Recommended Posts

Gäst jala
2 timmar sedan, Effie sade:

Utan sojalecitin; ja, det later bra. Ska kolla chokladbutiken, om de har den, nästa gang jag går dit (nej, inte ofta. Jag har varit där I år  kanske två gånger)

Lindts är utan sojalecitin dock har de inte 99% ig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala
13 minuter sedan, MariaF sade:

En tjej som egentligen slutat men jobbar nån timme ibland för överlämning konstaterade att jag var "stångaktig" - fortfarande. Hur länge ska jag hålla på? Alltid lika kul att svara "hittills är det bara 7år"

Det är bra, tryck till dem bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, MariaF sade:

"stångaktig"

?? Lik en stång? Är det en komplimang?

Jag är fortfarande känd på jobbet för att ha karaktär. Inte har jag det. Men tårta är oftast tråkig.

Och jag har hållig på med LCHF och icke-tårt-ätning I elva år...och Inga planer på att sluta. Varför skulle jag?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, jala sade:

Lindts är utan sojalecitin dock har de inte 99% ig.

Jag har nog sett någon gang att Lindts saknar sojalecitin. Men jag har tendens att överäta Lindts.

Choklad som hamnar uppåt 90-100% brukar vara mer knaprig än smältande, också...det är nog därför jag hellre avstår chokladen.
Kanske kan man göra tryffel/ganasch av den, med mycket smör o grädde...?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
8 minuter sedan, Effie sade:

?? Lik en stång? Är det en komplimang?

Jag är fortfarande känd på jobbet för att ha karaktär. Inte har jag det. Men tårta är oftast tråkig.

Och jag har hållig på med LCHF och icke-tårt-ätning I elva år...och Inga planer på att sluta. Varför skulle jag?

Kanske menade hon ståndaktig. Kan inte se varför du skulle sluta med något som är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte stava... D ska det förstås vara, som jala säger.  "Ståndaktig".
Till mitt försvar kan jag berätta att mina linser är slut (väntar på ny leverans) och när de blir gamla lägger de sig inte rätt. 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, MariaF sade:

Till mitt försvar kan jag berätta 

Ja ja...jag kan ju inte bara låta bli...misstolka och spekulera i vad det skulle kunna vara... och så missade jag att stoppa dit en smiley. 

Kan du inte skylla på datorn eller telefonen; det gör jag

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
6 minuter sedan, Effie sade:

Kan du inte skylla på datorn eller telefonen; det gör jag

Självklart är det datorns fel, det är aldrig mitt fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med att lära känna sig själv allt mer, är att det är svårt att blunda för sina tillkortakommanden... Så är det nån man aldrig ska lära känna ordentligt, så är det sig själv, för man kan inte skylla ifrån sig... :unsure::D

• Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
23 minuter sedan, MariaF sade:

man kan inte skylla ifrån sig... :unsure::D

Du kan alltid skylla på mig, tror jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Problemet med att lära känna sig själv allt mer, är att det är svårt att blunda för sina tillkortakommanden... Så är det nån man aldrig ska lära känna ordentligt, så är det sig själv, för man kan inte skylla ifrån sig... :unsure::D

Att jobba på att lära känna sig själv är enl min mening missriktad energi. Leder sällan till något bra -man får acceptera sitt Öde.?

Bättre att försöka lära känna sina medmänniskor. Det är roligare. ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, kickilotta sade:

Att jobba på att lära känna sig själv är enl min mening missriktad energi. Leder sällan till något bra -man får acceptera sitt Öde.?

Nu håller jag inte med. Jag tycker jag är hur spännande som helst! :D Och acceptera ödet... Det är inte hur man har det, utan hur man tar det. Och känner man sig själv kan man ta det annorlunda. ?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, MariaF sade:

Nu håller jag inte med. Jag tycker jag är hur spännande som helst! :D Och acceptera ödet... Det är inte hur man har det, utan hur man tar det. Och känner man sig själv kan man ta det annorlunda. ?

Ok det är naturligtvis väldigt individuellt hur man ser på saken. Vi har alla våra olika perspektiv. - Jag menade för min del att man får leva livet utan att gräva ner sig för mycket i sina egna förtretligheter. Därmed inte sagt att man inte bör vara litet observant på vad man gör o hur man beter sig.

Har provat lär-känna-dig-själv metoder väldigt mycket men acceptans av hur det är har hjälp mig mer. Att älska sig själv att man är ok. - Acceptera ödet. -Jag tror inte att man ska grubbla så mycket på hur man uppfattas av andra - var och en av våra medmänniskor har nog med sitt och tänker nog mest på sig själv. ☺️

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, kickilotta sade:

Har provat lär-känna-dig-själv metoder väldigt mycket men acceptans av hur det är har hjälp mig mer. Att älska sig själv att man är ok. - Acceptera ödet. -Jag tror inte att man ska grubbla så mycket på hur man uppfattas av andra - var och en av våra medmänniskor har nog med sitt och tänker nog mest på sig själv. ☺️

Verkar som att vi menar lite lika, men uttrycker det olika. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, MariaF sade:

Verkar som att vi menar lite lika, men uttrycker det olika. :)

Ja MariaF det tror jag också. ⭐

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Lära känna sig själv tycker jag är jättespännande! Få förklaringar till varför jag reagerar på det ena eller andra och i förlängningen då kunna styra det själv, hur jag reagerar, eller åtminstone agerar!

Dessutom ger det tänkbara förklaringar till varför andra reagerar som de gör i vissa avseenden. Går lättare att förstå dem också. ?

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har man efter ett långt liv alldeles för lätt att reagera med ryggmärgen - fastän man VET....

4 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Lära känna sig själv tycker jag är jättespännande! Få förklaringar till varför jag reagerar på det ena eller andra och i förlängningen då kunna styra det själv, hur jag reagerar, eller åtminstone agerar!

...då får man ösa på med tolerans och självkärlek. Ge både sig själv o andra en kram. 

Att "förstå mig själv" betyder också för mig ett dolt, underförstått, krav på att börja "handla rätt" - och det mina vänner - det är den stora frågan - förmår jag det -  hur går det till??? - Kommer jag att misslyckas igen och igen och igen...? 

Man vill det rätta - men hur blir det? - Och att försöka hitta förklaringar kan bli väldigt fel, man utgår från sina Egna referenser men de tycks inte stämma med andras.  Man lever med någon under lång tid men gång efter annan så blir man överraskad. Där kommer kärleken och acceptansen in och man får lära sig att lyssna mer.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, kickilotta sade:

Att "förstå mig själv" betyder också för mig ett dolt, underförstått, krav på att börja "handla rätt" - och det mina vänner - det är den stora frågan - förmår jag det -  hur går det till??? - Kommer jag att misslyckas igen och igen och igen...? 

Intressant! Så ser inte jag det. För mig blir det liksom tvärtom; jag ser ett mönster hos mig själv som jag inte gillar eller som ställer till det för mig. Det kan vara långlivade saker som tuggsug eller att ha för många bollar i luften samtidigt. Istället för att vara arg på mig själv eller ge upp, så försöker jag förstå var det kommer från och koppla på min förstående inre Muminmamma som ger mig en kram och älskar mig som jag är, utan krav på prestation. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, MariaF sade:

Intressant! Så ser inte jag det. För mig blir det liksom tvärtom; jag ser ett mönster hos mig själv som jag inte gillar eller som ställer till det för mig. Det kan vara långlivade saker som tuggsug eller att ha för många bollar i luften samtidigt. Istället för att vara arg på mig själv eller ge upp, så försöker jag förstå var det kommer från och koppla på min förstående inre Muminmamma som ger mig en kram och älskar mig som jag är, utan krav på prestation. 

Så fint du beskriver MariaF! Klart att du har rätt. - Vad jag avser handlar nog om våra sociala sammanhang.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, kickilotta sade:

Så fint du beskriver MariaF! Klart att du har rätt. - Vad jag avser handlar nog om våra sociala sammanhang.

För mig är det nog i alla sammanhang. Gick en ledarskapsutbildning genom jobbet där en form av personlighetstest ingick. Där visades var man befann sig när man var i sitt bästa flow och var man befann sig när det var tvärtom. Det mest intressanta var avståndet mellan dessa punkter, som visade hur lätt det var för andra människor att "läsa av" när man gick mot ett sämre tillstånd/bort från flow. Avståndet mellan mina punkter var mycket litet, vilket betyder att det är väldigt svårt för någon annan att läsa av mig. Jag insåg då att det var upp till mig att bli tydligare, att kommunicera ännu mera vad jag vill/känner/tycker. Har haft oerhört mycket hjälp av det både privat och i arbetslivet.

För mig handlar det absolut inte om nåt "krav" på att börja handla rätt eller så. För mig handlar det om att kunskap underlättar det mesta. Om jag har kunskap om hur jag reagerar och agerar i vissa situationer, förstår vad som ligger bakom, då kan jag själv göra ett val. Det ger mig en styrka och en tro på mig själv. Jag är inte offer för någon annans omständigheter, jag har själv makten över mitt liv. Jag kan själv se om jag behöver sätta ner foten eller vända och gå. Välja mina strider men också se alla glädjeämnen. Har absolut inga ambitioner att alltid handla "rätt". Förresten, vad är det och vem avgör det?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
40 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Har absolut inga ambitioner att alltid handla "rätt". Förresten, vad är det och vem avgör det?

Endast du själv avgör vad som är rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var värst vad djupsinnig den här tråden lyckades bli när jag tittade bort en sekund eller två...

Jag tror också på att det är bra att lära känna sig själv. Det är ju en person man ska umgås med resten av livet, så det är väl bra om umgänget kan flyta bra. Alla har vi styrkor och svagheter, och styrkorna ska vi utveckla, och svagheterna...lära oss att hantera, tror jag. Jag tror inte på att vi kan åtgärda medfödda svagheter särskilt mycket, men vi kan hitta strategier för att inte falla dit på dem. Och utvecklar vi våra styrkor, som förhoppningsvis är saker vi trivs med, så kanske vi är så upptagna med det så att vi inte tänker på våra svagheter. LCHF-kost borde underlätta; ger oss enkelt näring och mättnad, så att inte en massa energi går åt till att tänka på mat, och inte en massa tid till att fixa mat och äta.

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Midsommar, ja. Och det här med att vara bortbjuden. Jo det var pastasallad "med allt", vegetarisk pastasallad, pastasallad utan äpple. Matjessill, silltårta, potatis, gräddfil, gräslök. Och bröd och ost. Det fanns för alla! Hm. Och så kom värdinnan på efter en stund: kan du äta något här?? Nja, inte mycket. Inte pasta inte bröd inte socker och inte särskilt mycket potatis, men ost och Bregott. Kan du äta fisk? Absolut (fyra laxfiléer in i ugnen). Äter du grönsaker? Ja. Kan du äta salladen om jag blandar till den utan pasta? Ja. Det blev vääääldigt mycket mat, och svårt att säga nej tack, när hon ordnat så mycket. 

Jag sade till min käraste, att nästa gång får du faktiskt påminna om min kosthållning, när du tackar ja till inbjudan, och tala om vad som är ok och inte ok. Så slipper hon en massa extra besvär. Det kan ju vara så enkelt som att inte blanda ihop allt i pastasalladen.

En sådan dag går jag upp bortåt ett kilo av. Och det tar några dagar att bli av med det. ?

Funderar så smått att prova carnivore i en månad. Problemet är att hitta en månad utan uteätande. Kanske funkar det med 98% carnivore? 95%? 90%? Det är omgivningen som är problemet...eller, som jag skrev någon gång, mitt förhållande till omgivningen. Jag har fortfarande inte reflekterat över det, och vad jag ska göra åt det.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att vara bortbjuden kan vara riktigt knepigt, speciellt när det är något tillfälle med lite mer gäster. Jag har fördelen/nackdelen att ha celiaki dvs större förståelse men ingen möjlighet att fuska. Min lösning är att ha med matsäck då jag har missat/känt att jag inte kunde begära specialkost t.ex. vid ett barndop då det var smörgåstårta efteråt, besök hos äldre släktingar etc. Nyligen blev jag nekad glutenfritt alternativ då jag anmälde mig till minnesstunden efter en begravning. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Att vara bortbjuden kan vara riktigt knepigt, speciellt när det är något tillfälle med lite mer gäster. Jag har fördelen/nackdelen att ha celiaki dvs större förståelse men ingen möjlighet att fuska. Min lösning är att ha med matsäck då jag har missat/känt att jag inte kunde begära specialkost t.ex. vid ett barndop då det var smörgåstårta efteråt, besök hos äldre släktingar etc. Nyligen blev jag nekad glutenfritt alternativ då jag anmälde mig till minnesstunden efter en begravning. 

Att bli nekad glutenfritt, när man har celiaki...det trodde jag inte var möjligt! Att jag inte nödvändigtvis får något att äta, det kan jag leva med. Problemet för mig är då snarare attityderna. De där fullständigt frågande blickarna: Äter du inte bröd? Äter du inte kakor? Och inte pasta? och inte socker? Men vad äter du då? Jag får känslan av att jag skulle kunna visas upp på cirkus, som en riktigt udda varelse... ja, det vet jag ju, iom det här forumet, att jag inte är, men i min omgivning... Nej, matsäck ville jag inte ha med; jag kan plocka lite (fast helst inte från smörgåstårta). Eller låta bli. Fast det känns oartigt, om någon har ansträngt sig.

• Gilla 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland undrar man hur folk tänker. Fick följande kommentar på jobbet  när vi gick hem för midsommar: ”men om du inte äter sill och potatis, vad äter du då”?

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Effie sade:

Fast det känns oartigt, om någon har ansträngt sig.

Det känner jag igen. Hur tackar man nej till en speciellt inhandlad glutenfri bakelse/kaka/bröd som är bakad på vetestärkelse och dessutom inte god? ? 

• Gilla 1
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Zpider sade:

Ibland undrar man hur folk tänker. Fick följande kommentar på jobbet  när vi gick hem för midsommar: ”men om du inte äter sill och potatis, vad äter du då”?

Det åt jag inte ens innan LCHF (och är därför, enligt Zepp i en annan tråd, inte riktigt svensk... ;))... Sill och färskpotatis...? När det finns räkor, jordgubbar med vispgrädde eller grillat kött och fräsch sallad...?! 

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
2 timmar sedan, MariaF sade:

enligt Zepp i en annan tråd, inte riktigt svensk.

Då är vi två svenskar som inte är svenskar.? Kanske kommer vi från en annan planet.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Det åt jag inte ens innan LCHF (och är därför, enligt Zepp i en annan tråd, inte riktigt svensk... ;))... Sill och färskpotatis...? När det finns räkor, jordgubbar med vispgrädde eller grillat kött och fräsch sallad...?! 

Inlagd sill av olika sorter; ok med någon bit, till jul och midsommar. Matjessill är inte särskilt gott. Färskpotatis och gräddfil och gräslök; det var nog det jag gillade bäst I det sammanhanget fore lchf, och kan även nu smaka lite. Om enda alternativet är pastasallad.

Glutenfritt kolijox avstår jag. Särskilt med margarin på. Även om det är svårt, alltså relationsmässigt sett. Och de förstår inte ens vad problemet är.

(kolijox betyder tydligen eaudecologne som man super...jag tycker väl, även sedan jag kollat upp ordet, att sån här konstgjord mat är av samma typ)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
1 timme sedan, Effie sade:

Matjessill är inte särskilt gott. Färskpotatis och gräddfil och gräslök; det var nog det jag gillade bäst I det sammanhanget fore lchf, och kan även nu smaka lite. Om enda alternativet är pastasallad.

Håller med dig med den brasklappen att jag inte tycker om gräddfil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Färskpotatis ska ätas med smörklickar, har jag gjort sedan jag var liten. Nu har jag kommit på att jag nog tycker bättre om smöret än färskpotatisarna ? 

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
12 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Nu har jag kommit på att jag nog tycker bättre om smör

Smör är gott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Matjestårta Lchf är riktigt gott! - Succé - gästerna tog om och prisade maten. ☺️

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag hade aldrig smör på potatisen vad jag kan minnas. Inga positiva barndomsminnen av smör alls. Tyckte inte om grädde, tyckte inte om fett. Och från tonåren drog jag ju ner på sådant ännu mer; inte smör på brödet inte smör någonstans. Och så läser jag i viktminskningsfora än idag folk som tipsar varann om mellanmål; ta knäckebröd, men inget smör på! Jag undrar om det finns folk som håller vikten på sådant? Jag skaffade mig fyrtio kilos övervikt. 

Nu, däremot, kan jag äta smör med sked, och det ä4 gott. Ja, jag gör det sällan, men jag kan. Märkligt hur man kan ändra sig. 

Fast potatis är fortfarande gott. 

Såg något recept på silltårta lchf. Undrar om det är mödan värt? För omgivningen förstår inte alls varför man ska undvika originalet om det är gott...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och min käraste, han unnar mig allt gott...igår lyckades han få till en rabarberkaka; en perfekt balans av rabarber, jordgubbar och kardemumma. Tala om frestelse!

Jo, det är gott med lite fikabröd ibland. Frågan är väl mest hur jag ska definiera "ibland".  Och sedan frysa in kakan, och glömma bort den, för det gör jag då.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Effie sade:

Jo, det är gott med lite fikabröd ibland. Frågan är väl mest hur jag ska definiera "ibland".  Och sedan frysa in kakan, och glömma bort den, för det gör jag då.

Jag bakade Kostdoktorns cheesecake i söndags... Övriga familjen tyckte den var "okej" (hade bytt sötningsmedlet mot en gnutta honung). Så jag åt upp den själv... ? Visserligen på två dagar men ändå...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, MariaF sade:

Jag bakade Kostdoktorns cheesecake i söndags... Övriga familjen tyckte den var "okej" (hade bytt sötningsmedlet mot en gnutta honung). Så jag åt upp den själv... ? Visserligen på två dagar men ändå...

Jag glömde fråga honom vad han tyckte om kakan...var så lyrisk over smaken. Fast han skulle ta med den som fika på dansen ikväll, så helt omöjlig var den nog inte.
Nej, risken blir annars att jag äter upp kakan...inte på två dagar, men fyra-fem. Jag behöver inte kaka I närmare en vecka på raken...

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemma igen. Har tillbringat några dagar på Duse Udde camping i Säffle, och medborgarhuset i Säffle; årets LCHF-event. Ett antal föredrag, som jag ska försöka smälta, och tre grillkvällar, då jag kunde tjôta lite med andra lchf-are. Vilket som är intressantast kan nog diskuteras.

Vad jag fäst mig mest vid av allt i föredragen...svårt att säga. Individanpassning (men det har jag väl anat; one size fits all funkar dåligt); energin jag kände från vissa föredragshållare hoppas jag håller i sig för egen del ett tag.
Nej, det jag känner jag ska titta på är det som blev det allra första föredraget; Jan Hammarstens föredrag om det metabola syndromet. Allt elände det leder till. Och allt elände som leder till det (stress, rökning, D-vitaminbrist, brist på fysisk aktivitet, och förstås för mycket kolhydrater. Rökt har jag aldrig gjort.)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, de här med grillkvällar är väldigt mysigt. Man sitter och tjôtar med folk, har kul, kan dela erfarenheter och åsikter och tankar om föredragen, dela mat om man vill (vi fick smaka på någon ajvar, på brynt Bregott; ska inte köpa för jag tyckte det var alldeles för gott; och bröd bakat på mix från Tyskland; väldigt gott det oxå). Och man bränner vid sitt kött, och skålar med de andra...och jag har nog druckit på tok för mycket vin den här helgen (gått upp ett par kilo; måste vara det), och solen sken (men vi satt skyddat, så lite regn hade funkat, bara inte grillen slocknat, och inte var det särskilt mycket mygg heller.

Edit; en tanke till: Bara det att känna sig normal; att inte behöva förklara för omgivningen...

Var det någon mer härifrån forumet som var med i Säffle? Jag pratade med lite gamla bekanta, och fick en del nya, men ingen härifrån, vad jag vet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brynt Bregott är så gott att jag kan äta det som godis?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Effie sade:

Var det någon mer härifrån forumet som var med i Säffle? Jag pratade med lite gamla bekanta, och fick en del nya, men ingen härifrån, vad jag vet.

Hej Effie, Hans o jag var med i Säffle. Första ggn på ett Lchf-event. Hälsade på Annika D. och småpratade med Birgitta Höglund samt bytte några ord med Martina J.

Fantastiskta föreläsningar - väldigt mycket bra - talarlistan var väldigt varierad, det var kul. Jan Hammarsten talade klarspråk - metabola syndromet med fetma bidrar mycket till ökad risk för ett 20-tal cancertyper. - Han har forskning som talar för det. Inte många som vågar nämna C - ordet.

Jag hade gärna bekantat mig med flera som jag mött här på Forum. Hur gör man? - Småpratade med några från Blekinge och en tjej som är carnivore, Emilie.

Tänk om man kunde ha en anslagstavla - på webben eller IRL där man säger - "Här är jag, jag vill gärna träffa er/hälsa på er.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är just det. Annika och Birgitta och några till, dem känner man igen. Övriga, som man känner här på nätet, är inte lika lätta att hitta IRL. Ibland funderar jag på att skaffa mig en badge eller en T-shirt med texten Effie, men vad skulle jag ha den till andra dagar på året? Ibland har jag skrivit ett inlägg "jag ska till Säffle; träffas vi där?" fast det har inte haft någon större effekt. Och jag är ju inte direkt någon större kändis, även om det finns en del som känner igen mig. 

Men trevligt var det ändå, och mycket folk att prata med. Från Malmö och Hälsingland och Tyskland och Östergötland och fler ställen. Och intressanta föredrag. Det gick bara alldeles för fort.

Jag har varit med...2011,2012,2013, inte 2014, men 2015 o 2016, inte 2017...och nästa år får vi se.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Melker sade:

Brynt Bregott är så gott att jag kan äta det som godis?

Just därför jag bestämt mig för att inte köpa det...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, så var semestern over...:-( Det gick (som vanligt) alldeles för fort.

LCHF-camping I Säffle. Trevligt.

Några dagar på Göta Kanal. Avslappnande (det går bara inte fortare än så här; bara att acceptera). Och väldigt god mat.

En vecka I Amsterdam, med turistande och squaredans. Trevligt. Och varmt. Fast jag slirar med maten på sådana här resor. Känns som att jag levde på pommes frites med majonnäs; det stammer ju inte helt, men...

Nu är jag hemma igen; ordning på maten; känns bra. Gick nog faktiskt upp något kilo på de där pommes fritesen; fast det försvinner snabbt (och då kan jag koncentrera mig på resten av de där onödiga kilona som bara är tunga att släpa på).

Jobbet är lugnt och tyst; alla andra har semester (även internbussen; jag cyklar till jobbet idag) utom mina indiska konsulter. Händer inget; jag får sysselsätta mig själv.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm ...man får lite dåliga matvanor utomlands på semestern. ?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska tillägga...hittade en påse med MSM och en med L-glycin, eller vad den heter, när jag städade köket. L-glycin var iofs otäckt söt, men tyckte jag markte effect mot stress när jag senast kom ihåg den (inte stressed nu, men tänkte förebyggande). MSM har jag aldrig ätit, men börjar lite försiktigt; har last lite här och där att det är nyttigt. Inte märkt någon effect än, men jag har précis börjat. Antecknar detta för att komma ihåg att hålla koll på om jag marker något...

Tillägg: MSM ska tydligen tas upp battre med C-vitamin, så jag har letat upp burken med askorbinsyra I något skåp. Tar detta på morgonen, och l-glycin på kvällen. Och en liten burk med MSM I badrummet, att borsta tänderna med. Mycket att minnas...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har visserligen startat försiktigt men jag har aldrig märkt något av MSM och som mest var jag uppe i en matsked. Tyckte det blev dyrt så efter en tid minskade jag till nån tesked och numera har jag glömt den, trots att vovvan får varje dag...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Mina naglar och leder har blivit mycket bättre av MSM.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märker jag ingen effect, så lär jag nog också lägga av. Det finns roligare saker att lägga pengarna på. Men jag måste ju testa först. Det jag ska hålla koll på är energinivå, hår, tandkött. Och möjligen vikt. Leder har jag Inga problem med, så länge jag håller mig ifrån socker, och naglar...ja, det går lite upp och ner. Ibland går de av direct, ibland upptäcker jag till min förvåning att jag måste klippa dem; t.o.m. pekfingernaglarna som växer långsammast.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg