Jump to content

Trög start

Yvette

Recommended Posts

Jag har har en viktnedgång på 2 kg under 3 veckor. Den första veckan tappade jag ett kg. Jag undrar över era erfarenheter. Är det vanligt att det är så här trögt i början? Ska jag börja räkna kalorier? I övrig mår jag jättebra på kosten. Har varit viktväktare i 15 år, och alltid hungrig. Det slipper jag nu :-). Om jag går ner 1 kg per månad så är det helt ok för mig bara jag vet att det funkar på sikt. På bloggen skrivs det bara om stora viktnedgångar initialt. Vid start vägde jag 76,6 kg och jag ska ner till 65. Som viktväktare vägde jag som lägst 59 kg men då tränade jag mycket och var precis fyllda 30 nu är jag 44 och tränar inte längre.

Tacksam för era egna erfarenheter

• Like 1

Tre veckor är ingen tid.Du behöver inte räkna kalorier.Gläds åt att du mår bra och det är inte säkert att du kommer ner till 65 kg. Du är kvinna och 44 år,säkert finns det någon här som jag kan hjälpa dig med råd och förklaring.

Ju mer man misshandlat kroppen innan desto längre tid tar det innan den litar på dej igen. I synnerhet om du är kvinna och inte alldeles ung längre. Ge det 3 månader med bra kost innan du börjar experimentera nånting. Dessutom är vågen inte allt. Kör måttband också. Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar och det är ju huvudsaken eller hur? När jag sen började med periodisk fasta också tog jag 1 kg per månad ett drygt halvår. Sen dess har jag varit viktstabil

• Like 5

Jag gick ner nio kg första halvåret. Gick ner ytterligare ett kilo kvartalet därefter. Stod still två månader. Gick ner ett kilo innan semestern, gick upp ett och ett halvt under semestern, gick ner ett halvt första jobbveckan... B) Jag väger 75kg idag. 38 år, tränar inte. Visst kunde det vara trevligt att gå ner till 65 kg, men inte så att det är värt att krångla för mycket för att nå dit. Står jag still kring 75 är jag nöjd, går jag ner något kilo ytterligare är det en bonus. Men jag vill inte upp till 85kg igen, så om vikten börjar dra iväg uppåt, får jag hitta metoder för att bromsa. Men i min kosthållning idag, ryms både måttliga mängder rotsaker och lite frukt ibland. För mig känns det bra. 

• Like 4

Jag har har en viktnedgång på 2 kg under 3 veckor. Den första veckan tappade jag ett kg. Jag undrar över era erfarenheter. Är det vanligt att det är så här trögt i början? Ska jag börja räkna kalorier? I övrig mår jag jättebra på kosten. Har varit viktväktare i 15 år, och alltid hungrig. Det slipper jag nu :-). Om jag går ner 1 kg per månad så är det helt ok för mig bara jag vet att det funkar på sikt. På bloggen skrivs det bara om stora viktnedgångar initialt. Vid start vägde jag 76,6 kg och jag ska ner till 65. Som viktväktare vägde jag som lägst 59 kg men då tränade jag mycket och var precis fyllda 30 nu är jag 44 och tränar inte längre.

Tacksam för era egna erfarenheter

Det kan ta lite tid att hitta rätt med en ny kosthållning. Börja med att vänja kroppen vid att få riktig mat så den lär sig att ta tillvara allt nyttigt den får i sig nu. Ta det lugnt i början och ät dig mätt på fet LCHF mat så kroppen börjar förstå att den inte längre går på viktväktar-svälts-kost - det kan ta tid. Själv har jag det senaste året drastiskt dragit ner på mjölkprodukter (mjölk, grädde, yoghurt, fil osv) samt kört 5:2 (vattenfasta) och äntligen lyckats komma ner de sista kilona. Nu njuter jag verkligen de 2-3 gångerna i veckan jag äter rena mjölkprodukter såsom grädde i kaffet, mjölk till maten, rysk yoghurt eller filmjölk med kokosflingor, nötter och kanel ovanpå :)

Jag har ätit LCHF i över 7 år nu, och när jag ser tillbaka så känns det som om det tog ungefär 5 år för min kropp att ens acceptera denna kosthållning. Det första året mådde jag ofta fruktansvärt illa och fick ibland tom gå och spy efter jag ätit (låg gallproduktion kanske av alla år på lågfetts-kost??)

OBS, man måste verkligen läsa på ordentligt för att lyckas, det är stor skillnad på fett och fett tex. Finns många hjälpsamma människor med lång erfarenhet här på forumet så var inte rädd för att ställa dumma frågor :)

Lycka till i fortsättningen.

• Like 3

Tack för alla fina råd. Jag känner igen det där med illamående. Det brukar dock vara snabbt övergående. Jag ska ta rådet att fortsätta som jag gör nu i 3 månader. Jag håller mig till regeln <5g kolhydrater/100g.

Efter att ha gått på kolhydratbaserad kost i 15 år så känns det väldigt svårt att sluta med mejerier. Att äntligen få äta grädde och fet yoghurt gör mig lycklig :-), det har jag verkligen längtat efter.

En annan sak som jag har funderat på är "Pepsi Max". Den ovanan började 1994 och jag har säkert fått i mig 1,5 liter dagligen sedan dess. Suget är mycket lägre nu sedan jag började med LCHF men det blir nog ca 3 liter i veckan. Finns det några teorier om detta? Kan det påverka vikten trots att det är kalorifritt? Att det påverkar sötsuget förstår och känner jag väl till.

Det är nog i huvudsak en myt att light-läsk  på något påtagbart sätt skulle påverka insulinnivåer.

Bra blogginlägg om ämnet:

http://www.marksdailyapple.com/artificial-sweeteners-insulin/#axzz3jMwSXL00

Så att light-läsk skulle påverka vikten genom stegrade insulinnivåer stämmer antagligen inte...det innebär dock inte att  light-läsk är OK att dricka. Men om man klarar det ökade "sockersuget" de ger så tycker jag att man borde kunna dricka någon light-läsk ibland. De finns ju de som häller i sig litervis om dagen och ändå verkar överleva, ett tag iallafall. ;)

• Like 3

Min egen personliga teori är att lightläsk någon gång då och då inte har någon större påverkan. Däremot tror jag att tarmarna inte mår susen av de inblandade kemikalierna i läsken. Jag går inte upp i vikt eller faller ur ketosen av sockerersättning i den måttliga mängd jag konsumerar, men däremot noterar jag att magen inte blir lika platt som annars och knorrar lite. Mäter jag med måttband kring midjan så kan det skilja på någon cm uppåt dagen efter konsumtion.

Fullt tänkbart är det att tarmfloran vid längre bruk av dessa medel blir påverkad negativt vilket för somliga kan ge effekter på vikten. Det gäller ju för övrigt även socker. Tarmfloran är ju just nu ett väldigt fokus på i forskningen så det ska bli intressant att se om vi styrs av dessa små organismer som det spekuleras i. 

• Like 1

Nu väger jag 0,6 kg mer än innan jag började med LCHF och midjemåttet är en cm större än initialt. Vad är det som händer? Jag börjar bli rädd och funderar på att hoppa av.

Är det någon som kan förklara detta?

Jag är 171 cm lång och håller mig till < 5g/100g kolhydrater. När jag har kollat brukar jag hamna mellan 20-50 g/dag. Äter mejerier och vill fortsätta med det. Kaloriintaget ligger kring 1800- 2100/ dag. Jag har inte varit hungrig.

Det är snart dags för min period, men så här mycket brukar jag inte gå upp utan ca 1,5-2 kg.

Jag är 171 cm lång och håller mig till < 5g/100g kolhydrater. När jag har kollat brukar jag hamna mellan 20-50 g/dag. Äter mejerier och vill fortsätta med det. Kaloriintaget ligger kring 1800- 2100/ dag. Jag har inte varit hungrig.

Det är snart dags för min period, men så här mycket brukar jag inte gå upp utan ca 1,5-2 kg.

För viktnedgång tycker jag det är mycket kolhydrater lägg dig på ca 10. Det med 5%/100 gr är lurigt vissa av de livsmedlen blir lätt 10 gr och kanske inte mättnad. Ät rent kött eller fisk i stället.

Något ät riktigt tokigt. Nu väger jag 2,5 kg mer än när jag började för en månad sedan.?????? Jag kommer inte i mina kläder längre.

Hur har du det med toabesöken? rent ut sagt: Bajsar du som du ska? Det är vanligt att magen blir trögare i början, jag har det problemet då och då (men inte pga lchf utan pga tarmsjukdom) och det ger viktökning och centimeterökning och konstiga vätskedepåer i kroppen. 

Såg att du skrivit om pepsi max tidigare. Jag har förstått det som att det inte finns någon linje i vad som anses om det och vikt, men för mig som är nykter pepsimaxare numera kan jag säga att jag sannerligen upplever att med pepsi max kommer jag inte in i ketos. 

Och apropå ketos, har du kollat det? Det ÄR svårt att få till matvanorna så att de blir en så bra lchf för en själv som möjligt till en början. Jag brukar testa in mig på ketostix i början. Finns receptfritt på apoteket. Visst är de inte hundraprocentiga men de kan vara ett bra verktyg ändå. 

Lycka till!

Jag bajsar bra, varje dag;-)

Har du inga ketoner på stickan när du dricker Pepsi Max?

Jag får väl testa strikt LCHF, sluta med Max och köpa ketonstickor. Frågan är om man dessutom inte ska räkna kalorier. Jag känner ibland ett sug efter mat utan att vara direkt hungrig.

Alla vi som har misshandlat kroppen tidigare har svårt att skilja mellan riktig hunger och sug. Hunger ska man alltid tillfredsställa men hur märker man skillnad? Det jag fick lära mej är... föreställ dej ett kokt ägg. Känns det som det vore jättegott är du hungrig. Då ska du äta - fast inte nödvändigtvis ägg. Är ägg verkligen inte det du vill ha är du bara sugen. Drick vatten i stället. Ibland kan man missta törst för hunger också

• Like 2