Jump to content

Funderingar kring utebliven viktminskning.

Lindha

Recommended Posts

Hej

Jag började med LCHF för ca 4 månader sedan. 

Jag gick då från att leva efter viktväktarnas teorier. Detta förstod jag under min tid på smärtrehab att det var fel i tänket då jag stoppade i mig enorma mängder pasta, ris och potatis. Och använde mig enbart av de lägsta fettprocenterna. 

När jag började med LCHF var/är det för att jag har en konstant värk i kroppen och hoppas på att detta ska hjälpa mig att må bättre.  :P 

Men jag skulle även behöva gå ner i vikt vilket jag gjorde med Viktväktarna. Så det var ju inte anledningen att jag slutade.

Men här står jag nu.. 4 månader senare det händer ingenting med min kropp.. Gick ner nått kg just när jag började men inget efter det, syns heller inget på måttbandet.

Jag är berädd på att det kan ta tid för min kropp att ställa om sig. Men hur lång tid??

Använder mig av Lifesum enbart för att kunna kolla av att jag får i mig tillräckligt. Oftast får jag det och det är sällan jag fuskar med att äta icke LCHF. Men det har hänt vid något tillfälle..

Tips och råd mottages gladerligen!!

Tänker inte ge upp. :wub: 

Rätt inställning, det där att inte ge upp ?

Nu vet jag inte riktigt vad Lifesum är, men jag antar att det är något kostverktyg.

Äter du "rätt" proportioner av fett, protein och kolhydrater?

Äter du mejerier? Mångas viktminskning påverkas av det.

Hur mår du i övrigt? Lchf är, som du säkert vet, inte i första hand för viktnedgång. Här ska du äta när du är hungrig tills du blir mätt. Du ska inte tänka så mycket på kalorier och points, eller vad Viktväktarna använder nu för tiden.

Sen hur lång tid det tar för kroppen att ställa om är väldigt individuellt. Ett par månader är inget konstigt, framförallt inte om du bantat tidigare.

Känns det bra kan du börja testa med kortare fastor. Det hjälper många att få igång viktminskningen.

• Like 2

Jag äter efter 20 g kolisar 53 g protein och 124 g fett..

En dag för mig ser ut lite så här i matlagning..

Frukost fettkaffe = kaffe,0,5 dl grädde, 1 ägg, 1 msk kokosolja och ca 20 g smör.

Middag blomkål smörstekt i ca 2 msk smör, god sås med under 5 kolisar/ 100 gr. Köttbit eller kycklingfilé.

Håller mig ganska bra på detta.. Ibland kan jag ta lite grädde och bär på kvällen.. ?

Ser det galet ut?

Spontant så tycker jag du verkar äta ganska lite. Jag gissar att du hamnar på ca 1500 kalorier. LCHF är ingen kaloriräkningsdiet, men kalorier kan ändå användas som en indikation på om man äter för lite. Med tanke på längd och vikt så kan du testa att öka mängden protein till ca 70 gram per dag och öka mängden fett i motsvarande grad, samt behålla kolhydraterna på samma nivå. Det finns ett antal siffror om hur mycket protein man kan och ska äta i omlopp och det är svårt att säga exakt vad som är rätt, men mår man inte bra, bör man nog inte ligga på minimum. 

En del behöver ta bort mejeriprodukter för att gå ner i vikt. Det kan bero på att laktosen höjer blodsockret och insulinet eller att kaseinet ger upphov till låggradiga inflammationer i kroppen. Många som äter mejerifritt äter smör. En del kan äta ost och smör, men ta bort de flytande mejerierna. 

Martina Johansson skriver om sambandet mellan kasein och låggradiga inflammationer i sin bok Magstarkt. Protein från maten i form av gluten från spannmål och kasein från mejeriprodukter kan läcka ut genom tarmväggen, påverka immunförsvaret och ge upphov till en rad ohälsotillstånd, däribland svårigheter att gå ner i vikt. Läckande tarm är något av en alternativmedicinsk diagnos. Vill du fördjupa dig i ämnet, så läs gärna hennes bok.

• Like 4

Det är så mycket som spelar in och tyvärr är det så att i vissa fall att man får ge sin kropp tid helt enkelt. 

Tid för att läka inflammationer.

Tid att häva leptinresistens.

Tid att läka utmattade binjurar. 

Tid för att lära sig att frigöra fett ut depåerna.

Tid för hormonella omställningar.

Tid för att läka en läckande tarm och återställa en bra tarmflora...

Sen så har jag också lärt mig att man kan äta LCHF i flera år - utan att någonsin hamna i ketos, Trots att man gör "allting rätt". Oftast, tror jag, äter man för mycket protein och för lite fett...(fast man själv tror att man redan äter hur mycket fett som helst!)

Och är man inte i ketos kan det hända att man inte minskar i vikt. Tyvärr är inte världen rättvis, för det finns folk som fettet ramlar av kroppen utan att de är i närheten av ketos...

Sen så spelar det roll hur kroppen hanterar stress av alla de slag. Stress motverkar också viktnedgång...

Hur lång tid behövs?

Ja, det avgör din kropp och det beror på hur misshandlat den är. Det kan ta månader eller ett år eller längre. 

Vissa saker kan hjälpa kroppen, som att tillföra salt i tillräcklig mängd. 5 g NaCl (koksalt) och 1 g KCl (som fins i setin) plus magnesium - per dag!, läste jag här: https://www.reddit.com/r/keto/wiki/faq

Omega 3, vitamin D, men det är ändå tid som är den enskild viktigaste faktorn för när din kropp är beredd att släpa på lagret. 

Under tiden lär du dig mer om kost och hur just din kropp fungerar och kan sakta modifiera dina intag så det blir rätt. Finns tyvärr ingen "bruksanvisning" som gäller alla!

• Like 2

Kollade nu på lifesum. Enligt den äter jag då strikt lchf. Som jag skrev i tidigare inlägg så 20/53/124 = 1411 calories om dagen. Alldeles för lite antagligen då ju..

Jag ska skriva in på kustbevakningen några dagar för att se vad jag äter när jag inte anv lifesum. ?

• Like 2

Kustbevakningen bryr sig nog inte  :D. Skämt åsido, kostbevakningen.se är ett bra ställe att kolla på dock.

För att du ska minska i fettvikt (vilket jag antar att du strävar efter), så måste det gå ut mer fett från cellerna än du lagrar in. För det krävs att dina insulinhalter i blodet inte är för höga. Är de för höga så får du inte ut särskilt mycket av fettet från cellerna medans alla hormoner hjälper till att lagra in mer fett. Det gäller oavsett antal kalorier. Och det gäller oavsett om du är i ketos eller ej. Om insulin saknas helt kan cellerna inte behålla något fett och du svälter ihjäl, diabetes typ 1. I och med att du verkar ha gått på en diet bestående av väldigt mycket stärkelse kan du ha minskat din känslighet för insulin, och trots att du nu äter kost som inte triggar insulinet lika mycket, ändå ha för höga insulinhalter i blodet.

Min rekommendation är att du gör det lättare för dig och nyttjar effekten av nattfastan och elegant skjuter upp ätandet till lunchdags. Inget annat än vatten efter kl. 20.00 på kvällen och inget annat än vatten eller kaffe/the utan mjölk eller annat i innan kl 12.00 på dagen. Ät sedan 1 - 2 rejäla måltider (inga mellanmål) så att du blir nöjd och belåten.  Gör detta initialt ett 5-7 dagar, sedan kan du fortsätta med det 2-3 dagar i veckan tills dess att du känner att du har nått resultat. Tänk inte att du behöver bada i fett  :), kostbevakningen hjälper dig att hålla koll. Många livsmedel t ex ägg är fettrika i sig själva. Viktigast är att man inte är rädd att ha smör på grönsakerna t ex.

Låga halter insulin är också i många fall en förutsättning för kroppen att vila och läka. Förhoppningsvis kommer både värken (om den beror på inflammation) och vikten att ge med sig med detta. Lycka till och håll oss uppdaterade!

• Like 5

Om man säger som så.. 1400 Kcal om dagen är din basala energiomsättning.. om du ligger på sängen hela dagen!

Du borde gå ner 1 kilo i veckan.. enligt kalorierna!

Varvid vi kan sluta tro att ren kalorireduktion leder till bestående viktminskning!

Med tanke på din historia.. dubbla proteinintaget till att börja med.. det finns stor risk att du bantat bort dina muskler!

Antingen så har du bantat bort muskler/ bantat ner din ämnesomsättning.. eller så lider du av hypotyreos!

För även om man skall räkna enligt lågfettbibeln så skall du gå ner på 1400 Kcal om dagen om du är frisk!

• Like 1

Jag ser att du har fått väldigt många bra råd och tips, men jag vill hoppa in med en liten sidovinkel på det hela: jag har själv ätit LCHF i snart 7 månader och mycket lite har hänt med min egen kropp. Fram tills den senaste veckan, då jag gjorde en, för mig jätteförändring. Jag lade av med mejerierna. Helt.

Fram tills för 1,5 vecka sedan hade jag tappat 3 cm i midjan på ren LCHF. På sju månader. Besvikelsen var ENORM och jag trodde inte att jag skulle greja det här. Men, så testade jag att äta helt mejerifritt i 1,5 vecka och.... voilà: hela 3 cm försvann! Bara sådär!

Så, mina två tips är följande: räkna inte kalorier och se över dina mejerivanor rejält. Sen vill jag även rekommendera läsning av My Klassons blogg, LCHFingenjören: http://lchfingenjoren.se/- hon har hjälpt mig att inse att i mitt fall så rör det sig om ett sockerberoende och det i sin tur innebär att även om viss mat är okej inom LCHF, så behöver det inte vara okej för just min kropp. Kan vara väl värt en funderare.

Lycka till! :)

• Like 3

• 11 months later...

Hur har du det med sömnen? Det har en stor inverkan på hur kroppen fungerar, mer än man kanske förstår. För lite sömn behandlar kroppen som stress, och när kroppen är stressad reagerar den som inför hot, och hot kan vara allt från fysiskt hot, svält, krig men också psykiskt stress som vantrivsel på jobbet, arbetslöshet, omställningar i livet med mera.  Vid hot håller kroppen då fast vid allt fett eftersom stenåldermänniskans hot var ofta något som hade med brist på mat att göra och vår "moderna" kropp reagerar likadant. Det är därför svältdieter bara fungerar kortsiktigt, sen slår överlevnadsreläet till och kroppen går på sparlåga. Hoppas att du snart kommer underfund med vad det är som stoppar dig från att gå ner i vikt, och att du i övrigt mår toppen! 

Ja och hur har du det med fiberintag? Fibrer hjälper till med skjutsen ut ur kroppen också! Kolla upp vilka fibrer du kan ta in, kh-värdet på fibrerna försvinner när de väl ger sig in i kroppens termodynamiska process. Men det funkar inte i alla kroppar, det är där dilemmat är om du redan etablerat högre fiberintag i din kosthållning. Men jag frågar mig ändå om du talar om matchvikt eller om trivselvikt eller om medicinskt acceptabel vikt?

Jag ser att du har fått väldigt många bra råd och tips, men jag vill hoppa in med en liten sidovinkel på det hela: jag har själv ätit LCHF i snart 7 månader och mycket lite har hänt med min egen kropp. Fram tills den senaste veckan, då jag gjorde en, för mig jätteförändring. Jag lade av med mejerierna. Helt.

Fram tills för 1,5 vecka sedan hade jag tappat 3 cm i midjan på ren LCHF. På sju månader. Besvikelsen var ENORM och jag trodde inte att jag skulle greja det här. Men, så testade jag att äta helt mejerifritt i 1,5 vecka och.... voilà: hela 3 cm försvann! Bara sådär!

Så, mina två tips är följande: räkna inte kalorier och se över dina mejerivanor rejält. Sen vill jag även rekommendera läsning av My Klassons blogg, LCHFingenjören: http://lchfingenjoren.se/- hon har hjälpt mig att inse att i mitt fall så rör det sig om ett sockerberoende och det i sin tur innebär att även om viss mat är okej inom LCHF, så behöver det inte vara okej för just min kropp. Kan vara väl värt en funderare.

Lycka till! :)

Exakt. När jag igår fick reda på att filmjölk innehåller mycket mjölksocker och kan vara det som "ska bort"  så tappade jag hakan och blev både ledsen och förbannad och väldigt sårad.

Att filmjölk inte ska kunna ätas i mängder, är för mig ett bevis om att något mycket galet försiggår i samhällets livsmedelsproduktioner och de matkrig som de skapat och hur de cyniskt begreppsförvirrar, eftersom det i min värld aldrig någonsin setts som onyttigt att äta filmjölk inte ens en liter om dagen. Skruvad matmarknad , jag känner mig ändå snäll och väger orden så gott jag kan.