Jump to content

Biotillgänglighet, animalier vs vegetabilier

Xiro

Recommended Posts

Söker bevis på vilka källor som har högst biotillgänglighet, och gärna i kvantifierad jämförelse. Ofta läser jag att animalisk form har överlägsen tillgänglighet. Men var finns det bevisat?

Jag har läst en del från Chris Masterjohn om det, jag tror även han forskar om det själv. Han borde ha hänvisningar. Finns en del på Weston. A Price foundation hemsida med referenser (kan inte bedömma kvaliteten på bidragen). 

• Like 1

Eh.. nu är du och tassar inom den vetenskapliga världen.. grejen är att vi vet väldigt lite om detta.. då det knappt har undersökts.. gäller en massa andra näringsämen oxå!

Matt Llalonde kikade på det som var känt.. dvs det mesta inom dagens näringslära är antaganden!

Citerar frisk ur minnet.. "Wrap everything in bacon"!  :P  :huh:

Matt är Ph.D i kemi.. och har svårt att bena ut det hela.. dock så gör han ett gott försök.. utifrån de data som finns tillgängliga!

• Like 1

Helt ovetenskapligt men.... :P

Pratade i veckan med en kompis som köpt den här trenden med att juica allt från frukt till vetegräs

Helst ska tydligen detta ske med hjälp av en svindyr maskin som dessutom helst ska jobba horisontellt  :o och

uppenbarligen inte bara tillverkar juice utan även ökar biotillgängligheten på grönsaker markant

Han påstod frankt att råa grönsakers näring normalt bara tas upp till 16%

Juicar man däremot ökar upptaget till 87%

Jag frågade honom lite om dom mycket precisa procentsatserna

Tydligen hade juicepressförsäljaren dessa data. ;)

• Like 3

Ja du Dufva, jag reflekterar som du över juicandet :)

Säkert överflödigt att säga, men jag gissar att juiceat/mixat kan tränga för lätt genom tarmväggen eller tas upp för snabbt, så att den naturliga matsmältningen inte hinner med och immunförsvaret triggas i onödan på saker som hamnar i blodet som de inte borde. Drar paralleller till genomsläpplig tarm och snabba kolhydrater. Och de naturliga gifter som finns i många vegetabilier kanske blir mer tillgängliga, vilket inte vore bra.

Masterjohn, "Vegetarianism and Nutrient Deficiencies", http://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/vegetarianism-and-nutrient-deficiencies/.

(Har inte läst själv ännu.)

Jag har läst denna, eller så lyssnade jag på motsvarande podcast. Jag tror han ger referenser. Han forskar just kring fettlösliga vitaminer.

• Like 1

Biotillgänglighet av vad? Tror inte det går svara på frågan generellt men för vissa ämnen finns en del forskning.

Allt som är viktigt är intressant, skriv gärna om det du känner till och känner är viktigt.