn stått och smaskat laktos i två dagar; dags att hälla av och hälla på ny mat.

Var lite osäker på hur man silar (ska släppa igenom kefiren men inte grynen. Och inte vara rostfritt, och helst inte plast heller), men tog till slut ett plastdurkslag och ruskade. Blev en del vassla och en del kefir; får se hur jag ska hantera det. Sambon gick med på att det nog går att ta några skedar och hälla i den vanliga filen (men varför skulle han det??). Jag tyckte det smakade bra. Får se när det blir lite mer (och jag ska nog testa med getmjölk), så jag kan äta mer än smakprov.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Effie sade:

Blev en del vassla och en del kefir; får se hur jag ska hantera det.

Jag kör med stavmixer, vill inte hälla bort vasslen. Blir en fin och krämig dryck av det, inte för tjockt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, RobertAnd sade:

Jag kör med stavmixer, vill inte hälla bort vasslen. Blir en fin och krämig dryck av det, inte för tjockt.

Det fanns även varianten dricka vasslan för sig och kefiren för sig. Men blanda kanske är rätt. Jag får testa.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört med kefirgryn i flera år. Häller allt i en sil ( rostfri) och låter det stå och rinna av en stund. I bunken under silen ligger sedan enbart vasslan som jag slänger ? ( är den nyttig?) Sedan pressar jag ut kefiren genom silen med en sked ( rostfri ) Kvar i bunken blir min frukost! Jag har aldrig haft problem med rostfritt. De små liven mår så gott.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Koljoxen sade:

Jag har aldrig haft problem med rostfritt. De små liven mår så gott.

Det låter bra...det lät lite komplicerat med inte plast och inte rostfritt...skickade sambon att jaga bambusil, men jag prövar nog plastdurkslaget vidare; det funkade ju och var ingen längre stund.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där kjolen jag rafsade åt mig på en rea i höstas, utan att tänka, utan att prova, och där dragkedjan inte gick att dra upp...den drog jag upp idag. Utan att hålla andan alltför mycket. Lite knöligt var det, men det berodde mer på dragkedjan  

Nästa delmål (utöver kilon) blir långbyxorna från ett annat tillfälle på samma rea (när jag bara borde ha vänt i dörren); när jag (medvetet eller omedvetet) plockade en storlek för litet. De går iofs på, med ett nödrop. 

Jag får gå till den affären och handla ett par, stl 42, lite längre fram. Undrar vad slutmålet ska vara, om 25 kg? Mindre än 40 har jag aldrig haft (fast det var inte samma som 40 idag...)

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där kjolen jag rafsade åt mig på en rea i höstas, utan att tänka, utan att prova, och där dragkedjan inte gick att dra upp...den drog jag upp idag. Utan att hålla andan alltför mycket. Lite knöligt var det, men det berodde mer på dragkedjan  

Nästa delmål (utöver kilon) blir långbyxorna från ett annat tillfälle på samma rea (när jag bara borde ha vänt i dörren); när jag (medvetet eller omedvetet) plockade en storlek för litet. De går iofs på, med ett nödrop. 

Jag får gå till den affären och handla ett par, stl 42, lite längre fram. Undrar vad slutmålet ska vara, om 25 kg? Mindre än 40 har jag aldrig haft (fast det var inte samma som 40 idag...)

Låter som det går mkt bra! Vad är skillnad på 40 då och nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Angelico sade:

Låter som det går mkt bra! Vad är skillnad på 40 då och nu?

Jag tror att de någon gång under årens lopp (från 70-talet) har ändrat, så att det som var 44 då är 40 nu. Inte helt säker på det, men det känns inte orimligt.

Nu pratas det ju om att skapa ett måttsystem för damkläder som går att förstå sig på, där man kan utgå från sina mått och jämföra med storleken. Som det är nu är det ju bara prova som gäller.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Superintressant ämne detta! Jag hörde någon gång, vet ej var tyvärr, att man anpassar storlekarna efter amerikanska storlekar nu och att klädindustrin vet att människor gärna vill ha ett lågt storleksnummer för att känna sig väl till mods när de provar kläder. Jag har själv märkt av detta länge men inte vetat säkert. Men helt klart är det så att det inte längre finns någon storlek 34 eller XS att köpa om man menar hur de storlekarna var förr. Troligen är en 34 då alltså nu en tidigare 40 eller mer? Detta kan man också märka av om man försöker prova begagnade kläder från 60-70 talet, de är mkt mindre än dagens. Verkar ju enbart ha att göra med att vi blir allt större då.

• Gilla 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Effie sade:

Nu har mina små kefirgryn stått och smaskat laktos i två dagar; dags att hälla av och hälla på ny mat.

Var lite osäker på hur man silar (ska släppa igenom kefiren men inte grynen. Och inte vara rostfritt, och helst inte plast heller), men tog till slut ett plastdurkslag och ruskade. Blev en del vassla och en del kefir; får se hur jag ska hantera det. Sambon gick med på att det nog går att ta några skedar och hälla i den vanliga filen (men varför skulle han det??). Jag tyckte det smakade bra. Får se när det blir lite mer (och jag ska nog testa med getmjölk), så jag kan äta mer än smakprov.

Jag gillar Kefir bäst som är gjord på getmjölk. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Angelico sade:

Superintressant ämne detta! Jag hörde någon gång, vet ej var tyvärr, att man anpassar storlekarna efter amerikanska storlekar nu och att klädindustrin vet att människor gärna vill ha ett lågt storleksnummer för att känna sig väl till mods när de provar kläder. Jag har själv märkt av detta länge men inte vetat säkert. Men helt klart är det så att det inte längre finns någon storlek 34 eller XS att köpa om man menar hur de storlekarna var förr. Troligen är en 34 då alltså nu en tidigare 40 eller mer? Detta kan man också märka av om man försöker prova begagnade kläder från 60-70 talet, de är mkt mindre än dagens. Verkar ju enbart ha att göra med att vi blir allt större då.

Verkligen intressant det här med klädstorlekar. - När jag var riktigt ung så hade jag storlek 36 - har tittat på mina kläder från den tiden och de är verkligen Små i storleken. Skulle gissa att en 40 då på 60-70-talet motsvaras av 34-36 nu.  Supersmala midjor 60-65 cm. Folk, både mina unga vänner och jag, och äldre personer i föräldrarnas ålder var verkligen smala då utan att någon tyckte att det var något konstigt. - Eftersom jag inte är så lång kunde jag förr köpa flickkläder, jumprar, blusar 160 cl. - Det var tider det. - Sen kom alla knasiga kostråd och alla processade livsmedel, hel- och  halvfabrikat, som gjorde att alla svällde upp till helt andra storlekar. - Suck- och nu kämpar vi på och försöker greppa vad vi ska göra för att må bra. - Lchf har blivit en räddning och ögonöppnare för mig

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, kickilotta sade:

Verkligen intressant det här med klädstorlekar. - När jag var riktigt ung så hade jag storlek 36 - har tittat på mina kläder från den tiden och de är verkligen Små i storleken. Skulle gissa att en 40 då på 60-70-talet motsvaras av 34-36 nu.  Supersmala midjor 60-65 cm. Folk, både mina unga vänner och jag, och äldre personer i föräldrarnas ålder var verkligen smala då utan att någon tyckte att det var något konstigt. - Eftersom jag inte är så lång kunde jag förr köpa flickkläder, jumprar, blusar 160 cl. - Det var tider det. - Sen kom alla knasiga kostråd och alla processade livsmedel, hel- och  halvfabrikat, som gjorde att alla svällde upp till helt andra storlekar. - Suck- och nu kämpar vi på och försöker greppa vad vi ska göra för att må bra. - Lchf har blivit en räddning och ögonöppnare för mig

Intressant att höra! Ja, och det är konstigt hur vi liksom vänjer oss vid att guldkant, fredagsmys, aw-öl, blir inslag i kosten flera ggr i veckan och inte ser bakåt och kopplar sambandet med det du beskriver.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att de någon gång under årens lopp (från 70-talet) har ändrat, så att det som var 44 då är 40 nu. Inte helt säker på det, men det känns inte orimligt.

Nu pratas det ju om att skapa ett måttsystem för damkläder som går att förstå sig på, där man kan utgå från sina mått och jämföra med storleken. Som det är nu är det ju bara prova som gäller.

Låter ju supersmart med ett sådant måttsystem.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Angelico sade:

Intressant att höra! Ja, och det är konstigt hur vi liksom vänjer oss vid att guldkant, fredagsmys, aw-öl, blir inslag i kosten flera ggr i veckan och inte ser bakåt och kopplar sambandet med det du beskriver.

Jag sitter här o funderar. Förmodligen vore det enda rätta att helt bannlysa all processad mat, så långt det bara är möjligt. Men ändå verkligen försöka köpa Rena livsmedel så man får en annan syn på maten och att man måste lära sig matlagning från grunden. Tyvärr har vi blivit förtrollade av allt "sockrigt gott" som våra ögon ser i matbutiken.

<_<Tips - läs alltid på innehållsförteckningen. Köp helst inte något som har mer än 4-5 ingredienser.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Angelico sade:

Istället kör vi Kejsarens nya kläder-tricket och ändrar så att storlek 44 blir storlek 40 och så kan man glädjas åt att man har sin önskestorlek! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm. Då måste det ha skett i flera steg mellan 70-talet och nu (går säkert att googla, men orkar inte just nu).  Men jag vet i alla fall ett tillfälle när klädstorlekarna förändrades en storlek nedåt (kanske var det på 90-talet). Från att alltid ha varit en 36:a, fick jag då börja köpa 34. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är klart att det är roligare att köpa mindre storlekar. Jag minns när jag hittade en jeanskjol i storlek M...den är fortfarande ett favoritplagg. Det var i en affär som ”looove curves”, så liten var den inte. Men ändå  

Maten i mataffärer; ja jag är precis hemkommen från Coop Backaplan, där jag mer än en gång muttrade ”det finns så mycket skit här att det inte går att hitta det som går att köpa!!!”  Getmjölk hittade jag inte. Skinka utan socker hittade jag. Man blir bara matt.. Och den affären är absolut inte värre än andra. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Effie sade:

Getmjölk hittade jag inte. 

Jag såg getmjölk från Dalspira i Willys mjölkdisk i söndags. Blev sugen att testa, men fegade ur.

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Effie sade:

Ja det är klart att det är roligare att köpa mindre storlekar. Jag minns när jag hittade en jeanskjol i storlek M...den är fortfarande ett favoritplagg. Det var i en affär som ”looove curves”, så liten var den inte. Men ändå  

Maten i mataffärer; ja jag är precis hemkommen från Coop Backaplan, där jag mer än en gång muttrade ”det finns så mycket skit här att det inte går att hitta det som går att köpa!!!”  Getmjölk hittade jag inte. Skinka utan socker hittade jag. Man blir bara matt.. Och den affären är absolut inte värre än andra. 

Om det är en affär som man brukar handla i ofta i kan man be dem ta hem getmjölk. - Jag köper färsk från Dalspira, en svensk producent. Till skillnad från komjölk är inte getmjölken homogeniserad, vilket jag tycker är bra. Den går jättebra att frysa upp till 3 månader. Jag brukar köpa på mig några liter och tina upp varteftersom jag behöver. Man skakar den innan man använder den. Getmjölk har en annan typ av protein än komjölk,och  som är bättre och mer lättsmält för oss.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Blev sugen att testa, men fegade ur.

Jag har köpt getmjölk på Coop Backaplan förr...jag gillar det. Lite speciell smak, men alldeles säkert bättre för oss.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker kefiren är jättegod. Det jag får i byttan efter silning är väl blandat, så jag tar några skedar då och då. Känns bra. Tog det sista till frukost idag (och silade upp en ny omgång). Kändes inte som jag var hungrig efter det lilla (men eftersom jag ska iväg på Alla-hjärtansdans hela eftermiddagen så åt jag lite omelett idag också... men jag var inte sugen, så jag tog med hälften som matsäck).

vikten gick ner några hekto från igår; lägsta icke-fastande-vikt på lchf (och två hekto över lägsta fastande-vikt på lchf). 

Håller mig till en kopp kaffe per dag; ska se om jag kan sluta helt (om nu det ger något fördel)...men jag njuter av min kopp. Det känns bättre än att hälla i sig 4-6-8 koppar per dag, som det lätt blir på jobbet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I går kom det ett paket från utlandet. En liten förpackning Elixa. Några små påsar som vardera innehåller tio kapslar som ska intas på morgonen med mycket vatten. Jag gjorde detta I morse, och nu får vi se om något hander.

Kefiren är fortfarande mycket god. Första dagarna kändes det som att det rackte med kefir även om det blev lite (resultatet från en halvliter mjölk ska räcka I två dagar); annan mat kändes inte så intressant. I går var jag sugen på mat mest hela tiden.

Vikten håller sig ungefär på samma ställe. Jag får väl fasta I helgen igen.

Var inne på närbutiken nere på torget, för att handla ny mjölk till grynen. Jag tror jag gick igenom mejeridisken tre eller fyra ganger innan jag faktiskt hittade lantmjölken (med kort datum). Chokladmjölk, speciell mjölk för latte eller vad det var, sojamjölk, havremjölk, kokosdryck, alla vanliga varianter, alla vanliga varianter laktosfritt, och säkert något halvdussin sorter till. Jag blir bara trött...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg