Jump to content

Kalciumtillskott?

Lello
 Share

Recommended Posts

Funderingar kring kalcium. Tidigare åt jag 10% grekisk yoghurt varje morgon. Men har nu gått över till ägg och bacon till frulle. Kan jag nu behöva Kalciumtillskott eller vad tror ni?

Äter 2500IE D vitamin samt K2 och omega 3 varje dag.

Hur ska ska jag tänka?

Jag tror att det är få människor som behöver kalciumtillskott, vare sig man äter LCHF eller inte.

Har man konstaterad benskörhet eller av någon anledning kortisonbehandlas, kan det vara bra, och då i kombination av D3 och K2.

De flesta människor i världen äter begränsat med mjölkprodukter och klarar sig alldeles utmärkt utan kalciumtillskott  :)

Vi får i oss kalcium från både grönsaker, ägg, fisk, skaldjur och kött, och säkert från en massa annat också  :)

• Like 5

Råkade läsa din undertext Lello...när på året mäter du dina D-vitamin värden? Om du ligger på 157nmol/l efter vintern finns väl ingen anledning att höja det ytterligare?

Har för mig att du använder Werlabs tester...där kan man ju också se nivån av P-Calcium. Ligger den bra finns väl ingen anledning att supplementera och ligger den utanför referenserna bör man nog kontakta läkare eftersom det inte är säkert att kalcium supplementering är den rätta åtgärden.

• Like 2

Råkade läsa din undertext Lello...när på året mäter du dina D-vitamin värden? Om du ligger på 157nmol/l efter vintern finns väl ingen anledning att höja det ytterligare?

Har för mig att du använder Werlabs tester...där kan man ju också se nivån av P-Calcium. Ligger den bra finns väl ingen anledning att supplementera och ligger den utanför referenserna bör man nog kontakta läkare eftersom det inte är säkert att kalcium supplementering är den rätta åtgärden.

Jag har tagit prover i jan-feb, målet är att ligga runt 200nmol/l

Mitt kalcium har legat mellan 2.34-2.4 vid alla fyra mättillfällerna, men då har jag som sagt alltid ätit yoghurt på morgonen. Frågan är vad som händer med dessa värden nu när jag slutat äta yoghurt..?

• Like 1

Jag tror kalciumvärdena kommer fortsätta ligga bra... :) 

Sen så tycker jag att ditt mål för D vitaminvärden låter väl "aggressivt"...men jag är ingen expert...finns det verkligen studier som pekar på att det är någon vits med att ligga så högt?

• Like 2

Jag tror kalciumvärdena kommer fortsätta ligga bra... :) 

Sen så tycker jag att ditt mål för D vitaminvärden låter väl "aggressivt"...men jag är ingen expert...finns det verkligen studier som pekar på att det är någon vits med att ligga så högt?

Ingen aning, men vill ligga högt i spannet (ref 75-250) så man får vara frisk och glad och kan träna hårt

Hej Lello!

Nej, jag tror inte heller att du behöver nåt extra kalcium ifall du äter varierad LCHF och

ser till att få i dig gröna bladgrönsaker emellanåt

Du har en bra komposition på tillskott men kan kanske även fundera på något magnesiumtillskott

Det brukar vara mycket mer kritiskt än vad kalcium är för oss LCHF:are :)

Hej Lello!

Nej, jag tror inte heller att du behöver nåt extra kalcium ifall du äter varierad LCHF och

ser till att få i dig gröna bladgrönsaker emellanåt

Du har en bra komposition på tillskott men kan kanske även fundera på något magnesiumtillskott

Det brukar vara mycket mer kritiskt än vad kalcium är för oss LCHF:are :)

Jag tar även 800mg Magnesium Citrate/Chelate samt 25mg Zink varje kväll. Samt Omega 3, K2 och D vitamin på morgonen.

Har bara missat skriva det i textfoten

• Like 2