Livsnjutare Posted August 17, 2015 Share Posted August 17, 2015 Hej ! Jag kanske inte riktigt förstår denna studie, hur den är upplagd mm?, men kanske någon av er andra som är vana vid att värdera studieupplägg, metodik och slutsatser kan förklara för mig... Så mycket förstår jag att man menar att även om lowcarb-gruppen får ett lägre insulin och förbränner mest fett, så är totalminskningen av fettväv i lowfat-gruppen större. Och på slutet brasklappen att man ska akta som för att försöka äta som i studien, då det viktigaste vid viktminskning som är varaktig, är att man kan fortsätta att äta så allt framöver.?? http://www.sciencedaily.com/releases/2015/08/150813130016.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 17, 2015 Share Posted August 17, 2015 Den studien diskuterades lite i en annan tråd: http://forum.kostdoktorn.se/topic/7230-here-we-go-again-kh-b%C3%A4ttre-%C3%A4n-fett/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 17, 2015 Share Posted August 17, 2015 Andreas har också skrivit om den på engelska bloggen: http://www.dietdoctor.com/did-a-low-fat-diet-result-in-more-fat-loss Jag kan hålla med om att studien känns lite knepig...men samtidigt ganska intressant... ;-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted August 17, 2015 Share Posted August 17, 2015 Zoe Harcombe har också funderat kring denna studie http://www.zoeharcombe.com/2015/03/did-a-low-fat-diet-beat-a-low-carb-diet-for-fat-loss/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted August 18, 2015 Share Posted August 18, 2015 Tom Naughton "Fat Head" har också slaktat den studien http://www.fathead-movie.com/index.php/2015/08/17/that-low-fat-beats-low-carb-study/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted August 18, 2015 Share Posted August 18, 2015 Her står det også om studien: http://examine.com/blog/really-low-fat-vs-somewhat-lower-carb/?utm_source=twitter 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cleanna Posted August 18, 2015 Share Posted August 18, 2015 Svårt att greppa och förhålla sig till alla olika vetenskapliga studier. Fick syn på detta, där vegetabiliska, omättade fetter visar sig vara bättre än mättade. Trodde motsatsen var helt klarlagd, och att man kunde lägga den diskussionen åt sidan. http://www.uu.se/press/nyheter/artikel/?id=4990&area=2,4,10,16&typ=artikel〈=sv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Ju fler studier jag hör talas om, desto mindre är jag benägen att tro på forskningen. Låter kanske idiotiskt, men alla studier som visar totalt olika resultat gör att jag känner en stor skepsis mot forskningen. Antagligen är det allt för många faktorer som påverkar resultaten, som inte kan kontrolleras exakt, för att man ska kunna hitta resultat som gång på gång upprepas med säkerhet. Ni får lov att hugga på mig nu, men för min egen del betyder erfarenheter mer än forskning än så länge. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Ju fler studier jag hör talas om, desto mindre är jag benägen att tro på forskningen. Låter kanske idiotiskt, men alla studier som visar totalt olika resultat gör att jag känner en stor skepsis mot forskningen. Antagligen är det allt för många faktorer som påverkar resultaten, som inte kan kontrolleras exakt, för att man ska kunna hitta resultat som gång på gång upprepas med säkerhet. Ni får lov att hugga på mig nu, men för min egen del betyder erfarenheter mer än forskning än så länge. Jag tänker lite liknande men går nog ännu ett steg. Jag har svårt att riktigt tro på att viss mängdförhållande mellan kolhydrater och fett verkligen spelar roll för hälsan för de med normalvikt. Förstår såklart att det kan fungera för viktminskning. Men själv ser jag ingen anledning att "positionera mig" när det gäller si och så mkt kh eller fett. Och det beror ju på att min egen erfarenhet väger tyngre här än de spretande forskningsrapporterna. Min egen upplevelse är att mycket snabba kolhydrater som det finns i socker och spannmål leder till svajigt blodsocker, som gör att jag blir sugen eller rent av hungrig fast jag nyss ätit. Därför bl. a äter jag lågkolhydratkost. Men jag slår oftast dövörat till när det blir pajkastning med studier gällande den optimala kh-fett nivån generellt när man väl äter inom paleo/LCHF. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Ju fler studier jag hör talas om, desto mindre är jag benägen att tro på forskningen. Låter kanske idiotiskt, men alla studier som visar totalt olika resultat gör att jag känner en stor skepsis mot forskningen. Antagligen är det allt för många faktorer som påverkar resultaten, som inte kan kontrolleras exakt, för att man ska kunna hitta resultat som gång på gång upprepas med säkerhet. Ni får lov att hugga på mig nu, men för min egen del betyder erfarenheter mer än forskning än så länge. Då hugger jag direkt.. det är ingen fel på forskningen.. (jo en hel del är det fel på).. men grejen är trotts allt att det är vår tolkning av densamma som är det stora felet.. för utom de som är rent fejk! Och med tanke på att allt mer sk forskning är ren fejk.. (sponsrade studier som är designade för att promota en produkt/medicin).. mitt i allt detta så finns det forskare som är seriösa.. men är tvungna att ta sina anslag från företag som är ute efter vissa saker/vill ha vissa upplägg av studierna.. osv.. osv! Även lågkolhydrat/ketogen kost studier är riggade.. då de oftast går ut på att visa fördelarna med LCHF! Så ser forskningen/vetenskapen ut.. blev du förvånad nu? Under vilken sten har du legat hela ditt liv.. utan att ens kikat på den verkliga världen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Jag tänker lite liknande men går nog ännu ett steg. Jag har svårt att riktigt tro på att viss mängdförhållande mellan kolhydrater och fett verkligen spelar roll för hälsan för de med normalvikt. Förstår såklart att det kan fungera för viktminskning. Men själv ser jag ingen anledning att "positionera mig" när det gäller si och så mkt kh eller fett. Och det beror ju på att min egen erfarenhet väger tyngre här än de spretande forskningsrapporterna. Min egen upplevelse är att mycket snabba kolhydrater som det finns i socker och spannmål leder till svajigt blodsocker, som gör att jag blir sugen eller rent av hungrig fast jag nyss ätit. Därför bl. a äter jag lågkolhydratkost. Men jag slår oftast dövörat till när det blir pajkastning med studier gällande den optimala kh-fett nivån generellt när man väl äter inom paleo/LCHF. Det är nog som så att det för friska mest handlar om sk "riktig mat".. dvs sådan som är svår att köpa i vanliga affärer och kostar en slant! Matpriserna har sjunkit med hälften på 30 år.. var det någon som trodde att det skulle få konsekvenser? Sen så.. tror även att du inser att LCHF-koncepetet främst är för de som levt stor del av sitt vuxna liv på den maten som kostat hälften av vad den borde ha gjort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Då hugger jag direkt.. det är ingen fel på forskningen.. (jo en hel del är det fel på).. men grejen är trotts allt att det är vår tolkning av densamma som är det stora felet.. för utom de som är rent fejk! Och med tanke på att allt mer sk forskning är ren fejk.. (sponsrade studier som är designade för att promota en produkt/medicin).. mitt i allt detta så finns det forskare som är seriösa.. men är tvungna att ta sina anslag från företag som är ute efter vissa saker/vill ha vissa upplägg av studierna.. osv.. osv! Även lågkolhydrat/ketogen kost studier är riggade.. då de oftast går ut på att visa fördelarna med LCHF! Så ser forskningen/vetenskapen ut.. blev du förvånad nu? Under vilken sten har du legat hela ditt liv.. utan att ens kikat på den verkliga världen? Jodå Zepp, jag är mycket väl medveten om att det finns både bra och dåliga studier, och jag misstror inte forskare i allmänhet och vill påstå att de är lurendrejare. Inte alls! Men på samma sätt som med statistik kan man få de svar man söker om man ställer frågan rätt. Andreas Eenfeldt visade ju i sin föreläsning att lägre kommunalskatt leder till mindre hjärt-/kärlsjukdom. Varför dessa resultat inte rönt större intresse har jag svårt att begripa... Jag misstänker att den som forskar har svårt att vara helt objektiv inför sina resultat, utan man har en idé som man vill testa. Jag tror inte att "lchf-forskare" fungerar annorlunda än andra. På samma sätt vill jag hitta belägg för mina åsikter när jag läser inläggen här, varför vissa inlägg väger tyngre än andra. Någon annan läser forumet annorlunda.Därför dessa långa diskussioner om hur resultaten ska tolkas och vad de egentligen visar. Likaså är det väl etiskt tveksamt att sätta människor på en diet som man tror orsakar sjukdom, bara för att se om det stämmer, och jämföra med en kontrollgrupp som äter annorlunda. Jag inbillar mig att det också gör att man inte säkert kan säga vad som egentligen orsakat ett visst resultat, det finns faktorer med som påverkar utan att man har total kontroll på dem. Man får gissa, uppskatta, bedömma sannolikheter och försöka tolka så gott det går. När då jag som lekman, utan kunskaper och erfarenheter, ska försöka sätta mig in i detta är det inte svårt att ge upp tämligen omgående. Jag uppskattar dina, och alla andras, inlägg på forumet, som hjälper oss oinvigda att lättare få en uppfattning om vad forskningen säger, men jag uppskattar lika mycket när ni alla delar med er av era erfarenheter. Erfarenheterna har jag lättare att ta till mig och omsätta i praktiken, än om ämne X i en viss mängd tillsammans med ämne Y i en annan mängd får resultat Z. Vad betyder X, Y och Z för mig i min vardag? Svårt att veta. Däremot tipset om att dra ner på mejerierna, om viktminskningen hakar upp sig, är ju ganska lätt att testa och själv utvärdera hur min kropp reagerar på det. Dags att sova. Natti natti 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts