Recommended Posts

Där tror jag du har helt rätt; bra mat och (i mitt fall) rätt träning gör att man kan köra på rätt länge innan skadorna blir påtagliga. Och så blir man (jag) förvånad när stressen tar en för man känner sig ju inte stressad..?! :(

• Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville bara tipsa om en delikat kall rödbetssoppa som jag prövade, görs på kefir och är mycket uppfriskande en varm dag. Tar ca 10 min att svänga ihop. Vi hade lite mer ägg i, och hade ingen potatis på sidan. Lågt på KH alltså.

https://kultursmakarna.se/2016/02/15/saltibarsciai-kall-rodbetssoppa/

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Effie sade:

Mina gryn skapar kefir, i alla fall. Fortfarande alltför gott att äta; det är så lätt att ta en sked då och då. Men jag tror att min mage mår bra av det.

Mina små gryn skapar också kefir (och förökar sig!). Oftast blir det bara några matskedar om dagen, eftersom ungdomarna hinner äta upp allt innan jag ens har hunnit planera in att njuta av en skål. Men undrar om inte min mage har blivit lite bättre iaf ... ?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, RobertAnd sade:

Ville bara tipsa om en delikat kall rödbetssoppa som jag prövade, görs på kefir och är mycket uppfriskande en varm dag. Tar ca 10 min att svänga ihop. 

Kall rödbetssoppa på kefir; låter spännande. Tack. Får se om sambon vågar smaka, med potatis...

svårt att få ihop en liter, men jag kan testa med mindre. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina kefirgryn förökar sig som galna. Har fått ihop en perfekt mix av lantmjölk och vispgrädde som blir helt perfekt kefir: 2 dl vispgrädde och 6 dl mjölk. Underbart gott! Jag äter mer än 2 dl per dag.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, PiaB sade:

Mina kefirgryn förökar sig som galna. Har fått ihop en perfekt mix av lantmjölk och vispgrädde som blir helt perfekt kefir: 2 dl vispgrädde och 6 dl mjölk. Underbart gott! Jag äter mer än 2 dl per dag.

För några dagar sedan satte jag igång både vattten- och mjölkkefirgryn (torkade) från Grönt Levande. Vattenkefiren ser lovande ut men i mjölkkefiren blev i aktiveringsfasen en stor sammanpackad ostmassa med vassle under och det var svårt att förstå vad som var kefirgryn och vad som var kefir... Försökte slamma upp kefirmassan i vasslen och därefter sila men det blev jättemycket i silen. Försökte sen att tvätta kefirmassan med mjölk och volymen blev lite mindre och den använder jag nu till en andra omgång som jag ska försöka ta lite tidigare...  Men sen så ska det ätas kefir (och drickas kombucha). 

Lantmjölk toppad med vispgrädde, det ska jag komma ihåg. Tack ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Skärfläcka sade:

För några dagar sedan satte jag igång både vattten- och mjölkkefirgryn (torkade) från Grönt Levande. Vattenkefiren ser lovande ut men i mjölkkefiren blev i aktiveringsfasen en stor sammanpackad ostmassa med vassle under och det var svårt att förstå vad som var kefirgryn och vad som var kefir... Försökte slamma upp kefirmassan i vasslen och därefter sila men det blev jättemycket i silen. Försökte sen att tvätta kefirmassan med mjölk och volymen blev lite mindre och den använder jag nu till en andra omgång som jag ska försöka ta lite tidigare...  Men sen så ska det ätas kefir (och drickas kombucha). 

Lantmjölk toppad med vispgrädde, det ska jag komma ihåg. Tack ?

Jag slammar alltid upp innan jag silar. Det finns mycket nyttiga bakterier i vasslen och den vill jag absolut inte hälla bort. I finmaskiga silen trycker jag sedan försiktigt igenom kefiren tills bara grynen återstår (använder en slickepott). Man får hålla på en liten stund, men tillslut är det klart vad som är gryn och kefir! Därefter lägger jag tillbaka kefirgrynen i det ursprungliga glaskärlet utan att diska det innan och häller på en ny omgång mjölk/grädde.

Min kefir brukar separera även i kylen så jag slammar alltid upp/rör runt innan jag häller upp för att dricka.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, PiaB sade:

Jag slammar alltid upp innan jag silar. Det finns mycket nyttiga bakterier i vasslen och den vill jag absolut inte hälla bort. I finmaskiga silen trycker jag sedan försiktigt igenom kefiren tills bara grynen återstår (använder en slickepott). Man får hålla på en liten stund, men tillslut är det klart vad som är gryn och kefir! Därefter lägger jag tillbaka kefirgrynen i det ursprungliga glaskärlet utan att diska det innan och häller på en ny omgång mjölk/grädde.

Min kefir brukar separera även i kylen så jag slammar alltid upp/rör runt innan jag häller upp för att dricka.

Tack för råd. Ska se till min kefir igen om en stund. ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag brukar gegga runt I gröten som hamnar I silen, med en slickepott. Och efter en stund är det mindre grötliknande och mera gryn, och kefir I bunken under...och när jag tycker det är lagom, så häller jag tillbaka grynen I glaskärlet och häller på lantmjölk/fårmjölk/getmjölk (beroende på vad jag har), och ev lite grädde oxå.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår sprang jag Vårruset. Ja, jag sprang flera meter; började med att springa från start till LInneplatsen, och det är 500 meter. Sedan lite till och från; inte uppförsbackar, inte nerförsbackar, och inte för länge. Tog mig runt 5 km på aningen under 50 minuter. Nöjd. Nej, inte Varvet I år. Inte nästa år heller. Men lust på mer träning.

Men efteråt kände jag mig lätt yr. Det har hänt förut, efter t.ex. Tjejmilen (som jag gick, för ett antal år sedan), så jag visste att det hjälper att äta. Picknickkassen innehöll bl.a. ost, och salad, och jag åt det möjliga på en bit smörgåstårta oxå (och kanske lite till). Borde inte vara matbrist, tycker jag. Borde jag tänka på att ha salt med, vid sådana här tillfällen? Eller borde jag träna mer för att ha tillgång till all energy jag kånkar på? Träna annorlunda? Här finns ju experter på allt, så jag borde kunna få bra råd.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, Effie sade:

Igår sprang jag Vårruset. Men efteråt kände jag mig lätt yr. 

Det var väl rätt varmt igår - vätskebrist?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, Effie sade:

Igår sprang jag Vårruset. Ja, jag sprang flera meter; började med att springa från start till LInneplatsen, och det är 500 meter. Sedan lite till och från; inte uppförsbackar, inte nerförsbackar, och inte för länge. Tog mig runt 5 km på aningen under 50 minuter. Nöjd. Nej, inte Varvet I år. Inte nästa år heller. Men lust på mer träning.

Men efteråt kände jag mig lätt yr. Det har hänt förut, efter t.ex. Tjejmilen (som jag gick, för ett antal år sedan), så jag visste att det hjälper att äta. Picknickkassen innehöll bl.a. ost, och salad, och jag åt det möjliga på en bit smörgåstårta oxå (och kanske lite till). Borde inte vara matbrist, tycker jag. Borde jag tänka på att ha salt med, vid sådana här tillfällen? Eller borde jag träna mer för att ha tillgång till all energy jag kånkar på? Träna annorlunda? Här finns ju experter på allt, så jag borde kunna få bra råd.

Bra gjort!

Jag tror på salt/vattenbrist. Ta någon tsk seltin en timma innan träning.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två vätskekontroller på 5 km (en mugg vatten på varje) + egen flaska + en stor mugg när jag kom I mål (Loka citron). Men salt är inte orimligt. Det var varmt.

Och så får jag träna mer (mindre går inte) för att få upp flåset lite. Jag har ju, I ett svagt ögonblick, anmält mig även till Blodomloppet, löpning. Och nånting I höst som jag aktivt förtränger...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde, på förekommen anledning, en liten räd I min garderob (jag har två; en som jag kommer åt och därför använder, en som är till för kläder-ej-i-säsong och annat jag inte använder just nu)...och konstaterade att 1) det finns saker jag får se till att använda innan de blir på tok för stora 2) har jag köpt så manga kjolar?? (uppenbarligen. Annars har de börjat föröka sig genom delning, och det vore oroande).

Sedan har jag en kartong någonstans med kläder som är någon sorts mål...den kan stanna I källaren, eller var den nu är, ett tag till.

Men det känns lite ovant - att prova kläder som jag ställt in mig på är för små fortfarande...

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
51 minuter sedan, Effie sade:

Annars har de börjat föröka sig genom delning, och det vore oroande

Vi lever numera i uppochnervända världen så det kanske kan hända.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte ta med mig lite god och nyttig kefir när jag åkte till Stockholm över helgen. Blev inte så. Jo, med kom den - men sambon älskar att packa i plastkassar. Jag avskyr plastkassar. Nu hamnade maten i plastkassar. Jag blir fepplig och tappar saker när jag är lite stressad; ska få med mig väskor o kassar samtidigt som jag ska kolla appar och busshållplatser och riktningar och omflyttningar. Krasch. Plastpåsen var inte ens tät. Ingen kefir till frukost. ?

Och, märker jag, det leder till mer stress, som leder till fel mat och även en kaka till fikat som leder till värk och dåligt humör. 

Jag borde ha en stadig väska att ha mat i, och en (tät) plastpåse. Samt en plan B för händelse av utebliven kefir. Härmed antecknat för nästa gång. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måndag morgon. Ja, ett kilo upp, drygt; vikten som låg så prydligt på rätt sida tiotalsstrecket ? Därav vikten av att ha en plan B och en stresshanteringsstrategi. Nej, inte för viktens skull, men för att må bra och äta rätt; vikten är bara en avspegling.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I MariaF:s erfarenhetstråd nämnde hon sitt sockertroll, en hon. Jag lade in det här svaret; kanske något för mig att anteckna här också. Det där med prioriteringar...

"Mitt tugga-tugga-monster är ju en grön bevingad orm. Jag har aldrig vågat kolla könet på den...

Å andra sidan har jag även en bantningssabotör, som heter Ann-Sofie. Var jag nu fått det ifrån. Hon tycker jag borde bli tuffare med att prioritera mig själv. Kanske borde ha ett snack...

Apropå knasig, alltså...? 

(för att inte låta alltför knäpp - tanken på tugga-tugga-monster och liknande dök upp I en tråd på Kolhydrater ifokus; någon, som benämnde sig KBT-terapeut tror jag, tyckte det var en användbar metod att visualisera suget och diskutera med det, för att syna argumenten, som inte brukar vara så hållbara. Sedan tyckte jag det var kul oxå)"

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har legat lite lågt med fastan på sista tiden. Men vikten har, med Stockholmshelgen som undantag, sakta krupit neråt, hekto för hekto. (Kanske inte ens sakta, om jag tänker efter). Om det är fastan som sätter en ny set-point (det märker jag snart om nedgången avstannar) eller om det är kefiren som gjort något åt min tarmflora, eller om det är något jag inte kommer att tänka på (knappast avsaknad av stress; har man ett jobb där man ibland förväntas lösa problem för att få igång fabriken igen...). F n balanserar jag precis på gränsen mellan övervikt och fetma (jag tycker bara du är lätt överviktig, anser sambon rart). Igår kollade jag på Göteborgsvarvet och kände mig inspirerad. Ja, jag såg personer med säkert högre bmi än jag, men jag är orolig för mina knän. Fast det kanske är dags att börja lite försiktigt, långsamt, envetet. Hem från jobbet, kanske  

Köpte choklad i fredags, för att testa suget. Varför det, egentligen? Choklad ska inte sparas. Just nu är det inga som helst problem att låta den ligga i sängbordets låda. Har inte sug alls just nu, inte ens efter kefiren (men äter ändå; god är den). 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan sist: Vikten ner till strax under gränsen för fetma; stod still där några dagar och har idag gått upp ett halvt kilo. Så länge det inte är en trend är det ok (ett tag). Men jag vet inte riktigt när det funkar att fasta igen.

Chokladen - ja, vad det nu beror på, så kan jag ta en bit att njuta av, eller låta bli. Suget saknas. Funderar på om det beror på om jag minns kosttillskotten (magnesium och några till) på kvällen. Och salt.

Kefiren på fårmjölk är fortfarande favoriten. Krämig, tjock, smaken är mild, ingen vassla. Där är det snudd på sug. 

Mår bra. Orken är inte I botten, som den gärna blir om jag håller på med för mycket. Har nog lyckats bromsa en del på sista tiden. Förutom då att sambon tycker jag ska cykla till jobbet ibland...det får vi se.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min pappa brukade sjunga en sang vars refräng gick "Uppåt så går det, uppåt så går det, tämligen smått serru serru/Nedåt så går det, nedåt så går det kvickt som ett skott".

Jag har ofta tänkt på att den sången handlar om mycket, men inte om vikten. ? 

Nej då, det är inte alltför illa. Men jag borde nog planera in lite fasta igen. ? 

• Ledsen 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, ska man sjunga en liten sång om vikten blir det väl precis tvärtom ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, IML sade:

Nej, ska man sjunga en liten sång om vikten blir det väl precis tvärtom ?

Hade jag varit bra på att få till sångtexter, så hade jag lagt till en vers I sången (om vikten), och ändrat refrängen till tvärtom. Det hade nog varit uppmuntrande att gå och gnola på ?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Man tycker man är så tjocker
så slutar man äta socker..."

Där fastnade jag. Vad rimmar på socker? "dock är"? "joker"? eller kan man konstruera något ord som passar? eller hitta något än värre nödrim? Jag vet inte vad jag vill ha sagt I texten, heller...

Vikten håller sig ganska snällt strax under tiotalsstrecket nu, men det finns mycket kvar att ta av. "Nedåt så går det, nedåt så går det, tämligen smått serru serru..."

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"dock är" är ju bra!
"docker" (ist f "dockor)
"rocker" (ist f square dance)
"socker" (i bemärkelsen "sockor")
"locker" (ihop med nåt svengelskt)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"...och börjar med jordärtskocker
så magen ska må bra!"

Den börjar bli knäpp, den här versen. En halva till , likadan, tre rim men inte på socker ? , sista raden ska rimma på bra, och det borde väl inte vara så svårt. Men jag vet fortfarande inte vad jag vill ha sagt.

"man äter och man fastar
bikiniformen hastar
men sockertrollet gastar
..."

Nej. Jag ska inte bli textförfattare.

• Gilla 2
  • Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Effie sade:

"Man tycker man är så tjocker
så slutar man äta socker.
och börjar med jordärtskocker
så magen ska må bra!
Man äter och man fastar
bikiniformen hastar
men sockertrollet gastar:
Den kakan vill jag ha!
Så nedåt så går det, nedåt så går det,
tämligen smått serru serru
Uppåt så går det uppåt så går det
kvickt som ett skott..."

Jaha. Men hur får jag det här till LCHF, då? Det verkar ju snarast panic. ? 

Fast det är kanske oftast när det är panic som det är lättast att inte hitta vägen neråt?

Du ska nog bli textförfattare....Vad är det för melodi? ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Du ska nog bli textförfattare....Vad är det för melodi? ?

Min pappa var duktig på att snickra rim, göra födelsedagssånger. Jag brukar aldrig få ihop det helt. Det här var ett undantag...

Melodin är, som jag skrev, en sang som min pappa brukade sjunga. "Uppåt så går det". Jag misstänker att det är någon revyvisa från tjugo-trettiotalet. Jag får ingen träff när jag googlar. 

Men jag får väl sprida den I lchf-kretsar...det är en glad och lättsam melodi, och ganska lätt att sätta text till.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Hasse & Tage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara "Gungeligung" med text av Åke Grönberg? Verkar inte finnas att lyssna på om man inte har Spotify. ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är inte Livet I Finnskogarna, och det är inte Gungeligung. Trevliga låtar det också, och jag tror att Gungeligung påminner lite om den (länge sedan jag horde den).

Jag får väl spela in den själv, vid tillfälle...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Jaaaa! Med snitsig video till!! ?

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Effie sade:

JAAAA, det ser vi fram emot! :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åka iväg på squaredansconvention är inte optimalt för en lchf-are. Det går inte att anmäla sig som lchf-are - bara "glutenfritt". Jag ska inte klaga; maten var bra, och fikat var välgjort och hembakt och säkert väldigt gott om jag  inte last innehållsförteckningen på det glutenfria, och sett att det var margarin till smörgåsarna (mjölkfritt). Jag kan ju aldrig hålla tyst när man kallar margarin för "vegetabiliskt smör"; de flesta tycker det är ointressant, men någon gang kanske det fastnar lite av min upprördhet ?

Jag hade med mig egen paj (spenat/feta, från mariannslchf.se); det blev någon kaka, och en kolbulle (har man aldrig ätit det så måste man - åtminstone jag - testa). Och egentligen behöver jag ju inte någon fika; det är mest för sällskaps skull, och för att det är mysigt att fika.

Det blev lite dans, fast det var fruktansvärt varmt. Och en massa folk (inte fullt tusen personer var där).

Och vikten kröp uppåt; den kryper väl neråt igen när jag får liv I mina gryn så jag får lite kefir igen, och några dagar med normal mat.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytterligare en helg squaredansaktivitet; fyra dagar varav tre började 10 och tre slutade 22 (eller kanske senare), plus hemläxa; varmt var det också, och mycket tankearbete...jag fixade inte att dessutom laga mat för att äta rätt, och det marks genast på vågen. ("Fail to plan = plan to fail" - jag klarar inte att planera tillräckligt, tror jag). OK, det försvinner snart igen, men är tråkigt. Nu är det inte några större aktiviteter fore semestern, som inleds med LCHF-campingen I Säffle.

Sambon tycker jag borde ta fram cykeln och cykla till jobbet; ja med elcykel, och svalare väder, så borde det vara möjligt. Fast urtråkig är cykelvägen fortfarande. Sambon påstår iofs att han påpekade, vid vår provcykling, att "här är det vackert!", och han påstår även att jag höll med. F-n tro't.

Får se om jag hittar några dagar (det får bli arbetsdagar, fast jag inte gillar det) att fasta nästa vecka.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte jag skulle vänta med att skriva här tills vikten hamnade på rätt sida tiotalsstrecket efter de där två helgerna. Ja, jag hade inget vettigt (eller ovettigt heller för den delen) att skriva, och jag skriver ogärna bara för att skriva. Så här lång tid tog det alltså.

Vikten, ja den var uppe och nosade på drygt två kilo på fel sida. Sedan har den hållit sig ganska retsamt några hekto, upp till något kilo over strecket. Jag har ätit tämligen normalt...eller nja, sambon bakade valnötsbröd till mig; det hann bli några skivor innan vi frös in det...och jag kände för att ha lite fikabröd, så jag testade ett kladdkakerecept med svarta bönor. Där är svårigheten att inte få kakorna för söta; recept går inte att följa, men även om jag drog ner sötningen rejält, så rackte 100 g 70%-ig choklad och några dadlar för att det skulle bli alldeles för sött. Funderar på att testa ut någon egen variant. Bönor, ev hackade nötter, ägg, kakao, vanilj...någon krydda kanske? Kardemumma, förstås!!! Fast helst vill jag undvika alla nötter och mandelmjöl och sånt; vore kul att kunna testa det på andra. Fast inte med den sötningsnivån förstås ? Vad gör man?

Men förutom bakningsexcesserna, och en lunch ute, så har maten varit normal, och vikten har långsamt tagit sig ner till tidigare tiotalssiffra. Kjolar och byxor sitter ibland löst (får mig att tänka på skicksagan om fettskrämda Saga, som vi hade mycket roligt åt att skriva, på kolhydrater ifokus för länge sedan ? . Men än har jag inte tappat dem). Jag har inte testat nästa storlek neråt, som jag har liggande I garderoben; hur mycket saknas...eller kanske ska jag saga "är för mycket"? Sist rackte det inte med att hålla andan. I host kan jag säkert ha dem. (optimisten talar!)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, Effie sade:

I höst kan jag säkert ha dem. (optimisten talar!) 

Har ett par byxor som hänger i sovrummet som jag har samma tanke med - i höst kan jag säkert ha dem! ?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på att testa ut någon egen variant. Bönor, ev hackade nötter, ägg, kakao, vanilj...någon krydda kanske? Kardemumma, förstås!!! Fast helst vill jag undvika alla nötter och mandelmjöl och sånt; vore kul att kunna testa det på andra. Fast inte med den sötningsnivån förstås ? Vad gör man?

Banan?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

recept går inte att följa, men även om jag drog ner sötningen rejält, så rackte 100 g 70%-ig choklad och några dadlar för att det skulle bli alldeles för sött.

90 % ig choklad är mycket mindre söt än 70 respektive 85 %-ig choklad. Stor skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
19 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Banan?

I så fall grön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en halv banan liggande hemma. Fast den är snarare svart än grön. Som sötning borde den funka, I en stor kaka, utan choklad.

Om sedan 90%-ig choklad är battre...ja, lite hanger det på fabrikat också. Jag har faktiskt en gang provsmakat en 99%-ig choklad, som jag tyckte smakade för sött. Och 70%-ig som varit bra. Men då är den så svindyr att jag inte vill ha den I kaka. Jag kanske ska satsa på annan smaksättning.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och apropå byxorna; jag köpte ju ett par I våras som jag trodde var optimistisk storlek på; de funkade efter några veckor. Då gick jag och handlade ytterligare en storlek neråt, och de byxorna ligger någonstans I garderoben, och tanken är att de ska passa när det är dags för tjockare byxor igen.  Problemet blir ju snarare - vad sjutton gör jag med resten av garderoben? Bälte eller second hand? Det brukar ju vara ont om stora storlekar på second hand; jag kan ju aldrig leta kläder där.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, Effie sade:

Jag har faktiskt en gang provsmakat en 99%-ig choklad, som jag tyckte smakade för sött.

Jag äter ibland Vivanis 99-procentiga choklad. Den är den bästa av mörka choklader som jag har smakat. Dyr, dock.

http://www.vivani-chocolate.de/P_Bars_Dark_99_percent_cocoa.html

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Tureborgaren sade:

Vivanis 99-procentiga choklad.

Utan sojalecitin; ja, det later bra. Ska kolla chokladbutiken, om de har den, nästa gang jag går dit (nej, inte ofta. Jag har varit där I år  kanske två gånger)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, Effie sade:

Problemet blir ju snarare - vad sjutton gör jag med resten av garderoben?

I min garderob hänger många kläder i storleksintervallet 65-75kg, för däremellan svängde jag under många år... Har inte förmått mig att slänga allt men det borde jag. En röd klänning som jag älskar, för den är tidlös kostade väl 3-4000kr när jag köpte den... Men uppriktigt sagt, det borde verkligen tömmas! Kanske ska ta de finare till second hand..?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min garderob har jag full (nästan) koll på.

En garderob jag kommer åt, och där jag vänder alla galgar utåt vid nyår; när jag sedan använder plagget vänder jag galgen åt andra hållet. Då vet jag vad jag använder, och om jag egentligen behöver handla mer (därmed inte sagt att jag rensar ut det jag inte använder. Bara ifrågasätter). Fast jag har ett antal plagg jag inte tror jag kommer I riktigt än...och det gör jag tydligen. Behöver tänka om.

En garderob som är mer svåråtkomlig. Stänga dörrarna på den förra; glida forbi notstället och sylådan, öppna dörren och in bakom...där är alla säsongsplagg; fårskinnspälsen jag inte fått på mig sedan början av åttiotalet, och lite sånt. Behöver bara kollas ett par ganger per år.

Och sedan lådan med garanterat för smått. Storlek 38/40/42 från 70-talet. En dröm, kanske. Gamla minnen. Den vet jag faktiskt inte var den är.

Men rensar ut gör jag faktiskt tämligen regelbundet. Och försöker låta bli att handla nytt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar vidare på kakan. Man kanske kan ha någon glasyr till sockerätarna. För problemet är ju egentligen inte att söta, utan att inte söta. Jag vill ha någon sådan där lätt döbakt känsla att tugga på (mjuk och aningen blöt), och lagom söt för mig, men någon annan god smak (kardemumma. Kanel. Massa smör kanske. Nötter o mandel. Kokos). Men då kan ingen annan äta den, inte I min omgivning I alla fall. Och egentligen vill jag inte ha en hel kaka, utan en bit ibland (frysen; jag vet). Men då måste den bli bra; annars funderar jag på nya försök. Vill ju inte ha frysen full med halvdana kakor...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och nu är det midsommar; undrar hur det blir med maten då? Nej, jag lagar den inte själv. Det är typ pastasallad och tårtor...men på buffé finns det väl alltid något. Och på dansen blir det väl hamburgare, som går att äta utan bröd; kanske borde planera någon fet gegga att ha med? Falsk potatissallad? Hm; borde meddelat sambon detta när han var och handlade... jag och planering är ingen bra combination.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, Effie sade:

Jag vill ha någon sådan där lätt döbakt känsla att tugga på (mjuk och aningen blöt), och lagom söt för mig,

Kladdkakor dyker ju upp lite då och då. Kanske med frosting uppepå? Då kan du skala bort det lagret.

Idag bjöds det på midsommartårta av chefen. En tjej som egentligen slutat men jobbar nån timme ibland för överlämning konstaterade att jag var "stångaktig" - fortfarande. Hur länge ska jag hålla på? Alltid lika kul att svara "hittills är det bara 7år"... 

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg