Jump to content

Lite problem längs med vägen


MaxMin
 Share

Recommended Posts

Jag har kört på med LCHF i en vecka nu. Det har gått relativt bra matmässigt och jag kör ganska hardcore. Jag försöker med andra ord skala bort så många kolhydrater som möjligt. Jag tror jag får tillräckligt med fett i mig. Jag har trots det ätit min "LCHF-glass" vid något tillfälle som är ca 50 gr bär och grädde och 90% mörk choklad. Jag ska ha mens vilken dag som helst och har enormt sug på mat generellt, men också sötsaker. Jag har märkt att jag är fruktansvärt trött i musklerna; även när jag går kortare sträcker så suger det riktigt i musklerna. Min sambo har samma problem. Nästa vecka tänkte jag börja träna kung-fu och funderar på hur länge tröttheten i musklerna kommer att hålla i sig? Kan jag ändra något för att det ska bli bättre?

 

Ett annat problem är att jag blir riktigt irriterad över småsaker. Min sambo har fått stå ut med irriterade kommentarer över ingenting. Det ligger inte i min natur att brusa upp på detta sätt.

 

Jag har haft problem med hetsätning och varit inne i en period nu innan jag bytte till LCHF. Jag har till och med svårt att känna mig mätt ibland på fettet och vill bara ha mer och mer mat. Jag vet att jag löser inte detta problem enbart genom att bytta kost, men det är ohållbart att jag fortsätter på samma spår.

 

Tacksam för tips och råd

Link to comment
Share on other sites

Testa att ta en sk kallsup. Blanda 1/2 tsk salt med ett glas vatten och drick. Använd seltin eller havssalt eller blanda Anna Halléns supersalt. Förhoppningsvis hjälper det mot mattheten. Du kan också testa kosttillskott i form av magnesium. Välj en lite dyrare sort från hälsokosten som bl a innehåller magnesiumcitrat, eftersom de tas upp bättre av kroppen. Magnesiumoxid är billigt, men fungerar mest som laxermedel.

 

Har du problem med att känna riktiga hunger- eller mättnadskänslor så kan du testa att registrera det du äter i t ex kostbevakningen.se. Den kan också användas för att planera vad du ska äta. Att planera eller registrera sitt ätande kan fungera som en ram som ger trygghet och kan förhoppningsvis dämpa impulserna att hetsäta. LCHF är egentligen inte en diet där man ska registrera och räkna, men för vissa så kan det underlätta att göra det. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Testa att ta en sk kallsup. Blanda 1/2 tsk salt med ett glas vatten och drick. Använd seltin eller havssalt eller blanda Anna Halléns supersalt. Förhoppningsvis hjälper det mot mattheten. Du kan också testa kosttillskott i form av magnesium. Välj en lite dyrare sort från hälsokosten som bl a innehåller magnesiumcitrat, eftersom de tas upp bättre av kroppen. Magnesiumoxid är billigt, men fungerar mest som laxermedel.

 

Har du problem med att känna riktiga hunger- eller mättnadskänslor så kan du testa att registrera det du äter i t ex kostbevakningen.se. Den kan också användas för att planera vad du ska äta. Att planera eller registrera sitt ätande kan fungera som en ram som ger trygghet och kan förhoppningsvis dämpa impulserna att hetsäta. LCHF är egentligen inte en diet där man ska registrera och räkna, men för vissa så kan det underlätta att göra det. 

 

Jag ska testa en "kallsup". =)

 

En av anledningarna till att jag övergått till LCHF är att jag har försökt att gå ner i vikt med Aftonbladets viktklubb. Det har triggat igång jojo-bantning och ångestdrivande kalorijagande för att till sist mynna ut i hetsätande. Jag hade haft ett relativt bra förhållningssätt till mat en längre tid innan jag började räkna kalorier igen. Jag väger mer än när jag började med viktklubben och jag mådde psykiskt dåligt. Jag bestämde mig för att jag INTE skulle bokföra någon mat mer utan försöka lita på mättnadskänslan. Jag kan känna den, men jag har svårt att sluta äta ändå. Samtidigt försöker jag övertyga mig själv att jag kör med kettlebells för att stärka musklerna, men inne i huvudet är det ett monster som vill jaga kalorier också med träningen. Jag vet att jag måste släppa detta med LCHF, men det är inte lätt. 

Link to comment
Share on other sites

För många fungerar det att reglera ner aptiten genom att helt hoppa över frukost eller middag. Ät 1-2 rejäla mål om dagen istället.

Nedregleringen sker inte över natt, men beroende på hur ofta du gör detta ju lättare blir det. Du avgör själv hur ofta du orkar med.

Salt, buljong, magnesium är alla bra tips du redan fått.

Link to comment
Share on other sites

För många fungerar det att reglera ner aptiten genom att helt hoppa över frukost eller middag. Ät 1-2 rejäla mål om dagen istället.

Nedregleringen sker inte över natt, men beroende på hur ofta du gör detta ju lättare blir det. Du avgör själv hur ofta du orkar med.

Salt, buljong, magnesium är alla bra tips du redan fått.

Jag blandade en "kallsup" och det känns som jag mår lite bättre. Hade fruktansvärd huvudvärk innan och är trött i huvudet. Går inte att plugga när man mår så här.

 

Ungefär så här kan en dag se ut.

 

Frukost: Magic Bullet Coffee 

Lunch: Oftast något med ägg och ovanjordsgrönsaker. (idag blev det kebabsallad)

Middag: Kött/Fisk/Fågel med fet sås och grönsaker (ikväll ska jag göra revben i lergryta och blomkålsmos till)

Kvällsfika: Det är särskilt här på kvällen som jag blir sugen på något. Någon kväll har jag ätit 50 gr 90% choklad och någon kväll "LCHF-glass". Tänker mkt på mat dessa timmar. Är egentligen inte hungrig, bara sugen.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte var jag har fått detta ifrån, men jag har bipolär sjukdom och står på Litium. Jag har ett minnet att jag har läst att magnesium och litium är antagonister och att jag därför bör vara försiktig med att justera mitt magnesiumintag uppåt. Är jag ute och reser?

Link to comment
Share on other sites

Har du skrivit in i kostbevakningen det du äter?

Maten du beskriver ser bra ut, men det är ju också en fråga om mängden och proportionerna.

För mig gick omställningen för hjärnan på ett par dagar, men musklerna tog nog månader. Inte så jag kände mig matt hela tiden, men kilometertiderna steg drastiskt när jag sprang på fettdrift i början.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...