Jump to content

LCHF - Lazy Celebrities Hate Fitness...


vailto
 Share

Recommended Posts

... säger Paolo Roberto, jag har tänkt att låta LCHF göra mig till en maskin.

 

Ålder: 30

Bor: Göteborg

Längd: 186

Vikt: 100

Fysiska intressen: Hockey, Fotboll, Löpning

 

Det kom som ett brev på posten, jag fyllde 30, semestern började, träningen slutade och sen några veckor senare så stod vågen på 100 istället för 90 som egentligen borde vara 82.

Panik! dax att börja träna igen och så är det ju det här med kosten.

 

Har varit lite skeptisk till denna lågkolhydratkost.

Fine, brukar man äta godis, dricka läsk, käka kakor, chips och allt därtill så tro fan att det är bra att fimpa det. Det är säkert jättebra om man är lite överviktig och inte har tid att motionera men hur fungerar det för en som vill kunna köra sommar-vasan (90km terränglöpning)?

När man väl har blivit smal och inte har massa fett på kroppen, klarar man att sticka ut och löpa 2-3 timmar några dagar i veckan?

 

Jag ska prova!

Nu är jag ganska spritfet så mina idrotter går rätt bra. Känner mig rätt tung och stark. Löpningen är dock lite kämpig då jag inte känner mig så smidig och nätt men ork finns det iaf.

Kört typ 2 veckor nu och rasat i vikt. Lite för snabbt tycker jag själv. Lever på sallader med lite olika kål, broccoli m.m. som jag serverar till lax, ost, kött i olika slag, ägg, avocado, fet yoghurt och andra feta mejeriprodukter. Blir även mycket omeletter som mellanmål och frukost. Känns som jag ätit väldigt mycket och kan få lite spykänsla ibland av all grädde men ändå gått ner 5 kg så nu är jag på 95 kg!

 

Kommer uppdatera här lite då och då mest för egen del men om någon vill kommentera så är ju det super.

Jag har en del frågor jag undrar över så kan du som läser någonting om det så skriv gärna.

 

- om man ligger på typ 15g kolisar per dag och sen drar i sig 10 stora stark på helgen.

  3,2g kolhydrater /100 + 4,5g alkohol / 100 x 4 (för 40cl bärs) x 10 st = 128 g kolhydrater och 180 g alkohol. 
  om man räknar alkohol som kolhydrater blir det 59g per dag i snitt.

 

Är det bättre eller sämre att synda då och då eller lite hela tiden? 

Hade lätt kunnat vara extra duktig på veckodagarna för att kunna få dricka lite vin och ta en räkmacka en sommardag.

 

  

Peace out!

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hm, ett par spontana kommentarer:baserat på mina egna erfarenheter

Under omställningsfasen från kolhydratdrift till fettdrift, (kanske 1 månad,) skulle jag kört strikt utan fusk. Dvs skippa ölen men drick lite vin.

10 burkar öl är aldrig bra varken för LCHF eller i övrigt. Ett par öl och en whisky ska räcka som "helgfest" om du.vill vara fit. Dra ner på de stora utsvävningarna till typ midsommar och något annat stort kalas för de sliter på kroppen.

Långdistanslöpning går utmärkt på lågkolhydratkost. Vid lägre intensitet typ ca <75% av maxpuls klarar en del sig helt utan sportdryck. Vid hårdare lopp behöver åtminstone jag dricka något sockrat under loppet. Jag upplever det lättare att t ex kuta 25km nu än då jag åt mer kolhydrater. Mindre svackor och stabilare energinivåer. Jag behöver inte ens äta frukost före ett 2 timmars morgonpass nu eftersom det alltid finns fett att bränna och det underlättar en hel del.

Fotboll och hockey är explosiva sporter som inte passar superbra ihop med vare sig långlöpning eller strikt LCHF. Jag tror du behöver käka mer kolhydrater före de träningarna för att känna rätt explosivitet i musklerna. Du kommer att bränna de kolisarna direkt så du förstör inget om du i övrigt äter lågkolhydrat.

Du tränar ju en hel del och och läser man t ex Jonas Bergkvist så kan du äta en träningsliberal LCHF vilket kan innebära ganska mycket kolisar, kanske 50-100 gram per dag. Människor är dock olika så prova dig fram till vad som fungerar för dig.

Själv kör jag ganska strikt som grund men spetsar på med kolisar inför löptävlingar som t ex Lidingöloppet. Jag tränar en del så det finns utan vidare rum för ett glas vin och en räkmacka.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Härligt med svar. Tack så mycket.

 

Jag är en sucker för havregrynsgröt (med makrill i tomatsås i) så då kan jag ju trycka lite sånt innan träning.

 

Får nog tufft att hålla igen med alkoholen. Kommer ju skippa den där ölen till fotbollen på TV:n men när det festas till så är jag nog rädd för att det blir några drinkar. Kan dock hålla mig till vodka soda och känner väl att det är bättre att ha bra kosthållning och ta några drinkar då och då än att ha dålig kosthållning och ta några drinkar då och då.

 

Just nu är jag som sagt ganska sommarfet så kommer nog klara mig utan 50-100g om dagen. Men det känner jag väl säker i samband med träningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också du kanske skippa alkoholen första månaden. Välmåendevinsten blir enorm. OCH som Effie påpekar alkoholen slår på mer för lågkolhydratskostare än andra så var försiktig. Efter första månaden så pröva dig fram med vin och lite öl, rekommenderar glutenfritt (finns massor av bra såna nu).

Det är vanligt att vikten går ned snabbt i början när man ställer om till LCHF/paleo. Det beror på att man tappar vatten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också du kanske skippa alkoholen första månaden. Välmåendevinsten blir enorm. OCH som Effie påpekar alkoholen slår på mer för lågkolhydratskostare än andra så var försiktig. Efter första månaden så pröva dig fram med vin och lite öl, rekommenderar glutenfritt (finns massor av bra såna nu).

Det är vanligt att vikten går ned snabbt i början när man ställer om till LCHF/paleo. Det beror på att man tappar vatten.

Jotack, tog det inte så allvarligt med alkoholen men hade min storsta fylla sedan jag var 16 år och mamma fick hämta mig.

 

Nu blir det golfavslutning till helgen och ett par glas sen ska jag skippa det där på VÄLDIGT länge.

 

Annars så går det bra.

 

1ecedb0a721f8387750afc44a92d0b26.jpg

 

f779565dac18148c5c1857af44fa1dff.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag varnar lite för alcohol. Man blir ofta billig I drift som lchf-are - det räcker med mindre alcohol för att känna av det. Ta det lite varligt tills du vet hur du reagerar på det.

Borde även tagit din varning allvarligare... :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...