andbjo Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Jag har läst en del om resistent stärkelse och funderar på att börja testa potatismjöl i turkisk yoghurt. Men jag har en fundering. Låt säga att jag till frukost äter en skål turkisk yoghurt som innehåller 3,5 kolhydrater per 100 gram. Kommer jag då få mindre blodsockerpåslag om jag äter den skålen med potatismjöl jämfört med om jag äter den utan? Eller hur funkar RS? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Har du problem med blodsockret? Om du inte har det och äter LCHF så tror jag att RS är helt ointressant ur perspektivet "blodsocker". 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andbjo Posted August 22, 2015 Author Share Posted August 22, 2015 Nä det har jag inte, och ja jag äter LCHF. Det är väl snarare så att jag är väldigt förtjust i turkisk yoghurt, men jag borde egentligen försöka äta något med färre kolhydrater i till frukost. Därav undrade jag om RS funkade så att yoghurtintaget kunde ursäktas. :-) Så om man inte har problem med blodsocker, finns det då någon anledning att äta börja äta RS om man främst vill minska sitt midjemått? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 22, 2015 Share Posted August 22, 2015 Testa du RS i din frukostyoughurt.. se hur det går.. oså kan du utesluta det senare.. antingen det ena eller det andra.. eller bägge om det inte gjorde någon skillnad! Grejen är nog snarare att det tar 4-6 timmar minst innan RS når colon och där omvandlas till SCFA.. dvs du lär då inte behöva äta lunch! Det du gör iomed att du tar RS i frukosten är att du får två måltider i en! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 22, 2015 Share Posted August 22, 2015 Kan du qnvända creme fraiche i stället för yoghurt går det åt mindre för att bli mätt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 23, 2015 Share Posted August 23, 2015 En annan nytta med resistent stärkelse, antingen den kommer från kall potatismjöl eller fibrer från diverse grönsaker, är att den som Zepp skriver färdas till tjocktarmen där den blir mat till nyttiga tarmbakterier, vilka omvandlar den till kortkedjiga mättade fettsyror = mumma för cellerna som omger tarmen. Läs Per Wikholms artikelserie på lchf.se: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10468/LCHF-guiden-till-resistent-starkelse.aspx 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted August 23, 2015 Share Posted August 23, 2015 Jag upplever (som jag skrivit i tidigare inlägg här) att den resistenta stärkelsen får min kropp att hantera förbränning på ett mer effektivt sätt. Det är som om den gör min metabolt sjuka kropp frisk. Jag äter tills jag blir riktigt mätt varje dag, men sen jag började med resistent stärkelse så känns det som jag gått ner flera kilo varje morgon när jag vaknar, känner mig nästan fysiskt utsvulten på nåt konstigt sätt, som att kroppen har bränt enorma mängder energi under natten. Men jag gissar att det är när de goda tarmbakterierna får den mat de behöver så kan de också jobba mycket hårdare med upptagning och allt annat som måste fungera för att en kropp som arbeta optimalt.. Men jag vet inte. Känns iallafall väldigt bra med resistent stärkelse, ja det och fett-dryck på morgonen också förstås 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted August 23, 2015 Share Posted August 23, 2015 Nä det har jag inte, och ja jag äter LCHF. Det är väl snarare så att jag är väldigt förtjust i turkisk yoghurt, men jag borde egentligen försöka äta något med färre kolhydrater i till frukost. Därav undrade jag om RS funkade så att yoghurtintaget kunde ursäktas. :-) Så om man inte har problem med blodsocker, finns det då någon anledning att äta börja äta RS om man främst vill minska sitt midjemått? JO, måste tillägga, låt bli den där ÄCKLIGA turkiska yoghurten och köp den Ryska yoghurten istället! Mycket godare, fetare (17%) och krämigare.. Mmm... Sen är det ofta nån äcklig grynighet i den turkiska o grekiska yoghurten som ger mig kväljningar, och där är den ryska helt fantastiskt len och mjuk! Var bara tvungen att nämna det nu då jag är så trött på att läsa om alla som käkar de där äckliga yoghurtarna när det finns en som är extremt mycket godare och dessutom fetare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 23, 2015 Share Posted August 23, 2015 JO, måste tillägga, låt bli den där ÄCKLIGA turkiska yoghurten och köp den Ryska yoghurten istället! Mycket godare, fetare (17%) och krämigare.. Mmm... Sen är det ofta nån äcklig grynighet i den turkiska o grekiska yoghurten som ger mig kväljningar, och där är den ryska helt fantastiskt len och mjuk! Var bara tvungen att nämna det nu då jag är så trött på att läsa om alla som käkar de där äckliga yoghurtarna när det finns en som är extremt mycket godare och dessutom fetare. Det håller jag verkligen med om! Det är himmelsvid skillnad på den ryska 17%-iga och dem med 10%. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 23, 2015 Share Posted August 23, 2015 Det håller jag verkligen med om! Det är himmelsvid skillnad på den ryska 17%-iga och dem med 10%. Och jag använder creme fraiche i stället för all slags youghurt. Då räcker 1 dl. Med nötter och god örtkrydda eller med gurkmeja ingefära och nötter beroende på vad jag behöver 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts