Jump to content

Kronisk tarmsjukdom, IBS och LCHF

Trasig Mage

Recommended Posts

Hej! Jag är 23 år och har sedan 3 år tillbaka en kronisk tarmsjukdom, kollagen kolit, vilket betyder att jag har en ej funktionabel tjocktarm och därav kronisk diarré. Har sedan sjukdomens upptäckt ätit kortison, mellan 1-3 tabl 3mg budesonid. Sedan ca 4 månader tillbaka återkom diarréerna trots maxdos av budesoniden. Läkaren ville jag skulle sluta med kortisonet och istället äta Dimor (Loperamid, som verkar uppstoppande), men av denna blev jag bara delvis fastare under ca 4 timmar och fick dessutom kraftiga magsmärtor som biverkningar, så det var inget alternativ. Sen finns det egentligen inget annat att prova...

Så här satt jag, med kramper från IBSen, konstant hunger eftersom magen och tarmen alltid var tömd och 5-7 tarmtömningar om dagen = inte okej. Inget fanns att tillta. Depression nästa? NEJ! Inte än... Pratade med en bekant som också har liknande magproblem, fast såklart inte alls lika kraftiga som mig. Men denne hade iaf blivit av med större delen av sina problem genom LCHF, så "visst" tänkte jag, "varför inte?". Så de senaste ca 2-3 månader åt jag inga tabletter alls, och LCHF. Det är SVÅRT! Jag är sedan 10 år tillbaka laktosintolerant, så alla mjölkprodukter måste vara lakltosfria. Utbudet på feta produkter är alltså inte SÅ stort. Fullfet mjölk, fil, vispgrädde och creme fraiche. Där slutar i princip urvalet. Hårdost också förstås... Dessutom sägs det att mjölkprodukter är dåligt för magar med diarré... :mellow:
Och när det gäller grönsaker så har jag blivit rådd av läkare och dietister att inte äta nånting som verkar gasbildande. Jaha...vad blir då kvar? Inte så mycket...
När det gäller kött, suck, så har jag ett liv som tidigare vegetarian pga att jag ogillar smaken och konsistensen av kött. Gris, fisk och fågel, så långt kan jag sträcka mig. Men det är inte heller det lättaste att äta så mkt kött efter så lång frånvaro (tio år). Ska försöka lära mig äta älgkött nu iaf...kommer bli en hård kamp!

I alla fall, kramperna minskade med LCHF och nästan försvann (yaaaay!). Och jag har alltid haft OTROLIGA mänger gaser i min mage, antagligen pga IBSen (sen födseln?), men dessa försvann också! :D MEN! Mina kraftiga diarréer kvarstod. Vattenkonsistens 5-7ggr dagligen. What to do?! :unsure:

Har nu, efter ca 2-3 månader utan mediciner, börjat äta alla mina mediciner igen, bara på prov för att se om det var någon skillnad, och, peppar peppar, jag har inte haft diarré på 3 dagar!!! Frågan är ju om och hur länge det håller... Grejen är också att läkaren vill att jag slutar med budesoniden...så min enda hjälp att klara av dagen försvinner då.

Så, med detta vill jag med öppna armar ta emot alla råd och tips och all annan information ni nu kan ge mig. Jag behöver ha en mage så jag kan uföra ett jobb. Som situationen är nu finns det ingen möjlighet att ha ett jobb som alla andra. Och med ett system som ska granskar alla sjuka i minsta detalj har jag fortfarande inte fått någon sjukersättning...  :unsure:  Så lever på a-kassa, vilket inte är någon fröjd i plånboken. Knappt så jag kan köpa medicinen min...

Snälla, HJÄLP liten flicka i nöd att bli frisk?

Det låter mycket besvärligt. Jag tror att man även kan behandla denna typ av kolit med immunhämmande medel, typ Imurel, och IBS med små doser av antidepressiv medicin.

Ibland kan kroniska diarrer vara ett av andra symtom på ett dåligt immunförsvar, har du fått kolla det? 

Oj, det måste kännas jobbigt att kämpa så lång tid! Men du, det har ju tagit så många år för de här problemen att utvecklas, så tyvärr kommer det nog inte gå över så snabbt som du vill. Men du har trots allt blivit av med de flesta kramerna och gaser efter bara några månader, och det är ju jättebra! Ge dig själv tid att läka kroppen, och gläds åt framstegen, även om de känns små. En lång resa börjar också med ett litet steg, så tålamod tålamod.

Anka är fett, gås likaså, så då behöver du inte äta så mycket. Ät också skinnet på kycklingen, supergott tycker jag! Jag gillar att äta wokade grönsaker som jag häller grädde/creme fraiche/kokosmjölk på, plus slänger in överblivet kött som får koka in i såsen. Det blir extra gott om man fräser i kokosfett! Gillar du kokosnötter så har du en hel del du kan äta och laga mat med, och det kan nog ersätta mycket av mejeriprodukterna. Hur klarar du getmjölksprodukter? Många med laktosintolerans har inga problem med det, och isåfall har du många val mellan ostar och yoghurtar! Alla djur kan födas upp på getmjölk, bra att veta ifall nån behöver mata kattungar, lammungar, griskultingar kalvar osv. Funkar bra på människobarn också, och killingar förstås!

Hoppas att något av förslagen passar dig, och lycka till!