Panerad Groda Posted August 23, 2015 Share Posted August 23, 2015 LCHF drar iväg åtminstone en 500 kr extra i månaden hittills. Behöver spartips. Tränar mycket så behöver ligga 2500-3000 kcal.Dricker mycket vispgrädde, kostar 19:-/st = 3700 kcal. Antagligen billigaste LCHF av allt (?)Protein = ägg + kycklingbröst. Det sistnämnda är en ganska besvärande kostnad... ett paket för mig är endast två portioner,nästan 40:- per måltid. Alldeles för dyrt.Proteinpulver är billigt MEN innehåller sötningsmedel så jag tar endast det direkt efter träningen.Några bra tips? Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stroker49 Posted August 24, 2015 Popular Post Share Posted August 24, 2015 Nej, nej. LCHF kan vara mycket billigare än "vanlig" mat! Köp aldrig kycklingfiléer tex. I "min" affär säljs ofta färsk hel Svensk kyckling för 20 sek/kg! Även om du betalar normalpris för en hel pippi så blir det billigare att köpa hel fågel, skära bort filéerna och slänga resten än att köpa lösa fileér. Men det gör man ju inte, slänger något alltså. Kycklingfiléerna är ju dessutom den magraste delen på hönset så det är ju sådant som fettskrämda bodybuilders brukar leva på! Vispgrädde behöver du ju inte egentligen, men en del i matlagningen kan man ju ta. Köp billiga köttbitar och kör långkok, oxsvans är en favorit till oxsvanssoppa. Lever, njurar. Nyttigt och billigt. Sedan har du allt griskött, en del fisk är inte så dyr och är bra proteiner. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted August 24, 2015 Popular Post Share Posted August 24, 2015 Pulled porc... pulled chicken... pulled beef. Blir hur mycket mat som helst och till billigt kilopris. Och fläskkarren, den hela kycklingen och högreven innehåller en del fett som du kan mosa ner i köttet. Leta på loppis efter en lergryta (som man blötlägger i 20 minuter innan den åker in i ugnen) eller gammal järngryta och stoppa in köttet i 100 g tillsammans med lite lök och kryddor över natten. Lagar sej själv :-) 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Upplever inte heller att LCHF är dyrare, det är så mycket skräp man INTE köper. För att komma ner i kostnad handlar det mycket om planering och framför allt att passa på när det är bra pris. Fläsk, köttfärs och kyckling finns ofta till bra pris, köp riktigt mycket och fyll frysen. Se till att det alltid finns mat hemma för att kunna fixa ett par måltider, det är spontaninköpen som blir kostsamma. Vitkål är en fantastisk och billig råvara, fungerar som tillbehör till det mesta. Smörstekt, gräddkokt, rå i sallad. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Och laga riktig mat. Frys in kött o portionspåsar så dwt räcker till 2 mål och ta fram. Jag har gjort en paj med pulled porc spenat 3 ägg 3 dl grädde och 3 dl ost. Den skulle hålla vilken bodybuilder som helst ordentligt mätt. Igår gjorde jag typ moussaka på pulled beef. Köttet köpte jag för 39 kr kg 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Bra tips här! Frågan är ju bara hur du bor som student, det är inte alltid man har tillgång till frys i det läget. Berätta mer om detta, så blir det lättare att ge råd. :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Ägg är billig mat som kan varieras i oändlighet. Byt ut grädden mot smör och ät till maten, gör egen kryddsmör. Kolla i köttdisken, om du slipper allt vad file heter så finns det många bitar dom kostar 40-60 kr/kg och inte alltid det är saker som måste kokas i flera timmar för att kunna ätas. Men prova nåt sånt också, du ska se att det är enkelt med sådan mat - bara stoppa i en gryta och låta koka i timmar eller över natt. Sköter sig självt medans du går och tränar! Köp grönsaker som har säsong. Just nu är blomkål, squash mm löjligt billiga. Jag tycker inte heller att LCHF-mat är särskild dyrt. Om inte man väljer mer ekologiskt, gräsbetat kött osv. Men det är ju inget måste. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Jag vet att det är svårt. Att det känns som om det tar mycket tid. Men i slutänden sparar det både tid och pengar. Att planera alltså. Ofta handlar man i den närmaste affären och precis innan man behöver det speciellt om man har bråttom och saknar bil och frys. Fundera på om du har någon annan affär i närheten som är lite billigare och om du kan köra större förpackningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Billig ost. Importerad hushållsost, säljs ofta till extrapris, t ex. Den är inte svensk och man gynnar inte svenska bönder och svensk djurhållning etc, men har man ont om pengar så kan det vara ett alternativ. Koka buljong på kycklingskrovet, dvs de ben som blir över, när du tillagat en hel kyckling. Buljongen kan ätas eller drickas som en enkel soppa och drygas ut med t ex äggulor och extra fett i form av smör eller grädde. Gillar du matmatte och vill planera din mat, så använd kostbevakningen.se. Där kan du lägga in olika livsmedel och se hur mycket näringsämne och energi i form av kalorier de innehåller och på så sätt se hur 200 g sidfläsk förhåller sig till 200 g kyckling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Har du frys och kompisar som delar ditt matintresse? Kan vara värt att köpa storpaket tillsammans. Om ni har möjlighet att handla direkt från någon gård med uppfödning av kyckling, kris/vildsvin, lamm, nöt och går tillsammans och köper mycket på en gång kan det vara ett alternativ. Och till skillnad från mataffären kan man ibland göra en special deal (dvs pruta) men lokala handlare (glöm inte tala om att ni är fattiga studenter). Eller fråga om de behöver hjälp men något på gården så kan du jobba ett par helger där mot kött i betalning (fråga mig inte vad skatteverket säger om detta). Eller ta jägarexamen och gå med i ett jaktlag och skaffa egen mat på det sättet (det gjorde farsan när jag var liten vilket jag är evigt tacksam för). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Matpriskollen är en sida som lista aktuella extrapriser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panerad Groda Posted August 24, 2015 Author Share Posted August 24, 2015 Ang. priset beror det väl på hur man levde innan. Jag har mest käkat ris/mathavre/couscous och det är helt klart dyrare att ersätta carbs med fett. Men som sagt, då levde jag billigt matmässigt innan LCHF.Smör har tydligen dubbelt så mycket kcal. Å andra sidan är priset på smör det dubbla jfr vispgrädde, och lägre protein. Inälvsmat äter jag inte. Försöker hålla mig till ekologiskt men det blir såklart dyrare. Får kanske nöja mig med eko-ägg (som ju faktiskt både smakar godare, inte är deformerade olikt foderhönsens ägg och rikare på K-vitamin, såsom alla gräsbetande djur)Grundproblemet kostnadsmässigt är fortfarande proteinet, lokala butiken är ockerpriset på kvarg t.ex. till skillnad från städerna så det är också ett problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 95 lättlagade maträtter baserade på vanliga och prisvärda råvaror LCHF till vardags är en hjälp för dig som vill kunna äta kolhydratsnålt hela veckan utan att det blir stora hål i plånboken. http://www.bokus.com/bok/9789172411661/lchf-till-vardags-riktig-mat-for-familjer-med-tunna-planbocker/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted August 25, 2015 Share Posted August 25, 2015 Är fullständigt lost på kaloriinnehåll, men jag brukar steka upp riven vitkål i massa smör, soja och en skvätt balsamvinäger och ha i stället för spaghetti till köttfärssås. Billigt, snabbt och gott. Borde gå att röra ner lite creme fraiche och toppa med riven ost om du vill maxa kalorier! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted August 25, 2015 Share Posted August 25, 2015 Lök är billig mat, på hösten finns ofta gul lök i femkilosförpackningar för nästan ingenting. Lök är inte extremt lågt på kolhydrater, men brukar ändå anses ok. Till exempel denna löksoppa: Stek en drös strimlade lökar försiktigt i rikligt med smör, häll på grädde, eventuellt lite vatten, låt puttra tills löken är lagom mjuk och servera. Kan användas med endast en sorts lök eller varieras med rödlök, purjolök etc. En grovriven morot kan också få hänga med. Utöver grädde kan du, om du vill (om du har över eller det är på extrapris) ha i Philadelphiaost eller annan färskost. Även creme fraice passar bra. Har du någon skiva rökt skinka eller liknande, kan även det strimlas och läggas i på slutet. Lite salt, gärna örtsalt, smaka dig fram. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted August 25, 2015 Share Posted August 25, 2015 Ät mycket ägg och smör 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik O Posted August 27, 2015 Share Posted August 27, 2015 Det är ju inte fettet du lägger pengarna på, det är ju proteinerna. 3-4 kycklingfiléer per portion är ju rätt mycket! Hur fick du i dig proteinerna innan? Pulver? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted August 27, 2015 Share Posted August 27, 2015 Nu ska jag svära lite i kyrkan. Men om man nu HAR lite onödigt mycket luft i plånboken (t.ex. som student, been there, done that) så ÄR baljväxter att föredra framför pasta, bröd och nudlar. Även rotfrukter.Dessutom tränar du ju vilket gör att du troligtvis har mer svängrum i den riktningen. Men som sagt. Jag svär lite i kyrkan - själv äter jag nån sorts paleoish lågkolhydratskost (lite rötter, lite bönor några gånger i månaden för att jag älskar hummus t.ex., nån frukt, fullfeta mjölkprodukter men mest protein, naturliga fettkällor och grönsaker). Annars är råden här ovan jättebra. Köpa ett par, tre hela kycklingar och dunka in i ugnen eller koka hela, riva köttet och tada! har man billigt och gott protein som man sen kan pytsa ut, snabbt och enkelt, i omeletter, sallader, soppor, "pasta"såser med den svinbilliga stekta vitkålen.. Tidsbesparande, billigt och enkelt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted August 27, 2015 Share Posted August 27, 2015 LCHF drar iväg åtminstone en 500 kr extra i månaden hittills. Behöver spartips. Tränar mycket så behöver ligga 2500-3000 kcal. Dricker mycket vispgrädde, kostar 19:-/st = 3700 kcal. Antagligen billigaste LCHF av allt (?) Protein = ägg + kycklingbröst. Det sistnämnda är en ganska besvärande kostnad... ett paket för mig är endast två portioner, nästan 40:- per måltid. Alldeles för dyrt. Proteinpulver är billigt MEN innehåller sötningsmedel så jag tar endast det direkt efter träningen. Några bra tips? Tack Jag tycker nästan att LCHF-kost gör matkostnaderna MINDRE, eftersom man inte äter lika ofta och lika mycket som tidigare! Visst, råvarorna är dyrare i sig, men eftersom du äter mer sällan och äter mindre portioner så blir det ändå billigare i slutändan! =) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irislily Posted August 27, 2015 Share Posted August 27, 2015 Ägg, kyckling (hel fryst) fläskkotletter och kål är bra LCHF. Jag är mjölkallergiker och äter LCHF utan mjölkprodukter. Det går bra. Cocosfett får ersätta mitt fettbehov. Tar en stor sked i te och kaffe och det är garanterat billigare än grädde. Fisk, typ alaska pollock är bra protein och billigt, med den fisken kan man göra många goda grytor. Ägg är billigt och kan varieras till det oändliga, men visst kan man tröttna lite på ägg ibland också. Fläskkotletter/karré säljs ofta till extrapri, t ex på Icamaxi Kålpudding har blivit mitt favvobudget alternativ. Jag gör en hel plåt på vitkål och billig fläskfärs lr blandfärs med lök, salt, peppar, lite kryddpeppar. Jag äter den med friska, obearbetade lingon som min snälla mamma plockat i skogen. Supergott! Jag tycker inte du ska gå in på baljväster och rotfrukter om du vill gå ner i vikt för de bildar för mycket insulin. Vill du viktstabilisera kan man lägga till rotfrukter, Med baljväxter kommer massor av antinutrienter (se paleokost) som bör undvikas om du vill leva hälsosamt. titta mer på Paleorecept, det finns mycket billig mat att hämta där Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post EVS Posted August 27, 2015 Popular Post Share Posted August 27, 2015 Jag har deltagit i den här diskussionen förut, men väljer att göra det igen... Det är svårt att äta RIKTIGT billigt på LCHF-kost. Jag tar ett exempel: När vi hade som allra sämst ekonomi, hade vi en matbudget på 500:- Per månad alltså. För en familj på fyra personer. Vi tog ut kontanter, handlade för nästan exakt 100:- i veckan, men 200:- veckan innan löning, eftersom vi märkte att det fanns flest riktigt bra erbjudanden då. Jag hoppas att vi aldrig kommer i det läget igen, men det gick faktiskt att leva så. MEN att få tag i LCHF-kost med den budgeten, tror jag hade varit omöjligt. Motbevisa mig gärna... Har man tidigare levt på potatis eller makaroner med ketchup, som basmat minst fem dagar i veckan, är det lätt att förbättra näringsvärdet på sin kost, men inte att göra det utan att det blir betydligt dyrare. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted August 27, 2015 Share Posted August 27, 2015 Jag har deltagit i den här diskussionen förut, men väljer att göra det igen... Det är svårt att äta RIKTIGT billigt på LCHF-kost. Jag tar ett exempel: När vi hade som allra sämst ekonomi, hade vi en matbudget på 500:- Per månad alltså. För en familj på fyra personer. Vi tog ut kontanter, handlade för nästan exakt 100:- i veckan, men 200:- veckan innan löning, eftersom vi märkte att det fanns flest riktigt bra erbjudanden då. Jag hoppas att vi aldrig kommer i det läget igen, men det gick faktiskt att leva så. MEN att få tag i LCHF-kost med den budgeten, tror jag hade varit omöjligt. Motbevisa mig gärna... Har man tidigare levt på potatis eller makaroner med ketchup, som basmat minst fem dagar i veckan, är det lätt att förbättra näringsvärdet på sin kost, men inte att göra det utan att det blir betydligt dyrare. Väl talat (skrivet) En medelsvensson kost kan man nog få till billigare, men en pastabaserad skräppost är svårare att slå. Förutom hel kyckling så är kycklingdelar med ben billiga och går snabbt att laga till. Som alternativ till smör/grädde kan du göra egen majonnäs (snabbmat), smaksätt gärna med salt, peppar, vitlök och örtkrydda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted August 28, 2015 Share Posted August 28, 2015 Älgjägare kastar ofta delar som lever och annat gott, fråga runt och få jagande vänner att ta rätt på dylika delikatesser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted September 15, 2015 Share Posted September 15, 2015 I söndags slog jag till på en riktigt fin bit sidfläsk på dryga kilot, svenskt och extrapris på 39,90kr/kg. Stor som en A-4 nästan.Nu har jag mat nästan hela veckan! Här kommer ett bra recept på Porchetta, men han har glömt att skiva 6-8 vitlökar men det går att åtgärda! Vill man hålla kostnaden nere kan man skippa pinjenötterna, vill man inte använda brödet i fyllningen hoppar man det. Gör som italenarna, gör hur du vill! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SnowFlax Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 Är själv student och försöker hålla nere på matkostnaderna. En rätt som jag ofta lagar är "Lasses goda bogfläskgryta". Du behöver 5 hg fläskkött, två gula lökar, en konservburk kokosmjölk och en konservburk hela tomater. Dela fläskköttet i tärningar med ca 1 cm i sida. Dela lökarna i stora bitar och lägg det i en gryta tillsammans med kokosmjölken och tomaterna.. Salta och peppra köttet och stek därefter det i rejält med smör. Lägg ner köttet i grytan och koka upp och låt det skjuta i 10 minuter eller tills löken blivit mjuk. Smaka av med salt och peppar. Kostnaden ligger på ca 60 kr och jag får ut fyra matlådor = 15 kr/matlåda. Rätten kan med fördel lagas i ett storkok och därefter frysas in. Jag har haft det liggande i två månader och det smakade riktigt bra ändå. Inte sällan brukar det vara extrapris på köttfärs och då passar jag på att köpa större mängd. Av köttfärsen gör jag sedan t.ex. köttfärssås med vitkål, köttfärslimpa med champinjonsås, chili con carne eller hamburgare med sallad. Även korv brukar ibland vara på extrapris. Ligger mängden kolhydrater på <5 g/100 g köper jag det. Av korven gör jag en stroganoff och serverar det med blomkålsris. Hoppas att du fått lite inspiration. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chantelle Posted October 5, 2015 Share Posted October 5, 2015 Den här sajten listar veckans billigaste erbjudanden i matbutikerna varje måndag morgon. Här kan man få bra översikt och lätt hitta billig köttråvara och grönsaker efter säsong. De tipsar ofta om svenskt kött t ex nästan aldrig tyskt eller danskt..http://www.levadyrtbilligt.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 5, 2015 Share Posted October 5, 2015 Handlar man silverpaketet (borde räcka 2 dagar) med kokosfett och kompletterar med lite ägg + ngt grönsaksfynd så borde man kunna komma ner på ungefär 20 kronor dagen...inget jag rekommenderar dock. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SnowFlax Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Gjorde precis en köttfärsröra med djupfrysta grönsaker och majonäs. 500 g blandfärs (25 kr) 1 kg ICA basic djupfrysta grönsaker (20 kr) 2 äggulor (4 kr) 4 dl rapsolja (15 kr) Kryddor efter smak (5 kr) Fick ut fyra portioner och då blir det drygt 17 kr/portion. Majonäsen lär dock räcka till fler portioner. Majonäs 1. Separera äggulan från äggvitan (den sistnämnde går bra att steka med lite smör, salt och peppar). 2. Lägg äggulan i en bunke och starta elvispen. 3. Häll i den rumsvarma rapsoljan otroligt långsamt medan du gör ditt bästa att både hålla i bunken och elvispen. 4. När du hällt i all rapsolja plockar du fram dina favoritkryddor och häller ner. Vispa och upprepa. 5. Lägg i en lufttät burk och in i kylen. Håller runt en vecka. Köttfärsen och grönsakerna 1. Lägg köttfärsen i en bunke. 2. Krydda ordentligt med dina favoritkryddor (jag brukar nästan alltid snåla varpå köttfärsen smakar väldigt lite). 3. Lägg en klick smör i din uppvärmda stekpanna. När smöret slutar låta är det dags för nästa steg. 4. Lägg i köttfärs i stekpannan. Jag brukar maximalt fylla halva stekpannan för att inte kyla ner den. 5. Lägg den stekta köttfärsen i en bunke (där det sedan blandas med de stekta grönsakerna) 6. Stek grönsakerna och snåla inte på matfettet. Det brukar bli gott att salta ordentligt. 7. Blanda ihop grönsakerna och köttfärsen. 8. Njut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Vad innehåller grönsakerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts