Jump to content

Min kropp har börjat förändras!

MrKarisma
 Share

Recommended Posts

Hej allihop! Jag har kört LCHF i över 7 år nu. Jag är man och 33 år ung. Lite kort om min bakgrund: Har ett livslångt sockerberoende/tröstätning men har aldrig varit direkt överviktig, bara pluffsig och låg som högst (när jag var runt 22 år) omkring 87kg till mina 177cm. Efter det svälte jag ner mig till 54kg men gick snabbt upp till 74kg och har sen dess pendlat mellan 72 och 76 även fast jag åt högkolhydratskost ända tills jag var 26/27 år då jag och min sambo tvärbytte till LCHF. Hälsovinsterna var de vanliga + fri från min hemska pollenallergi, blödande tandkött, värkande knän, uppblåst mage, 10-15 toalettbesök / dag, extrem eftermiddags-trötthet, sömnproblem osv osv osv..

Sista halvåret har jag infört periodisk vattenfasta på max 38h två ggr i veckan. Även infört resistent stärkelse ca 2 msk innan sänggåendet. Dessutom minskat på mejerierna ganska rejält samt infört 2 löppass i veckan a ca 45min i lugnt tempo varierat med kortare promenader under passen för att inte överanstränga mig.

Nu har min kropp börjat förändras MYCKET helt plötsligt! Fettet kring buk och lår har äntligen börjat försvinna, herregud, man kan nästan se magrutor där under huden. Ibland blir jag nästan lite orolig att jag håller på att försvinna :)

Det är verkligen en ny upplevelse att äta mera bara för att man inte vill gå ner i vikt för snabbt :)

Det konstiga är att jag känner mig smalare än jag någonsin gjort innan, jag väger ca 67kg nu men känner mig lika smal som när jag svälte ner mig till 54kg!

Det känns äntligen som min kropp börjat fungera igen, ibland inbillar jag mig att det mest är den resistenta stärkelsen som satt igång detta, det känns som det "kommer" ur magen/tarmarna alltihopa, kan det vara så?

Hursomhelst, jag är bara eld och lågor över denna förändring och var tvungen att skriva av mig.

Har nu inte heller varit sjuk på ca 6 månader vilket bara hänt en gång innan och det var året jag började med LCHF.

Skulle vara intressant med lite tankar kring min resa och liknande egna erfarenheter.

Hade gött!

• Like 6

Va kul, grattis! Jag rekommenderar att du tittar på LCHF.se där Per Wikholm har gjort en jättebra guide om resistent stärkelse. Jonas Bergqvist har också skrivit om det på sin blogg. Spännande är det och kul att läsa om vilka effekter du har fått av det. Det verkar som effekterna som vanligt varierar från person till person. Jag har själv testat men tyckte att det drog igång sockertrollet och fick avbryta försöket. Nu blev jag dock lite inspirerad att prova igen  :).

Jag håller tummarna för att ditt goda resultat håller i sig!

Grattis! :)

Man ska ju egentligen inte ändra ett vinnande koncept men om jag fattar rätt rätt så fastar du totalt ca 3 dygn i veckan, eftersom du egentligen inte har behov av att gå ner mer i vikt så kanske det kunde vara värt att dra ner fastan till typ hälften och se om du mår fortsatt lika bra och håller vikten. Som jag ser det kan risken öka för näringsbrister om man fastar väldigt mycket över långa perioder.

• Like 4

Som sagt vad.. du kör alla metoder på en gång.. vore nästan konstigt om inget hände då?

Jag hade varit mer förvånad om inget hade hänt! :blink:

Sen så.. nackdelen är väl då att du inte har en aning om vad som gör vad?

Oandrasidan.. tänker du köra det schemat hela livet så är det väl inget problem.. eller så når du en bottennotering av vikt och ork, där något behöver läggas till/förändras?

Dags att fundera på vad det kan vara då!

• Like 1