Recommended Posts

Ätit MSM (+askorbinsyra), sådär ett krm (fast jag glömde idag ) I nästan en vecka. Enda effect hittills som jag märkt är att magen är extremt trög jämfört med tidigare. Övrigt är väl för tidigt att uttala sig om. Energin är inte någon höjdare så här I värmen. Vikten studsar runt lite fram och tillbaka kring tiotalsstrecket; nu vill jag ju komma ner en bit under det (20 kg sådär...) KÄnns inte som att jag längtar efter att börja fasta...hittar inget lampligt tillfälle, bara ursäkter...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala
28 minuter sedan, Effie sade:

hittar inget lampligt tillfälle, bara ursäkter...

Ursäkterna är lätta att hitta. Undrar varför.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, jala sade:

Ursäkterna är lätta att hitta. Undrar varför.?

Just nu håller jag på "jag lyssnar på kroppen" ? 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har - men mer sällan numera, ett par ganger per år kanske - sug efter choklad. Eller kanske inte sug, mer ät-tvång.  Borde reda ut anledningen, men jag kommer inte på något tydligt.

Hade I lördags en ensamdag, för första gången på länge. Och jag som introvert har stort behov av dessa dagar. Göra ingenting, stirra I väggen, andas. Ta en promenade till affären och handla nötchoklad och marsipanbröd (med cognac). Det är inte nyttigt. Det är inte gott. Jag är inte sockerberoende. Jag tycker inte det är särskilt got med socker och sött, längre. Stressad? Ja, jobbet har börjat igen...men I lördags var det full avslappning. Bara så skönt.  Magnesiumbrist? Ja, jag har inte ätit tillskott mer än sporadiskt på sistone...men då brukar jag ju snarare blanda kakao, smör och havregryn...inte söt äcklig choklad?

Jag har varit på stan några ganger på sista tiden, utan att gå till chokladbutiken och handla dyr choklad. Det känns inte intressant.

Visst har det varit slirigt med mat och efterrätter under semestern; jag försöker inte hålla igen. Jag äter det jag vill, men utan att överdriva. Och tycker det är skönt att återgå till vanlig mat när jag kommer hem. Det har inte med chokladätandet att göra. 

Svårt att hitta ett mönster när det inträffar sällan. Kanske bara ska vara glad åt att det inträffar mer och mer sällan. Och förhoppningsvis inte varar länge. Kanske försvinner av sig själv till slut.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, Effie sade:

Har - men mer sällan numera, ett par ganger per år kanske - sug efter choklad. Eller kanske inte sug, mer ät-tvång.  Borde reda ut anledningen, men jag kommer inte på något tydligt.

Hade I lördags en ensamdag, för första gången på länge. Och jag som introvert har stort behov av dessa dagar. Göra ingenting, stirra I väggen, andas. Ta en promenade till affären och handla nötchoklad och marsipanbröd (med cognac). Det är inte nyttigt. Det är inte gott. Jag är inte sockerberoende. Jag tycker inte det är särskilt got med socker och sött, längre. Stressad? Ja, jobbet har börjat igen...men I lördags var det full avslappning. Bara så skönt.  Magnesiumbrist? Ja, jag har inte ätit tillskott mer än sporadiskt på sistone...men då brukar jag ju snarare blanda kakao, smör och havregryn...inte söt äcklig choklad?

Jag har varit på stan några ganger på sista tiden, utan att gå till chokladbutiken och handla dyr choklad. Det känns inte intressant.

Visst har det varit slirigt med mat och efterrätter under semestern; jag försöker inte hålla igen. Jag äter det jag vill, men utan att överdriva. Och tycker det är skönt att återgå till vanlig mat när jag kommer hem. Det har inte med chokladätandet att göra. 

Svårt att hitta ett mönster när det inträffar sällan. Kanske bara ska vara glad åt att det inträffar mer och mer sällan. Och förhoppningsvis inte varar länge. Kanske försvinner av sig själv till slut.

Det där kan man rannsaka sig själv på tills dödagar!

Iallafall så anser jag att rätt mycket handlar om hangups.. dvs till stora delar en mental grej.. någon gång så har något varit det där extra.. något man mins och som man gärna vill uppleva igen.. även om det faktiskt var omständigheter runt omkring som gjorde att det blev en hangup/en mental grej man vill återuppleva.

Iallafall så är min hangup fiskoskaldjursoppa.. dvs jag har själv lagat kopiösa mängder fisk och skaldjurssoppa, utan att få till den där extra stunsen.

Så när jag har semester så genomsöker jag landet efter den godaste soppan.

Så om någon vill ha tips om god sådan soppa så kan jag rekommendera sjömaggan, (lunch) feskerkörkan (kajutan) och nu senast även rosenkaffet i trädgårdsföreningen!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Zepp sade:

Iallafall så är min hangup fiskoskaldjursoppa.. dvs jag har själv lagat kopiösa mängder fisk och skaldjurssoppa, utan att få till den där extra stunsen.

Så när jag har semester så genomsöker jag landet efter den godaste soppan.

Så om någon vill ha tips om god sådan soppa så kan jag rekommendera sjömaggan, (lunch) feskerkörkan (kajutan) och nu senast även rosenkaffet i trädgårdsföreningen!

Fisksoppa är gott. Jag brukar laga en sort med curry, tomat, grädde och, ibland när jag följer receptet, persikor. Enkel soppa, men god 

Ska försöka få med sambon till de här matställena och äta lunch; han gillar också fisksoppa.

Men att choklad jag inte tycker om skulle vara en hangup...later inte så rimligt. Jag får fundera vidare.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Men att choklad jag inte tycker om skulle vara en hangup...later inte så rimligt.

Du och Tugga-tugga-monstret har olika smak...?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, MariaF sade:

Du och Tugga-tugga-monstret har olika smak...?

Kan så vara. Kan inte Tugga-tugga-monstret tugga på egen hand? Flytta till någon som gillar ljus choklad? Finns ju gott om sådana, obegripligt nog...

Fast det här känns mer som ät-tvång, inte den där förföriska viskningen I örat om sånt man kan köpa och äta. Funderar på om min lilla gröna bevingade orm börjar ta till grovt artillery och tvång, när han (det är nog en han) inser att jag inte lyssnar...? ? 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte mycket att skriva om, egentligen. Magen har återgått till det normala. Jag ökar försiktigt dosen MSM (smakar inte gott). Effekter är det nog fortfarande för tidigt att uttala sig om. Vikten hoppar omkring strax over tiotalsstrecket, med enstaka retsamma visiter strax under. Kollat almanackan, och helgen 17 augusti och ett par dagar till...borde kunna funka för fasta. Får ställa in mig på det. 

Har också bestämt mig för att göra ett Werlabs-test (blodprov för hälsotest; ett antal olika värden), bara för skojs skull. Funderar lite löst på även det matöverkänslighetstestet (Imupro) som Margareta L skrivit om. Jag är inte så där test- och mätbenägen...men kanske är det intressant, en gang. Billigt är det inte, men ger det en fingervisning om något som hjälper är det värt det. Jag funderar vidare. Fastan först.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

MSM (smakar inte gott)

Kan bara hålla med dig, dock har det hjälpt mina naglar så jag fortsätter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, jala sade:

Kan bara hålla med dig, dock har det hjälpt mina naglar så jag fortsätter.

Jag väntar med utvärdering ett tag till.  Började bara fundera...finns det något kosttillskott som smakar gott?

Det enda jag avstår för smakens skull är apotekets (minns inte vilket apotek) d-vitaminer, och Berocca. Det konstiga är att jag klarar l-glycine, som också är vrålsött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ökar försiktigt dosen MSM (smakar inte gott)

Blandat i morgonte smakar det inte mycket... Större dos blandas med fördel i två koppar te. (Eller kaffe/äggmjölk.... om man så vill.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar det innan jag går till jobbet på morgonen. Då tar jag enbart medicin och kosttillskott; plus en skvätt vatten. Har inte tidsmarginalen att fixa och dricka te (säg inte att jag borde gå upp tidigare!!!). Och jag har Inga problem att ta det; det var bara ett konstaterande att det inte är gott. Det är inte gott att borsta tänderna med heller, men det går.  

Men tack för tipset; jag uppskattar alltid omtanke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Effie sade:

Har inte tidsmarginalen att fixa och dricka te

Nu har jag inte tagit på ett tag men min ena burk står på jobbet och jag tog före frukost. Men det var min lösning på den metalliska smaken som jag inte gillar. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

min ena burk står på jobbet och jag tog före frukost.

Hade jag haft MSM på jobbet, så hade det inte blivit något MSM ätet. Det hade jag glömt I så fall. Där är det för mycket annat som stör koncentrationen. Hemma är det en rutin: badrum, vågen, kläder, matlåda, medicin (+kosttillskott), nyckel, gå. På jobbet hade det blivit "det tar jag sedan". Och så hade det helt plötslig varit lunch och "äh, jag tar det I morgon!". Såpass känner jag mig själv.

• Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ökar långsamt, eller möjligen ostrukturerat, mitt intag av MSM. Lite mer för varje dag. Är nog snart uppe I normal dagsdos 1 tsk, och askorbinsyra till det. Har jag märkt något? Mår inte dåligt av det (möjligen lite lös mage, men det hander till och från, om än inte ofta). Mår battre I något avseende? Alltid svårt att avgöra, om man normalt sett mår bra. Naglarna lär inte ha hunnit förbättras på de här dagarna (men de är ok). Koncentrationen duger. Energin...kunde vara bade bättre och sämre. Vikten har de senaste dagarna (efter ett sextioårskalas) gått långsamt uppåt, men det ger sig väl det också. Misstänker att min (o)vana att äta kefir när jag kommer hem sent (efter dans eller annat) för att jag är hungrig (eller sugen?) inte är någon riktigt bra idé. Den är tyvärr på tok för god tycker jag.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasta den 17 aug o helgen...nej. Barnbarnet ska firas. Helst utan alltför mycket socker, men fasta vill jag inte den helgen. Helgen därpå. Där är det inget. Ännu.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här helgen var jag på nostalgitripp. Jag har lyckats återfinna bästa kompisen från mellanstadiet, hon som senare flyttade tillbaka till Stockholm, och jag höll inte kontakten mer än några år. Men med hjälp av internet så fick vi kontakt igen. Hon kom på besök, och vi åkte upp till Björkekärr och tittade på var vi bodde, var vi gick I skolan de första åren (omgjort till bostäder), skolan från mellanstadiet (höll på att byggas om) och alla affärer. Mycket var ändå sig likt. Konditoriet var kvar på samma ställe. Och Konsum, fast det förstås heter Coop nu. Ja, vi fikade. 

Så mycket gamla minnen. Både trevliga och mindre trevliga; att det var på det sättet... Men vad bra det känns att se det med någon som också var med...

Påverkar det vikten? Ingen aning; har inte vägt mig på ett par dagar. Påverkar det måendet? Mycket. Har det med lchf att göra? Inte ett dyft. Ett typiskt fall av avsteg, och även för lite sömn, för man kommer inte I sang I tid, man bara pratar.

Men det är väl så; livet kommer I vägen för alla goda ambitioner lite då och då; det måste det få göra. Läste précis ett inlägg hos lchf-ingenjören om skam; det är något jag lade ner för manga år sedan; att skämmas för vad man gör eller inte gör; det är bara kontraproduktivt; inget blir battre av det.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Effie sade:

Påverkar det vikten?

Ja. Vikten, som så snällt var på väg under tiotalsstrecket igen, ett par hekto I taget, skuttade upp ett drygt kilo igen ?

Jag skyller på sömnen. Ska komma I sang tidigt, vilket är lite emot min natur, och upp tidigt, vilket definitivt är mot min natur.

Ikväll ska jag dansa squaredans på Avenyn (Kulturkalaset). Men det borde kunna bli en tidig kväll. Borde.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och, sista tiden (veckan?) har jag varit ovanligt hungrig. Hungrig på morgonen, hungrig på kvällen, när jag annars aldrig tanker på mat. Hungrig nu, direct efter lunch. Följer jag mitt eget nybörjarråd "Ät!!!"  Bara ibland. Är jag på jobbet har jag ingen extra mat tillgänglig; är jag hemma "ska jag bara först..." och så går det ett par timmar innan jag tar fram något att äta. Jag är generös med smör, så det är knappast fettbrist.

Hmm...?

• Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag bjöd mina indiska konsulter på fika. Indiska snacks...och de var snälla nog att skriva innehållsförteckning på det som stod framme. Något spritsat kakliknande, gjort på kikärtsmjöl, chili och något mer; något marsipanliknande gjort på cashewnötter, mjölk och socker. Bananchips med gurkmeja testade jag inte; gillar inte knapriga bananer. Och allting som stod vetemjöl på fick vara, även om nånting sött med kardemumma frestade lite; jag älskar kardemumma.

Får övertyga sambon om att han ska laga indisk mat istället. Med kardemumma ?  Fast han är tyvärr inte lika lyrisk over kardemumma, eller annorlunda smaker öht... ? 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Effie sade:

Får övertyga sambon om att han ska laga indisk mat istället. Med kardemumma ?

Köpte kardemumma i USA en gång. På burken stod det att kardemumma används i exotiska rätter, såsom svenska köttbullar... :blink:

• Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan, MariaF sade:

Köpte kardemumma i USA en gång. På burken stod det att kardemumma används i exotiska rätter, såsom svenska köttbullar... :blink:

Det finns väl någon exotisk krydda man kan ha I köttbullar (nejlikor? muskot?)...men knappast kardemumma. Svenska bullar ja, men inte köttbullar. Kanske enda svenska bullar de kände till... ?

Skickade ett indiskt recept till sambon (ett icke-starkt recept på korma); han tyckte det var långt...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VAr på blodgivning idag. Lågt blodvärde (var på Werlabshälsotest häromdagen och tappade ur en massa rör? För lite lever?) men också lågt blodtryck? Brukar ligga på 140/90 med medicin; nu var det nere på 120/75. Inte missnöjd eller orolig; bara förundrad - vad har jag gjort? Och kan jag börja fundera på att minska medicinen? Får kontakta vårdcentralen.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Effie sade:

VAr på blodgivning idag. Lågt blodvärde (var på Werlabshälsotest häromdagen och tappade ur en massa rör? För lite lever?) men också lågt blodtryck? Brukar ligga på 140/90 med medicin; nu var det nere på 120/75. Inte missnöjd eller orolig; bara förundrad - vad har jag gjort? Och kan jag börja fundera på att minska medicinen? Får kontakta vårdcentralen.

Mediciner?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, kickilotta sade:

Mediciner?

Jag halverade min blodtrycksmedicin; två sorter; när jag började med lchf 2007. Sedan har den varit samma dos (förutom att jag byte en medicin jag trodde var sämre; Metoprolol; mot en som inte var riktigt lika illa hoppas jag; Enalapril; läkaren tyckte Metoprolol var jättebra och blev sur på mig för att jag hade åsikter. Jag hade last på nätet, bevars, att Metoprolol + Felodipin höjde blodsockret. Och tyckte den tog bort all ork. Kunde inte springa till bussen ens.). Men jag vill ju inte äta medicin alls. Har känt lite snabb yrsel när jag rest mig ibland, så jag började undra om det var blodtrycket. Får väl börja mäta hemma lite oftare så jag har koll.

Redigerad av Effie
kompletterat
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Påverkar MSM blodtrycket? Såpass radikalt? För det är vad jag vet att jag gjort på sista tiden? Förutom haft en väldigt avslappnad semester.

Kaffe har jag druckit som en svamp sedan semesterns slut, och det kanske vore ännu batter att sluta med det? Kan ju inte pasta att jobbets automatkaffe är någon njutning.

Vad mer? Vikten? Mer motion? (det är ju det där med tid...) Rödbetsjuice har jag hört talas om; jag gillar inte juice men jag gillar rödbetor väldigt mycket...med chèvre ? 

Det här kanske är min målsättning för hösten? Jag har funderat på vad jag ska koncentrera mig på.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Effie sade:

Jag har funderat på vad jag ska koncentrera mig på.

Kanske fundera på om du kan minska din bltr-medicin? Har du inte ändrat dosen sedan 2007? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enalapril  Biverkningar - Jag tror att läkemedelsföretagen "underdriver" alla biverkningar - de är väldigt mycket vanligare än man vill påskina. Dessutom blir man känsligare när man blir äldre. "Normaldos" kan vara alldeles för stark dos för många. Doserna är utprovade på friska unga personer oftast.

" Sluta genast ta Enalapril Sandoz och kontakta läkare om du får någon av följande biverkningar:

• Kraftig yrsel, svimningskänsla, särskilt i början av behandlingen eller när dosen ökas eller när du reser dig upp, kraftig rodnad i huden, blåsor, avflagning av huden i skikt.

Andra biverkningar

Mycket vanliga (kan förekomma hos fler än 1 av 10 användare)

• Dimsyn, hosta, illamående, svaghet.

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare)

• Huvudvärk, depression, lågt blodtryck, svimning

• Bröstsmärta, förändringar i hjärtrytmen, kärlkramp, snabba hjärtslag, andnöd

• Diarré, buksmärtor, smakförändring, trötthetskänsla

• Hudutslag, allergiska reaktioner med svullnad av armar och ben, ansikte, läppar, tunga eller svalg med sväljnings- eller andningssvårigheter

• Ökad kaliumnivå i blodet, ökningar i serumkreatinin (båda upptäckts oftast genom blodprov)

Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare)

• Anemi, oro, en känsla av förhöjd medvetenhet eller skakig känsla (orsakad av lågt blodsocker), förvirring, sömnighet, sömnsvårigheter, nervositet, stickande känsla i huden eller bortdomning, känsla av att allt snurrar runt (svindel)

• Lågt blodtryck (vilket kan göra dig yr när du reser dig upp), ojämna hjärtslag, hjärtattack eller stroke (hos högriskpatienter)

• Rinnsnuva, ont i halsen och heshet, andningssvårigheter eller astma

• Tarmvred (ileus), inflammation i bukspottskörteln, kräkningar, matsmältningsproblem, förstoppning, minskad aptit, magsäcksirritation, muntorrhet

• Brännande värkande smärta med tomhetskänsla och hunger, särskilt när magsäcken är tom (orsakad av magsår), kraftig svettning, klåda, nässelutslag(urtikaria), håravfall, protein i urinen (upptäcks oftast genom ett prov)

• Impotens, muskelkramper, rodnad, ringningar i öronen, dåsighetskänsla, förhöjd kroppstemperatur

• Nedsatt njurfunktion

• Njursvikt, ökningar i blodurea och minskningar i natriumnivåerna i blodet (upptäcks oftast genom ett prov)

Sällsynta (kan förekomma hos 1 av 1 000 användare)

• Konstiga drömmar, sömnproblem

• Minskning av antalet vita blodkroppar, röda blodkroppar, blodplättar, benmärgsdepression (allt upptäcks oftast genom blodprover)

• Svullnad i ansiktet och störningar av lymfkörtlarnas funktion (lymfadenopati)

• Lågt blodflöde till dina fingrar och tår, vilket ger rodnad och smärta (Raynauds fenomen), vätska i lungorna, rinnsnuva eller öm näsa

• Ökat immunsvar (autoimmun sjukdom)

• Eosinofil pneumoni (tecken kan vara hosta, feber och andningssvårigheter)

• Smärta, svullnad eller sår i munnen, infektion eller smärta och svullnad i tungan, njurproblem som minskad mängd urin som du kissar ut

• Leversvikt eller hepatit, detta kan ge gulfärgning av din hud (gulsot)

• Kraftig rodnad i huden, blåsor, avflagning av huden i skikt

• Utveckling av bröst hos män

• Ökade leverenzymer eller bilirubin (upptäcks oftast genom ett blodprov), minskat blodsocker

Mycket sällsynta (kan förekomma hos upp till 1 av 10 000 användare)

• ”Angioödem” i tarmarna. Tecknen kan omfatta buksmärta, illamående och kräkningar, ökad kalciumnivå i blodet

Har rapporterats (förekommer hos okänt antal användare)

• Sjukdomskänsla, förvirring och/eller svaghetskänsla, illamående, nedsatt aptit, irritabilitet. Detta kan vara något som kallas inadekvat insöndring av antidiuretiskt hormon (SIADH)

• En komplex biverkning har också rapporterats vilket kan inkludera några eller alla av följande tecken:

• Feber, inflammation i blodkärlen, smärta och inflammation i muskler eller leder

• Störningar i blodbilden vilket påverkar blodets olika beståndsdelar (upptäcks oftast genom blodprov)

• Utslag, överkänslighet mot soljus och andra effekter på din hud.l"  

•          Citatet ovan kommer från FASS

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är ingen medicin jag har lust att äta. Dosen har varit densamma sedan jag började med den, ett eller ett par år efter 2007 (när jag hade läst på kostdoktorn att Metoprolol inte var ett förstahandsval, samt att kombinationen Metoprolol och Felodipin var högst olämplig; retat upp läkaren med detta; läkaren frågade vilken dos jag hade på medicinen; jag svarade med den halverade dosen; jag fick Enalapril med en motsvarande dos.). Blodtrycket har väl sakta ökat upp till 130/90, men nu helt plötsligt gått ner, enligt blodgivningens mätare. Vad läkaren (troligen inte samma som han som blev arg) säger om att ta bort medicin vet jag inte. Jag har trappat ner medicin själv förr, när inte läkaren var samarbetsvillig. Men då får jag bli mer disciplinerad med blodtrycksmätningen hemma.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min läkare vill att jag ska ta bltr-sänkande - jag har vad man kallar "lätt förhöjt". Men det kommer jag inte att göra - jag får väldigt lätt besvärliga biverkningar av de flesta mediciner. Har mycket varierande bltr och det ser jag som ett gott tecken - mina kärl kan anpassa trycket efter behov - mellan 140-150/85.  Det finns inte heller någon stark korrelation med hjärt-kärl-sjukdom o bltr.

Som vanligt så sänker läkemedelsföretagen sina rekommenderade nivåer för medicinering allt mer. För ca 20 år sedan var mitt bltr att betrakta som helt ok för min ålder. Jag är en äldre dam vid god hälsa och har inga andra som helst riskfaktorer - jag struntar högaktningsfullt i att ta dessa besvärliga gifter som har mycket tveksam nytta. - Jag följer blodtrycket hemma med min egen mätare då och då. Mina blodfetter ligger bra - Triglycerider 0,88 och HDL 2,1 - LDL 5.6 (förmodligen stora o fluffiga, som är bra) Kvot TG/HDL = 0,41 vilket är mycket bra.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag hade skyhögt, den gången jag upptäckte det när jag skulle göra en konditionstest på gymmet. Det var strax innan jag började med lchf (och inte hade en susning om att det skulle kunna påverka något annat än vikten). 

Nu börjar jag försiktigt minska dosen; får vänja mig vid att mäta ofta. 117/80 i morse.

Gjorde ett hälsotest på Werlabs nyligen (fast där mäts inte blodtryck). Det läkaren påpekade var kolesterolet som var aningen högt (totalt 5.6; trig 0,69 och hdl 2.0; ät mer fibrer); homocystein (15; ska vara <15; kan bero på lite olika saker Edit: tydligen ökar det av kaffe?) och fasteblodsocker (5.9; hba1c 37). Och det är väl homocystein, som jag inte har en susning om (Edit: om det nu är viktigt?), och fasteblodsockret som jag får fundera vidare på. Kan den här medicinen påverka? Jag har ju inte den blekaste.

Kör lite fasta light igen; nu ser jag äntligen en bättre tiotalssiffra; den fanns där i våras men försvann under sommaren. Nu får jag ta tag i detta igen.

Redigerad av Effie
det där med kaffe och homocystein
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tröttnade på fasta, även light-versionen, redan I lördags. Gillar inte att lägga mig hungrig, så jag åt lite kålpudding som sambon lagat. Eller om det berodde på att vi varit ute och promenerat I ösregn, och blivit kalla...det brukar jag inte få att funka med fasta. Men det kommer fler tillfällen. Det är bara att fortsätta tjugo kg till.

Vikten ligger kvar under tiotalsstrecket. Och blodtrycket ligger på typ 115/75. Jag minskar medicineringen långsamt och mäter. Funderar på om jag ska beställa en mätning på vårdcentralen sedan, och ställa frågan varför man inte kan få råd om ofarliga sätt att få ner blodtrycket; bara mediciner med en massa otäcka biverkningar. Men jag misstänker att jag inte får några svar. Det enda förslag jag fått hittills är "gå ner I vikt". Och det är inget de kan hjälpa till med.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste igenom listan over biverkningar på Enalapril...avskräckande, ja, men det mesta har jag inte... vad jag vet. Lätt hosta ibland, för att det killar I halsen. Lätt illamående; hander, men sällan. Fast oftare nu än förr. Lätt yrsel, ja men är det pga värmen? Och det brukade jag nog heller inte ha förr. Ökad kaliumnivå I blodet...hur vet man det? Det var inom referens på Werlabstesten, men har det ökat? Sömnsvårigheter? Nej, inte ständigt...men det hander. Magen brukar inte krångla, men har gjort det på sista tiden (särskilt efter järnkapslarna jag fick på blodgivningen; fy så vidriga).  Och så laser jag det där med möjlig påverkan på bukspottskörteln, och njurarna.

Ja, tål att tänka på. Och ja, tål definitivt att minskas på...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter också blodtrycksmedicin pga skyhögt blodtryck. Inget man vill äta men är tacksam för att medicinen finns när man behöver den. Trots hyfsat strikt LCHF så kvarstår mitt behov av medicinering av blodtrycket medans mitt HbA1c är superlågt (28). Det är inte så enkelt som en del verkar tro att bara man äter LCHF så kan man slänga sina blodtrycksmediciner. För övrigt gav Enalapril mig ihållande rethosta så den är utbytt till Candesartan. Dessutom äter jag betablockerare ?

Kaliumnivåerna borde din läkare kolla när hen förnyar receptet en gång om året. Liksom njurfunktion.

Från FASS för föreskrivare . ”Serumkalium och njurfunktion bör också monitoreras.” 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Kaliumnivåerna borde din läkare kolla när hen förnyar receptet en gång om året. Liksom njurfunktion.

Jag har inte den blekaste vad läkaren kollar. Kolesterol vet jag, och fasteblodsocker. Hb förmodar jag; det är väl normalt. Men jag har nog lappen liggande hemma nånstans.

Jag behöver inte ens gå dit för att förnya receptet; det är bara att be om det. De sager visserligen att de har en uppföljningslista som de ska kalla till kontroll efter (blodtrycksmätning hos distriktssköterska ena året, läkare andra året, och blodprovstagning varje år), men de erkänner att den inte fungerar. Sist var läkaren lyrisk over mina fina värden...men jag har glömt vad det var; själv var jag nog inte lika impad.

Nej, så länge jag behöver medicin, så äter jag. Men när blodtrycket  over sommaren sjunker från 140/90 till 120/75, så börjar jag ju undra om den verkligen behövs längre.

På blodgivningen, där jag market det, hade de teorin "du kanske inte är så stressed idag". Lika stressed som vanligt, skulle jag saga. Det enda jag vet jag har ändrat är ju att jag äter MSM. Det lär kunna göra ådrorna mjukare. Skulle det ha effect så snabbt? En månad, inkl upptrappning.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om mitt blodtryck låg stadigt under 120/75 så skulle jag definitivt minska dosen blodtrycksmedicin. Har för mig att Enalapril är ganska snabbverkande och då fungerar det inte så bra att ta medicinen var annan dag... Och i så fall måste man ha tabletter av rätt styrka alternativt tabletter som är ”delbara i lika doser” (eller vad formuleringen är). 

När de tar blodprov så kollar de nog också kalium. Kolla med vårdcentralen vad som finns i din journal. 

MSM låter som något jag ska forska vidare i, vill väldigt gärna bli av med mina betablockerare. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade lappen längst ner i en hög på skrivbordet. Mitt senaste besök i mars 2017. Jo, de hade kollat kalium och lite mer.

Kalium   4,3 (3,6-4,6)

Natrium 140 (137-145)

Kreatinin 70 (45-90)

S-ALP   1,4 (levern?) (0,6-1,8)

S-ALAT   0,57 (också levern?) (0,15-075)

De är desamma, eller något lägre idag; ja inte S-ALP för den hittar jag inte i Werlabs protokoll.

Och jag har (tror jag) beställt tid att diskutera medicineringen. Ingen panik med det.

MSM lär vara nyttigt, och ofarligt. Inte gott, men man kan inte få allt. Börja försiktigt, typ 1 krm.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och sedan passade jag på att läsa biverkningarna för Felodipin också...det var nog ett tag sedan. Förmodligen skummade jag listan när jag fick medicinen, och glömde det omedelbart. Hm. Känns som att det finns en del att tänka på. Det är nog en bra ide att gå igenom sådana listor någon gång ibland, och inte tro att allt nödvändigtvis bara råkat bli så...

Vårdcentralen ska återkomma om ett tag. Jag vill ju mäta ett tag och se att det är bestående.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag beslöt mig för att

1. sluta med Felodipin och känna efter om det gör någon skillnad.
  2. mäta blodtryck minst varannan dag (105/80 senast)
  3. äta en omgång probiotika (Elixa) för att få ordning på magen igen och vad mer den kan göra
  4. fundera på mat till tarmfloran igen; jag äter iofs bönor ibland.
  5. dra ner på kaffet (tio koppar automatkaffe per dag är bara onödigt)
  6. tänka på sömnen

Två dagars fasta gör inget för vikten.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som en bra plan. Tänk på att blodtrycket varierar över dygnet, dvs mätningar på morgon och förmiddag ska vara högre än under kvällen och natten. Att dra ner på kaffet verkar vara en bra plan, kanske ”varannan vatten” ? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Tänk på att blodtrycket varierar över dygnet, dvs mätningar på morgon och förmiddag ska vara högre än under kvällen och natten. 

Jag orkar inte hålla på och mäta jämt. Det blir när jag går upp på morgonen. Får väl se vad de säger när jag kommer till vc.

Att komma så långt som till vatten...nej, det blir min termosmugg med te...fast det är oftast rooibos eller örtte. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börjar fundera på om Felodipin egentligen borde heta Sordin? Sordin på livet och känslorna? Sordin på hjärnan? Känns som att jag är mer närvarande sedan jag slutade med den medicinen. Och huvudet funkar bättre på något vis. Tror jag. Ska bli spännande att se om jag kan bli av med den andra medicinen oxå. Blodtrycket håller sig bra (typ 120/80). Vikten...ja, jag har planerat in fler fastehelger. På jobbet är det så mycket "träffa-kolleger-luncher" just nu så det är svårt att planera fasta under arbetsveckorna...och jag tänker alldeles för mycket på mat de dagarna, så det är inte bra. Planera in träning ska jag göra oxå. Promenader blir det mest nu, utöver dansen (men jag är för dålig på att jaga danspartner... ? )

Kaffet håller jag igen på (ett par, kanske tre koppar om dagen). Kanske borde ha handlat te när jag var på stan häromdagen. Har köpt rödbetor, men de ska ju kokas också. Coop har ibland frysta rödbetor; det brukar jag handla på mig.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Effie sade:

Börjar fundera på om Felodipin egentligen borde heta Sordin? Sordin på livet och känslorna? Sordin på hjärnan? Känns som att jag är mer närvarande sedan jag slutade med den medicinen. Och huvudet funkar bättre på något vis. Tror jag. Ska bli spännande att se om jag kan bli av med den andra medicinen oxå. Blodtrycket håller sig bra (typ 120/80). Vikten...ja, jag har planerat in fler fastehelger. På jobbet är det så mycket "träffa-kolleger-luncher" just nu så det är svårt att planera fasta under arbetsveckorna...och jag tänker alldeles för mycket på mat de dagarna, så det är inte bra. Planera in träning ska jag göra oxå. Promenader blir det mest nu, utöver dansen (men jag är för dålig på att jaga danspartner... ? )

Kaffet håller jag igen på (ett par, kanske tre koppar om dagen). Kanske borde ha handlat te när jag var på stan häromdagen. Har köpt rödbetor, men de ska ju kokas också. Coop har ibland frysta rödbetor; det brukar jag handla på mig.

Aaah... kokta rödbetor med smält smör... Gudomligt gott!?

Vad skönt att fasa ut medicinerna!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, PiaB sade:

Aaah... kokta rödbetor med smält smör... Gudomligt gott!?

Instämmer! Varma/ljumma ska de vara också! ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått hem Martina Johanssons bok om ketoadaption. Lyssnade på henne I Säffle, och tyckte det lät intressant att testa. Bara två problem

1. Äta frukost. På morgonen?! Fast det hander ibland att jag är hungrig framåt nio tio sådär, strax fore lunch. Kanske skulle testa att ha med lite ketobiffar (=pannbiffar) till jobbet ändå?
  2. En hel månad strikt ätande. Ska man göra det riktigt ska man väl isolera sig från omgivningen. Inga middagar ute, Inga kalas, Inga resor, medhavd matsäck jämt? Eller har jag missförstått?

September? Tveksamt. Oktober? Jag fyller år. November? Sambon fyller. December? Jul. Jag får fundera på om jag kan pressa in en test nånstans däremellan, och se hur det känns ? 

• Gilla 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Vad är syftet? Är din kropp inte tillräckligt bra på keto, eller? 

Jag vill förtydliga mig själv ? 

Det jag reagerar på är eventuell prestationshets. Vi är alla olika, n=1 är helt ok men vad menar Martina att man ska uppnå med att genomgå hennes ketoadaption? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Jag vill förtydliga mig själv ? 

Det jag reagerar på är eventuell prestationshets. Vi är alla olika, n=1 är helt ok men vad menar Martina att man ska uppnå med att genomgå hennes ketoadaption? 

Jaa...bra fråga. Jag lyssnade ju på Martina I Säffle, och det lät väldigt bestickande det hon sade. Jag blev nyfiken. Strikt ketogen kost skulle vara bra...om det nu bara var för viktnedgång, eller för annat också, det har jag glömt. Stark och pigg, kanske. Och det här skulle vara en tydlig metod. Viktnedgången behöver jag. Om jag är I ketos...ja, det räcker väl med att läsa på det här forumet för att inse att det finns manga åsikter om huruvida man är I ketos eller ej; allt från "äter man mindre än x g kolhydrater per dag är man automatiskt I ketos" till "har man fel tarmbakterier kan de skapa glukos I st f fett (eller om det var fel antal atomer...?) och då är man inte I ketos". Jag försöker lära. Jag testar på mig själv, I möjligaste mån.

Inledningen av boken var ju inget nytt; grundläggande LCHF. Det enda är att Martina är väldigt bestämd på att man ska äta frukost. Och en fettprocent på 80E%. Absolut inte fasta. Det är en massa recept I boken; dem har jag inte last. Än. Men jag skulle kunna klara mig någon månad på ketobiffar (pannbiffar) och ketogryta (kött, kokosmjölk och möjligen något mer).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar. Nyfikenhet kan räcka långt som motivering och motivation ? 

Jag började med LCHF för 2,5 år sedan vilket gjort mig gott dvs minskat min vikt, bättre kondition, lugnare mage, snarkar mindre, mm. Sedan dess har jag inte gjort några större förändringar utan det rullar på i ungefär samma hjulspår. Jag skulle gärna gå ner några kilo ytterligare så att jag är på rätt sida om BMI 25 och förhoppningsvis få ett lägre  blodtryck men hitills har motivationen till att ”ta ett ytterligare steg” inte infunnit sig. Min motivation från början var ffa att stoppa viktuppgång och att minska risken för T2 diabetes vilket jag har uppnått (Vikt -12kg, HbA1c 28). 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg