Jump to content

Viktminskning, äta "massor" eller lagom?

PeaceOfCake

Recommended Posts

Hej!

Jag har en gång för många år sen kört lchf i rent viktminskningssyfte och det gick bra, gick ner 10-15 kg nånting. 

Sen slutade jag och.. ja lång historia.. ni vet.. 

Så nu är jag tillbaka med några extra kilo.. ja ni vet... 

Jag har testat lchf senare utan att ha gått ner ett skit (förutom första veckan, nåt kilo). Nu har jag börjat igen, för nu skiter jag i om jag går ner eller inte. Jag mår ju så enormt mkt bättre på den här kosten i övrigt (magen och lederna framförallt och att jag blir piggare och klarare i hjärnan). 

Men så slog det mig precis, att när jag lchfade första gången så åt jag mycket, mycket mera mat än jag har gjort de andra gångerna. Jag minns så väl att jag käkade frukost på kanske 4 äggulor + 1 helt ägg. Och på den vägen fortsatte jag. 

Men de andra gångerna har jag ätit mindre, kanske 1-2 kokta ägg till frukost med en liten smörklick. O.s.v. Men jag har aldrig varit hungrig på lchf, bara inte känt nåt behov av att äta så mycket. 

Kan det påverka negativt tror ni? Jag är i 40årsåldern, väger typ 95 kg, är typ 165 cm, rör mig inte särskilt mycket. 

Jag vet att ni kommer säga att jag ska föra matdagbok, börjar med det idag :) 

Min fråga är egentligen: ska jag satsa på att verkligen äta massa mat eller spelar det ingen roll om man ligger lite lågt i kostintaget så länge man äter rätt mat? 

Min fråga är egentligen: ska jag satsa på att verkligen äta massa mat eller spelar det ingen roll om man ligger lite lågt i kostintaget så länge man äter rätt mat? 

Det spelar roll. Äter du "massa mat" kommer du troligen (beroende på vad massa mat är för dig) inte gå ner i vikt.

Äter du rätt mat kommer det vara lättare att hålla ett lågt kostintag och ändå gå ner i vikt.

Äter du "fel" mat kommer du troligen inte gå ner i vikt om du äter efter hunger.

En lite lurig sak det där hur mycket man ska äta för att gå ner tror jag.. först är det ju klart individuellt men tittar man de massbantarna, så har de flesta ju ätit en "massa mat" för att lyckas och det är mycket kalorier där.

Kommer själv på att när jag började 4 år sedan med lchf så åt jag som du på den första resan en massa. fler måltid och mer mat. Fick en platå efter ett halvt år som jag fortfarande befinner mig i men fick ju alla de hälsodelarna jag ville redan då så bryr mig inte så mycket om det.

Men idag kan jag inte äta så mycket mat längre,, kanske/troligen magen som skrymt men jag blir övermätt av halva av den mängden jag åt i början.

Men till din fråga så tror jag att det visst fungerar för en del av oss att äta en massa mat och lyckas gå ner med det sålänge du äter rätt sorts mat, där vet du ju såklart vad jag menar ;) Bara att testa ju..

Mvh. En frisk diabetiker typ0 

Hej!

Oavsett vilken kost du äter så gäller det att du inte får stoppa i dig mer energi än du gör av med. Vill du gå ner i vikt är det energiunderskott som gäller. Det är lättare att leva på ett energiunderskott med lchfkost än exempelvis talltiksmodellen då kolhydrater triggar hungern. Se bara till att fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater blir rätt! Lycka till!